Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen, 48, on naiselle, 29, susi? – Psykoterapeutti kirjoitti auki aggressioiden taustat

Vierailija
08.03.2021 |

”Sulla ei ole vielä tuo perse levinnyt, kun et ole saanut lapsia”, toteaa 48-vuotias nainen 29-vuotiaalle naiselle.

Lause pitää sisällään kateutta ja vertailua, valitettavasti naisen aggressiolle tyypillisiä ilmenemismuotoja.

– Kateuden maailmassa nuori, lahjakas ja pätevä nainen saa paljon arvostelua juuri toiselta naiselta, toteaa psykoterapeutti ja teologian maisteri Terhi Ketola-Huttunen kirjassa Vihainen Nainen, Hyvä paha aggressio
Netin keskustelupalstalla naisten keskinäinen aggressio saa valtavat mittasuhteet, loukkaavissa kommenteissa ei ole suodattimia.

– Some-vihan määrä on järkyttävä. Minua yllättää, miten paljon ihmiset vertailevat siellä toisiaan. Kaikki eivät tajua somen olevan eräänlaista näytelmää. Sehän on itsestään selvää, että sinne laitetaan oman elämän hyviä puolia.

Muun muassa näitä aggression ilmenemismuotoja Ketola-Huttunen ja kirjan toinen kirjoittaja Heli Pruuki kohtaavat psykoterapeutin työssään. Ihmisten pahoinvointi näkyy, toisaalta myös apua osataan hakea herkemmin. Ketola-Huttunen työskentelee Lohjalla perheneuvojana.

Mistä paha olo ja aggressio kumpuaa?

– Ollaan tyytymättömiä omaan elämään, on hoitamatonta masennusta. Ihmisillä ei ole välttämättä taitoa käsitellä surua. Suru auttaa käymään läpi luopumisen tuskaa. Kaikkia unelmiaan ei voi saada, joistakin joutuu luopumaan.
Aggression pintaa raaputtamalla alta paljastuu turvattomuutta, käsittelemättömiä tunteita. Kyky olla yhteydessä omiin tunteisiin on eri ihmisillä hyvin erilaista, usein se peilaa lapsuuden perheessä opittuja tapoja.

Parisuhteessa toinen saattaa huutaa ja raivota spontaanisti, toinen vaikenee viikoiksi. Tätäkin kirja käsittelee, mykkäkoulua, yhtä henkisen väkivallan muotoa.

Entä raivoava perheenäiti tai -isä? Tajuaako toinen perheen aikuinen, että huudon todellinen viesti on esimerkiksi se, että ei jaksa, ja tarvitsee tilanteeseen apua.

Monelle tuttuja tilanteita, mutta kirja herättää ajatuksia, miten itse voisi käyttäytyä kierroksien kiihtyessä. Nähdä ja tajuta vaaran merkit itsessä, perheessä tai työyhteisössä.

Ketola-Huttunen on kiitollinen siitä, että päiväkodeissa opetellaan nykyisin tunnetaitoja; tiedostamista, miten tunteita ilmaistaan, puretaan ja säädellään. Iso osa aikuisväestöstä on kasvanut kiltin tytön kaavalla, hyväksyntää sai suorittamalla ja onnistumalla. Pojista on tullut miehiä itkua ja tunteita näyttämättä.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.

Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.

Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.

Vierailija
2/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Se on järkyttävää, mitä kaikkea ensimmäiseen työpaikkaansa tulevat nuoret joutuvat kestämään. Usein tuolloin ei uskalla sanoa mitään vastaankaan, kun on pelkoa työpaikan menettämisestä ja alalla juorujen leviämisestä. Varsinkin sote-alalla. Voi luoja, kun tietäisitte miksi minuakin on haukuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä kysäistä tuolta Pertti-kissalta. Pertti on hyvä kissa, neljä tassua, häntä ja iänmukaiset hampaat.

Vierailija
4/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44-vuotiaana naisena olen juuri tässä pahamaineisessa iässä. Mutta onko se tosiaan pahasti sanottu, jos sanon toiselle naiselle että olet hoikka tai kaunis? Totta kai on rumaa sanoa, että sinäkin tästä vielä rupsahdat, saati sitten kommentoida siihen malliin kuin lasten saaminen olisi pakollinen paha.

Minä olen ajatellut, että minun on nykyään helppoa sanoa kohteliaisuuksia toisille naisille, koska itse olen tavallaan näkymätön, se keskivartalotanakka harmaantuva äiti-ihminen.

Mutta ehkä sitten parasta etten sano mitään. Itsestäni vain tuntui mukavalta nuorena, jos kuuli jotain kivaa omasta ulkonäöstä.

Ilmeisesti olet aidosti epävarma, millainen kommentti on mukava saada ja mikä taas on tuota piiloaggressiivisuutta. Pelkkä "sulla on niin kauniit hiukset" on mukava kommentti, varsinkin kun äänenpaino ja ilme on synkassa sanoman kanssa. "Sulla on kauniit hiukset, mutta kyllä ne sellaiseksi lirvuksi muuttuu sitten kun vanhemmaksi tulet", on vertaileva kommentti, siinä on kateellista ja vertailevaa sisältöä. Se on parempi jättää sanomatta. 

Tällä kaavalla pärjäät varmasti, eikä tarvitse ryhtyä marttyyriksi.

Vierailija
5/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analysoidaankohan näitä naisten juttuja hieman liikaa...

Vierailija
6/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannaa se on vasta sitten, kun nuoremmat naiset kehuu vanhempaa naista oikein olan takaa.

Nainen voi olla taitava ja kaunis kaiken ikää. Se mikään ikään sidottu juttu ole.

Vierailija
7/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstallahan tätä ilmiötä ei ole olemassa, vaan kaikki hieman vanhempien naisten ikävä ja ilkeä käytös nuoria naisia kohtaan on joko kuviteltua, tai peitellysti hyväntahtoista. Todellisuudessa ei mene ihan näin ruusuisesti asiat. Nainen todellakin on toiselle naiselle susi ja monista naisista( sekä myös miehistä) tulee vanhemmiten katkeria, kateellisia ja pahansuopia. Alan itsekin olla kohta keski-ikäisenä siinä iässä, että osa omista unelmista täytyy jättää taakse ja tulevaisuudessa lienee vain alamäkeä ja ulkonäön rapistumista. Ainakin niiden kommenttien perusteella, joita olen tässä jo vuosia vanhemmilta naisilta sekä joiltain miehiltä kuunnellut.

Toivon vaan, ettei itse tarvitse koskaan vajota niin alas, että alan lannistaa, arvostella, kampittaa työelämässä, kiusata ja syrjiä itseäni nuorempia. Liian tuoreena on yhä muistissa se sanalla sanoen karsea tapa, jolla jotkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat henkilöt käyttäytyvät. Varsinkin jos olet nuori ja satut olemaan asiakaspalveluammatissa.

Vierailija
8/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, no miksi nainen 45 vee ei saisi valistaa 25 naista, ihan sillä vaan, koska nelivitonen nainen oli kerran saman iän kokenut ja elänyt ja voi nyt kokeneempana kertoa vitsin varjolla tulevasta mukavasta 😀

Ei se ole mikää vitsi, jos minä nelivitosena naisena räiskäletorniani tarjotessa kera erikoiskahvi, samalla hienovaraisesti kerron tulevista vaaranpaikoista. Voin tissejäkin hieroa jos toinen tahtoo. Olen nainen kohta 45.

Vierailija
9/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kampittaa nuoremmat ja rupsahtaneemmaat. ;) t. Oikea emäntien emäntä

Vierailija
10/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen nainen ja kehun estoitta itseni ikäisiä sekä nuorempia naisia niin heidän ulkonäköään kuin työntekemistäänkin. Me naiset olemme älykkäitä, osaavia maailman pyörittäjiä, ihania ihmisiä.

Vierailija
11/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tunnet piston sydämessäsi, niin ole hyvä ja lopeta se tiuskinta sille uhrillesi. Hän ei ole syy surkeaan elämääsi!

Vierailija
12/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunnista tätä iänikuista strereotypiaa jota hoetaan että vanhempi nainen on nuorelle kade ja kohtelee siksi tätä huonosti. Itse koen vain myötätuntoa nuorempia naisia kohtaan ja he ovat esim asiakaspalvelussa aina tosi mukavia ja tietenkin asiakkaana olen mukava myös heille. Minulla on myös paljon itseäni huomattavasti nuorempia naispuolisia ystäviä ja heidän seuransa on tosi virkistävää vaikka ehkä pitävätkin minua välillä vähän mummona. t. N 47v

Vierailija
13/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa naisvaltaisessa työpaikassa, jossa oon ollu on ollu aina vähintään yks vanhempi nainen joka on kiusannut ja syrjinyt herkempää nuorta naista. Kyllä se on jotain katkeruutta ja kateutta, kun oma elämä jo ehtoopuolella tai sitten on vaan niin musta mieli.

Tämä. Valitettavasti.

Vierailija
14/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todellakin. Naiset sitä ja naiset tätä, ihan kuin ihmiset eivät olisi yksilöitä ollenkaan.

Miksei voida hyväksyä sitä, että toiset ihmiset vaan on ilkeitä ja törkeitä ja eivät tosiaankaan vain nuorille tai naisille tai vain nuorille naisille vaan sattumanvaraisesti kelle vaan tai jopa kaikille.

Vierailija
15/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa juttua. Olen itse 47-vuotias, vaihdevuosivaivainen ja raihnainen. Minulla on kuitenkin kaksi tytärtä parinkympin molemmin puolin ja myös ihan eläviä muistoja omasta varhaisaikuisuudestani. Ei tulisi mieleenkään kuittailla tai kadehtia; kuinka minä kehäraakki edes jaksaisin uudelleen nuoruuden energiaa ja myrskyä, kerran elettyä ja koettua jo. Kannustan kyllä, mutta tiedostan siinäkin rajallisuuteni ja oman subjektiivisuuteni.

Vierailija
16/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstallahan tätä ilmiötä ei ole olemassa, vaan kaikki hieman vanhempien naisten ikävä ja ilkeä käytös nuoria naisia kohtaan on joko kuviteltua, tai peitellysti hyväntahtoista. Todellisuudessa ei mene ihan näin ruusuisesti asiat. Nainen todellakin on toiselle naiselle susi ja monista naisista( sekä myös miehistä) tulee vanhemmiten katkeria, kateellisia ja pahansuopia. Alan itsekin olla kohta keski-ikäisenä siinä iässä, että osa omista unelmista täytyy jättää taakse ja tulevaisuudessa lienee vain alamäkeä ja ulkonäön rapistumista. Ainakin niiden kommenttien perusteella, joita olen tässä jo vuosia vanhemmilta naisilta sekä joiltain miehiltä kuunnellut.

Toivon vaan, ettei itse tarvitse koskaan vajota niin alas, että alan lannistaa, arvostella, kampittaa työelämässä, kiusata ja syrjiä itseäni nuorempia. Liian tuoreena on yhä muistissa se sanalla sanoen karsea tapa, jolla jotkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat henkilöt käyttäytyvät. Varsinkin jos olet nuori ja satut olemaan asiakaspalveluammatissa.

Mulla on myös tuoreessa muistissa työelämän alkutaipaleet, eikä ole aikomustakaan alkaa käyttäytyä keski-ikäisesti ketään kohtaan.

Luonteesta se on kiinni enemmän kuin iästä tai sukupuolesta.

Vierailija
17/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa naisvaltaisessa työpaikassa, jossa oon ollu on ollu aina vähintään yks vanhempi nainen joka on kiusannut ja syrjinyt herkempää nuorta naista. Kyllä se on jotain katkeruutta ja kateutta, kun oma elämä jo ehtoopuolella tai sitten on vaan niin musta mieli.

Kyllä ne mustamieliset ottaa ihan yhtä mielellään hampaisiinsa sen samanikäisen ja vanhemmankin.

Luultavasti tekivät sitä samaa silloinkin kun minä olin nuori, mutta en vaan huomannut sitä.

Vierailija
18/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työelämästä (ja muustakin elämästä) vain positiivisia kokemuksia vanhemmista naisista, vaikka olen koko ikäni ollut naisvaltaisella alalla. Ei kyllä ole ollut minkään ikäisten naisten kanssa ongelmia, päinvastoin. Olen usein saanut tukea ja tsemppausta ja kannustusta. En oikein ymmärrä tätä tarvetta leimata naisia.

Vierailija
19/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin. Naiset sitä ja naiset tätä, ihan kuin ihmiset eivät olisi yksilöitä ollenkaan.

Miksei voida hyväksyä sitä, että toiset ihmiset vaan on ilkeitä ja törkeitä ja eivät tosiaankaan vain nuorille tai naisille tai vain nuorille naisille vaan sattumanvaraisesti kelle vaan tai jopa kaikille.

Sehän on oikeastaan ihan hieno kohteliaisuus tuo nainen on naiselle susi. Meidän kaikkien pitäisi laumoissamme pyrkiä olemaan toisillemme kuin susi, niin miesten kuin naistenkin.

-Eri-

Vierailija
20/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunnista tätä iänikuista strereotypiaa jota hoetaan että vanhempi nainen on nuorelle kade ja kohtelee siksi tätä huonosti. Itse koen vain myötätuntoa nuorempia naisia kohtaan ja he ovat esim asiakaspalvelussa aina tosi mukavia ja tietenkin asiakkaana olen mukava myös heille. Minulla on myös paljon itseäni huomattavasti nuorempia naispuolisia ystäviä ja heidän seuransa on tosi virkistävää vaikka ehkä pitävätkin minua välillä vähän mummona. t. N 47v

Olen miettinyt samaa yleisesti ottaen. Minusta suurin osa ihmisistä on mukavia ja reiluja, ja ilkeys ja panettelu on harvinaista. Totta kai siihenkin törmää, ja ikävältä se silloin tuntuu..mutta on minusta suhteellisen harvinaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme