Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?

Vierailija
08.03.2021 |

Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.

Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.

”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?

”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.

”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.

”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.

”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.

”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?

Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.

Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.

Kommentit (280)

Vierailija
241/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuden aiheuttamat sairaudet kuormittavat hyvinvointivaltiota. Pelkän nautinnonhalun vuoksi! Hyi, sanon minä.

Voin kertoa, että ahmimishäiriöisen mättöhetket ovat kaikkea muuta kuin nautinnollisia. Hyi itsellesi, ota selvää asioista ennen kuin muodista niistä mielipiteen.

Kaikilla lihavilla ei ole mitään ahmimishäiriötä. Jotkut oikeasti syövät/juovat vaan nautinnon vuoksi.

Vierailija
242/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut koiria, joilla on taustaa siitä, että eivät ole saaneet riittävästi ravintoa. Nämä koirat eivät koskaan ole jättäneet muruakaan syömättä. Kertaakaan. Ikinä. Yksi jopa aktiivisesti etsi ruokaa ulkona, syötyjä omenanraatoja ja muita sattumia ja oli koko elämänsä nälkäinen. Niin paljoa ruokaa ei voinut antaa, että olisi ollut tyytyväinen.

Ihan erilainen ruokasuhde kuin niillä perus kotikoirilla, joilla on jopa varaa nirsoilla.

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta vertaat nyt keskenään ihmistä ja eläintä. Eläin on aina lemmikkinä ollessaan ihmisen holhouksen armoilla ja toimii eläimelle tyypillisillä käytösmalleilla. Ihmisen täytyy itse ajatella ja sopeuttaa käytöstään sekä olla vastuussa tekemistään valinnoista. Eläimellä ei edes ole tällaista vastuuta, jos siis elelee lemmikkinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa, en vaan jaksa ymmärtää miksi ihminen päästää itsensä lihavaksi ja sitten vielä valittaa siitä.

Vierailija
244/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa lihavia, pikemminkin päinvastoin. Lihavuutta ilmiönä sen sijaan kritisoin ja erityisesti kehopositiivisuuden viestiä, joka yrittää vääntää lihavuudesta epärehellistä kuvaa. Minulla on ylipainoinen kaveri ja hän on kanssani täsmälleen samaa mieltä.

Ei kehopisitiivisuus ole lihavuuden glorifiointia, vaan sitä, että kaikki vartalot ovat hyviä, vaikka niissä on vikoja. Esim se lihavuus. Kun kropastaan tykkää, niin ehkä motivaatio huolehtia siitä kasvaa?!? Näin kävi ainakin mulle. Toki tuota termiä ymmärretään väärin puolin ja toisin. Kyllä näitäkin on, jotka ostaa neljännenkin sipsipussin helliäkseen itseään kehopositiivisesti, mutta tämä siis ei ole tarkoitus. Ei ole yhtään ihmistä, jonka kroppa voi paremmin sipsien syömisen jälkeen.

Vierailija
245/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen järkyttävän lihava, siis sairaalloisen lihava.

Kaikki alkoi siitä, kun lapsena ja teini-iässä käytettiin hyväksi. Sitten koulussa kiusattiin pyöreyden takia, mikä johti syömishäiriöihin. Lisää koulukiusaamista, perhe joka ei koskaan hakenut minulle apua mihinkään ja aina järkyttävä väsymys johti siihen, että aloin lihomaan todella paljon.

Olen välillä laihduttanut jopa 50kg. Sitten taas energia on loppunut ja epätoivoisesti olen yrittänyt saada energiaa ruuasta, mutta koskaan en ole saanut. Sitten tulee ne kilot takaisin, kun ei vaan enää jaksa.

En tiedä mitä tehdä. Voisiko joku kertoa millä tavalla saisin energiaa jaksamiseen? Liikunta vie ihan järkyttävästi energiaa. Olen vain jatkuvasti väsynyt. Ja nyt minua vielä vihataankin sen takia, koska lapsuuteni oli hirveä.

Vierailija
246/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalloisen lihava, ainakin painoindeksin mukaan, ja siksi haluan ottaa osaa tähän keskusteluun.

Ymmärrän kannan että lihavat kuormittavat terveydenhoitoa itseaiheuttamallaan "sairaudella". Mutta en ymmärrä miksi lihavia pidetään automaattisesti laiskoina, itsekkäinä jne, suorastaan vihataan. Minulla ainakin tämä kaikki on tullut pikkuhiljaa, en ole vielä sairastunut mihinkään vakavaan onneksi, ja en ole vuosikausiin syönyt täysin miten sattuu, vain vähän väärin kokoajan. Nyt laihdutan, tai olen muuttanut vähän elämäntapojani, ja kilot ovat laskusuunnassa. Toivottavasti tällä kertaa onnistun. En ole myöskään yhtään laiska ja teen työni mielestäni hyvin ja olen onnistunut kasvattamaan yhden lapsenkin hyvin. Elän aktiivista ja elämää, ja olen hyvin elämäniloinen, sekä haluinen.

Jos puhutaan itseaiheutetuista sairauksista niin lista on varmaan loputon. Jos ihminen ei aiheuttaisi omilla toimillaan itselleen sairauksia, niin täällä elettäisiin varmasti jo keskimäärin satavuotiaaksi. Enkä usko että terveydenhoito tulisi ilman lihavuutta juuri sen halvemmaksi.

Minä en halua elää yhteiskunnassa jossa jollain tavalla heikkoja ihmisiä sorretaan, haluan että heistä pidetään huolta. Lihavuus on nykyajan yksi vitsaus, johon on hyvin helppo tällä menolla sairastua. Ihminen on aina jotenkin heikko, jotkut juovat, jotkut pelaavat, jotkut rakastavat rahaa, toiset sekoavat päästään, vaikka mihin voi elämässä hairahtua. Emme voi mielestäni heitä kaikkia rangaista. Lihavuuden, ja muiden heikkouksien vihaajia pidän epäempaattisina ihmisinä, ja en halua asua yhteiskunnassa jossa he sanelevat säännöt. Vaan yhteiskunnassa jossa kaikista heikoimmistakin pidetään huolta ja nähdään arvokkaina.

Vierailija
247/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä miksi jotkut vihaavat tupakoitsijoita. Tuhoavat terveytensä, ovat kuorma terveydenhuollolle, haisevat.

Tupakoitsijat sentään maksavat sellaisen veropotin että ovat hoitonsa jo maksaneet etukäteen, läskit ei kun roskaruoka on niin halpaa.

Vierailija
248/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut koiria, joilla on taustaa siitä, että eivät ole saaneet riittävästi ravintoa. Nämä koirat eivät koskaan ole jättäneet muruakaan syömättä. Kertaakaan. Ikinä. Yksi jopa aktiivisesti etsi ruokaa ulkona, syötyjä omenanraatoja ja muita sattumia ja oli koko elämänsä nälkäinen. Niin paljoa ruokaa ei voinut antaa, että olisi ollut tyytyväinen.

Ihan erilainen ruokasuhde kuin niillä perus kotikoirilla, joilla on jopa varaa nirsoilla.

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta vertaat nyt keskenään ihmistä ja eläintä. Eläin on aina lemmikkinä ollessaan ihmisen holhouksen armoilla ja toimii eläimelle tyypillisillä käytösmalleilla. Ihmisen täytyy itse ajatella ja sopeuttaa käytöstään sekä olla vastuussa tekemistään valinnoista. Eläimellä ei edes ole tällaista vastuuta, jos siis elelee lemmikkinä.

Ihmisellä ja eläimellä on molemmilla hormonit, vietit, aineenvaihdunta, ravinnon varastointi, mielihalut.

Joku tuossa aiemminnkuvasikin sitä, miten työlästä ja aikaa vaativaa on taistelu vanhojen ongelmien aiheuttamia ongelmia vadtaan. Se aika ja ebergia on aina jostain pois ja ihmisen oletetaan myös selviävän elämästään ja olevan ahkera veronmaksaja, mikä vie päivästä valtaosan.

Vierailija
249/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, en vaan jaksa ymmärtää miksi ihminen päästää itsensä lihavaksi ja sitten vielä valittaa siitä.

Voin heittää tähän esimerkiksi kuusikymppisen äitini. Hänellä on paino aina jojoillut, mutta näin vanhetessa on paino jämähtänyt sinne n. 90 kg ja kyseessä 160 cm nainen. Jatkuvaa valitusta ollut iät ja ajat, kuinka vaatteet ei mahdu päälle ja on niin lihava. Kuitenkin kantaa kotiinsa koko ajan jotain kakkupaloja kahvilasta, erilaisia suklaita, haluaa testailla erilaisia ruokia (käytetään voita ja kunnon kermaa runsaasti) eikä liikuta yhtään. Joskus on saanut jonkun inspiraation kaverinsa kanssa, että käyvät jumpassa ja lenkillä ja se sitten jää pariin kertaan ja harrastukset on sitten vaan kutomista. Sitten valitetaan. Jos hänelle sanoo, että ehkä ei kannata sieltä kahvilasta montaa kertaa viikossa kantaa niitä kakkupaloja kotiin, niin suuttuu. Eihän tuollainen pieni kakkupala tee mitään!

Sen tiedän, että hänellä ei ole mitään mt-ongelmia tms., mutta on vaan niin mukavuuden ja nautinnon haluinen, mutta toisaalta haluaisi painaa sen 60 kg eikä 90 kg ja pitää sitä valitusta asiasta, johon voisi ihan itse täysin vaikuttaa.

Vierailija
250/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton kehopositiivisuusketju taas kerran. 

Lihavuus on todella iso riskitekijä jos jonkinlaisiin sairauksiin. Etunenässä terveydenhuollon ykkösasia eli kakkostyypin diabetes. Tätä myöten suuria kuluja ihan kaikille muillekin. 

Nähtäisiinkö tätä "puolustelua" huonoille elämäntavoille, jos kyseessä olisi esim. tupakointi. 

Kyllä ne tupakoitsijatkin käyvät töissä... kyllä ne tupakoimattomatkin sairastuvat. Ihan totta, mutta kuka tulee kiistämään riskit polttamisessa? 

Hyvä että otit tuon kakkostyypin diabeteksen esiin. Meinaan nykyään on niin paljon dipetespotilaita ja lisää tulee, että kilpirauhaspotilaat jää vaille hoitoa. Samat lääkärit hoitaa molempia ja niitä aikoja ei enää riitä.

Terveisin kilpparipotilas, hoitamaton

No eipä siihen diabetekseen hirveästi saa hoitoa, ainakaan hyvää sellaista. Pahinta on täysin päin v:tä oleva ravinto-opastus. Joko se on täysin olematonta, tai sitten käsketään syömään sokeria, leipää ja rehuja, välttämään luonnollisia eläinperäisiä rasvoja ja korvaamaan ne rypsillä. Ei sillä tavalla saada kuin diabetes pahemmaksi. Seuraavalla kerralla sitten korjataan lääkitystä toiseen suuntaan.

Ennen kaikkea pitäisi keskittyä ennaltaehkäisyyn. Suuri osa, mutta ei kaikki, saisivat terveempiä vuosia elämäänsä.

Vierailija
251/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tosiaan läskiviha joita jotkut lietsovat itse kun olo on huono. Taustalla heillä usein pakonomaista treenausta tai ruoasta pidättytymistä.

Lihavuus altistaa sairauksille, mutta niin tekee esimerkiksi tupakointi ja himourheilu. Vähän välilä röökaajat ovat flunssan takia kehittyneen keuhkoputkentulehduksen takia saikulla tai sitten korisevat töissä niin, että saa koko ajan pelätä milloin hengitys loppuu kokonaan. Himotreenaajat taas ovat vähän väliä saikulla kun meni käsi, jalka, selkä ym., pitkiä saikkuja leikkausten, murtuneiden raajojen tai revenneiden lihasten takia.

Ilen yrittänyt löytää tilastotietoa liikkujien suurista sairauslomamääristä. En ole löytänyt. Osaatko kertoa, mistä tieto löytyy. Missään en ole edes tällaista ilmiötä havainnut.

Nuo ovat empiirisiä havaintoja useammalta eri työpaikalta. Tilastotietoa ei varmasti paljoa ole, koska aihe on luonnollisesti tabu himoliikkumista ihannoivassa ajankuvassa.

Pitäisihän tästä olla tilasto, jos on kansanterveydellinen ongelma. Itse olen aina liikkunut paljon ja kerran käynyt omalla kustannuksella fyssarilla. Ja mitä on himoliikkuminen? Jos on hyvässä kunnossa, niin kyllä ne määrät voivat olla aika suuria.

Vierailija
252/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen fyysisesti superterve, jonka BMI on lähellä 33. Tiedostan, että ylipaino on tilastollisesti terveysriski, mutta kun terveysriski on luokkaa 15%, niin unohdetaan, että muut 85% ovat täysin terveitä.

Minulla on huomattavasti enemmän lihasvoimaa kuin kavereillani, ehkä siksi, koska kannan koko ajan mukanani 30 ylimääräistä kiloa. Nousen helposti lattialta ottamatta tukea. Kävelen joka päivä vähintään 5km.

En nauti urheilusta. Olen kokeillut eri lajeja laidasta laitaan ja harrastanut liikuntaa pienestä pitäen ja aina vihannut sitä - myös silloin kun olin normaalipainoinen ja jopa alipainoinen.

Ylipainoni johtuu tunnesyömisestä, joka taas johtuu huonosta parisuhteesta. Parisuhteessa jatkan kunnes lapset ovat muuttaneet kotoa. Lasten koti on tärkeämpi kuin painoni. Ruoka tuo lohtua ja rentoutumista ja kokkaaminen on rakas harrastus.

Telkkarin painonpudotusohjelmat saavat minut raivon valtaan. Ylipainoinen henkilö esitetään sipsejä mussuttavana reppanana, joka syö huonosti, jolla on terveysongelmia tai vähintään päänsärkyä ja väsymystä. On täysin mahdollista syödä itsensä lihavaksi syömällä pelkästään terveellisiä ruokia, jos ruoan määrä on liian suuri. Ja on täysin mahdollista olla pirteä ja terve, vaikka onkin ylipainoinen.

Vierailija
253/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen fyysisesti superterve, jonka BMI on lähellä 33. Tiedostan, että ylipaino on tilastollisesti terveysriski, mutta kun terveysriski on luokkaa 15%, niin unohdetaan, että muut 85% ovat täysin terveitä.

Minulla on huomattavasti enemmän lihasvoimaa kuin kavereillani, ehkä siksi, koska kannan koko ajan mukanani 30 ylimääräistä kiloa. Nousen helposti lattialta ottamatta tukea. Kävelen joka päivä vähintään 5km.

En nauti urheilusta. Olen kokeillut eri lajeja laidasta laitaan ja harrastanut liikuntaa pienestä pitäen ja aina vihannut sitä - myös silloin kun olin normaalipainoinen ja jopa alipainoinen.

Ylipainoni johtuu tunnesyömisestä, joka taas johtuu huonosta parisuhteesta. Parisuhteessa jatkan kunnes lapset ovat muuttaneet kotoa. Lasten koti on tärkeämpi kuin painoni. Ruoka tuo lohtua ja rentoutumista ja kokkaaminen on rakas harrastus.

Telkkarin painonpudotusohjelmat saavat minut raivon valtaan. Ylipainoinen henkilö esitetään sipsejä mussuttavana reppanana, joka syö huonosti, jolla on terveysongelmia tai vähintään päänsärkyä ja väsymystä. On täysin mahdollista syödä itsensä lihavaksi syömällä pelkästään terveellisiä ruokia, jos ruoan määrä on liian suuri. Ja on täysin mahdollista olla pirteä ja terve, vaikka onkin ylipainoinen.

Olet pirteä ja terve, vaikka kerroit, että ylipainosi johtuu huonosta parisuhteesta ja sen aiheuttamasta tunnesyömisestä?

Vierailija
254/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet pirteä ja terve, vaikka kerroit, että ylipainosi johtuu huonosta parisuhteesta ja sen aiheuttamasta tunnesyömisestä?

Samaa ihmettelin. Lihava taas selittelemässä tilannettaan sekä itselleen että toisille, vaikka sellaiselle ei olisi tarvetta... Ainakin vahva puolustusmekanismi toimii.

Vierailija
255/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Lihava taas selittelemässä tilannettaan sekä itselleen että toisille, vaikka sellaiselle ei olisi tarvetta... Ainakin vahva puolustusmekanismi toimii.

Korjaan: olen fyysisesti pirteä ja terve. Kun mies on matkoilla olen iloinen, en tunne ahdistusta ja olen onnellinen.

Vierailija
256/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten laihduttaminen auttaisi 252:n tilanteessa?

Vierailija
257/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?"

Miten niin ei ole? Laihoilla ja normaalipainoisilla näläntunne tulee hitaammin ja maha täynnä -tunne nopeammin kuin lihavilla, se on isoin ero. Nämä tunteet vaihtelevat vaihtelevat hormonitoiminnan (greliini ja leptiini) mukaan, joka ei ole sama kaikilla. Monien elimistö myös kerryttää rasvaa helpommin, siihen en ole perehtynyt että miksi.

Minulla on suuria vaikeuksia pysyä normaalipainossa, olen henkisesti läski. Normaalipainon ylärajoillakin sinnittely vaatii minulta ikuista nälkää.

Vierailija
258/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisevat pask.alle.

Vierailija
259/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo terkkojen painonpudotusohjeet on kyllä ihan hanurista. Eikä suurin osa terkoista usko, että esim mä en syö sipsejä joka viikko, edes joka kuukausi. Karkkia yritän vältellä, mutta syömishäiriöisenä ehdottomat kiellot toimii mulla huonosti. Mun 30 ylimääräisestä kilosta viidennes on herkuista, loput on leipää ja pastaa.

Vierailija
260/280 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: olen fyysisesti pirteä ja terve. Kun mies on matkoilla olen iloinen, en tunne ahdistusta ja olen onnellinen.

Sinä et ole fyysisesti terve, koska olet ylipainoinen. Fyysisesti terve ihminen on normaalipainoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä