Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelusi siihen, miksi vihaat lihavia?

Vierailija
08.03.2021 |

Tuosta ”lihavat rokotusjonon kärkeen” keskustelusta tuli mieleen.

Rupesi kiinnostamaan että miten jonkun lihavuus on sinulta pois? Tuntuu, että vihaanien mielestä lihava ihminen on kakkosluokan kansalainen.

”Lihavilla ei ole itsekuria”. Niin, ja sitten? Miten tämä on sinulta pois?

”Lihavat vie veroeurot”. Lihavat myös maksavat, tai ovat maksamatta, veroeuroja ihan samalla tavalla kuin normaali- ja alipainoisetkin. Ilmeidesti luulet, että lihavat ravaavat hoidettavina ties minkä vaivan takia joka johtuu lihavuudesta? Ok.

”Lihavat kuormittaa systeemiä itseaiheutetulla ongelmalla”. Ihan samalla tavalla kuin normaalipainoiset, alipainoiset, urheilijat, täydelliset ihmiset, mielenterveyspotilaat, monisairaat jne. Meillä lihavilla on ihan yhtäläinen oikeus yhteiskunnan palveluihin kuin muillakin.

”Lihavuus on rumaa”. Kuulostaa ihan vain sinun ongelmaltasi.

”Kehopositiivisuus tarkoittaa että pitää alkaa läskiksi”. Selkeästi tässä on mennyt kehopositiivisuuden pointti ohi. Sinä vihaajakin voit olla sinut oman kehosi kanssa ja se olisi jopa suotavaa! Ei kukaan tuomitse.

”Lihava ei voi olla onnellinen, ei voi liikkua, lihavat ovat epävarmoja ja vihaavat kehoaan”. Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Ja vaikka joidenkin kohdalla pitäisikin, miten nämä seikat ovat sinulta pois?

Itse en vihaa tai halveksi ketään heidän kehonsa perusteella. En nyt lihavana, en silloinkaan kun olin normaalipainoinen. Elämäni on sillä tavalla yksinkertaista ja helppoa ettei minun tarvitse inhota ketään.

Ja kyllä, olen lihava ja kyllä, läskillä meni tunteisiin.

Kommentit (280)

Vierailija
21/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin hämmentyneenä aloituksen otsikon. En vihaa ketään hänen ulkonäkönsä vuoksi. En ymmärrä mikä tarve kenellään olisi näin edes tehdä. Mielestäni tällainen ei ole tervepäisen ihmisen toimintaa.

Vierailija
22/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa vielä: myös urheilusta aiheutetut vammat tulee maksaa itse. Helppo tapa olisi, jos jokaisen tulisi ottaa elintapoihin liittyvä pakollinen maksullinen vakuutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua kun ihmiset stressaavat terveydenhuollon resursseista lihavien kohdalla. Miksi? Koska osa sairauksista, mitä media rummuttaa lihavuuden aiheuttamiksi, ovat sellaisia että ne voivat puhjeta pelkän sukurasituksen tai tietyn lääkkeen aloituksen takia. Mm. kakkostyypin diabetes on tämmöinen. Tottakai lihavuus nostaa riskiä siihen, mutta siihen sairastuu joka vuosi myös hoikkia ja normaalipainoisia kansalaisia. Siskoni, joka oli terve kuin pukki ennen mielialalääkityksen aloittamista (testit tehtiin juuri siksi, että olisi turvallista aloittaa lääkekokeilu), sairastui kakkostyyppiin muutama kuukausi lääkityksen aloittamisesta. Lääkäri oli kyllä varoittanut tästä riskistä, mutta piti sitä melko vähäisenä muuten terveen ja normaalipainoisen ihmisen kohdalla. 

Lisäksi niitä resursseja käytetään mitä turhimpiin asioihin, eikä kenenkään elämä ole jatkuvaa optimointia muutenkaan. Mutta jostain syystä juuri lihavan pitäisi olla yli-ihminen ja fiksata ongelmansa, mieluiten yksin ja ilman rahanmenoa, niin hän lunastaisi paikkansa normaalipainoisten joukossa. 

Vierailija
24/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vievät terveydenhuollossa paikkoja niiltä, joiden sairaudet eivät ole itse aiheutettuja

Ketä nämä ihmiset ovat? Ilmeisesti vain synnynnäisesti sauraat? Monet sairaudet ja suuri osa onnettomuuksista liittyy ihmisen omaan toimintaan.

Esim. neurologiset sairaudet eivät ole itse aiheutettuja.

Aika moneen neurologisen sairauden ennalta ehkäisyyn liitetään jotain elintapoja. Tai oireiden ehkäisyyn. Tyyliin "kahvin juonti vähentää altzhaimerin riskiä". Punaviini ja juusto laukaisee mikreeni kohtauksen.

Vierailija
25/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittavat vaivoista mitkä olis korjattavissa muuttamalla elämäntapoja.

Myös normaalipainoisilla on paljon vaivoja, jotka olisi korjattavissa elintavoilla. Miksei näistä pidetä ääntä?

Vierailija
26/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.

Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..

Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.

Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?

Oliko minulla vain paljon huonompi itsekuri aiemmin kun olin sairaalloisen ylipainoinen? Siitä huolimatta menestyin äärimmäisen kilpaillulla ja vaativalla alallani joka vaati todella pitkiä päiviä ja paljon opiskelua. Ylläpidin samalla ihanaa ihmissuhdetta, sain perheen ja liikuin säännöllisesti.

Sitten kuin taikaiskusta _samaan aikaan_ kun sain suolistohormonia piikillä, itsekurini muuttui rautaiseksi ja laihduin 40kg vuoden sisään! Niinkö?

Tai entä jos, entä jos, hyväksyttäisiin se tosiasia että joillain meillä on käynyt todella huono tuuri geenien suhteen ja ymmärretään että laihduttaminen ja sen vaatiminen itseasiassa ainoastaan lihottaa.

Lihavuusleikkauksissa nimenomaan säästetään niitä yhteiskunnan kuluja, eli eikö se nyt ole edes positiivista?

Vierailija
27/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasrakenteisiä ihmisiä toki on olemassa,mutta se määrä on noin 4%,sanoisin.Ei 50% kansasta!Jokainen vähän vanhempi muistaa että 30:n oppilaan luokalla oli se yksi iso tyttö,ja yksi iso poika.Puoli luokkaa ei ollut lihavia.

Vierailija
28/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin hämmentyneenä aloituksen otsikon. En vihaa ketään hänen ulkonäkönsä vuoksi. En ymmärrä mikä tarve kenellään olisi näin edes tehdä. Mielestäni tällainen ei ole tervepäisen ihmisen toimintaa.

Tervetuloa av:lle, jossa lihavat ihmiset ovat kaiken pahan alku ja juuri.

Vierailija
29/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vastuu omasta terveydestään. Pitää tehdä arkisessa elämässä valintoja, jotka edistävät terveyttä ja minimoivat ns. elintasoon perustuvia, omilla valinnoilla aiheutettuja, sairauksia.

Mielestäni omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet tulisi maksaa omasta pussista. Esimerkiksi lihavuusleikkaukset on järkyttävää rahan tuhlausta. Tai tupakoitsematon keuhkosyöpäpotilas tulee hoitaa julkisella, tupakoivaa ei. Ellei tupakoivalla ole omaa henk koht varoista maksettua vakuutusta tai säästöjä, joilla hoidot maksetaan kokonaisuudessaan. Ja toki reaalikustannusten mukaisesti..

Huomautan, että en tarkoita heitä, jotka ovat ylipainoisia koska eivät voi itse vaikuttaa asiaan. Tai joilla sairauteen on joku lääketieteellisesti perusteltavissa oleva syy, joka ei liity elintapoihin ja omiin valintoihin.

Miksi ihmeessä sinä kuvittelet että lihavuus on sellainen asia johon ylipäätään kykenee itse vaikuttamaan?

Oliko minulla vain paljon huonompi itsekuri aiemmin kun olin sairaalloisen ylipainoinen? Siitä huolimatta menestyin äärimmäisen kilpaillulla ja vaativalla alallani joka vaati todella pitkiä päiviä ja paljon opiskelua. Ylläpidin samalla ihanaa ihmissuhdetta, sain perheen ja liikuin säännöllisesti.

Sitten kuin taikaiskusta _samaan aikaan_ kun sain suolistohormonia piikillä, itsekurini muuttui rautaiseksi ja laihduin 40kg vuoden sisään! Niinkö?

Tai entä jos, entä jos, hyväksyttäisiin se tosiasia että joillain meillä on käynyt todella huono tuuri geenien suhteen ja ymmärretään että laihduttaminen ja sen vaatiminen itseasiassa ainoastaan lihottaa.

Lihavuusleikkauksissa nimenomaan säästetään niitä yhteiskunnan kuluja, eli eikö se nyt ole edes positiivista?

Nuo piikit eivät taida olla Suomessa normaalia hoitokäytäntöä vai mistä niitä saa?

30/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ei voi käyttää tavallisia pitkiä housuja joissa on kiinnitettävä  vyötärö, vaan vetää Adidakset tai muut pehmohousut resoorin kanssa päälle että ei paina, silloin on aika alkaa toimimaan. 

Vierailija
31/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa ollenkaan se jos joku on lihava, ellei lihava itse tee asiasta numeroa.

Sitä minä kyllä paheksun jos lihavuus on elämäntapa, jonka ihminen opettaa lapsilleen. Jos ihminen jo nuorella iällä on selvästi kavereitaan heikommassa fyysisessä kunnossa, ei saa kurkustaan alas mitään porkkanaa eksoottisempaa vihannesta ja mutustaa vartin välein näkkileipää, vanukkaita ja croissantteja, tunnen suurta sääliä ja surua.

En pidä myöskään toisesta ääripäästä, eli siitä että nuorella ei ole mitään muuta elämää kuin päivittäinen treeni ja kalorien laskeminen. Terve suhde ruokaan ja liikkumiseen kannattaa rakentaa jo varhain.

P. S. Luuleeko täällä joku oikeasti että esim. masennus ja leukemia ovat jonkun omaa syytä?!

Vierailija
32/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo piikit eivät taida olla Suomessa normaalia hoitokäytäntöä vai mistä niitä saa?

Mm Victozaa saa helpoiten jos on 2. tyypin diabetes, mutta jotkut lääkärit määräävät sitä ihan myös vain lihavuuteen. Sitten on näitä uudempia (semaglutidi) joita piikitetään kerran viikossa.

Vierailija
33/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toi "omalla toiminnalla aiheutetut sairaudet" ole niin itsestään selvä asia kuin annat ymmärtää. Sukulaiseni alkoi tupakoimaan teininä ja parikymppisenä hän kuoli keuhkosyöpään. Tupakointi ei varmasti auttanut syövän hoidossa, mutta on myös täysin selvää (myös lääkäreille), ettei se tupakointi ehtinyt aiheuttaa keuhosyöpää, koska hän ehti polttaa ennen syöpädiagnoosiaan korkeintaan muutaman vuoden. Eipä siihen syöpään ollut myöskään muuta "lääketieteellisesti perusteltavaa" syytä. Oliko itseaiheutettu syöpä vai ei?

Vierailija
34/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Afrikkalainen on syntynyt afrikkalaiseksi. Lihava ei ole syntynyt lihavaksi, vaan syöttänyt itsensä epämiellyttävän näköiseksi. 

Arfikkalaisia muuten tiedoksesi on ihan kaiken näköisiä, myös lihavia ja laihoja. 

Vierailija
35/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua kun ihmiset stressaavat terveydenhuollon resursseista lihavien kohdalla. Miksi? Koska osa sairauksista, mitä media rummuttaa lihavuuden aiheuttamiksi, ovat sellaisia että ne voivat puhjeta pelkän sukurasituksen tai tietyn lääkkeen aloituksen takia. Mm. kakkostyypin diabetes on tämmöinen. Tottakai lihavuus nostaa riskiä siihen, mutta siihen sairastuu joka vuosi myös hoikkia ja normaalipainoisia kansalaisia. Siskoni, joka oli terve kuin pukki ennen mielialalääkityksen aloittamista (testit tehtiin juuri siksi, että olisi turvallista aloittaa lääkekokeilu), sairastui kakkostyyppiin muutama kuukausi lääkityksen aloittamisesta. Lääkäri oli kyllä varoittanut tästä riskistä, mutta piti sitä melko vähäisenä muuten terveen ja normaalipainoisen ihmisen kohdalla. 

Lisäksi niitä resursseja käytetään mitä turhimpiin asioihin, eikä kenenkään elämä ole jatkuvaa optimointia muutenkaan. Mutta jostain syystä juuri lihavan pitäisi olla yli-ihminen ja fiksata ongelmansa, mieluiten yksin ja ilman rahanmenoa, niin hän lunastaisi paikkansa normaalipainoisten joukossa. 

Tämä koskee myös muita terveysongelmia, mutta etenkin mielenterveyteen liittyviin ongelmiin. Tervetuloa ADHD-diagnosoitujen maailmaan, jossa ihmiset ovat vaan laiskoja ja hankalia. Jos ADHD-ihminen vaan keskittyisi, niin kyllä hän toimisi ihan samoin kuin muutkin ihmiset.

Vierailija
36/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se raja sitten vedetään että mikä on itseaiheutettua ja mikä ei? Jos jalka menee poikki, onko se oma vika kun kaatui? Jos vappuna söi munkin ja saa sydäninfarktin, onko sekin oma vika?

Vierailija
37/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vissiin entisiä lihavia ja pelkäävät että kilot tulee takaisin.

Vierailija
38/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelusi sille, että luulet kaiken aina olevan vihaamista?

En ole väittänyt ”kaiken aina” olevan vihaamista.

Se ei esim. ole mielestäni läskivihaa, jos joku ei vaikka halua seurustella lihavan kanssa. Se on ihan ok, jos mieltymykset eivät vain kohtaa. En itse lihavana loukkaantuisi, jos partneriehdokas ilmaisi minulle asian asiallisesti.

Se ei myöskään ole vihaamista jos joku ei itse halua olla lihava. Se on okei ja jokaisen oma asia.

Negatiivista suhtautumista, eli vihaamista, ovat mm. Nämä:

- lihavien turhanpäiväinen halveksunta (hyi yäk läskit, ahneet, itsekurittomat ihmiset.)

- oletusten tekeminen lihavasta (Se on varmaan ihan liikuntakyvytön, työtön ja häiriintynyt. Se kulutta yhteiskunnan varoja enemmän kuin muut)

- neuvojen tuputtaminen ”huolen”varjolla (mutta ajattele nyt mitä teet kehollesi! Oletko ajatellut lenkkejä ja laihduttamista?)

Miksi edes käyttää energiaa lihavien ihmisten ”vihaamiseen”? Tai ylipäätään kenenkään inhoamiseen?

- Ap

Vierailija
39/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tosi lihavat ovat vaan epämiellyttävän näköisiä.

Miten mielestäsi eroa ihmisistä, joiden mielestä esim. afrikkalaiset ovat epämiellyttävän näköisiä?

Afrikkalainen on syntynyt afrikkalaiseksi. Lihava ei ole syntynyt lihavaksi, vaan syöttänyt itsensä epämiellyttävän näköiseksi. 

Arfikkalaisia muuten tiedoksesi on ihan kaiken näköisiä, myös lihavia ja laihoja. 

Tuohan on ihan oma arvotuksesi, että lihava on epämiellyttävän näköinen. Ja mikä on syy, miksi koet lihavuuden epämiellyttäväksi. Ja miksi ahdistut siitä, että joku on lihava?

Vierailija
40/280 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus itseaiheutettuna tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että olet syönyt enemmän kuin kulutat. Siihen voi aivan jokainen vaikuttaa. Sinun tapauksessasi kuulostaa siltä, että ylipainosi syy oli hoidettavissa lääketieteellisin keinoin. Mikäli on ylipainolle on lääketieteellisesti perusteltavissa oleva EI ITSE AIHEUTETTU syy, niin tottakai hoitosi julkisista varoista oli täysin hyväksyttävää. Kukaan meistä ei geenejään voi valita, mutta siihen voimme, mitä lapamme suusta alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi