Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko talooni muuttavan kumppanin maksaa asuntolainaani?

Vierailija
08.03.2021 |

alustavassa pohdinnassa jossain vaiheessa muutto yhteen (aikuinen pari, ei lapsia kummallakaan). Looginen on minun omakotitaloni.
Mutta miten jakaa reilusti asumiskulut?
minulla on vielä asuntolainaa eikä liene reilua että mies maksaisi sitä, kun sen tuloksenahan omaisuuteni karttuu. Mutta jääkö sitten jaettavaksi vain sähkölasku ja ruokakulut? Omakotitalostahan on muitakin kuluja, mutta tämähän on mun talo, eikö ne oo mun vastuulla.. mutta jos hän asuu kans tässä, niin..
Onko joku ratkaissut tämän jotenkin fiksusti?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään niin, että minä maksan oman lainani ja kaikki muu menee puoliksi sähköjä, vesiä ja lämmityksiä myöten.

Mies maksaa nuo puolikkaat mielellään, sillä yhtä pienellä rahallisella panostuksella ei todellakaan asuisi vuokralla yhtä suuressa talossa.

Vierailija
2/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä lainat, muut kulut puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitäisi saada asua ilmaiseksi, kyllä jonkin suuruinen "vuokra" pitäisi maksaa.

Vierailija
4/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta mies alkaa maksamaan vuokraa. Ei missään muuallakaan ilmaiseksi saa asustella. Lainanlyhennyt on sinun maksettava.

Vierailija
5/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun laina ja sinä maksat. Lämmitys ja sähköt puoleksi.jäte ja vesi.

Vierailija
6/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut puoliksi. Laina on sinun. Sinä maksat sen.

Vierailija
7/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat taloon liittyvät kulut itse, asumiseen liittyvät kulut puoliksi, tai sitten niin, että mies maksaa "vuokrana" näistä isomman osan.

Jälkimmäinen sinänsä reilumpi, että mieshän ns. kuluttaa asuntoa samoin kuin sinäkin ja halpa asuminen mahdollistaa hänelle sitten oman omaisuuden kerryttämisen eikä sekään ihan reilua ole, että sinun rahasi menisivät kaikki taloon jossa molemmat olette ja tämä mahdollistaisi miehelle sen, että voi ostella veneitä ja matkoja sun muuta kivaa kun ei tarvitse asumisesta maksaa kuin oma kulutuksensa.

Vierailija
8/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
9/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun laina ja sinä maksat. Lämmitys ja sähköt puoleksi.jäte ja vesi.

Plus jonkinlainen vuokra miehelle. 

Vierailija
10/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut puoliksi, mukaanlukien käytön jälkien pienet korjaukset. Sinä maksat lainasi lyhennykset. Jos haluat että mies maksaa myös pientä vuokraa tämä on ihan ok kunhan sovitte siitä yhdessä. Kunhan tilanne on selvä kaikille.

Vierailija
11/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vai meinaatko, että erotessa maksaisit sitten takaisin?

Vierailija
12/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehen kuuluisi maksaa riittävä osakuluista, joihin myös laina lasketaan. Ei hän muuallakaan ilmaiseksi tai pelkkien sähkö/vesi/lämmityskulujen hinnalla asuisi. Laskisin kaikki kulut yhteen ja siitä sitten miehelle maksettavaksi vähän alle puolet. 

Vierailija
13/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sähkölaskut jne pitäisi jakaa jossei asumisesta maksa mitään. Kuka tuollaista lokkia ottaa edes asumaan saman katon alle. Pistät tietenkin "vuokraa" maksamaan ei mitään ilmaisia asuntoja ole missään. Mahtais ukolla olla tonnien säästöt muutaman vuoden asumisen jälkeen.

Vierailija
14/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka netistä, mitä kyseisen talon vuokraaminen maksaisi. Jakakaa summa puoliksi ja muuttava kumppani maksaa omistavalle sen osuuden. Omistava maksaa sitten lainan ja yhtiövastikkeen.

Vierailija
15/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksaisin puolet kuluista sekä pienen kulukorvauksen kuitenkin. En haluaisi ihan ilmaiseksi asua toisen asunnossa.

Vierailija
16/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin miehelle 350 euroa kuussa.

Hän lyhensi lainaa n. 700 e/kk, mutta minä maksoin puolet kaikesta muusta.

Tammi-helmikuussa saattoi jopa osuakin.

Tosiaan imperfekti.

Vierailija
17/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää nämä vastaukset, joissa kehotetaan aloittajaa maksamaan laina kokonaan itse ja muut kulut puoliksi. Miten ihmeessä tuon voi perustella? Joo, talo on aloittajan ja lainanmaksu kasvattaa aloittajan omaisuutta. Mutta eihän hänen tarvitse, eikä kannata ketään ottaa ilmaiseksi asumaan! Sittenhän kaikkien kannattaisi todeta puolisolleen, että osta sitä se talo, niin minä käytän rahani sijoittamiseen, kun asun ilmaiseksi sinun nurkissasi! Valot päälle nyt! Kenenkään ei pidä suostua maksamaan toisen lainaa _liikaa_, mutta kyllähän siitä toisen omaisuuden käytöstä eli asumisesta jokin vastine täytyy maksaa.

Vierailija
18/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perit vuokraa, joudut ilmoittamaan verottajalle ja maksamaaan verot.

Vierailija
19/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin miehelle 350 euroa kuussa.

Hän lyhensi lainaa n. 700 e/kk, mutta minä maksoin puolet kaikesta muusta.

Tammi-helmikuussa saattoi jopa osuakin.

Tosiaan imperfekti.

Siis tosi edullisesti sait asua talossa? Tuo olisi just sopiva summa mielestäni. 

Vierailija
20/66 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun avomieheni omistamassa talossa (+2 yhteistä lasta),

mies maksaa lainan talosta ja minä maksan lasten menot, sähkö+siirtomaksut ja ostan ruuan. Kumpikin maksaa omat henk.koht laskunsa (autot yms)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä