Työttömänä on niin tottunut jo vapauteen, etten enää edes "uskalla" mennä töihin
Tiedän että pitäisi ja olen paikkoja paljon hakenutkin, mutta salaa sisimmässäni toivon etten pääse niistä yhteenkään koska ahdistaa ajatus että pitäisi aina olla heräämässä aikaisin ja lusia jossain 8 tuntia raataen niska limassa ja koirakin joutuisi olemaan ikävissään ja yksin kotona. Muutenkin olen sitoutumiskammoinen, en pysty sitoutumaan edes sen vertaa että kävisin yksillä treffeillä, niin työpaikkoihinkaan en uskaltaisi sitoutua.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin tartteen mun tulevaisuudensuunnitelmia varten vähän enemmän rahaa kuin hikiset reilu 500€ nettona ja asumistuki. Ei mulla ihmeellisemmät suunnitelmat ole, pienempikin palkka siis riittää, mutta ei niitä toteuteta jos elää tuilla.
Ansiosidonnaisella on helposti kolminkertainen tuo mainitsemasi netto. Ei ole mikään kiire töihin pandemia-aikana... Ei välttämättä sen jälkeenkään :)
Yhtä hirveältä tuntuu näin pitkän sairasloman jälkeen. Ahdistaa jo etukäteen ylipäätään töissä jaksaminen, kun muutenkin on henkisesti ja fyysisesti ihan loppu. Vaikkakin alkuun tarkoitus palata töihin 50% työajalla, pelottaa silti jos en siitäkään selviä. Tuntuu ihan luuserilta edes ajatella mitään tälläistä, mutta samalla mietityttää miksi ihmeessä meidän työkulttuuri on just sellainen että "pakko tehdä töitä 8 h päivässä, nuku 8 h ja loput 8 h tee ruokaa, kuntoile, tapaa ystäviäsi, muista sukulaiset, keskity kivoihin asioihin, huolehdi lapset, pyykkää tai loppuu puhtaat vaatteet, siivoa ja tee kodin ylläpitotyöt"
Miksi?
Niin mutta työkkärin kuulusteluihin ei totu joten menin osa-aikatöihin.
Ymmärrän, itsekin tässä ollut muutamat kuukaudet toimettomana ja tähän tavallaan on jo tottunut niin, ettei töihinmeno ja siellä kaikenlaisen porukan sietäminen oikein meinaa kiinnostaa.
Minusta työttömyys ei todellakaan ole mitään vapaana olemista. Jatkuvasti te-palvelut hengittämässä niskaan ja vaatimassa sitä sun tätä tai katkeaa päivärahat ja karenssia pukkaa. Vain jos työttömällä on joku mt-ongelma hänet ns päästetään vapaaksi kunhan on ensin saanut sopivat paperit lääkäriltä.
Vain työttömänä koin olevani vanki.