Työttömänä on niin tottunut jo vapauteen, etten enää edes "uskalla" mennä töihin
Tiedän että pitäisi ja olen paikkoja paljon hakenutkin, mutta salaa sisimmässäni toivon etten pääse niistä yhteenkään koska ahdistaa ajatus että pitäisi aina olla heräämässä aikaisin ja lusia jossain 8 tuntia raataen niska limassa ja koirakin joutuisi olemaan ikävissään ja yksin kotona. Muutenkin olen sitoutumiskammoinen, en pysty sitoutumaan edes sen vertaa että kävisin yksillä treffeillä, niin työpaikkoihinkaan en uskaltaisi sitoutua.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Kyllä normaali koira pärjää työpäivän ajan.
Hyvin ymmärsit pointin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on mahdollista tukien avulla saada itselleen liian mukava elintaso, jos tuollaiset pohdinnat ovat edes mahdollisia. Juuri mistään ei tarvitse jäädä paitsi, vaikka ei töissä kävisikään. Tukia tulisi tuntuvasti laskea ja toisaalta minimipalkkoja korottaa, jotta tilanne muuttuisi.
Siinäpä oikein tyypillinen kokoomuksen äänestäjä. Leipäjonot on jo nyt länsimaiden pisimmät ja monet joutuu valitsemaan maksaako vuokran vain lääkkeet. Sitten osa on niin sekaisin että vaatii heikoimpien aseman heikentämistä edelleen.
Toivottavasti ymmärtää edes vanhempana hävetä ajatuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on mahdollista tukien avulla saada itselleen liian mukava elintaso, jos tuollaiset pohdinnat ovat edes mahdollisia. Juuri mistään ei tarvitse jäädä paitsi, vaikka ei töissä kävisikään. Tukia tulisi tuntuvasti laskea ja toisaalta minimipalkkoja korottaa, jotta tilanne muuttuisi.
Miten ihmeessä työnantajilla on varaa palkata ihmisiä matalatuottoisiin töihin jos minimipalkkoja korotetaan?
Edelleenkin on voimassa se peruslainalaisuus, että jos työntekijä maksaa työnantajalle enemmän kuin mitä hänen työpanoksensa tuottaa, niin työnantaja ei palkkaa sellaista työntekijää koska se ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä työnantajilla on varaa palkata ihmisiä matalatuottoisiin töihin jos minimipalkkoja korotetaan?
Edelleenkin on voimassa se peruslainalaisuus, että jos työntekijä maksaa työnantajalle enemmän kuin mitä hänen työpanoksensa tuottaa, niin työnantaja ei palkkaa sellaista työntekijää koska se ei kannata.
Omistaja tinkii omista voitoistaan on yksi helppo tapa. Ei ole niin ahne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys ei ole mikään hyväntekeväisyysorganisaatio jonka tehtävänä olisi palkata työntekijöitä jotka tuottavat tappiota firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys ei ole mikään hyväntekeväisyysorganisaatio jonka tehtävänä olisi palkata työntekijöitä jotka tuottavat tappiota firmalle.
Ei tarvitse tehdä tappiota. Pienempi voitto omistajille, reilumpi palkka työntekijöille. Mutta ahneille tämä ei käy.
Oikeastiko väität, että esimerkiksi Amazonin pääomistaja tarvitsee vielä lisää rahaa satojen miljardien omaisuuteensa? Eikö muka ukkelilla olisi varaa olla vähemmän ahne ja maksaa parempaa palkkaa puljunsa varastoissa raataville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä tappiota. Pienempi voitto omistajille, reilumpi palkka työntekijöille. Mutta ahneille tämä ei käy.
Oikeastiko väität, että esimerkiksi Amazonin pääomistaja tarvitsee vielä lisää rahaa satojen miljardien omaisuuteensa? Eikö muka ukkelilla olisi varaa olla vähemmän ahne ja maksaa parempaa palkkaa puljunsa varastoissa raataville?
Kannattavuutta mitataan työntekijäkohtaisesti. Eikä siis siten, että yhden työntekijän palkkaa verrataan yrityksen voittoon.
Jokainen sellainen työntekijä jonka läsnäolo firmassa maksaa enemmän kuin mitä hänen työpanoksensa tuottaa on tappiollinen työnantajalle.
Tuilla elävät suomalaiset eivät ole mitään niihin muualta tuotuihin tuilla eläjiin verrattuna, jotka tekevät 8 lasta per nainen ja jotka toisessa ja kolmannessakin sukupolvessa jatkavat tuilla elämistä.
Joissain tapauksissa ne miehet "eroaa" yhdestä naisesta, jolloin nainen saa yksinhuoltajan lisätuet ja mies tekee toisen naisen kanssa uudet 8 lasta ja tämäkin nainen tietenkin päätyy yh:ksi, koska näin saa maksimaaliset tuet. Mieskin elelee omalla tahollaan tuilla ja saa oman kämpän ja naisilla on omat valtion maksamat kämpät ja tuet.
Ei se ole tyhmä joka pyytää tai ottaa irti kaiken mikä lähtee, jos niin kerran voi tehdä. Suomalaiset ovat tossuja, jotka ei uskalla pitää omista eduistaan kiinni. Kadehditaan jotain yksinasuvia tuilla eläjiä, jotka ovat joutuneet tilanteeseen yleensä siksi, että työtä ei yksinkertaisesti ole tai jos on niin ei kannata, koska kannustinloukut. Miksi tehdä muutamaa tuntia työtä viikossa kun se vähennetään heti toimeentulotuesta eli voittoa tulee plusmiinusnolla?
Usein myös mt-ongelmat johtavat toimeentulotuella elämiseen. Kuntoutustukea ei helpolla myönnetä ja sairaspäivärahaa voidaan myöntää vain muistaakseni noin puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen tämä mt-ongelmainen siirtyy toimeentulotuelle, jos hän ei saa kuntoutustukea. Mt-ongelmasta, esimerkiksi masennuksesta ei useinkaan parane puolessa vuodessa takaisin työkykyiseksi.
Suomalaiset elää tuilla yleensä siksi, koska siihen on jostain syystä ajauduttu. Mielenterveysongelmat, työn löytämisen vaikeus, kannustinloukut. Yleensä suomalaiset myös häpeävät tilannettaan, suomalainen ymmärtää, että ei tämä maa pysyisi pystyssä, jos kaikki elelisivät tuilla. Suurin osa toimeentulotuella elävistä suomalaisista ei todellakaan kehtaa alkaa tekemään lapsia. Suomalaisilla on vahvasti iskostettu päähän, että jos tekee lapsia niin ne pitää pystyä elättämään itse, eikä olettaa valtion maksavan lapsista tulevat kulut.
Ja sitten on nämä muut ryhmät, jotka ihan suunnitellusti elävät tuilla, lisääntyvät huolettomasti ja ottavat härskisti irti kaiken mikä lähtee ilman mitään häpeää. Ja vinkkaavat sukulaisilleen ja tuttavilleen, että kannattaa muuttaa tähän maahan pysyvästi kun täällä saa kaiken tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattavuutta mitataan työntekijäkohtaisesti. Eikä siis siten, että yhden työntekijän palkkaa verrataan yrityksen voittoon.
Jokainen sellainen työntekijä jonka läsnäolo firmassa maksaa enemmän kuin mitä hänen työpanoksensa tuottaa on tappiollinen työnantajalle.
Kadehdit työttömiä, mutta keksit mitä ihmeellisempiä selityksiä miksi rikkaiden pitäisi vain rikastua entisestään.
Työ kyllä kelpaisi ja olen minä tehnytkin jos ja vaikka mitä. Ihmiset joiden kanssa sitä työtä joutuu tekemään ovat itselleni olleet se suurin syy aina olla jatkamatta siinä paikassa. Jotkut ovat ihan uskomattoman pahantahtoisia ja kuola valuen odottavat muiden mokaavan ja röyhkeimmät tekevätkin kaikkensa edesauttaakseen muiden epäonnistumista. Päin naamaa esitetään toki hyvääkin kaveria, mutta selkänsä kun kääntää alkaa juoruilu ja juoniminen.
Ei mikään työ ole sen arvoista, että ajaa itsensä hulluuden partaalle kun itku kurkussa joutuu sinne menemään. Enkä todellakaan halua itse lähteä siihen samaan perseilyyn mukaan joten helpompi antaa vaan olla. Kyräilkööt keskenään.43
Aika äkkiä se työkyky menee, eikä sitten enää pysty samaan työhön kun on ennen pystynyt, kun muutaman vuoden vain makaa kotona. Sivusta olen nähnyt.
Miettisin, että onko se työttömyys niin hieno juttu lopun elämää kannattaa vaan makailla. On sekin elämän hukkaan heittämistä.
Jos vähää enempää ei halua ja tarvitse niin senkun on työtön sitten. Jos taas haluaa vaikka matkustella tai omistaa jotain jonka pitäminen on kallista niin ei siinä muu auta kuin tehdä töitä. Ei mua työttömät ärsytä mitenkään paitsi ne jotka eivät itse tee mitään, mutta kokoajan rutisevat miten pitää saada vaan enemmän sitä tätä ja tuota. Jos haluat jotain niin pylly ylös ja tekemään jotain sen eteen itse niin saat sen.
Vierailija kirjoitti:
Aika äkkiä se työkyky menee, eikä sitten enää pysty samaan työhön kun on ennen pystynyt, kun muutaman vuoden vain makaa kotona. Sivusta olen nähnyt.
Miettisin, että onko se työttömyys niin hieno juttu lopun elämää kannattaa vaan makailla. On sekin elämän hukkaan heittämistä.
Saatatpa joutua kokemaan työttömyyden joskus itsekin. Tällä hetkellä on vaikea työllistyä, paitsi ehkä joillekin julkisen sektorin aloille. Se ei tarkoita, että henkilö, joka ei nyt ole töissä, makoilisi kotona. Ehkä sinä tekisit niin.
Ei huvita mennä sinne kiusattavaksi. En kelpaa omana itsenäni, niin antakaa mun olla kotona.
älä sitten ainakaan arvostele valtion velanottoa, kelan kautta iso osa velkarahastakin valuu kansalaisille
Kuinka pahasti pitää ihmisen sössiä asiansa että joutuu olemaan kateellinen jopa työttömille :D
Mä ainakin tartteen mun tulevaisuudensuunnitelmia varten vähän enemmän rahaa kuin hikiset reilu 500€ nettona ja asumistuki. Ei mulla ihmeellisemmät suunnitelmat ole, pienempikin palkka siis riittää, mutta ei niitä toteuteta jos elää tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tosi hyvin! Työrytmiin sopeutuminen on vaikeaa kaikille pitkään työelämästä poissa olleille.Osa- aikatyö voisi olla ratkaisu pehmeään siirtymään.Etätyöt tuo myös tosi paljon omaa vapautta. Itse innostuin eilen sunnuntaina istumaan pitkään koneella kun oli kurja ilma. Tänään pidän vapaata kun työt on jo tehty.
Tässä on taas oletuksena se, että työttömyys muuttaa ihmisen joksikin ihme vajakiksi jolta puuttuu rytmi ja joka ei sopeudu. Siihen sopeutumiseen menee ehkä viikko, ja sekin on unirytmin hakemista jos pitää herätä kovin aikaisin tai outoihin aikoihin.
Itse olin ihan samaa mieltä kun olin töissä, ja vielä enemmän kuin olin vuorotöissä. Olisikin mahdollisuus etätyöhön, tai edes normitahtiseen, mielekkääseen päivätyöhön. Osa-aikatyö on kyllä hyvä ratkaisu jos siihen vain on varaa.
Kyllä yksinäisyys ja toimettomuus yhdistelmänä aiheuttaa todella paljon pahaa oloa ja jaksamattomuutta monille työttömille.
Kaikilla pitäisi olla joku paikka mihin voisi halutessaan mennä tapaamaan ihmisiä ja tekemään jotain hyödyllistä.
Ei työttömyys automaattisesti tarkoita sitä, että henkilö on toimeton tai yksinäinen. Miksi esim. puutarhan hoito ja kiinnostavan kirjallisuuden lukeminen on sinulle vähemmän hyödyllistä kuin vaikkapa kaupan kassalla istuminen?
olen ollut poissa työelämästä kohta 7 vuotta, ekaksi 2v työttömänä, sitten 3v lapsen kanssa ja taas 2v työttömänä. En tiedä minne enää kelpaan töihin.
Ikää jo kuitenkin 43.
Hölmönä kouluttauduin taidealalle, taiteen maisteriksi asti. Ei kannata.
Nyt olisin iloinen jos pääsisin edes kaupan kassalle. Pitäisi olla kokemusta että pääsisi. ei toivoa edes haastatteluista.
Cv:ssä seitsemän vuoden musta-aukko, millä minä sen täytän?
Ymmärrätkö, että puolisosi raataminen mahdollistaa oman lorvimisesi? Sitä paitsi muiden työstä ne Kelan tukieurotkin ovat peräisin.