lopetaanko vegetatiivisessa tilassa olevan ihmisen hoidot? (Suomessa?)
Tilanne: Ihminen hengittää itse, mutta muuten vegetatiivinen (toimintaa aivorungossa, mutta ei muualla aivoissa).
Kysymys: irrotetaanko tällaiselta ihmiseltä ruokaletku? (ja lopetetaan suonensisäinen nesteytys?)
Miten Suomessa toimitaan?
Kommentit (46)
miten pitkään odotellaan tilanteen paranemista? Entä jos omaiset eivät anna lupaa?
(entä jos omaisilta ei lupaa ruokaletkun irrotukseen?)
Vierailija kirjoitti:
Omaisilla ei ole sananvaltaa asiaan. Lääkäri päättää.
Hoidetaanko tällaisia ihmisiä Suomessa muutenkaan vuosikausia? Ensin pitäisi tietää tämä. Mä en usko, että hoidetaan.
Julkisella puolella aivokuolleeksi luokiteltu (eli ei toivoa koskaan herätä enää) irrotetaan letkuista. Yksityisellä kai riippuu siitä miten kauan löytyy maksajaa helvetin kalliille hoidolle.
Aika lailla kiinni siitä, miksi on ko. tilassa.
Näistä tapauksista oli Theroux-dokumentti, jossa USA:ssa omaiset haluavat pitää tällaista ihmistä letkuissa vuosia, vaikka mitään muutoksia ei välttämättä ole tiedossa. Pidetään hengissä omaisten takia. Kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ko. henkilön hoitotahto on selvillä (voi tehdä OmaKannassa, muuten) niin omaisilla ei ole nokan koputtamista asiassa. Muuten lääkärit (muistaakseni tarvitaan kolmen lääkärin päätös, koska käytännössähän se on kuolemantuomio) päättävät niin kuin parhaaksi näkevät.
Ei tuommoista tilannetta ole olemassa. Jos ihminen hengittää itse, hän EI ole vegetatiivinen. Jos taas on vegetatiivinen ei hengitä itse.
Ihminen voi olla vegetatiivisessä tilassa olematta aivokuollut, silloin ei voi olla elinluovuttaja. Riippuen tapauksesta (ikä, ennuste, hoitotahto jne) aktiivisesta hoidosta voidaan joskus luopua ja potikas saa hiipua pois.
Omaiset eivät Suomessa (onneksi!) päätä näistä. Lääkärit päättävät.
Mun sisko kuoli influenssaan nuorena. Hoito lopetettiin, koska hän ei olisi enää hyötynyt hoidosta ja tarvittiin tehohoitopaikkoja muille influenssaan sairastuneille. Sairaalassa oli ruuhkaa silloin. Lääkäri soitti ja keskusteli mun vanhempien kanssa. Ei saatu mennä osastolle, influenssapotilaat olivat eristyksessä. Varmasti siellä tehtiin kaikki mahdollinen, koska kyseessä oli perusterve reilu 20-vuotias. Mut tästä on jo aikaa monta vuotta, ehkä on voinut muuttua ja vanhoilla ihmisillä asia on eri.
Tiedän 90-luvun lopulta tuttavapiiristä tilanteen jossa pahoinpitelystä aivovamman saaneen nuoren miehen ruokintaletku poistettiin muistaakseni kolmen vuoden jälkeen. Sen jälkeen siirryttiin saattohoitoon kipulääkkeineen ym jonka jälkeen hän kuoli.
Nykyään pyritään välttämään tilannetta jossa ihminen eläisi vuosia tuossa tilassa. Jos tilanne esim elvytyksen jälkeen näyttää toivottomalta, hoidoista luovutaan hyvin nopeasti. HUS:ssa on aikanaan ollut joku aikaraja käytössä jonka jälkeen letku voitiin poistaa mutta nyt en sitä mistään pikaisella haulla löytänyt.
Ja siis, vegetatiivinen tila on eri asia kuin aivokuolema. Aivokuollut on kuollut, ihan kuin sydänpysähdyksen jälkeenkin kuollut (aivokuolemassa se sydän vain pysähtyy hitaammin mutta pysähtyy kuitenkin). Vegetatiivisessa tilassa ihminen hengittää itse ja voi availla silmiä koska aivorunko toimii mutta kaikki älylliset toiminnot puuttuvat.
Minkä verran elintoimintoja pitää olla, että hoitoa ei lopeteta?
Pitää silmiä auki, toisinaan tulee kyyneleitä. Pupillit reagoivat, lihaksissa on nykimistä. Miten pitkään tällaisessa tapauksessa odotetaan? Kuukausi? Vuosi?
irrotetaanko ruokaletku, vaikka ihminen avaakin silmänsä ym.?
(kysymyksessä nuorehko ihminen, kammiovärinästä elvytetty. Valitettavasti hapenpuute on aiheuttanut vaurioita aivoihin.)
Vierailija kirjoitti:
irrotetaanko ruokaletku, vaikka ihminen avaakin silmänsä ym.?
(kysymyksessä nuorehko ihminen, kammiovärinästä elvytetty. Valitettavasti hapenpuute on aiheuttanut vaurioita aivoihin.)
No aina noista käydään hoitoneuvottelut ja lähtökohta on että hoitoa kevennetään vähän kerrallaan eikä uusiin hoitohin enää lähdetä.
Tilaa siis seurataan pitkään jos ihminen ei menehdy muutamissa kuukausissa tuon tapahtuman jälkeen.
Silmien avaaminen on aivorunkotason toiminto. Kyyneleitä voi tulla kipuvasteena. Mutta aivokuoren ja isojen aivojen vaurioiduttua se ihminen jonka tunsit, on jo mennyt pois. Se mikä teki hänestä sen ihmisen jonka tunsit, on tuhoutunut. Jäljellä ovat vain ne kaikkein yksinkertaisimmat, elossa pysymistä säätelevät toiminnot. Tilanne on hirveän surullinen ja omaisille äärettömän raju.
Hoidan itse tämän kaltaisia potilaita, syystä tai toisesta pahan vaurion aivoihinsa saaneita. Jos kyse olisi minun omaisestani, olisin vaatinut kaikkien hoitojen lopettamista saman tien ja saattohoitoon siirtymistä. Tai palliatiiviseen hoitoon, riippuen siitä mikä ihmisen kunto on. Kokemuksesta tiedän että vaikka henkilökunta tekee kaikkensa ja hoitaa niin hyvin kuin osaa, tuollainen tila on ihmiselle kärsimys. Vaikka se elämä itsessään on kuinka arvokas.
Ja nyt ennen kuin kukaan tulee huutelemaan mitään murhaajista ja teurastajista, totean että niin kauan hoidetaan kunnes on asiasta muuta sovittu. Niin hyvin kuin osataan ja kaikki tehdään mitä voidaan. Mutta omalle omaiselle en totisesti sellaista toivo.
T: sh neurolta
Ihan kauhea tilanne olis tuommoinen... :’)
Elinluovutus.