Kuka järjesti vanhempiesi, appivanhempiesi jne. tasasynttärit?
Tarkoitan esim. 60, 70, 80-vuotissyntymäpäiviä. Jos korona suo, niin omien appisten juhlat olisi kesällä, mutta en pidä siitä että hommaa vyörytetään pikkuhiljaa minun niskoilleni. Mulla on töiden puolesta taitoa ja osaamista, mutta en innostu sukujuhlien järjestämisestä. Tarkoittaisi töissä olemista lomallakin.
Suku ei maksaisi oikeaa hintaa työstäni, eivätkä myöskään halua järjestää, vetoavat jaksamiseensa. Appivanhemmat odottavat valmista, näin olen tulkinnut rivien välistä. Minulla ja heillä on hyvin etäiset välit ja nähdään harvoin, eivät muista esimerkiksi minun syntympäivääni mitenkään. Miten tämä kuuluisi hoitaa tyylikkäästi?
Kommentit (82)
Se järjestää joka juhlat haluaa. Jos juhlat haluaa vanhemmat/appivanhemmat he järjestävät. Jos minä halua juhlia vanhempieni syntymäpäivää järjestä juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sisarukset puolisoineen.
Mitä miehesi tähän sanoo? Osallituisiko hän?Mies ei ota kantaa ja välttelee aihetta. Hänen mielipiteensä on, että "jonkun" täytyisi järjestää "jotain", koska kyseessä vanhempiensa merkittävät juhlat. Yrittää pysyä ulkopuolisena. Myönnän, että olen hoitanut miehen puolesta aivan liikaa sukulaissuhteita, esim. hommannut hänen kummilapsilleen, vanhemmilleen ja isovanhemmilleen lahjat. Se on ollut mun iso virhe, mies ei kai nyt ymmärrä, että olen tosissani, etten vanhempiensa juhlia järkkäile.
Eli sinulla on nyt käsissäsi itse järjestämäsi ongelma? Olet tehnyt tähän asti kaiken, mutta nyt löysi girl powerisi? Mitä se sinulta oikeasti pois on, jos nuo juhlat järjestäisit? Käy liikaa itsetuntoosi? Minä en ole mikään pikkurouva, jota käytetään hyväksi?
Jep, löysin girl powerini kun koin loppuunpalamisen kaikkien velvollisuuksien ristitulessa. Enää ei ole paluuta ilmaiseksi huushollariksi yhtään kenellekään. Aiemmin vastannut ahkera juhlien järjestäjä on tehnyt ihailtavan uran suvun leipurina, mutta minä en valitettavasti siihen lähde - enää.
Kissa pöydälle miehen kanssa, että sinä et todellakaan nyt järjestä mitään. Hän sitten viestii asian eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sisarukset järjestettiin yllärisynttärit äidilleni. Edes isämme ei tienneet niistä mitään.
Oliko vävyt ja miniät mukana? Tämäkin kuulostaa minusta kivalta, että omat lapset hoitaisivat homman, mutta heistä ketään ei tunnu kiinnostavan. Haluaisivat päästä mahdollisimman vähällä ja maksaa minulle enintään puolet työstä, mitä juhlat vaativat. Sukulaisalennus jne. Appivanhemmat melko varmasti pettyvät, jos heille ei mitään ole. Toisaalta onko se minun vastuullani, etenkään kun läheisiä välejä ei ole.
Ja toinen puoli olis teidän perheen lahja?! En vaan ymmärrä tätä nykyaikaa...
Ei ole mielestäni reilua, että meidän perheen lahja on 50% kuluista ja vaivasta, kun appivanhemmilla on monta aikuista lasta. Kulut pitäisi jakaa tasan, ja osallistuisimme mielellämme rahalla, kun pitopalvelu tilattaisiin ulkopuoliselta. Se on kuulemma liian kallista ja vaivalloista, kun "suvusta kerran löytyy osaamista (=minä)". Olen siis ap.
Järjestelemällä pystyt vaikuttamaan niihin kustannuksiin ja pitämään ne kohtuullisena.
Mistähän "järjestelemisestä" mahdat puhua? Ilman kuittia tekemisestä? Valitettavasti en voi enkä halua ottaa sellaista riskiä. Ap.
Nyt taitaa olla kyse henkilökohtaisista juhlista, eikä tilaus työ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää toisille tehdä mitään kivaa, jos itse ei saada siitä vastinetta esim lahjaksi toiselle?
Miniä väsynyt töistä, omat lapset eivät tee/maksa. Miksi ihmeessä miniän pitäisi ylläröidä etäisiä appivanhempiaan?
-ohisOhis voisi lukea ap vastauksen...
En edelleenkään ymmärrä miten muu suku olettavat ap:n tekevän etäisten appivanhempiensa synttärit? Pihiyttään? Laiskuuttaan?
Heidän perheen lahjana? Puolethan muu suku olisi valmis maksamaan. Itselleni isompi ongelma olisi mitä veisin lahjaksi ja ihan mielelläni kuittaisin sen noin pois, mutta olenkin syntynyt 60-luvulla 🤣
Minäkin olen syntynyt 60-luvulla enkä edelleenkään ymmärrä miksi miniän pitäisi järjestää appivanhempiensa juhlat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi tähän sanoo? Osallituisiko hän?Mies ei ota kantaa ja välttelee aihetta. Hänen mielipiteensä on, että "jonkun" täytyisi järjestää "jotain", koska kyseessä vanhempiensa merkittävät juhlat. Yrittää pysyä ulkopuolisena. Myönnän, että olen hoitanut miehen puolesta aivan liikaa sukulaissuhteita, esim. hommannut hänen kummilapsilleen, vanhemmilleen ja isovanhemmilleen lahjat. Se on ollut mun iso virhe, mies ei kai nyt ymmärrä, että olen tosissani, etten vanhempiensa juhlia järkkäile.
Eli sinulla on nyt käsissäsi itse järjestämäsi ongelma? Olet tehnyt tähän asti kaiken, mutta nyt löysi girl powerisi? Mitä se sinulta oikeasti pois on, jos nuo juhlat järjestäisit? Käy liikaa itsetuntoosi? Minä en ole mikään pikkurouva, jota käytetään hyväksi?
Jep, löysin girl powerini kun koin loppuunpalamisen kaikkien velvollisuuksien ristitulessa. Enää ei ole paluuta ilmaiseksi huushollariksi yhtään kenellekään. Aiemmin vastannut ahkera juhlien järjestäjä on tehnyt ihailtavan uran suvun leipurina, mutta minä en valitettavasti siihen lähde - enää.
Mistä syystä sä siihen aikaisemmin olet lähtenyt?
Ala sinäkin vain vältellä aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sisarukset järjestettiin yllärisynttärit äidilleni. Edes isämme ei tienneet niistä mitään.
Oliko vävyt ja miniät mukana? Tämäkin kuulostaa minusta kivalta, että omat lapset hoitaisivat homman, mutta heistä ketään ei tunnu kiinnostavan. Haluaisivat päästä mahdollisimman vähällä ja maksaa minulle enintään puolet työstä, mitä juhlat vaativat. Sukulaisalennus jne. Appivanhemmat melko varmasti pettyvät, jos heille ei mitään ole. Toisaalta onko se minun vastuullani, etenkään kun läheisiä välejä ei ole.
Ei ole mielestäni reilua, että meidän perheen lahja on 50% kuluista ja vaivasta, kun appivanhemmilla on monta aikuista lasta. Kulut pitäisi jakaa tasan, ja osallistuisimme mielellämme rahalla, kun pitopalvelu tilattaisiin ulkopuoliselta. Se on kuulemma liian kallista ja vaivalloista, kun "suvusta kerran löytyy osaamista (=minä)". Olen siis ap.
Järjestelemällä pystyt vaikuttamaan niihin kustannuksiin ja pitämään ne kohtuullisena.
Mistähän "järjestelemisestä" mahdat puhua? Ilman kuittia tekemisestä? Valitettavasti en voi enkä halua ottaa sellaista riskiä. Ap.
Varmaan sitä, että juhlien järjestäjä voi päättää, että mennään esim pelkällä kahvilla ja täytekakulla 15 hengelle. Juhlat nekin on, kustannukset ja vaiva pysyy pienenä.
Mutta eihän sinun ole tietenkään mikään pakko järjestää mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa olla kyse henkilökohtaisista juhlista, eikä tilaus työ?
Appivanhemman henkilökohtaisesta juhlasta joka hän voi järjestää vaikka tilaamalla palvelun joko miniältä tai vaihtoehtoisesti joltakin muulta.
Isäni piti 60-vuotisjuhlat. Leivottiin äidin ja siskon kanssa kakut ja mieheni grillasi makkaraa hodareitten väliin.
Äitini ei juhlinut ja anoppi ja appiukko viettävät juhliaan vasta parin vuoden päästä. Anoppi ei juhlinut 50-vuotissynttäreitään, joten tuskin on muuta kuin kahvit perheelle. Appiukko hoitaa tarjoilut varmaan pitopalvelun kautta, kuten viimeksikin. Toki autetaan koristelussa yms mutta tuskin mitään ihmeellistä työtä on luvassa.
Miksi ihmeessä homma olisi sinun eikä heidän omien lastensa, kuten puolisosi?
Vierailija kirjoitti:
Koska ap on ammattileipurina hoitanut kaikki juhlat tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iske miehelle TESsin mukainen hinnasto nenän eteen ja sano että tuolla alleviivatulla summalla olet valmis juhlat järjestämään, kunhan hän toimii kotiorjanasi sillä välin kun sinä laitat juhlia. Jos tulee mitään "en mä nyt sitten" mutinaa niin voit antaa yhteystiedot paikallisiin pitopalveluihin ja sanoa että voi sitten järjestää oikeiden ammattilaisten kautta.
Appivanhemmillesi ilmoitat antaneesi miehellesi vaihtoehtoja heidän juhliensa järjestämisen, mutta että miestäsi ei oikein tunnu koko juhla innostavan. Kohdistavat sitten vihansa oikeaan ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap on ammattileipurina hoitanut kaikki juhlat tähänkin asti.
Mulle ei ihan ole vielä selvinnyt miksi hän on ne tähän järjestänyt?
Eivät ole halunneet mitään juhlia, ollaan muistettu lahjalla ja kakulla tmv. Meillä pieni suku ja kaikkiin pitkä välimatka, joten mitään isoja juhlia ei olisi tiedossa vaikka joku sellaiset haluaisi järjestää.
Jos "pitää" järjestää juhlat, niin mielestäni se on lasten ja puolison tehtävä, ei miniän tai vävyn, elleivät jälkimmäiset vapaaehtoisesti tarjoudy järjestämään. Itse sanoisin miehelle, että miettii sisarustensa kanssa mistä löytyy se "joku" joka järjestää "jotain", mutta minun kanssani asiasta on turha enää puhua.
Järjestin aiemmin, koska olin tyhmä ja liian kiltti, minut on kasvatettu huolehtijaksi. Nyt olen siis pyrkimässä tästä vahingollisesta mallista pois, koska mielenterveys alkoi prakata. Psykologin käskystä pitäisi lopettaa itsensä uhraaminen.
---
Tuo oli hyvä idea, että alan itsekin vältellä aihetta. Kiitos!
Omille vanhemmilleni me lapset olemme järjestäneet pitopalvelujuhlat vuokratiloissa koska on paljon
lapsia perheineen. Sovussa jokainen maksanut osuutensa ja yleensä kaksi meistä järjestänyt tilaukset.
Appivanhemmilla vain kaksi poikaa. Heidän puolellaan ei ole juhlia järjestetty.
Jos halusi käydä onnittelemassa, piti viedä kakku mukanaan.
Kaikki juhlat järjestetään itse, ei osallistu lapset yms.
Tilaa eri pitopalveluista tarjouksia ja annan hänelle.
Tarviiko olla ruokatarjoilu, miten olis pelkkä kahvitilaisuus? Onko pakko kutsua koko kylä, jospa vain lähisuku? Vieläkö on liian kallista?