Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka järjesti vanhempiesi, appivanhempiesi jne. tasasynttärit?

Vierailija
08.03.2021 |

Tarkoitan esim. 60, 70, 80-vuotissyntymäpäiviä. Jos korona suo, niin omien appisten juhlat olisi kesällä, mutta en pidä siitä että hommaa vyörytetään pikkuhiljaa minun niskoilleni. Mulla on töiden puolesta taitoa ja osaamista, mutta en innostu sukujuhlien järjestämisestä. Tarkoittaisi töissä olemista lomallakin.

Suku ei maksaisi oikeaa hintaa työstäni, eivätkä myöskään halua järjestää, vetoavat jaksamiseensa. Appivanhemmat odottavat valmista, näin olen tulkinnut rivien välistä. Minulla ja heillä on hyvin etäiset välit ja nähdään harvoin, eivät muista esimerkiksi minun syntympäivääni mitenkään. Miten tämä kuuluisi hoitaa tyylikkäästi?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat ja isä ei juhlineet erityisesti, isälle me lapset järjestettiin pieni yllätys. Sedälle lapset järjestivät isot sukujuhlat.

Vierailija
22/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää toisille tehdä mitään kivaa, jos itse ei saada siitä vastinetta esim lahjaksi toiselle?

Miniä väsynyt töistä, omat lapset eivät tee/maksa. Miksi ihmeessä miniän pitäisi ylläröidä etäisiä appivanhempiaan?

-ohis

Ohis voisi lukea ap vastauksen...

En edelleenkään ymmärrä miten muu suku olettavat ap:n tekevän etäisten appivanhempiensa synttärit? Pihiyttään? Laiskuuttaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sisarukset puolisoineen.

Mitä miehesi tähän sanoo? Osallituisiko hän?

Vierailija
24/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me sisarukset järjestettiin yllärisynttärit äidilleni. Edes isämme ei tienneet niistä mitään.

Oliko vävyt ja miniät mukana? Tämäkin kuulostaa minusta kivalta, että omat lapset hoitaisivat homman, mutta heistä ketään ei tunnu kiinnostavan. Haluaisivat päästä mahdollisimman vähällä ja maksaa minulle enintään puolet työstä, mitä juhlat vaativat. Sukulaisalennus jne. Appivanhemmat melko varmasti pettyvät, jos heille ei mitään ole. Toisaalta onko se minun vastuullani, etenkään kun läheisiä välejä ei ole.

Ja toinen puoli olis teidän perheen lahja?! En vaan ymmärrä tätä nykyaikaa...

Ei ole mielestäni reilua, että meidän perheen lahja on 50% kuluista ja vaivasta, kun appivanhemmilla on monta aikuista lasta. Kulut pitäisi jakaa tasan, ja osallistuisimme mielellämme rahalla, kun pitopalvelu tilattaisiin ulkopuoliselta. Se on kuulemma liian kallista ja vaivalloista, kun "suvusta kerran löytyy osaamista (=minä)". Olen siis ap.

Vierailija
25/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsovat luultavasti asian niin että ei heidän kuulu järjestää kenenkää juhlia, järjestäkööt jokainen itse omat juhlansa.

Vierailija
26/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää toisille tehdä mitään kivaa, jos itse ei saada siitä vastinetta esim lahjaksi toiselle?

Miniä väsynyt töistä, omat lapset eivät tee/maksa. Miksi ihmeessä miniän pitäisi ylläröidä etäisiä appivanhempiaan?

-ohis

En edelleenkään ymmärrä miten muu suku olettavat ap:n tekevän etäisten appivanhempiensa synttärit? Pihiyttään? Laiskuuttaan?

Heidän perheen lahjana? Puolethan muu suku olisi valmis maksamaan. Itselleni isompi ongelma olisi mitä veisin lahjaksi ja ihan mielelläni kuittaisin sen noin pois, mutta olenkin syntynyt 60-luvulla 🤣

Vierailija
27/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsovat luultavasti asian niin että ei heidän kuulu järjestää kenenkää juhlia, järjestäkööt jokainen itse omat juhlansa.

Ketkä katsovat ja miten tämä liittyy lainattuun tekstiin?

Vierailija
28/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ota kantaa ja välttelee aihetta. Hänen mielipiteensä on, että "jonkun" täytyisi järjestää "jotain", koska kyseessä vanhempiensa merkittävät juhlat. Yrittää pysyä ulkopuolisena. Myönnän, että olen hoitanut miehen puolesta aivan liikaa sukulaissuhteita, esim. hommannut hänen kummilapsilleen, vanhemmilleen ja isovanhemmilleen lahjat. Se on ollut mun iso virhe, mies ei kai nyt ymmärrä, että olen tosissani, etten vanhempiensa juhlia järkkäile.

Vierailija
29/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me sisarukset järjestettiin yllärisynttärit äidilleni. Edes isämme ei tienneet niistä mitään.

Oliko vävyt ja miniät mukana? Tämäkin kuulostaa minusta kivalta, että omat lapset hoitaisivat homman, mutta heistä ketään ei tunnu kiinnostavan. Haluaisivat päästä mahdollisimman vähällä ja maksaa minulle enintään puolet työstä, mitä juhlat vaativat. Sukulaisalennus jne. Appivanhemmat melko varmasti pettyvät, jos heille ei mitään ole. Toisaalta onko se minun vastuullani, etenkään kun läheisiä välejä ei ole.

Ei ole mielestäni reilua, että meidän perheen lahja on 50% kuluista ja vaivasta, kun appivanhemmilla on monta aikuista lasta. Kulut pitäisi jakaa tasan, ja osallistuisimme mielellämme rahalla, kun pitopalvelu tilattaisiin ulkopuoliselta. Se on kuulemma liian kallista ja vaivalloista, kun "suvusta kerran löytyy osaamista (=minä)". Olen siis ap.

Järjestelemällä pystyt vaikuttamaan niihin kustannuksiin ja pitämään ne kohtuullisena.

Vierailija
30/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virhe on tietysti jo tapahtunut ja tässä tilanteessa on vähän vaikea mennä enää sanomaan että järjestän juhlat summalla x, se olisi pitänyt tehdä jo heti ekojen juhlien osalta. Ehkä vain kieltäityisin tällä kerralla kokonaan järjestelyistä.

Vierailija
31/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat ja appivanhemmat ovat ihan itse järjestäneet, jos ovat halunneet juhlia. Mitään suuria juhlia eivät ole pitäneet.

Omat isovanhemmat aikanaan pitivät isojakin synttärijuhlia, mutta niihin oli ihan palkattu köksä, joka hoiti tarjoilun ja tiskaukset.

Ap:n tilanteessa en todellakaan lähtisi miniänä järjestämään yksin mitään. Olkoot juhlimatta sitten, jos eivät itse voi pistää tikkua ristiin, eihän juhlat voi miniän vastuulla olla??

Vierailija
32/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat kutsuvat kakkukahville >> ostetaan veljen kanssa lahja (lahjakortti tms) + kukkia. Siinäpä se. Hillittyä ja kaikille kevyttä. Kakun + muut tilaavat aina leipomosta joten mitään raatamista ei tule kenellekään. Ap, kuulostaa että sinua yritetään hyväksikäyttää - älä suostu! Tökeröä käyttäytymustä appivanhemmilta (+muiltakin jos myötäilevät vaatimuksia). Anna miehesi selvittää tilanne ja valssaa juhliin freesinä sekä juuri siinä roolissa kun kuuluukin: juhlavieraana.

Vierailija
33/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä katsovat ja miten tämä liittyy lainattuun tekstiin?

Sisarukset puolisoineen ja mies eivät osallistu järjestelyhin kun kokevat että juhlien järjestäminen ei ole heidän tehtävänsä.

Vierailija
34/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ja isän juhlat on järjestänyt äiti, anopin ja apen juhlat taas anoppi. Olen itse leiponut juhliin esimerkiksi täytekakut ja paljon muutakin, isän 75-vuotisjuhliin leivoin kaiken. Mielestäni nuo on ollut riittävä panostus, mutta silti minun on oletettu kaatelevan kahvia ja tiskaavan. Olen ainoa tytär ja ainoa miniä.

Oman perheen juhlat olen sitten lähes tulkoon yksin järjestänyt. Mies järjesti omat 50-vuotisjuhlat ja onneksi muualla kuin meillä, joten selvisin vain leipomalla muutamat jutut. Omia synttäreitä en ole jaksanut järjestää, joten niitä ei ole juhlittu. Kun sain nuorimman lapsen yo-juhlat ohi, päätin, että enää en järjestä mitään juhlia.

Vierailija
35/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ota kantaa ja välttelee aihetta. Hänen mielipiteensä on, että "jonkun" täytyisi järjestää "jotain", koska kyseessä vanhempiensa merkittävät juhlat. Yrittää pysyä ulkopuolisena. Myönnän, että olen hoitanut miehen puolesta aivan liikaa sukulaissuhteita, esim. hommannut hänen kummilapsilleen, vanhemmilleen ja isovanhemmilleen lahjat. Se on ollut mun iso virhe, mies ei kai nyt ymmärrä, että olen tosissani, etten vanhempiensa juhlia järkkäile.

Eli sinulla on nyt käsissäsi itse järjestämäsi ongelma? Olet tehnyt tähän asti kaiken, mutta nyt löysi girl powerisi? Mitä se sinulta oikeasti pois on, jos nuo juhlat järjestäisit? Käy liikaa itsetuntoosi? Minä en ole mikään pikkurouva, jota käytetään hyväksi?

Vierailija
36/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Heidän perheen lahjana? Puolethan muu suku olisi valmis maksamaan. Itselleni isompi ongelma olisi mitä veisin lahjaksi ja ihan mielelläni kuittaisin sen noin pois, mutta olenkin syntynyt 60-luvulla 🤣

Yksi miehen siskoista sanoi heti suoraan, että hän kuittaa rahalla, ei ole aikaa eikä jaksamista. Kuitenkaan ei halunnut kuitata sitä summaa, mikä pitopalvelun oikea hinta on jaettuna sisarusten kesken. On kuulemma liian kallis.

Vierailija
37/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelemällä pystyt vaikuttamaan niihin kustannuksiin ja pitämään ne kohtuullisena.

Mistähän "järjestelemisestä" mahdat puhua? Ilman kuittia tekemisestä? Valitettavasti en voi enkä halua ottaa sellaista riskiä. Ap.

Vierailija
38/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla on nyt käsissäsi itse järjestämäsi ongelma? Olet tehnyt tähän asti kaiken, mutta nyt löysi girl powerisi? Mitä se sinulta oikeasti pois on, jos nuo juhlat järjestäisit? Käy liikaa itsetuntoosi? Minä en ole mikään pikkurouva, jota käytetään hyväksi?

Juhlien järjestäminen on iso homma, se vie paljon aikaa ja vaivaa. Helpommalla pääsisi, jos ap:n puoliso sisarustensa kanssa tilaisi pitopalvelun ja maksaisi laskun. Nythön kaikki tuntuu kaatuvan ap:n niskaan.

Vierailija
39/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Yksi miehen siskoista sanoi heti suoraan, että hän kuittaa rahalla, ei ole aikaa eikä jaksamista. Kuitenkaan ei halunnut kuitata sitä summaa, mikä pitopalvelun oikea hinta on jaettuna sisarusten kesken. On kuulemma liian kallis.

Mikä hänestä sitten oli sopiva summa ja miten hän aikoi sen kuitata? Ostaa nisua kaupasta vai jotenkin muuten?

Vierailija
40/82 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei juhlinut, anoppi oli jo kuollut, äiti järjesti itse siihen asti että dementoitui.

Appi järkkäsi 75 asti itse, 80- ja 85-bileisiin kutsuttiin vain lapset perheineen apen kotiin ja tyttäret toivat tarjoilut tullessaan, ei mitään ihmeellisyyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme