Apua! Mun lapsi haluaa muuttaa pois kotoa!
On lukiolainen, mutta vielä alaikäinen. En minä tätä vielä odottanut. Kaipaa kuulemma itsenäisyyttä ja omaa tilaa. Kyse ei ole mistään välttämättömyydestä esimerkiksi opiskelujen vuoksi. Ihan hyvin voisi asua vielä kotona mielestäni. Ymmärrän ettei ole helppoa, kun on pieni koti meilläkin ja haluaisi elää vapaammin ja tuoda kavereitakin kylään ja on jo muka niin iso jo, mutta olen shokissa.
Kommentit (59)
Ei sinänsä ihme, jos korona-aikaan teinitkin toivovat omaa tilaa. Asutteko sitten kovinkin ahtaasti?
Siinähän haluaa. Tuskin on varaa maksaa omillaan asumista.
Ihanaa että kerrankin nuori haluaa omilleen eikä asua maailman tappiin porukoidensa ja elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten on olemassa Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelatuskin maksaa alaikäisen kotileikkiä, jos vanhempien luona voi asua.
Vierailija kirjoitti:
Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.
Hyvä niin! Päästä irti lieasta ja anna elää omaa elämää. Mitä pahaa siinä on?
16-v saa pättää oman asuinpaikkansa. elatusvelvollisuus säilyy. rahastahan se on kysymys. jos opintotuella ja asumistuella pärjää niin
Antaisin yrittää. Itse kaipasin kovasti omaa tilaa 17-vuotiaana. Muutin silloin kesän ajaksi alivuokralaiseksi erään opiskelijan kämppään, joka lähti toiselle paikkakunnalle töihin mutta halusi säilyttää asuntonsa seuraavaan syksyyn. Oli kiva ratkaisu, kun sain kokeilla itsenäistä elämää. Sen jälkeen asuin vielä pari vuotta kotona kunnes lähdin toisaalle opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelatuskin maksaa alaikäisen kotileikkiä, jos vanhempien luona voi asua.
Tuota mä sanoinkin, että kyllä kai Kelakin katsoo kummissaan jos on mahdollista kotona asua kuitenkin. Täytyy kai heillekin olla jokin parempi perustelu kuin että mä haluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä mitään,mun teini marssi samoin.Aikoivat etsiä kimppkämpän. Kaikki oli pohdittu valmiiksi.
Kaikki halusivat muuttaa pois kotoa siksi,koska nuoren kuuluu muuttaa pois kotoa,ei siksi,että eivät tulleet toimeen vanhempiensa kanssa.
Asiat sujuivat tosi hyvin,ja aikanaan kun tuuli ikää,muuttivat jokainen omaan asuntoon.
ystävyys säilyi,ei tullut vuokra-isännältäkään valituksia.
kotona kävi ihan normaalisti, kerran-kaksi viikossa,joskus söi,yleensä ei.
Älä pelkää,hyvin se sujuu,oppiipajan hoitamaan asioitaan,arkea ja silleen.
Lukiolainen ei saa toimeentulotukea. Pitää nostaa ensin opintolaina, sanoo Kela. On aika ikävä velkaantua jo toisella asteella.
Anna mennä ja sano, että aina saa tulla takaisin kotiin. Niin minäkin tein. Olin todella päättäväinen, mutta tulin lopulta maitojunalla kotiin. Sitten tein töitä kotona asuen ja sain kerättyä hyvän pesämunan omaan asuntoon ja otin asuntolainan heti parikymppisenä. Nyt oon yli nelikymppinen ja maksanut asuntolainani yksin. On ihan normaalia, että nuorena alkaa "vanhat käävät" ärsyttää ja haluaa omaa yksityisyyttä. Huolestuttavampaa on jos niin ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen ei saa toimeentulotukea. Pitää nostaa ensin opintolaina, sanoo Kela. On aika ikävä velkaantua jo toisella asteella.
Näin muistan lukeneeni jostain. Tämähän on fakta, eikö totta?
Itse alaikäisenä omillaan asuneena sanoisin, että kannusta lastasi kokeilemaan, jos uskot että koulu sujuu itsenäisesti.
Rahallisesti tulee olemaan tiukkaa, mutta se kasvattaa luonnetta, kun tajuaa ettei ole varaa kaikkeen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkään ikäinen opiskelija ei saa toimeentulotukea, jos ensin ei ole nostettu opintolainaa. Lapsen kanssa kanattaa keskustella vakavasti, onko järkevää kerryttää lainaa jo nyt, kun opiskellessakin on luultavasti pakko.
Ja jos lukiolainen on vielä alle 17 v., hän ei saa mitään muuta tukea kuin opintolainan. Vasta 17-vuotiaana (kun lapsilisän maksaminen on päättynyt) on oikeutettu opintorahaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lukiolainen on vielä alle 17 v., hän ei saa mitään muuta tukea kuin opintolainan. Vasta 17-vuotiaana (kun lapsilisän maksaminen on päättynyt) on oikeutettu opintorahaan.
Omillaan asuva 17-vuotias saa satasen opintorahaa, mahdollisesti enemmän jos vanhemmat ovat tarpeeksi pienituloisia.
Ilmoita että saa etsiä asunnon eka
mut ootko kattonu simpsonit sarjasta jakson himo läski homer :D siinä esiintyy koko simpsonit perhe
eli myös bart simpsons homer poika fanit saavat nauraa ja naurattaahan se tietty myös vaikka homerin läski kuteet ja muut :D
kannattaa kattoo nopee