Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Mun lapsi haluaa muuttaa pois kotoa!

Vierailija
07.03.2021 |

On lukiolainen, mutta vielä alaikäinen. En minä tätä vielä odottanut. Kaipaa kuulemma itsenäisyyttä ja omaa tilaa. Kyse ei ole mistään välttämättömyydestä esimerkiksi opiskelujen vuoksi. Ihan hyvin voisi asua vielä kotona mielestäni. Ymmärrän ettei ole helppoa, kun on pieni koti meilläkin ja haluaisi elää vapaammin ja tuoda kavereitakin kylään ja on jo muka niin iso jo, mutta olen shokissa.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, että alaikäinen ei elätä itseään Kelan opintotuella ellei ota myös lainaa tai vanhemmat avaa kukkaroaan. Oletko ap valmis maksamaan?

Vierailija
42/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi. Itse asuin hetken omillani ja muutin takaisin kotiin. Koulu sujui mutta muuten oli liikaa vapautta bilettää ja pyöriä kummallisissa piireissä. Ei tuon ikäinen vielä tajua mistään mitään vaikka luulee olevansa kovin vanha ja viisas. Lisäksi oli köyhää.

En antaisi itsekään. Lukioaikainen ystäväni asui 16-vuotiaana yksin, ja helppohan siellä oli bilettää, kun ei ollut aikuisia paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren ei kannata muuttaa ennen kuin on töissä tai korkeakoulussa, muuten ei saa muuta kuin opintotukea ja asumistukea eivätkä ne riitä mihinkään

Vierailija
44/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän haluaa. Tuskin on varaa maksaa omillaan asumista.

Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.

Älä valehtele.

Lukiossa oleva ei saa mitään toimeentulotukea, hän voi saada vain asumistukea ja elää pitää opintolainalla.

Vanhemmat sen vuokran joutuvat maksamaan ja auttamaan vielä ruuan ostossakin.

Ja jos ottaa jo lukioon opintovelkaa ja sen jälkeen vielä jatko-opintoihin, niin kasa on maksettavaa, kun valmituu.

Aloitus on haiseva provo!

Vierailija
45/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö muutti 17-vuotiaana lukion jälkeen, lukion ajan asui koululla ja lomat kotona. Asumistukea käsittääkseni voi saada vasta 18-vuotiaasta alkaen (tai ainakin silloin ymmärsin niin), joten siihen asti sai asua ilmaiseksi. 18-vuotispäivänä allekirjoitettiin vuokrasopimus ja tehtiin asumistukihakemus Kelaan. Opintoraha nousi samassa kohtaa, 17-vuotiaana sai vain jotain 100€ ja 18-vuotiaana 250€. Opintolainaa sai silti heti alusta asti sen 650€/kk ja se meni ASP-tilille. 

Jos ei ap pysty ostamaan nuorelle asuntoa, missä nuori olisi vuokralla ja saisi ne asumistuet itselleen, niin en oikein näe mikä järki tuossa tilanteessa olisi muuttaa kotoa pois. Silloinhan ne asumistuet menee jonnekin perheen ulkopuolelle ja vaurastuttaa jotain toista perhettä, ei siinä oikein ole järkeä. Eri juttu sitten kun pakon edestä muuttaa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
46/59 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa, nuori ei saa muuta kuin asumistukea ja opintotukea. Joutuisi ottaman opintolainaa jo toisella asteella eikä pääsisi korkeakouluun enää kun lainat tapissa lukion aikana jo. Olisiko koululla jotain asuntolaa jossa saisi ilmaiseksi asua?

Vierailija
47/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne teinit aina kaikenlaista haluaa, mutta kaikkeen vouhotukseen ei tarvitse lähteä mukaan.

Vierailija
48/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. Laskeskelin että:

Asumistukea n350e /500ekk maksavaan asuntoon.

Opintotukea yli 17v saa n. 100e, joten ei ihan saa asuntoa maksettua.

Oma 17v tekee lisäksi töitä joista tienaa n. 150e-200e kk.

Joten asumiskustannukset saisi itse maksettua noin.

Voisin maksaa lisänä ruoka /hygienia kustannukset, jotka Kotonakin menisivät..

Lisäksi ei tarvitsisi bussilippua jonka hinta n. 50e kk.

Itse olen muuttanut 16v pois kotoa, vanhempani auttoivat myös kuukausittain sen verran että pärjäisin.

Vierailija
49/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos saa taloutensa toimimaan ja saa asunnon vuokrattua. Jos haluaa omilleen niin sitten on omillaan

Vierailija
50/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pois suljettu vaihtoehto kirjoitti:

Meillä sama tilanne. Laskeskelin että:

Asumistukea n350e /500ekk maksavaan asuntoon.

Opintotukea yli 17v saa n. 100e, joten ei ihan saa asuntoa maksettua.

Oma 17v tekee lisäksi töitä joista tienaa n. 150e-200e kk.

Joten asumiskustannukset saisi itse maksettua noin.

Voisin maksaa lisänä ruoka /hygienia kustannukset, jotka Kotonakin menisivät..

Lisäksi ei tarvitsisi bussilippua jonka hinta n. 50e kk.

Itse olen muuttanut 16v pois kotoa, vanhempani auttoivat myös kuukausittain sen verran että pärjäisin.

Minusta alaikäisen ei tarvitse eikä kannata muuttaa vain siksi, että haluaa omilleen. Sitten, jos on joku oikea syy, vaikka muuttaa lähemmäs koulua, sitä kannattaa harkita.

Vierailija
51/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 16 vuotiaana pois kotoa, koska toisen asteen oppilaiatosta ei kotipaikkakunnalla ollu. Asuin ensimmäiset vuodet vanhempieni omistusasunnossa ja koulun asuntolassa, joten kuluja ei paljon tullut. Kesällä sitten töitä, että sai säästettyä itselleen vähän rahaa.

Tottakai on tullu tehtyä asioita, joita vanhempani eivät hyväksyisi, mutta kun on tottunut jo ennen omilleen muuttamista kantamaan vastuuta itsestään, niin mihinkään idioottimaiseen ei edes lähde mukaan. Kyllähän se vauhti kuuluu nuoruuteen ja itsepähän on omien ongelmiensa herra, kun niitä sitten tulee.

Tärkeintä on, että kotiin saa aina palata.

Vierailija
52/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Muutaisipa meiltäkin jo nuo teinit pois.

Vierailija
53/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas veronmaksajien kukkarosta nämäkin teinit alkaa heti ammentamaan. No mikäpäs siinä kunhan vanhemmat ei sitten kitise korkeista veroista ym.

Vierailija
54/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.

Ei alaikäinen saa toimeentulotukea, koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Loppupelissä sinä maksat elämisen.

Vierailija
55/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alaikäinen saa toimeentulotukea, koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia. Loppupelissä sinä maksat elämisen.

Juuri näin. Meille tuli kutsu lastenvalvojalle ja elatusmaksuja pitää alaikäisestä maksella ennen mitään toimeentulotukea. Olimme kyllä sitäkin ennen makselleet kuluja ja ruokamenoja.

Vierailija
56/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle riittää perusteluksi "ei".

Vierailija
57/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinö tapauksessa teini tekisi töitä koulun ohella!

Näin itse tein. Muutin omilleni samanikäisenä. Oli kasvattava kokemus, suosittelen että annat teinin kokeilla. Mutra korosta, että töihin on mentävä.

Vierailija
58/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinö tapauksessa teini tekisi töitä koulun ohella!

Näin itse tein. Muutin omilleni samanikäisenä. Oli kasvattava kokemus, suosittelen että annat teinin kokeilla. Mutra korosta, että töihin on mentävä.

Tämä.

Ap sinuna tekisin selväksi tenillesi, että hän SAA kyllä muuttaa omilleen, mutta siinä tapauksessa hänen on itse tienattava rahat asumiseensa. Eli mentävä töihin lukion ohessa.

Minä muutin omilleni myös alaikäisenä, lukioikäisenä. Muutin halpaan vuokrayksiöön, työskentelin iltaisin ja viikonloppuisin hampurilaisravintolassa. Kävin säännöllisesti vanhempieni luona syömässä kyllä, ehkä kerta viikkoon kummankin luona (vangempani eronneet, eli minulla oli kaksi lapsuudenkotia) :D rahat ei aina riittänytkään ruokaan... Kasvatti kyllä siinä mielessä, että opin rahan arvon, ja elämään säästeliäästi.

Tuo opintolaina kannattaa ottaa vasta mahdollisissa jatko-opinnoissa, jos silloinkaan.... Itse en otranut opintolainaa, vaan kävin yliopistoaikanakin töissä. Valmistuin kuitenkin ihan ajallaan. Eli ap, korosta, että nuo asumistuet ja toimeentulotuet on tarkoutettu niitä kipeästi tarvitseville, äärimmäisessä hädässä oleville, joilla ei ole muuta mahdollisuutta pärjätä

Vierailija
59/59 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni alle 17 vuotias saa opintotukea, jos lapsilisän maksaminen lopetetaan. Näin ainakin Kelan sivuilla luki. Asumistukea saa myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän