Apua! Mun lapsi haluaa muuttaa pois kotoa!
On lukiolainen, mutta vielä alaikäinen. En minä tätä vielä odottanut. Kaipaa kuulemma itsenäisyyttä ja omaa tilaa. Kyse ei ole mistään välttämättömyydestä esimerkiksi opiskelujen vuoksi. Ihan hyvin voisi asua vielä kotona mielestäni. Ymmärrän ettei ole helppoa, kun on pieni koti meilläkin ja haluaisi elää vapaammin ja tuoda kavereitakin kylään ja on jo muka niin iso jo, mutta olen shokissa.
Kommentit (59)
En antaisi. Itse asuin hetken omillani ja muutin takaisin kotiin. Koulu sujui mutta muuten oli liikaa vapautta bilettää ja pyöriä kummallisissa piireissä. Ei tuon ikäinen vielä tajua mistään mitään vaikka luulee olevansa kovin vanha ja viisas. Lisäksi oli köyhää.
Meillä muutti omilleen, tai kaverinsa kanssa, alaikäinen. Täyttää kyllä piakkoin 18.
Saa asumistukea ja opintotukea ainakin. Opintotuki tulee täysimääräisenä heti kun täyttää 18. Nyt saa noin puolet täydestä määrästä. Asumistuki on 80% vuokrasta.
Kaipa tuo pärjää. Kovasti on jo kesäksi yrittänyt etsiä töitä.
Me autetaan, jos tulee tiukempaa, ostamalla esim.ruokaa. Kotiin saa tulla aina takaisin, jos siltä tuntuu.
Vanhempi sisarus muutti omilleen saman ikäisenä ja on pärjännyt. Asunut nyt omillaan 3v.
Jos vanhempi/vanhemmat saavat toimeentulotukea, niin ilmeisesti laina olisi kohtuuton nuorelle?
Anna Mennä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän haluaa. Tuskin on varaa maksaa omillaan asumista.
Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.
älä mitään,mun teini marssi samoin.Aikoivat etsiä kimppkämpän. Kaikki oli pohdittu valmiiksi.
Kaikki halusivat muuttaa pois kotoa siksi,koska nuoren kuuluu muuttaa pois kotoa,ei siksi,että eivät tulleet toimeen vanhempiensa kanssa.
Asiat sujuivat tosi hyvin,ja aikanaan kun tuuli ikää,muuttivat jokainen omaan asuntoon.
ystävyys säilyi,ei tullut vuokra-isännältäkään valituksia.
kotona kävi ihan normaalisti, kerran-kaksi viikossa,joskus söi,yleensä ei.
Älä pelkää,hyvin se sujuu,oppiipajan hoitamaan asioitaan,arkea ja silleen.
apua
Vierailija kirjoitti:
Meillä muutti omilleen, tai kaverinsa kanssa, alaikäinen. Täyttää kyllä piakkoin 18.
Saa asumistukea ja opintotukea ainakin. Opintotuki tulee täysimääräisenä heti kun täyttää 18. Nyt saa noin puolet täydestä määrästä. Asumistuki on 80% vuokrasta.
Kaipa tuo pärjää. Kovasti on jo kesäksi yrittänyt etsiä töitä.
Me autetaan, jos tulee tiukempaa, ostamalla esim.ruokaa. Kotiin saa tulla aina takaisin, jos siltä tuntuu.
Vanhempi sisarus muutti omilleen saman ikäisenä ja on pärjännyt. Asunut nyt omillaan 3v.
Asumistuki on tosiaan outo juttu. Ja se tarkoittaa että ei pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taas kasvamassa yksi uusi Kelan elätti.
Olen täysin samaa mieltä, ollaan niin "itsenäisiä" ja vanhemmatkin ylpeilee kun lapsi se jo neljätoistavuotiaana muutti omilleen ja "itsenäistyi", mutta kaikki tapahtuu tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi/vanhemmat saavat toimeentulotukea, niin ilmeisesti laina olisi kohtuuton nuorelle?
Opiskelijan on pakko ottaa lainaa ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Ihan sama mikä vanhempien taloudellinen tilanne on. Näin se vain menee.
Selvästikään ei nuori ole oikeasti ottanut selvää asioista, jos puhuu toimeentulotuesta. Sitä hän ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, ollaan niin "itsenäisiä" ja vanhemmatkin ylpeilee kun lapsi se jo neljätoistavuotiaana muutti omilleen ja "itsenäistyi", mutta kaikki tapahtuu tukien varassa.
No, lähes kaikkihan Suomessa saa kelalta jotain tukea. Lapsilisää kaikki, joilla on lapsia ja varmasti ottavat rahat mielellään vastaan. Ainakin meteli alkaa heti, jos vaan joku vihjaakin tuloihin perustuvasta lapsilisästä.
Kyllä minä ainakin mieluummin tuen maksamillani verorahoilla opiskelijoita, vanhuksia, lapsiperheitä ja pienituloisia kuin päättäjien ryyppyiltoja ja ulkomaanmatkoja.
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus alaikäisiin lapsiinsa vaikka nämä muuttaisivat pois kotoa. Toivottavasti ap tajuaa tämän tai muuten lasta uhkaa opintolainalla eläminen jo ennen kuin on täyttänyt 18.
Kannattaa nyt kuitenkin puhua rahasta perusasiat ettei toinen sorru vaikka pikavippeihin heti 18 täytettyään.
Asumistuki ja opintotuki ei pärjää.
En olisi suostunut siihen että 16 v lähtee kotoa. Sitten olisi saanut pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lähes kaikkihan Suomessa saa kelalta jotain tukea. Lapsilisää kaikki, joilla on lapsia ja varmasti ottavat rahat mielellään vastaan. Ainakin meteli alkaa heti, jos vaan joku vihjaakin tuloihin perustuvasta lapsilisästä.
Kyllä minä ainakin mieluummin tuen maksamillani verorahoilla opiskelijoita, vanhuksia, lapsiperheitä ja pienituloisia kuin päättäjien ryyppyiltoja ja ulkomaanmatkoja.
lapsilisät loppuu kun täyttää 17 v.
Vierailija kirjoitti:
Anna Mennä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän haluaa. Tuskin on varaa maksaa omillaan asumista.
Oli ottanut selvää asioista, asumistuet ja toimeentulotuet. Tyrmäsin kyllä heti nuo haihattelut, mutta on kovapäinen ja päättäväinen.
älä mitään,mun teini marssi samoin.Aikoivat etsiä kimppkämpän. Kaikki oli pohdittu valmiiksi.
Kaikki halusivat muuttaa pois kotoa siksi,koska nuoren kuuluu muuttaa pois kotoa,ei siksi,että eivät tulleet toimeen vanhempiensa kanssa.
Asiat sujuivat tosi hyvin,ja aikanaan kun tuuli ikää,muuttivat jokainen omaan asuntoon.
ystävyys säilyi,ei tullut vuokra-isännältäkään valituksia.
kotona kävi ihan normaalisti, kerran-kaksi viikossa,joskus söi,yleensä ei.
Älä pelkää,hyvin se sujuu,oppiipajan hoitamaan asioitaan,arkea ja silleen.
apua
Mihin?
Ei tosiaankaan tarvinnut apua mihinkään,ite hoiteli asiansa.
Kyllä ne vaan osaa.
Pyydä nuortasi tekemään laskelma elämiskuluista. Voi olla, että muuttohalua hillitsee se tosiasia, miten tiukilla rahat menevät yksin eläessä ja ilman työtuloja.
Pyydä myös nuorta tekemään kahden viikon ruokalista, jossa on otettu huomioon se rahamäärä, mitä nuorella on laskelman mukaan oikeasti käytössä. Kysy, osaako hän valmistaa listalla olevia ruokia määrärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin! Tämä käsittämätön tukihässäkkä onkin mielestäni aivan tajuton! Päättäjien ryyppyillat ja luksusmatkat ovat typeryyden huippu, mutta on sekin kumma että puoli Suomea tarvitsee tukea selvitäkseen elossa. Aivan mätä systeemi.
Osta sille kakeibo-budjettikirjanen (japanilainen systeemi, helppo tajuta ja täyttää, saa kirjakaupoista) ja pyydä sitä tekemään itselleen sitä hyväksi käyttäen ensi vuoden budjetti. Sittenpähän näkee, mitä asiat maksaa kun miettii kaiken läpi avustuksellasi (puhelin, netti, kotivakuutukset, ruoka, vaatteet, sairastapaukset). Lähtisin siitä, ettei lähde kannustamaan toista KELA:n elätiksi tai anna esim. rahaa yksin asumiseen, kun on vasta alaikäinen, eli saa muuttaa, jos pystyy kustantamaan elämisensä. Ehkä kannattaa siis nyt vaan ensin ostaa aikaa kriitiyttämättä tilannetta ja pyytää teiniä tekemään kustannusarviot elämisestä ja sitten hankkimaan ensin työpaikka kesäksi ja säästämään, ja sitten voi syksyllä katsoa asiaa uudestaan, jos se on hänelle taloudellisesti mahdollista.
Eikö nuori saa tuoda kavereita kylään?
Siis mistä lähtien esim. asumistuesta on tullut täysin normaali juttu? Vaikuttaa siltä että joka toinen suomalainen tarvitsee asumistukea? Aivan käsittämätöntä.