Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu alkaa. Yläasteelle menevä poika ilmoitti että enää ei suostu laittamaan

Vierailija
09.08.2006 |

pyöräilykypärää. Tähän asti siis käyttänyt pienestä pitäen. Annanko periksi vai pistänkö kävelemään?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuollainen kypärän kanssa täpärästi selviytynyt voisi myös tulla kouluun kertomaan, miten kypärä on hänet pelastanut. t 27

Vierailija
22/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraa jos kieltoa ei tottele? En usko että ihan varsinaista kieltoa voi asettaa, suosituksia toki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ottaisi sen heti pois kun pääsisi pihapiiristä pois. Et sinä voi vahtia poikaasi kuitenkaan vai aiotko koulumatkat kävellä hänen vierellään.

Itse pitäisin paljon pahempana asiana sitä että pojastasi tulee koulukiusattu 3 vuoden ajaksi. Mietipä millaisen jäljen se poikaasi jättää.

Vierailija
24/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin olisi ainakin useampia, jotka käyttäisivät kypärää, eikä siitä kiusattaisi, koska sitä olisi pakko käyttää. Kyllä koulu määrää liikuntatunnillekin verkkarit jalkaan.

Vierailija
25/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulu voi puuttua muuhunkin koulumatkalla tapahtuvaan. Meillä yläasteikäinen poika käyttää vapaaehtoisesti kypärää, mutta harrastaakin pyöräilyä vähän laajemmin, ei pelkkää koulumatkan ajoa. Kun kaikki muutkin maastopyöräilyä harrastavat, niin nuoret kuin aikuisetkin, käyttävät kypärää, ei teinillekään tule mieleenkään sitä jättää pois. Ja urheilijalle kaveripiirissäkin sallitaan näitä poikkeuksia ;)

Vierailija
26/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi ikävä totuus on, että koulussa ei ketään kiusata yhden tuollaisen syyn takia, vaan syyt ovat laajemmat. Ja sama asia, mistä toista kiusataan ei vaikuta yhtään millään tavalla toisen suureenkin suosioon. Urheilullisuus, erityisesti joukkueurheilu, on yleensä paras rokotus kiusaamista vastaan.

Vierailija
27/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tuosta asiasta voi puhua vaikka yläasteen vanhempainillassa, mutta toisaalta on jotenkin hullunkurista, jos on sitä mieltä, että yläasteen ope on löperö, jos ei suostu tuommoista vaatimaan ja samalla kuitenkaan saman lapsen vanhempi ei pysty sitä samaa asiaa vahtimaan. Vapaa-aika ei kuitenkaan ole koulun vastuulla.

Murrosikäisille on tosi tärkeää saada siirtää syy muihin. On vaikeaa ellei täysin mahdotonta kertoa kavereille, että meidän mutsi sanoi, että en saa ajaa pyörällä kouluun ilman kypärää. Siispä suosittelen, että jos poika ei suostu kypärän kanssa pyöräilemään, niin laitatte miehen kanssa vaikka fillarin jollain paksulla vaijerilla kiinni johonkin kiinteään. Näin poika saa huoletta syyttää vanhempiaan - onhan vanhemmat tehneet hänen pyöränsä käytön mahdottomaksi - ja toisaalta te valvotte, että teidän lapsenne turvallisuus ja lain noudattaminen on kunnossa. Tämä on vain se ensimmäinen, millä kokeillaan sitä aikuisten rajoja. Seuraavaksi halutaan syödä lippis päässä, pelata tietokoneella aamukolmeen, olla kaupungilla aamu neljään kavereiden kanssa, antaa kuljettaa kaljaa repussa kaupungille, kun kaikilla muillakin on jne. On tärkeää huomata, mitkä asiat ova ne, joista voi joustaa ja ne mistä ei voi joustaa.

Vierailija
28/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa joissa pyöräily on todella suosittua ja missä vain aniharva käyttää pyöräilykypärää (Alankomaat ja Tanska) pyöräiljöiden loukkaantumisia ja kuolemia tapahtuu vain murto-osa kuin esim. Iso-Britanniassa jossa kypäränkäyttö yleisempää.

Tätä asiaa on tutkittu mm. Victorian osavaltiossa Australiassa jossa kypärän käyttö on pakollista ja on todettu että pyöräilykypäräpakko EI ESTÄ pyöräilijöiden loukkaantumisia ja kuolemia.

Vierailija
29/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu siis valvoo lasten turvallisuutta myös koulumatkooilla.

Vierailija
30/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika koskettava juttu ja tiedän, että moni murkkuikäinen on sen jälkeen kypärää käyttänyt. Muistaakseni järjestäjä oli autokoulu, jolla oli mukana joku liikenneturvan heppu. Siellä näytettiin muun muassa kaksi kuvaa, kun pyöräilijä oli kaatunut ja pää oli kolahtanut maahan. Ei mitään ihan pehmokuvia. Lisäksi oli sellainen kanamuna-koe, jossa toisella kanamunalla oli kypärä ja toisella ei. Oppilaat pudottivat ne pöydälle noin 30 cm korkeudesta. Lopputuloksen arvaa.

Vierailija
31/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä pelasti mun siskon hengen!!! Oisit nähnyt mimmonen jälki jäi kypärään, mut siskoni oli kunnossa.

Mä olen käyttänyt kypärää aina! Jopa yläasteella eikä kukaan sanonut mun kypärästä mulle mitään. Nykyää en pyöräile, mutta rullaluistelen ja mulla on silloin kypärä päässä.

Käske poikas sanomaan kavereilleen jos ne nauravat sille kypärästä että naurakaa vaan mutta mitä tuumaatte jos tapahtuu onnettomuus ja sit makaavat sairaalassa sen takia että ei ollut laittanut kypärää päähän.

Mua suorastaa suututti ku näin kerran yhen aikusen ja kolme lasta pyöräilemässä. Niillä lapsilla oli kypärä mut sillä aikusella ei. Aattelin että siinä ovat lapset varmaan menneet sekasin kun äiti sanoo että teidän on pidettävä kypärää mut sit ei oo laittanut ite kypärää.

Vierailija
32/32 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettelen suuresti. Vanhemmat muutoin tosi fiksuja, korkeastikoulutettujakin, jos se nyt tähän vaikuttaa,mutta siis ovat antaneet periksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä