Sarja Anna - a lopussa, mikä pettymys
Sarja perustuu Alcottin Anna-kirjoihin. Hyvät näyttelijät, varsinkin Annaa esittävä tyttö. MUTTA kirjan tapahtumia on todella radikaalisti muutettu feministisen uskontunnustuksen ja aatteen mukaiseksi. Marilla, Annan ottoäiti, haetaan suffragettien kokoukseen ja puhutaan naisten kouluttamisen merkityksestä saarnaavaan, osoitelevaan sävyyn. Itse kirjassa Annan itsenäisyys tulee esille itse tarinankerronnassa, hänen toiminnassaan ja koulunkäynnissään, osoittelematta.
Myös metoo-henki on mukana, kun joku poika uhkailee Annaa, koska Anna oli väittänyt hänen sisarensa olevan "intiimisti" hänen siskonsa kanssa. Sellaista ei kirjassa tapahtunut, eikä Anna myöskään kertoillut tarinoita kasvattivanhempiensa seksielämästä kiertoilmauksienkaan avulla niin kuin sarjassa missä Anna kertoi edellisen asuinpaikkansa perheenäidin joutuneen silittämään miehensä hiirtä, ja sitten nainen oli huonolla tuulella seuraavana päivänä.
Hohhoijaa. Feministeillä on suuri tarve tehdä kasvattavaa ja valistavaa viihdettä tai taidetta. Mutta saarnaavuudessaan ja tarpeessaan todistaa naisen sorto ja voimaantuminen he menettävät ne katsojat ja lukijat, jotka eivät jaa heidän aatettaan.
Itse ainakin koen älykkyyttään loukattavan tällaisten propagandististen juttujen takia. Voisi kysyä kuten prof.Matti Klinge, että eikö mitään asiaa tässä maassa voi enää käsitellä ilman fem. ideologiaa, joka on vain yksi aate muiden joukossa, ei mikään yleispätevä totuuden lähde.
Kommentit (50)
On kyllä hyvin kaukana alkuperäisestä kirjasta...
Ne kirjat on tarkasti filmatisointi jo moneen kertaan. Ei ole mitään järkeä tehdä taas yhtä samanlaista Anna-sarjaa, joka poikkeaa muista vain siinä että näyttelijät ovat erit.
Minusta on piristävää että uusi Anna-sarjaa ei noudata kirjaa. Johtuuko nyt siitä vai loistavista näyttelijöistä niin sarja on musta loistava! Kaikki pienieleisyys, koruttomuus ja kuitenkin lämpimyys tekevät sarjasta loistavan. Pieni teennäisyys, joka on vaivannut mielestäni esim. sitä suosituinta filmatisointia 80-90 -luvulta, on kokonaan poissa.
Sarjaa pitää katsoa ilman että miettii koko ajan että millä tavalla tämä nyt poikkeaa kirjoista.
Minun mielestäni tämä on juuri sitä parasta: Uusi raikas tulkinta. Sarjaan on tuotu elementtejä tuosta ajasta: millaiset olivat ne lapsen kokemukset, jos ei oikeasti ollut vanhempia eikä omaa kotia. suurin osa lastenkotien tytöistä joutui jo hyvin nuorella iällä myymään itseänsä. Onni oli, jos sai palveluspaikan, jossa ei käytetty hyväksi. Vielä suurempi onni oli, jos sai kasvattipaikan.
Myös nuo uudet ajatukset ja ajatusten virtaukset ovat elähdyttäviä. Suomessa ei samalla ajalla ollut edes yleistä koulua.
Kaikki pitää olla nykyään woke-kuraa. Siksi lopetinkin kaikkien suoratoistopalveluiden tilaamisen.
Minua ärsyttää tämä ohjelma, koska tytön nimi on Anne. Että mistä tuo Anna on tuohon repäisty.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tämä on juuri sitä parasta: Uusi raikas tulkinta. Sarjaan on tuotu elementtejä tuosta ajasta: millaiset olivat ne lapsen kokemukset, jos ei oikeasti ollut vanhempia eikä omaa kotia. suurin osa lastenkotien tytöistä joutui jo hyvin nuorella iällä myymään itseänsä. Onni oli, jos sai palveluspaikan, jossa ei käytetty hyväksi. Vielä suurempi onni oli, jos sai kasvattipaikan.
Myös nuo uudet ajatukset ja ajatusten virtaukset ovat elähdyttäviä. Suomessa ei samalla ajalla ollut edes yleistä koulua.
Olen niin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Mistä ajasta anna aalla kertoo ?
Katsoin ensimmäisen kauden, mutta toista en enää katso. Mikä vika oli alkuperäisessä juonessa, kun joka jaksoon keksitään uuta draamaa? Näyttelijät ovat mahtavia, mutta ahdistaa liikaa Annan muistot lastenkodista. Ei tuollaista voi lapset katsoa.
Minulle tällaiset Annat ja Pikkunaiset ovat pakoa arjen kurjuudesta. En halua miettiä pahoja asioita.
Olisivat vaihtaneet hahmojen nimet ja tehneet ihan erillisen sarjan tästä. Voihan sitä olla mielikuvitusrikkaita tyttöjä muunkin nimisiä kuin Anna.
Minä pidän sarjasta todella paljon. Näyttelijät ovat loistavia, kuvauspaikat upeita ja juonenkäänteet koskettavia. Hahmot ovat riittävän moniulotteisia ollakseen kiinnostavia ja epäuskottavatkin sattumukset paljastavat uusia puolia yhteisöstä ja sen jäsenistä.
Sarjan Anna ei ole sama Anna, mikä Montgomeryn kirjoissa kuvataan. Hänessä ei ole iloa, herkkyyttä eikä sielukkuutta.
Pidin silti tästä uudesta versiosta. Osittain Annan tarina oli todellisempi. 1800-luvun lopulla lapsenlikkaa varmasti piestiin, kun kerran omiakin lapsia piiskattiin. Varmasti pahoinpitelyt ovat jääneet kummittelemaan mieleen.
Tavallaan pidin myös siitä, miten Annan puhumiset peilikuvalleen tulkittiin mielenterveysoireina, vaikka ”minun” Annani, se jonka lapsena loin mieleeni, ei oirehtinutkaan henkisesti.
Sen sijaan kultakuume ja Miss Barryn lesbolaisuus eivät innostaneet minua.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tämä ohjelma, koska tytön nimi on Anne. Että mistä tuo Anna on tuohon repäisty.
Se on suomennetuissa kirjoissa Anna.
Vierailija kirjoitti:
Suomennetuista Anna-kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koulu tässä uudessa Anna-sarjassakaan ollut kaikille avoin. Cuthbertien pieni renkipoika ei koulua käynyt ja vasta opetteli aakkosia.
Pidin enemmän 80-luvun versiosta, mutta kyllä tätäkin katselee. Hössöttävä Anna on ajoittain mainio, mutta hieman rasittavaa kuunneltavaa, hieman liikaa Peppi Pitkätossua muistuttava. Tyttöjen tiheä kikattelu on jotenkin outoa, pakonomaista.
Yleismaailmallinen trendi. Etupäässä naiset haluavat nähdä "päiväsatu" sarjoja 100 vuotta sitten ajasta ja yleensä romanttisesti (konservatiiviselle) maaseudulle sijoittuen mutta ongelmaksi on nousseet että tuon ajan arvot ja asenteet eivät sovi elettyyn hetkeen mm. rasismi, naisten ja miesten erilaiset roolit, lapset suhteessa vanhempiin, koulutus jne.
Da daa! Muutetaan ne tosta vain. Köyhällistön ja rikkaiden mukulat leikkivät yhdessä. Valkoiset ovat ystäviä mustien kanssa. Opettajat ovat moderneja ja humaaneja maaseudullakin (Kanadalainen sarja joka sijoittui kaivoskylään) jne. Oletteko myös huomanneet, että näissä sarjoissa ei kukaan tupakoi vaikka tuohon aikaa lähes kaikki miespuoliset tupakoi, erityisesti työväestön keskuudessa jopa lapsi-ikäisetkin. Saarella ei näytä olevan edes pubia tai kukaan käyttäisi alkoholia.
Tämä uusi versio on todella kaukana 1800-luvun todellisuudesta ja siksi utopistinen. Itse en koskaan olisi voinut väittää niin kovin ja kovaäänisesti vastaan kotona, naapurissa saatikka koulussa. Vaikka olen montakymmentä vuotta myöhemmin nuoruuteni elänyt.
En myöskään käsitä noin pienellä saarella 1800-luvulla käytyä keskustelua nuoren ja ikä-ihmisen välillä käytyjä keskusteluja homoseksualismista. Vielä 1970-luvulla se oli Suomessakin rangaistava teko. Ym. Täysin keksittyä tarinaa, pitäisihän filmin jotenkin totuuteen perustua.
Täysin turha sarja. Pilattu vanha hyvä L. M. Montgomeryn kirjoittama tyttökirja, joka on edelleen hyllyssäni.
Siksi lopetinkin sarjan katsomisen.
Ei kelvannut myös Annan ystävyys heteropoikaan Gilbertiin. Gilbertti lähetettiin ulkomaille, jotta voitiin sen sijaan keskittyä Annan ystävyyteen jonkun homopojan kanssa. Parempaa woke-ystävyyttä.
Saman laitoin merkille. Ei enää ollut sellainen lapsille sopiva TV-sarja kuin se aiemmin tehty. Iso pettymys.