Vaihdevuosioireet, joista ei puhuta.
Kusi alkaa haista pahalta.
Rinnat kasvaa, hoikillakin, mutta rumalla ja tanttamaisella tavalla. Hiukset pehmenee ja takkuuntuu todella helposti. Muita?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Palelu! Aina hehkutetaan kuumia aaltoja. Minulla tulee jäätäviä pohjoistuulia monta kertaa päivässä, nukun toppatakki päällä joskus.
no tämäpä juuri! T. 52-v.
Milloin niiden viihdevuosioireiden pitäisi tulla? Ikäluokka?
Palelee kokoajan. Yöllä kuumia aaltoja. Sydän hakkaa välillä tuhatta ja sataa. Lihominen. Ennen olin ujo ja hiljainen. Nykyisin minä olen mm. töissä se, joka uskaltaa sanoa epäkohdista. Joskus jälkikäteen olen todella hämmingissä asian suhteen! Ihan kun nahkoihin olisi tullut ihan toinen henkilö. Saan kiitosta rohkeudestani, mutta pelkään sen menevän joku päivä ns. yli. Himokkaat unet! En innostu enää samalla tavalla uusista jutuista, se harmittaa suuresti. Tunteet jotenkin laimeampia yleensäkin, paitsi silloin harvoin kun suutun! Muisti pätkii. Rinnat kasvaa, koska painoa tulee enempi, vaikka syö vähemmän kun ennen. Ärsyttävää! Jatkuvia särkyjä nivelissä! Yöheräämiset ja nukkumisvaikeudet ylipäätään. Pissattaa jatkuvasti. Kun kyykistelee ja aivastaa...lirahdus pöksyyn! Vihdoinkin hyväksyn itseni kaikkine puolineni, tuntuu hyvältä! Ei tarvi enää miellyttää ketään! Anoppi on kuollut!
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias ja menkat jäi pois vuosi sitten. Ei yhtikästä mitään oireita toistaiseksi muuten kuin menkat jäänyt pois. Ole myös niitä jotka katsovat ruokavalion ja liikunnan puoleen,
Nappaan hormonipillerin päivässä ja kaikki hyvin.
Kuulemma runsas ylipaino+tupakan poltto ja alkoholi
yhdessä huomattavasti isompi riski esim. rintasyövän suhteen
kuin hormonipillerit.
Välillä on aivan järkyttävän kylmä. Ruokahalu on kadonnut. Nukahdan nykyään todella nopeasti ja nukun kuin tukki 8-9 tuntia yössä.
Olen 53 vuotta ja nukun nykyisin paremmin ja sikeämmin kuin nuorempana, jolloin piti stressata kaikkea turhaa. Nykyisin ei paljon työpaikan haasteet tai maailmantilanne häiritse yöunia. Ehkä tämä sitten vaihdevuosien edetessä muuttuu toiseen suuntaan.
Minkälaisia nivelvaivoja? Nivelien ulko- vai sisäpuolella?
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosioireet alkaa usein jo 40-42 v iässä. Alussa voi olla vain menkkakierron muutoksia ja pahenevia PMS-oireita ennen menkkoja. Kuumia aaltoja voi tulla alussa vain PMS-aikaan. Iho alkaa vanheta selvästi ja paino pyrkii nousemaan jos syö kuten ennenkin.
Kovemmat oireet tulee niille joille on tullakseen lähempänä kuukautisten loppumista, usein noin 50 v iässä.
Jätä alkoholi, sokeri, vehnä ja kahvi pois ja olosi alkaa helpottua huomattavasti.
No mulla oireilu on aika hyvin hallinnassa koska on laastari ja hormonikierukka. Ehkä häiritsevin asia on seksuaalisen halun väheneminen. Olen 53v.
Se ettei aivot enää toimi kuten ennen. Muisti ja keskittymiskyky mennyt ihan olemattomaksi, mikä tekee asiantuntijatyön tekemisestä pirun vaikeaa. Joudun käyttämään töihin 14-16 tuntia päivässä kompensoidakseni ongelmiani. Nuorempana samat työt olisi hoituneet normaali työnajan puitteissa.
Täytän tänä vuonna 51v ja menkat tulee kolmen viikon välein ja on runsaat eli toivottavasti on lopun edellä tämä.
Paleltaa nykyään jatkuvasti ja varsinkin aamupissa tummaa ja haju erilainen kuin aikaisemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puhuttu miten ruokavalio ja liikunta vaikuttaa oireisiin?
Ei mitään oireita toistaiseksi, kun ruokavalio kunnossa ja liikun säännöllisesti.
Sulla on lähinnä käynyt tuuri geenilotossa. Kaikilla ei ole samanlaiset oireet. Mun siskolla ei myöskään ollut, ja todellakaan hänellä ei ole ruokavalio eikä liikunta kunnossa.
Mutta mitä jos se ruokavalio ja liikunta olisi kunnossa? Helpottaisi monen vaihdevuosiongelmia.
Miksi aina on oletus, ettei ruokavalio ja liikunta olisi valmiiksi kunnossa?
Panettaa koko ajan, pissa haisee kitkerältä ja mieheni mukaan värkkini maku on n väkevämpi kun ennen. Kuulemma samanlainen kuin raskauksissa!
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään oireita toistaiseksi, kun ruokavalio kunnossa ja liikun säännöllisesti.
Minullakaan ei ole mitään oireita. Olen 56-vuotias, ylipainoinen ja lähinnä jääkaapille liikkuva viininlipittäjä, jolla on tuuheat ja kauniisti harmaantuvat hiukset, upea iho ja paljon pilkettä silmäkulmassa. Söisin ruokavalioliikuntahöpöttäjiä aamupalaksi, mutta ne ovat harvoin tarpeeksi mehukkaita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on lähinnä käynyt tuuri geenilotossa. Kaikilla ei ole samanlaiset oireet. Mun siskolla ei myöskään ollut, ja todellakaan hänellä ei ole ruokavalio eikä liikunta kunnossa.
Mutta mitä jos se ruokavalio ja liikunta olisi kunnossa? Helpottaisi monen vaihdevuosiongelmia.
Miksi aina on oletus, ettei ruokavalio ja liikunta olisi valmiiksi kunnossa?
Koska näin yleisesti on? Hyvin harva pystyy jättämään sokerin, alkoholin, vehnän, kahvin ja muut huonot hiilarit pois. Itseä äryttää, että valitetaan vaihdevuosiongelmista, mutta ei itse asiassa tehdä asialle yhtikästä mitään, mutta mussutetaan sitä suklaata ja juodaan viiniä sohvalla sekä syödään jotain vehnäpiirakkaa. Ja ihan oikeasti näin menee niin monessa tapauksessa.
Pitäkää siitä terveellisestä ruokavaliosta huolta, ja se ihan oikeasti auttaa myös vaihdevuosiongelmiin. Ja säännöllinen liikunta päivittäin auttaa myös asiaa. Siis ihan oikeasti, ja uskokaa tai älkää.