Vaihdevuosioireet, joista ei puhuta.
Kusi alkaa haista pahalta.
Rinnat kasvaa, hoikillakin, mutta rumalla ja tanttamaisella tavalla. Hiukset pehmenee ja takkuuntuu todella helposti. Muita?
Kommentit (75)
Ehkä joistakin täällä esiin tulleista oireista ei puhuta, mutta suurin osa ihan normaaleja vaihdevuosioireita kumminkin. Minuakin harmittaa, että yleensä puhutaan vai kuumista aalloista, unettomuudesta jne.
Pelkäsin vaihdevuosia aivan hulluna, sillä lähipiirissäni oli naisia, joiden elämän ne olivat muuttaneet yhdeksi pitkäksi he ^ ve tiksi. Eräät kuukautiset jäivät sitten viimeisiksi ja mitä sen jälkeen tapahtui. Ei yhtään mitään. Ei ensimmäistäkään kuumaa aaltoa, ei mielialamuutoksia, ei unettomuutta, ei seksuaalista haluttomuutta. Lääketiede tekisi naisille todella suuren palveluksen, jos tutkisi, mistä näin valtavat erot eri yksilöiden välillä johtuvat.
Timpe62 kirjoitti:
Nainen kannattaa vaihtaa nuoreen ja timmiin ennen kuin ehtii lähellekään vaihdevuosi-ikää. Ei tullu pieneen mieleenkään että olisin katsellut omassa elämässä puolisoa enää sen jälkeen kun sillä tuli 50 v täyteen. Varoitin eksää kyllä kun kimppaan mentiin ja perhe perustettiin, että en ala katella mitään rypistyvää k...vapillusta kalkkunaa mut eihän se uskonu. Sitten pillitti ja volisi, kun muutin uuden puolison luo ja oli muka yllättynyt. Täytyy kyllä sanoa että päivääkään en oo katunu.
Timpe62, se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa! 🤣 Vaihdevuodet ne ovat miehilläkin! Impotenssia, mielialanvaihtelut, väsymys, voimattomuus jne. Lihominen kun ei jaksa, eikä pysty. Vanhuus vie hiukset, tulee kipuja ja vaivoja. Lihasmassa katoaa. Nivelet paukkuu...vaihdetaanko sinut sitten nuorempaan?!?😝
Se
Kuka 50v nainen haluaa enää Timbe62 itselleen? Mielummin vaikka alone hautaan saakka.
Ihan tässä tulee jotenkin uusi murrosikä mieleen meille naisille kun ollaan koko tähän astinen ikä eletty terveellisesti ja kiltisti! Sitten kun iskee se+50, aletaan ryyppäämään kaksin käsin alkoholia, ahmitaan naama tahmeana sokeria, maataan sohvalla läskejä rapsutellen ja vedetään pillillä tripla espressoa vartin välein!! Hirveitä kapinallisia!!! No, mä taidan ensin laittaa pyykkikoneen pyörimään, laitan lihapullasoosin tulille ja käytän koiran lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Hiki haisoo. Ei auta mikkää reksona.
Tämä muuten saattaa tosiaan pitää paikkansa. Mä olen käyttänyt niin kauan kuin muistan iltaisin laitettavaa dödöä, jonka psen aamulla pois ja sitten talkkia kainaloihin päiväksi. Ikinä en ole haissut hieltä edes minkään raskaan fyysisen suorituksen jälkeen. Nyt on pitänyt ruveta laittamaan myös aamulla jotain stickiä, koska huomasin nyt esim. muuttopuuhissa, että käyttämäni huppari alkoi haista grilliltä. Ihmettelin lemua, kun missään grilleillä ei ole tullut käytyä vuosiin ja sitten yks kaks älysin, että hupparin kainaloissa haisi jo ihan pinttynyt hiki. En siis ihan oikeasti ensin meinannut tajuta, kun oli mulle niin vieras ilmiö :D
Sen sijaan tuota pissan haisemista en ole kyllä normaalitilanteessa huomannut. Silloin kyllä virtsa haisee, kun on juonut liian vähän tai pantannut vessassa käymistä, mutta näin on ollut aina.
Olisiko testosteronin määrä suurempi kun ennen tai jotain!? Panettaa ja paljon. Siksi olen kohtuullisen pahalla tuulella ajoittain. Pitää purkaa se energia muuhun kun toinen osapuoli ei useinkaan kykene. Liukkaria heti kehiin, jos vähänkään värähtää. Pienestä sitä iloiseksi tulee!😉 Sen näkee tosiaan naamasta kun lakkaa saamasta. Tosin seksi on ollut aina minulle aika tärkeää, että en oo nyt vanhempana himokkaaksi tullut. E-pillereiden lopettamisen jälkeen eron huomasi heti.
En ole vielä vaihdevuosi-iässä, mutta aloitin nyt 35-vuotiaana e-pillerit, joissa ei ole estrogeeniä vaan pelkkää keltarauhashormonia ja jo näiden pohjalta en Malta odottaa vaihdevuosia 😣 hikoilen, etenkin yöllä ja paljon, rinnat on jatkuvasti kipeät ja arat, turvonneet, iho finnejä täynnä, hiivaa ja limakalvot kuivat, nukun huonosti, ahdistaa ja masentaa. Kyllä se estrogeeni on mukava hormoni.
Timpe62 kirjoitti:
Nainen kannattaa vaihtaa nuoreen ja timmiin ennen kuin ehtii lähellekään vaihdevuosi-ikää. Ei tullu pieneen mieleenkään että olisin katsellut omassa elämässä puolisoa enää sen jälkeen kun sillä tuli 50 v täyteen. Varoitin eksää kyllä kun kimppaan mentiin ja perhe perustettiin, että en ala katella mitään rypistyvää k...vapillusta kalkkunaa mut eihän se uskonu. Sitten pillitti ja volisi, kun muutin uuden puolison luo ja oli muka yllättynyt. Täytyy kyllä sanoa että päivääkään en oo katunu.
Onnea tälle uudelle puolisolle. Todellisen helmen sai....
Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Palelee kokoajan. Yöllä kuumia aaltoja. Sydän hakkaa välillä tuhatta ja sataa. Lihominen. Ennen olin ujo ja hiljainen. Nykyisin minä olen mm. töissä se, joka uskaltaa sanoa epäkohdista. Joskus jälkikäteen olen todella hämmingissä asian suhteen! Ihan kun nahkoihin olisi tullut ihan toinen henkilö. Saan kiitosta rohkeudestani, mutta pelkään sen menevän joku päivä ns. yli. Himokkaat unet! En innostu enää samalla tavalla uusista jutuista, se harmittaa suuresti. Tunteet jotenkin laimeampia yleensäkin, paitsi silloin harvoin kun suutun! Muisti pätkii. Rinnat kasvaa, koska painoa tulee enempi, vaikka syö vähemmän kun ennen. Ärsyttävää! Jatkuvia särkyjä nivelissä! Yöheräämiset ja nukkumisvaikeudet ylipäätään. Pissattaa jatkuvasti. Kun kyykistelee ja aivastaa...lirahdus pöksyyn! Vihdoinkin hyväksyn itseni kaikkine puolineni, tuntuu hyvältä! Ei tarvi enää miellyttää ketään! Anoppi on kuollut!
Huomaat varmaan itsekin, että olet parasta A-luokan riiviöanoppiainesta. Voi miniä-parkaa. Taas. Näin ne sukupolvet menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palelee kokoajan. Yöllä kuumia aaltoja. Sydän hakkaa välillä tuhatta ja sataa. Lihominen. Ennen olin ujo ja hiljainen. Nykyisin minä olen mm. töissä se, joka uskaltaa sanoa epäkohdista. Joskus jälkikäteen olen todella hämmingissä asian suhteen! Ihan kun nahkoihin olisi tullut ihan toinen henkilö. Saan kiitosta rohkeudestani, mutta pelkään sen menevän joku päivä ns. yli. Himokkaat unet! En innostu enää samalla tavalla uusista jutuista, se harmittaa suuresti. Tunteet jotenkin laimeampia yleensäkin, paitsi silloin harvoin kun suutun! Muisti pätkii. Rinnat kasvaa, koska painoa tulee enempi, vaikka syö vähemmän kun ennen. Ärsyttävää! Jatkuvia särkyjä nivelissä! Yöheräämiset ja nukkumisvaikeudet ylipäätään. Pissattaa jatkuvasti. Kun kyykistelee ja aivastaa...lirahdus pöksyyn! Vihdoinkin hyväksyn itseni kaikkine puolineni, tuntuu hyvältä! Ei tarvi enää miellyttää ketään! Anoppi on kuollut!
Huomaat varmaan itsekin, että olet parasta A-luokan riiviöanoppiainesta. Voi miniä-parkaa. Taas. Näin ne sukupolvet menee.
Olen siunattu kahdella äitiinsä tulleella tyttärellä ja tulen erinomaisesti juttuun heidän puolisoiden kanssaan! Joten en pääse rääkkäämään miniöitä! Jos sä sitten minunkin puolesta!
Vaihdevuodet invalidisoi minut täysin. Hikoillut en pisaraakaan,mutta vaikea masennus joka johti psykoosiin. Mieliala lääkitys 15 vuotta. Paranin siitä 70 vuotiaana. Hormooni korvaushoito ei auttanut yhtään. Rytmihäiriöt, verenpaine,keskivartalo lihavuus,nukkumis vaikeudet,kolestoli,silmien kuivuus ja suun, suunpolte oireyhtymä,luukato. Lääkärit eivät ole yhdistäneet vaihdevuosiin. Nimenomaan tulivat silloin.
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus
Tuostakin voi olla kateellinen. Vaihtaisin osia kanssasi milloin vain!!! Minä odotin yli 30 vuotta hartaasti vaihdevuosia juuri sen, että kuulin niiden aiheuttavan haluttomuutta. Ne mitään auttaneet. Elinikäinen kiima vain tavallaan paheni, kun mieskin on jo ikääntynyt ja oma ilo ei riitä. Ratkaisin asian ottamalla (tiedän, että väärin) lähes 20 vuotta nuoremman rakastajan. Hormonikorvaushoidon sain yöhikoilun vuoksi, mutta kiimaan ei silläkään ole vaikutusta. Kauhistuttaa tulevaisuus; olenko nuoria miehiä jahtaava säälittävä ja naurettava, kaikkien pilkkaama irstas mummo.
N57
Olen 59 v, menkat loppui pari vuotta sitten. On ollut ihanaa ilman menkkakipuja ja PMS:ää. Haittapuolena on aamuyöstä heräily ja siitä seuraava väsymys. Jonkinlainen kumma surullisuus vaivaa myös. Tätä masennustako tämä sitten on hautaan saakka?