Vaihdevuosioireet, joista ei puhuta.
Kusi alkaa haista pahalta.
Rinnat kasvaa, hoikillakin, mutta rumalla ja tanttamaisella tavalla. Hiukset pehmenee ja takkuuntuu todella helposti. Muita?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne rinnat kasvaa jos estrogeenikin vähenee?
Siksi kun rauhaskudos muuttuu rasvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puhuttu miten ruokavalio ja liikunta vaikuttaa oireisiin?
Ei mitään oireita toistaiseksi, kun ruokavalio kunnossa ja liikun säännöllisesti.
Sulla on lähinnä käynyt tuuri geenilotossa. Kaikilla ei ole samanlaiset oireet. Mun siskolla ei myöskään ollut, ja todellakaan hänellä ei ole ruokavalio eikä liikunta kunnossa.
Mutta mitä jos se ruokavalio ja liikunta olisi kunnossa? Helpottaisi monen vaihdevuosiongelmia.
Miksi aina on oletus, ettei ruokavalio ja liikunta olisi valmiiksi kunnossa?
Koska näin yleisesti on? Hyvin harva pystyy jättämään sokerin, alkoholin, vehnän, kahvin ja muut huonot hiilarit pois. Itseä äryttää, että valitetaan vaihdevuosiongelmista, mutta ei itse asiassa tehdä asialle yhtikästä mitään, mutta mussutetaan sitä suklaata ja juodaan viiniä sohvalla sekä syödään jotain vehnäpiirakkaa. Ja ihan oikeasti näin menee niin monessa tapauksessa.
Kirjoittajan on pakko olla mies! Ei tiedä mitään vaihdevuosista! Minun siis pitäisi olla oireeton, koska en käytä ollenkaan alkoholia. Suolisto ei kestä gluteenia elikkä tuo vehnäkin on pois! Ikinä en oo juonut kahvia, vaan teetä. No, mitä sokeriin tulee. Niin, joo sokeria mikä on luonnollisesti hedelmissä tai marjoissa. Sitä kyllä saan, mutta 25 vuotta joutunut käyttämään keinotekoisia makeutusaineita siihen teehen, koska saan erittäin helposti reikiä hampaisiin päivittäin tarvitsemani lääkityksen vuoksi. Silti vaihdevuosioireet ovat erittäin pahat. Olen päättänyt hakea apua gynekologilta. Olen normaalipainoinenkin ja liikun kohtuudella. Elämäntavoilla ei korvata estrogeenin puutetta!
Mulla vaihdevuodet jysähti päälle rytinällä kun sain sutostaattihoidot.
Oireina unettomuus - herään joka yö köo 2.30 ja nukahdan uudelleen klo 5. Unilääke auttaa nukahtamaan nopeammin.
Kuumat aallot - hyökyy päälle pari kertss päivässä ja yössä, seurauksena kaikki vaatteet tai lakanat litimärkiä.
Aivosumu - ei hoksaa yksinkertaisiakaan päättelyketjuja. Aiemmin olin tosi slarppi ja matemaattisesti lahjakas, nyt kaukana siitä.
Asioihin puuttuminen - aiemmin oli sitä mieltä että kaikki pitäköön huolen omista asioistaan. Nykyisin menen konflikteihin väliin ja koetan selvitellä niitä. Esim jos töissä tuöntekijöillä on riitoja.
Eli musta on tullut stereotyyppinen keski-ikäinen täti-ihminen. Persoonallisuuskin on muuttunut ja järjestelmällisyyden tilalle tullut hössötystä. Argh!
Eikä mulla ole mahdollisuutta saada hormonihoitoa, kun mulla on ollut se saa***nan rintasyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään oireita toistaiseksi, kun ruokavalio kunnossa ja liikun säännöllisesti.
Sulla on lähinnä käynyt tuuri geenilotossa. Kaikilla ei ole samanlaiset oireet. Mun siskolla ei myöskään ollut, ja todellakaan hänellä ei ole ruokavalio eikä liikunta kunnossa.
Mutta mitä jos se ruokavalio ja liikunta olisi kunnossa? Helpottaisi monen vaihdevuosiongelmia.
Koska näin yleisesti on? Hyvin harva pystyy jättämään sokerin, alkoholin, vehnän, kahvin ja muut huonot hiilarit pois. Itseä äryttää, että valitetaan vaihdevuosiongelmista, mutta ei itse asiassa tehdä asialle yhtikästä mitään, mutta mussutetaan sitä suklaata ja juodaan viiniä sohvalla sekä syödään jotain vehnäpiirakkaa. Ja ihan oikeasti näin menee niin monessa tapauksessa.
Kirjoittajan on pakko olla mies! Ei tiedä mitään vaihdevuosista! Minun siis pitäisi olla oireeton, koska en käytä ollenkaan alkoholia. Suolisto ei kestä gluteenia elikkä tuo vehnäkin on pois! Ikinä en oo juonut kahvia, vaan teetä. No, mitä sokeriin tulee. Niin, joo sokeria mikä on luonnollisesti hedelmissä tai marjoissa. Sitä kyllä saan, mutta 25 vuotta joutunut käyttämään keinotekoisia makeutusaineita siihen teehen, koska saan erittäin helposti reikiä hampaisiin päivittäin tarvitsemani lääkityksen vuoksi. Silti vaihdevuosioireet ovat erittäin pahat. Olen päättänyt hakea apua gynekologilta. Olen normaalipainoinenkin ja liikun kohtuudella. Elämäntavoilla ei korvata estrogeenin puutetta!
Kyse on siitä että monelle se ruokavalio voi auttaa, mutta ei edes yritetä kokeilla sitä vaihtoehtoa. Jos sinulle ei auta, ei tarkoita sitä ettei jollekin muulle auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Oireina unettomuus - herään joka yö köo 2.30 ja nukahdan uudelleen klo 5. Unilääke auttaa nukahtamaan nopeammin.
Kuumat aallot - hyökyy päälle pari kertss päivässä ja yössä, seurauksena kaikki vaatteet tai lakanat litimärkiä.
Aivosumu - ei hoksaa yksinkertaisiakaan päättelyketjuja. Aiemmin olin tosi slarppi ja matemaattisesti lahjakas, nyt kaukana siitä.
Asioihin puuttuminen - aiemmin oli sitä mieltä että kaikki pitäköön huolen omista asioistaan. Nykyisin menen konflikteihin väliin ja koetan selvitellä niitä. Esim jos töissä tuöntekijöillä on riitoja.
Eli musta on tullut stereotyyppinen keski-ikäinen täti-ihminen. Persoonallisuuskin on muuttunut ja järjestelmällisyyden tilalle tullut hössötystä. Argh!
Eikä mulla ole mahdollisuutta saada hormonihoitoa, kun mulla on ollut se saa***nan rintasyöpä.
Voi itku noita typoja!!!
Slarppi = skarppi
(Juu, en tosiaan ole enää sitä)
Aamuöiset heräilyt ja vaikeus nukahtaa uudelleen. Mielialavaihtelut, väsymys ja usein totaalinen uupumus. Nivelkipuja ja aamuisin kun nousee sängystä ylös niin on tosi jäykkä (olen aktiivinen liikkuja). Rinnat on kasvanut B-kupista C-kuppiin (on kyllä terhakat). Hiukset on hyväkuntoiset ja kasvaa nopeammin. Seksi sattuu, limakalvot on kipeät ja ihorikkoa tulee herkästi alapäähän.
Kaikki ihmiset, jopa ystävät ärsyttää. Ei huvita oikein mikään. Vyötärö löytyy mutta alavatsaan on tullut poimu joka ei lähde millään pois. Ryppyjä on tullut lisää.
Keskittymisvaikeus, muisti takkuilee. Itkettää ihan tyhmät asiat.
Nyt mietin vakavasti estrogeenihoitoja. Ylipainoa ei (vielä!) ole joten pelottaa jos se lisää painoa? Vai onko päinvastoin?
Nälkä koko ajan vaikka syön terveellisesti niin pitää miettiä mitä suuhun pistää.
Nukun paremmin, illalla kiva käydä petiin. Asiat ei stressaa oikeastaan enää, samalla tunteet jotenkin turtuneet. Oikeastaan hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruokavalio voi vaikuttaa hormonitoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla helpotti 6kk päästä sytoista ja sain taas nukkua yöt. En tiedä palautuuko hormonitoiminta, ts. pitääkö mun kärsiä vaihtarit uudestaan. Jos näin käy, niin hirmonitonta apua löytyy ja aion käyttää.
Myös esim. eturauhassyövän hormonihoitoa saavilla miehillä voi olla vaihdevuosioireita kuten rasva kertymistä vatsaan ja kuumia aaltoja.
Aivan jäätävä unettomuus! Yhtäkkiä aloin herätä 1,5-2 tuntia nukkumaanmenon jälkeen enkä millään saanut enää unta. Syyn selvittely olikin sitten mielenkiintoista, koska tuolloin mulla oli ikää 42 vuotta ja oli ollut pitkän aikaa hormonikierukka, joka oli pitänyt vuodot poissa niin niistäkään ei pystynyt päättelemään mitään. Onneksi satuin mainitsemaan asiasta gynelle, joka tarkastuskäynnillä kyselee aina myös yleisesti terveydentilasta ja voinnista. Estrogeeni auttoi, ei nyt mitenkään maagisesti yhdessä yössä, mutta pikkuhiljaa tilanne alkoi paranemaan ja nykyään nukun ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan huuhaata ole. Itsellä ainakin yleiseen oloon vaikuttaa paljonkin ruokavalio. Kyllä huomaa eron, jos syökin sokeria ja vehnää.
Minulle on tullut hillitön himo makeaan ja huomasin jo ostavani lasten kaakaota makeanhimoon ja kaikki makea kaivellaan kaapeista ja kaupasta ostan usein karkkia ja limpparia.
Ymmärrän ettei näin pidä toimia, mutta välillä lipsuu pahasti.
Aikaisemmin en ole ollut makean ystävä vaan herkut olleet suolaisia, mutta nyt ne ei enää himoita.
Olen 51v ja useampi vuosi sitten valvoin yöllä usein, mutta silloin oli stressiä, niin en tiedä johtuiko siitä vai vvstä.
Nykyään nukun hyvin yöt eikä hikoilua ole vaan palelen usein. Aivosumu on jäätävää ja mietin jo, että olenko masentunut.
Pissa haisee ja samoin iho ikävälle.
Menkat tulee säännöllisesti ikävä kyllä vielä.
Kiukkuisuus
Saamattomuus - ei jaksa
Nivelkivut
Pissihätää pitkin yötä
Hiukset ohenee ja lähtee
Karvaa kasvaa vääriin paikkoihin - leukaan
X-kropastakin tulee helposti O-kroppa, koska fysiologisista syistä rasva kertyy vv:na just siihen vyötäröön
Vaikka ruokavaliosi ei muutu, lihot
Hikoilu - kuumat aallot
Onnittelut kaikille niille, jotka tältä säästyvät
Katsokaa ruokavaliota ja liikkukaa on melkosen paska ohje. Ruokavalio se on huonokin ja yhdelle toimii yksi ja toiselle toinen, joten ohjeen antajat voisi myös vähän vinkata omia kokemuksia
51v, ei muita oireita kuin kutiseva tussu ja siihenkin auttaa vagisanit, maitohappobakteerit ja liukkari
Ruokavaliolla on totta kai merkitystä kenen tahansa kokonaishyvinvointiin, MUTTA on vaihdevuosista kärsivien vähättelyä tunkemalla sitä useaan kertaan tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla on totta kai merkitystä kenen tahansa kokonaishyvinvointiin, MUTTA on vaihdevuosista kärsivien vähättelyä tunkemalla sitä useaan kertaan tähän ketjuun.
Ei se ole vähättelyä vaan ihmettelyä ettei monet edes yritä kokeilla jättää niitä epäterveellisiä ruokia pois ja tyyliin juodaan kahvia vaikka jo hikoiluttaa.
Iho tuoksuu oudolta. Mielialan vaihtelut, jollaisia ei osannut kuvitellakaan.
Ärsyttää koko vaihdevuodet; mitä virkaa näillä oikein on?
Rintojen turvotus 2-3 viikkoa ennen kuukautisia, tosi arat myös. Pissa haisee pahalta. Nivelet särkevät koko ajan, myös lihakset kuin treenin jälkeen arat etenkin aamuisin.
Hiki haisee pistävältä, hiukset pestävä usein koska päänahkaan ja niskaan tulee eltaantunut lemu. Pissa saattaa lirahtaa kun yskii kovaa joskus.
Ärsyyntynyt olo, väsymys.