Siis mitä pahaa siinä on, jos vauva yökylässä??!!
Mun lapsi oli 5 viikonikäinen kun jäi mummolaan yökylään, enkä näe asiassa mitään väärää!!1
Kommentit (56)
Tosin omasta mielestäni mieluummin vasta lähempänä puolta vuotta. Imetyshän asian ratkaisee aika pitkälle myös.
Ei tule mummoilta maitoa eikä lapset ole osanneet pullosta syödä.
Itse en ole vienyt kumpaakaan lastani vauvana hoitoon. Tärkeämpää minulle on kiintymyssuhteen kehittyminen ja se, että lapsella on se ensijainen hoitaja siinä lähellä tarvittaessa.
En muuten näe mitään väärää satunnaisissa yhden yön kyläilyissä tutussa paikassa.
Mutta pidempiä yökyläilyjä vasta isompana (yli 1v).
Siinä vaiheessa mieluummin vien itse, kun lapsi jo tuntee selkeästi sen paikan, johon jää yöksi.
EN kyllä ymmärrä täysin niitäkään, jotka eivät koskaan vie lapsiaan yökylään, jos mahdollisuus olisi. Onhan se isommalle lapselle oikeasti kivaakin .
Siis jos vauva nukkuu hyvin ja on muutenkin terve ja hyväntuulinen. No problem!
Meillä ei ole tosin tullut vielä mieleenkään laittaa lasta yökylään, poika on 1v 4 kk. Mielestämme tämän ikäisen paikka on kotona ja omat menomme voi odottaa kunnes lapsi on isompi. Tai sitten käymme erikseen juhlimassa, meillä lähinnä minä olen muutaman kerran käynyt ja mies on jäänyt kotiin lasta hoitamaan. Minne me vanhemmat menemme, sinne tulee myös lapsukaisemme:)
Mutta en siis tuomitse niitä, jotka laittavat lapsensa pieninä yökylään. Tärkeintä että lapsi voi hyvin.
että " äidillä pitää olla omaa aikaa ja entisen elämänmenon pitää jatkua" !!
Siis halooo?? Tottakai elämä muuttuu vauvan myötä! Ja vauva-aika on niiiiin lyhyt, että silloin vauvan ja hänen hyvinvointinsa pitää olla äidin tärkein juttu!
Kyllä niitä omia menoja kerkee sit, kun lapsi on isompi!
Mutta ei... kun tuntuu jo kaksi viikkoa niiiiiiin pitkältä ajalta yhdessä OMAN lapsen kanssa!!
Eli: EN YMMÄRRÄ!!
Tällä palstalla vaan jotkut hermoheikot kuvittelee kaikenlaista.
Mulle ei kyllä ois tullut mieleenkään viedä kuukauden ikäistä vauvaa yökylään, ensinnäkin koska imetin ja toiseksi koska minä koin niin, että vauvan on silloin vielä parasta olla äitinsä kanssa ja äidin lapsensa. Imetys määräsi lopulta meillä hyvin pitkälti sen, milloin lapsi lopulta meni ensi kertaa yöhoitoon (8kk ikäisenä). Pullovauvat on varmasti helpompi jättää hoitoon aiemmin.
Ei käynyt mielessä ulos lähteminen.
Esikoisen ollessa 5kk menin luokkakokoukseen ja lapsi jäi isän kanssa. Ja toisen luota en ole ollut pois yötä vielä koskaan ja hän on 2v.
vaan heti sen vauvan pitää tunkea yökylään! Minusta jo kiintymyssuhteenkin syntymisen kannalta olisi tärkeää viettää alussa kaikki aika vauvan kanssa. Koskee siis myös isää! Vauvahan kiintyy alussa siihen pääasialliseen hoitajaansa eikä ole hyvä jos häntä " riepotellaan" jatkuvasti hoitajalta hoitajalle.
LUkekaa vähän kehityspsykologiaa niin asiat vähän aukenevat.'
Kyllä sitä myöhemminkin (lähemmäs vuoden ikää) ehtii antaa vauvaa yökylään.
On tosi vaikea ymmärtää että joku vapaaehtoisesti vie vauvan jonnekin yöksi. Mutta ei se minua häiritse, en vaan ymmärrä.
Mutta riippuu varmaan paljon tilanteesta. Meillä oli erittäin herkkä ja tarkkaavainen vauva joka alkoi vierastamaan jo 4 kuisena, ei voitu edes jättää päivä-hoitoon ennen kuin oli n. 1vuotias. Nykään tyttö 2v ja jää mielellään hoitoon kunhan hoitaja on ennestään tuttu. Ns. heräksti reagoivaa lasta ei mielellään jätä hoitoon.
MUTTA jos äiti on aivan loppuun uupunut niin pakkohan on saada lepoa.
Kyllä tällainen asia on mietittävä ihan tilanteen mukaan.
Itse en siis olisi raaskinut viedä vauvaa hoitoon. Ekan kerran olin yötä poissa kotoa (sairaalassa) kun tyttö oli 1v8kk. Silloin tyttö oli siis isänsä kanssa kotona. Vielä ei olla viety 2v tyttöä yökylään. Mutta edessä saatta pian olla kun 2 syntymässä tässä kohta pikaa. Tosin toivoisin että joku isovanhemmista tulisi meille kotiin tytön kanssa yöksi.
MUTTA jos olisin ollut loppuun uupunut niin vauvan jättäminen yökylään olisi varmaan toiminut pelastusrenkaana.
muuten olisi jäänyt isin kanssa kotiin, mutta miehelle sattui työvuoro juuri silloin kun olin sopinut menon. Äitini oli enemmän kuin riemuissaan kun sai vauvan yökylään. Ja tosi hyvin oli mennyt. Imetyskään ei ollut esteenä. Pumppasin maitoa pulloon vauvalla ja varalle oli vielä tuttelia, mutta sitä ei tarvittu.
Ei minusta siinä ole mitään pahaa jos vie vauvan yökylään. Eriasia on sitten jos vauva on viikoittain yökylässä.
joka estää äitiä antamasta lasta yökylään. Nää jotka vie viedä ihan pienen yökylään ei selvästi myöskään imetä. Itse imetin melkein 2 vuotta ja mulla lähti se tajuton suojenlunhalu ja pakahtuvan rakkauden tunne vasta silloin pikku hiljaa laimenemaan. Vieläkin tietysti rakastan ihan hulluna, mutta imetysaikana tuntui että ihan pakahtuu. Tästäkin syystä imetys on mielestäni tärkeää! Pystyy paremmin vastaamaan vauvan tunteisiin hormoonien toiminnankin takia. Enkä kyllä olis millään pystynyt jättämään noin pientä yökylään.
ja en ole vienyt kumpaakaan yöhoitoon alle 2veen, joten ei tuo nyt noin ole. Kun taas imettävä ystäväni vei 2viikkoisen ja siitä lähtien joka viikonloppu.
ja mitä pahaa siinä on, jos EI vie lapsiaan hoitoon?!? Ikuisuuskysymyksiä, teet niin tai näin, niin mikään ei ole hyvä.
Vierailija:
Pullovauvat on varmasti helpompi jättää hoitoon aiemmin.
Henkisesti ei ole yhtään sen helpompaa.
En keksi muuta syytä kun äidin masennus tai kyvyttömyys sitoutua vauvaan ja sen vaatimaan vastuuseen.
lapseensa ja hoitaa itse eritoten silloin, kun maailmassa ei ole ketään muuta tärkeää vauvalle kuin äiti, vauvan elämän alkumetreillä.