Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko löytäneet Suomen luonnosta "kristalleja", korukiviä tai erikoisia kiviä? Mistä?

Vierailija
06.03.2021 |

Siis esim. kvartsia ja vastaavia. Mistäpäin Suomea ja millaiselta alueelta? Louhosten läheltä tietysti...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, missä mineraaliharrastajat?

Vierailija
2/8 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mineraalini ostanut messuilta ja joitain saanut, mutta löysin tällaisen linkin aiheesta: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005655626.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo 100% varma mutta ehkä ruusukvartsia ja kalkkikiveä (kuka sen laskee kristalliksi emt. Ja katinkultaa mut en tiedä lasketaanko sitäkään miksikään)

En oo muualta löytäny ku porukoiden metsäauto tieltä (Etelä-Savo) jossa on kyllä pieniä vuoria lähellä ja siel on maata myllätty nii ehkäpä ollu oikeita löydöksiä. Ainaki ku itsellä on iha aitoa ruusukvartsia myös nii aika samalta näyttää, hieman haaleampia pinkkejä ollu nuo omat löydökset mutta selkeesti pinkkejä kummiskin. Mahdollisuuksia varmaan on löytyä vuorien läheisyydestä, kivisistä maastoista. Helpompaa jos sitä maata on myllätty nii ei tarvii itse lähteä kaivelee. Käsin tuskin jaksaa isoa aluetta maata alkaa kääntämään

Vierailija
4/8 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitilalta ja sen ympäristöstä. Yhdeltä pellolta saa kassin kvartsia puolessa tunnissa. Minulla on muuta hienompi tallessa. Kuparia ja taitaa olla kultaakin seassa.

Vierailija
5/8 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys omaan edelliseen. Osa mitä olen löytänyt saattaa olla fluoriittia(?)

Yksi ruusukvartseista taittui enemmän liilaan kuin pinkkiin. En kummiskaan usko että ihan ametistia löytyi ja nopean googlauksen perusteella muistutti liilaa fluoriittia. En tiiä miten tätä yleensä suomesta löytyy. Ehkä oli vaan vähän erikoinen ruusukvartsi tai sitten jotain muuta

Vierailija
6/8 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kerran sateella mitä yksi ukko tonkii lenkkipolulla. Hän etsi soran joukosta korukiviä. Ilmeisesti siis melkein mistä vain,

Vierailija
7/8 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kun tulen reissusta kotiin niin löydän vessan lattialta violetin värisen hiotun pikkukiven. Kerran löysin sellaisen myös anopin luota. En ymmärrä mistä nämä eteeni tulevat, mutta kerään aina talteen. 

Vierailija
8/8 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa niitä riittää. Jaspista ja korundia voi hyvinkin löytyä, hyvällä tuurilla ametistia isompikin määrä. Kultaakin, mutta sen on kovin pieninä hippusina, ja usein lujasti kalliossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän