Onko muita noin 40v, kenen äidit ovat uhranneet elämänsä miehilleen?
Tämä pohdintani ei ole miesvihaa vaan tiettyä ajankuvaa. Oma äitini hoiti kaikki meidät lapset kun mies viiletti naisissa, metsällä, soitteli senssipuhelimeen, ryyppäsi, sai potkut töistä. Äiti teki kaiken! Isä yhä keulii sillä että kerran vaihtanut vaipat yhdelle meistä viidestä lapsesta. Mieheni äiti joutui ehkä vielä pahempaan, ensin hoiti tietenkin lapset ja navetat ja kun elukoista luovuttiin niin hyyssäsi paikalleen jumahtanutta miestään ja sen päälle vielä 20 vuotta nurkissa pyörineitä lapsia, koska mies käski! Tämä mies yritti samaan tapaan tulla käskemään minuakin kuten puolisoaan, että pitäisi hänen poikaansa palvella vielä auliimmin kun vaan jo se että annoin kaikkeni! Siinä kohtaa silmät aukesivat, että tätäkö sukupolvelta toiselle yritetään vielä suoltaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeinen mieskato on tosiaan pilannut monta sukupolvea kun miehet ja pojat oppi että saa olla vaikka minkälainen mu*kku ja silti saa vaimon.
Onneksi nykyiset nuoret naiset ei moista enää katso vaan ovat mieluummin sinkkuja.Nykypäivän naiset ovat kuin tuon ajan miehet. Löytyu monenlaista pipipäätä.
Noilla miehillä oli pipiyteen ihan selvä syy. Mikä teillä naisilla on?
mies53v
Olen syntynyt 70-luvulla, vanhemmillani on aina ollut tasa-arvoinen parisuhde. Isäni on hoitanut meitä, tehnyt ruokaa, käytiin paljon retkillä. Isä oli ahkera, teki paljon aina hommia kuten rakensi meille talon. Oli töissä duunarialalla kun äitinikin.
Minä luulin löytäneeni samanlaisen puolison (eli tasa-arvoisen kumppanuuden). Olihan se siihen saakka kunnes saatiin lapsi. En suostunut mihinkään 50-luvun "muumimammailuun" (+palkkatyö lisäksi). Erottiin ja sai ex hoitaa sitten sitä kautta OMAT velvollisuutensa. Minun selkänahasta ja elinvoimasta ei kukaan revi hyötyä itselleen. Nykyisin olen sinkku kun luottamus miehiin meni. N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin oli ennen. Nainen saattoi käydä päivätyössä vaikka opettajana ja hoitaa sen lisäksi lapset ja kodin yksin. Mies vain harrasti omia asioita vapaa-aikanaan ja yleensä vielä määräili ruoka-ajoista, pakotti seksiin, kiukutteli perheelleen ja vanhana odotti vielä vaimolta vanhustenhoitoa itselleen. Miehillä oli tosi helppo elämä silloin. Alle 50-vuotiaissa tällaisia suhteita ei juuri enää löydy tai he ovat eronneet.
Roolit on kääntyneet toisinpäin ja nyt naisilla on yhtä helppoa elämä mitä miehillä ennen tai oikeastaa paljon helpompaa.
Koska elelevät sinkkuina?
Olen DI kuten miehenikin. Me molemmat olemme olleet vuorollaan lapsen kanssa kotona. Kumpikin kantaa vastuun kotihommista ja lapsen hoidosta. Emmekä ole mitenkään poikkeus.
Kyllä te faktojen valossa olette, jos nyt katsotaan 1)miesten ja naisten sijoittumista eri aloille työelämässä, 2) perhevapaiden käytön jakautumista ja 3) kotityötutkumusten tuloksia siitä, paljonko miehet ja naiset käyttää aikaa kotitöihin.
Moniko nainen käy pakotettuna intin? Niimpä.
Se on kiistämättä epäkohta, mutta rauhanoloissa sen vaikutus ihmisen elämään on kyllä pienempi kuin noiden edellä lueteltujen asioiden. Vajaa vuosi ihmisen elämässä.
Ei ole sillä tuolta ajalta saat vain 5e päivä eikä kerry ollenkaan eläkettä. Lastenhoidosta kertyy ensin ansiosidonnainen vanhemmuusraha ja myöhemmin kotihoidontuki joista kummastakin kertyy eläke jotrn naurettavaa tämä naisten narina.
Intti käydään ikävaiheessa jolloin ollaan muutenkin köyhimmillään, lapset saadaan iässä, joka on urakehityksen kannalta kriittisin vaihe.
Voivoi kun on taas etuoikeutetulle naiselle vaikeaa että miehelläkin olisi ihmisoikeudet. Intti vie monen nuoren elämästä jopa 30t euron vuositulot jos olisi töissä ja lisäksi opiskelut myöhästyy 2 vuodella kun naiset rynnii yliopistoihin ja korkeakouluihin vapaina. Tämä on paljon kriittisempi vaihe mitä lastentekovaihe joilta vieläpä korvataan tulonmenetykset naisille.
Voi tyhmeliini. Hyvin harva nuori mies tienaa 30t vuodessa. :D Tuuhan sieltä todellisuuteen.
Aika monikin jos esim. On paperitehtallaa töissä mutta ethän sinä tyhmeliini tiedä mistään mitään. Tyhmeelini ei tiedä sitäkään että naiselle ei tule käytännössä minkännlaisia tulonmenetyksiä lapsensaannista. Päin vastoin valtio tukee avokätisesti. Uhriutuminen ja miesten haukkuminen toki on eräille kiva harrastus.
No paperitehtaan palkat onkin niitä duunari ryhmän suurimpia. Eli huono esimerkki. Miesten ja naisten tuloerot lähtevät kasvuun vasta perheen perustamisvaiheessa eivätkä enää palaudu. Nuorten miesten ja naisten välillä ei ole vielä suurta eroa, joten väitteesi armeijan vaikutuksesta miehen tuloihinpidemmällä tarkasteluvälillä ihan höpöhöpöä.
Tavallaan juu. Olen 37v., äitini on syntynyt 1948, ja isä 1945.
Äidillä oli myös oma ihan hyvä työ, mutta isän ura yliopistolla oli ykkönen. Äiti hoiti lapset, mutta kyllä isäkin leikki ja ulkoili ja oli työnarkomaniasta huolimatta ihan kunnon mies. Hän on tehnyt "katumustyötä" nyt pappana, kun hoitaa lapsenlapsiaan todella hellästi, vaippojakin vaihtoi kun olivat pieniä. Uskon, että tämä hoivaajarooli on eheyttävä kokemus myös hänelle.
Olen syntynyt -73. Isäni oli pehmo, mutta omaksunut sellaisen perhemallin, että mies käy töissä ja vaimo tekee kaikki kotityöt. En usko, että isä edelleenkään saisi kananmunia keitetyksi, mutta isänä sentään oli osallistuva. Nykyisin äiti ei enää katsele pelkkää sohvalla makaamista, joten isä pesee ikkunoita, luuttuaa lattioita ihan siinä missä äitikin. Ymmärrykseni mukaan etenkin tuolla Itäisessä Suomessa edelleen vaalitaan perhemallia, jossa miehet makaavat sohvalla ja nainen raataa yksin kaikki kotityöt ja lapsenhoidon. Nykyisin niistä miehistä ei vaan ole edes elättäjiksi. Siksi kait ovat ilman naisiakin yhä enenevässä määrin. Myös koulutus vaikuttaa. Akateemisen miehen on heikompi yrittää perustella miksi ei osaa käyttää tiskikonetta tai saa lapselle vaippaa vaihdetuksi. Oma mies tekee kaikkea mukisematta, elättää ja kokkaa. Eipä tuo olekaan suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Näin oli ennen. Nainen saattoi käydä päivätyössä vaikka opettajana ja hoitaa sen lisäksi lapset ja kodin yksin. Mies vain harrasti omia asioita vapaa-aikanaan ja yleensä vielä määräili ruoka-ajoista, pakotti seksiin, kiukutteli perheelleen ja vanhana odotti vielä vaimolta vanhustenhoitoa itselleen. Miehillä oli tosi helppo elämä silloin. Alle 50-vuotiaissa tällaisia suhteita ei juuri enää löydy tai he ovat eronneet.
Puhunet sodan kokeneista sukupolvista. Omat vanhempani ovat kukkais-sukupolvea, eli 60-luvun nuoria ja nyt hiukan yli 70-vuotiaita. Ovat tavoiltaan ja luonteeltaan täysin samanlaisia, kuin esimerkiksi minä, vapaamielisiä ei mitään pakottajia ja määräilijöitä. Lapsena näin tätä samaista sukupolvea hyvin paljon, eikä heissä ollut merkkiäkään kuvailemistasi piirteistä, puhumattakaan omasta sukupolvestani.
Niin... en tosin pitäisi sodan käyneen sukupolvenkaan elämää helppona. En saa kiinni ajatuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini oli eronnut edellisestä miehestään heidän tavatessaan, jättänyt poikansa (velipuoleni) isälleen ja aikoi elää avoliitossa yhdessä 5 v nuoremman toisen miehensä kanssa. Taipui kuitenkin avioon ilmoitellessani tulostani. (Virhe, sanoo mulqvistin tytär.) Synnyin keväällä -79.
Olipa sekavaa, pitäisi lukea vielä muokkauksenkin jälkeen...olen siis äitini toisesta liitosta, isäni 5 v häntä nuorempi. Riitaisa liitto, toivoin eroa. Yhdessä ovat edelleen, mulqvisti nyt omaishoidettava.
Niin ei se vaihtamalla parane jos syy on itsessä tai oman sukupuolen ennakkoasenteissa. Naisten olisi joskus hyvä katsoa peiliin.
Hykerrelkää nyt vaan sillä, että tulevaisuudessa suuri osa suomalaismiehistä jää ilman parisuhdetta. Se tarkoittaa myös pitkällä aikavälillä nykyisen hyvinvointivaltion kaatumista. Lapsenne (rakkaat tyttärenne) pääsevät sitten korjaamaan sadon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini oli eronnut edellisestä miehestään heidän tavatessaan, jättänyt poikansa (velipuoleni) isälleen ja aikoi elää avoliitossa yhdessä 5 v nuoremman toisen miehensä kanssa. Taipui kuitenkin avioon ilmoitellessani tulostani. (Virhe, sanoo mulqvistin tytär.) Synnyin keväällä -79.
Olipa sekavaa, pitäisi lukea vielä muokkauksenkin jälkeen...olen siis äitini toisesta liitosta, isäni 5 v häntä nuorempi. Riitaisa liitto, toivoin eroa. Yhdessä ovat edelleen, mulqvisti nyt omaishoidettava.
Niin ei se vaihtamalla parane jos syy on itsessä tai oman sukupuolen ennakkoasenteissa. Naisten olisi joskus hyvä katsoa peiliin.
Hykerrelkää nyt vaan sillä, että tulevaisuudessa suuri osa suomalaismiehistä jää ilman parisuhdetta. Se tarkoittaa myös pitkällä aikavälillä nykyisen hyvinvointivaltion kaatumista. Lapsenne (rakkaat tyttärenne) pääsevät sitten korjaamaan sadon.
Millä tavalla se kaataa hyvinvointivaltion, jos nykyajan vaatimuksiin sopeutumattomat miehet jäävät naisetta? Onhan niitä sopeutuvaisiakin miehiä, heillä on kyllä vaimo ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeen naisten piti huolia todella surkeitakin miehiä. Itsenäinen elämä oli liki mahdotonta ellet ollut rikkaan perheen tytär.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä silloinkin oli sinkkunaisia. Myös avioerot olivat 50-luvulla yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se kaataa hyvinvointivaltion, jos nykyajan vaatimuksiin sopeutumattomat miehet jäävät naisetta? Onhan niitä sopeutuvaisiakin miehiä, heillä on kyllä vaimo ja lapsia.
Hyvinvointivaltio ei toimi ilman näiden "kuhnureiden" verotuloja ja tyopanosta infrastruktuuriin. "Naimakelpoisten" miesten panos ei yksin riitä varsinkaan kun on vielä oma työ + perhe hoidettavana. Kyllä miehetkin osaavat voimaantua siinä missä naisetkin, ei mekään enää siedetä mitä tahansa koska joskus piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roolit on kääntyneet toisinpäin ja nyt naisilla on yhtä helppoa elämä mitä miehillä ennen tai oikeastaa paljon helpompaa.
Olen DI kuten miehenikin. Me molemmat olemme olleet vuorollaan lapsen kanssa kotona. Kumpikin kantaa vastuun kotihommista ja lapsen hoidosta. Emmekä ole mitenkään poikkeus.
Kyllä te faktojen valossa olette, jos nyt katsotaan 1)miesten ja naisten sijoittumista eri aloille työelämässä, 2) perhevapaiden käytön jakautumista ja 3) kotityötutkumusten tuloksia siitä, paljonko miehet ja naiset käyttää aikaa kotitöihin.
Se on kiistämättä epäkohta, mutta rauhanoloissa sen vaikutus ihmisen elämään on kyllä pienempi kuin noiden edellä lueteltujen asioiden. Vajaa vuosi ihmisen elämässä.
Ei ole sillä tuolta ajalta saat vain 5e päivä eikä kerry ollenkaan eläkettä. Lastenhoidosta kertyy ensin ansiosidonnainen vanhemmuusraha ja myöhemmin kotihoidontuki joista kummastakin kertyy eläke jotrn naurettavaa tämä naisten narina.
Intti käydään ikävaiheessa jolloin ollaan muutenkin köyhimmillään, lapset saadaan iässä, joka on urakehityksen kannalta kriittisin vaihe.
Voivoi kun on taas etuoikeutetulle naiselle vaikeaa että miehelläkin olisi ihmisoikeudet. Intti vie monen nuoren elämästä jopa 30t euron vuositulot jos olisi töissä ja lisäksi opiskelut myöhästyy 2 vuodella kun naiset rynnii yliopistoihin ja korkeakouluihin vapaina. Tämä on paljon kriittisempi vaihe mitä lastentekovaihe joilta vieläpä korvataan tulonmenetykset naisille.
Voi tyhmeliini. Hyvin harva nuori mies tienaa 30t vuodessa. :D Tuuhan sieltä todellisuuteen.
Aika monikin jos esim. On paperitehtallaa töissä mutta ethän sinä tyhmeliini tiedä mistään mitään. Tyhmeelini ei tiedä sitäkään että naiselle ei tule käytännössä minkännlaisia tulonmenetyksiä lapsensaannista. Päin vastoin valtio tukee avokätisesti. Uhriutuminen ja miesten haukkuminen toki on eräille kiva harrastus.
Todellakin tulee tulon menetyksiä. Oma brutto 4200 €/kk, kuvittelitko minun saavan sen koko siltä ajalta kun olin lapsen kanssa kotona?
Noin hyvätuloisena oley kyllä tienannut jo tarpeeksi. Moni mies tienaa vain 1500-2500e brutto mutta et etuoikeutrttuna naisena edes näitä miehiä muista. Kaikki miehet menettävät intin takia vuoden tulot joten naurettavaa itkeä jos kerrankin rikkaat naiset joutuu menettämään tulojaan ja silti tienaavat enemmän mitä miehet.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -73. Isäni oli pehmo, mutta omaksunut sellaisen perhemallin, että mies käy töissä ja vaimo tekee kaikki kotityöt. En usko, että isä edelleenkään saisi kananmunia keitetyksi, mutta isänä sentään oli osallistuva. Nykyisin äiti ei enää katsele pelkkää sohvalla makaamista, joten isä pesee ikkunoita, luuttuaa lattioita ihan siinä missä äitikin. Ymmärrykseni mukaan etenkin tuolla Itäisessä Suomessa edelleen vaalitaan perhemallia, jossa miehet makaavat sohvalla ja nainen raataa yksin kaikki kotityöt ja lapsenhoidon. Nykyisin niistä miehistä ei vaan ole edes elättäjiksi. Siksi kait ovat ilman naisiakin yhä enenevässä määrin. Myös koulutus vaikuttaa. Akateemisen miehen on heikompi yrittää perustella miksi ei osaa käyttää tiskikonetta tai saa lapselle vaippaa vaihdetuksi. Oma mies tekee kaikkea mukisematta, elättää ja kokkaa. Eipä tuo olekaan suomalainen.
Mitäs itse teet? Olet elätettävänä ja makaat sohvalla? Kävitkö muuten intin?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat syntyneet juuri sotien jälkeen. Isä oli vapaamatkustaja. Tienasi hyvin, käytti rahat itseensä. Koskasn ei siivonnut, laittanut ruokaa, käynyt kaupassa tms. Nikkaroi jotain omia juttujaan "perheen hyväksi"= kotona oli todella rumaa. Äiti vihelsi pelin poikki.
Poikaystävästä en tajunnut, että äitinsä myös hoiti kaiken yksin ja passaa miestänsä, ei omia ystäviä tai harrastuksia. Kun muutettiin yhteen, alkoi odottaa että teen kaiken yksin. Lähdin.
Äitisi oli tyhmä alistuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paperitehtaan palkat onkin niitä duunari ryhmän suurimpia. Eli huono esimerkki. Miesten ja naisten tuloerot lähtevät kasvuun vasta perheen perustamisvaiheessa eivätkä enää palaudu. Nuorten miesten ja naisten välillä ei ole vielä suurta eroa, joten väitteesi armeijan vaikutuksesta miehen tuloihinpidemmällä tarkasteluvälillä ihan höpöhöpöä.
Sieltä tuli taas feministi valheita. 20v ikäluokassa naiset tienaa moninkertaisesti enemmän mitä miehet juuri intin takia mutta tämän unohdit tarkoituksella. Lisäksi eläkejärjestelmä ja terveydenhuoltokin suosii naisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla, vanhemmillani on aina ollut tasa-arvoinen parisuhde. Isäni on hoitanut meitä, tehnyt ruokaa, käytiin paljon retkillä. Isä oli ahkera, teki paljon aina hommia kuten rakensi meille talon. Oli töissä duunarialalla kun äitinikin.
Minä luulin löytäneeni samanlaisen puolison (eli tasa-arvoisen kumppanuuden). Olihan se siihen saakka kunnes saatiin lapsi. En suostunut mihinkään 50-luvun "muumimammailuun" (+palkkatyö lisäksi). Erottiin ja sai ex hoitaa sitten sitä kautta OMAT velvollisuutensa. Minun selkänahasta ja elinvoimasta ei kukaan revi hyötyä itselleen. Nykyisin olen sinkku kun luottamus miehiin meni. N44
Sinkku olet mutta silti miesten rahat kelpaa elareita nyhtämällä? Toivottavasti miehesi teki isyystesti kun teillä naisilla on tapana maksattaa väärällä miehellä elarit kuten Riston tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mitä mieskin, elättää ja kokkaa, hoitaa laskuja ja lasta. En ole käynyt inttiä, ei ole mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Voi että minkälainen paratiisi Suomi olisikaan, jos täällä ei olisi yhtään miestä.
Muuttaisin aika äkkiä ulkomaille, jos olisi vain toinen sukupuoli, ihan kumpi vain. Mulla on ainakin ihan parhaat veljet ja monta muutakin mukavaa miestä, jotka tunnen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukavereilla ei ollut mitään ongelmaa intin kanssa. Lukion jälkeen hakivat heti opiskelemaan, jos saivat opiskelupaikan ottivat siitä vapaata intin ajaksi. Osa kävi intin ennen opiskeluita, osa kesken opiskelun ja osa valmistumisen jälkeen.
Ei naisillakaan ole kertynyt tulonmenetyksiä äitiyden ajalta mutta silti inisevät. Miksi luulet tietäväsi etuoikeutettuna naisena paremmin miesten asiat mitä miehet itse? Ehkä he eivät kerro sinunlaisellesi seksismiä kannattavalle naiselle ihan kaikkea. Miksi edelleen vain miehen pitää keskeyttää opinnot mutta naisen ei? Niin pitkään kun miehille armeija on pakollinen niin naiset pitäisi vankilan uhalla pakottaa hoitamaan lapsensa ja tekemäänkin niitä. Jos intti koskisi naisia mutta ei miehiä niin se tasa-arvo ongelma olisi korjattu jo aikoja sitten mutta toisinpäin naistenkin mielestä sukupuolisorto on ok. Jokaisen miehen pitäisi kieltäytyä kotitöistä niin pitkään ennen kuin maamme isoin ongelma on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mitä mieskin, elättää ja kokkaa, hoitaa laskuja ja lasta. En ole käynyt inttiä, ei ole mieskään.
Tässä nähdään että miehesi on etuoikeutettu Suomimieheen verrattuna kuten sinäkin koska teillä on vain oikeuksia ilman velvollisuuksia.
Todellakin tulee tulon menetyksiä. Oma brutto 4200 €/kk, kuvittelitko minun saavan sen koko siltä ajalta kun olin lapsen kanssa kotona?