Mutkat suoraksi ruoanlaitossa -vinkkejä? Mikä on paras arkea helpottava kokkausvinkkisi?
Pidin ennen esimerkiksi makaronilaatikkoa suuritöisenä kunnes aloin lisäämään makaronit suoraan pussista keittämättä, lisäsin vain vähän nestettä ja kypsennysaikaa. Tulee jopa parempaa kuin ennen, kun ei ole vaaraa muussiksi menneistä makaroneista. Arkiruoka muuttui myös vielä astetta helpommaksi.
Mitä muita mutkat suoraksi -vinkkejä teiltä löytyy arjen (tai miksei juhlankin) kokkauksiin?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut sipulikuutiot nopeuttavat todella monen ruuan tekemistä.
Vaikka laiska olenkin, niin olen päättänyt, etten ikinä ryhdy niin laiskaksi, etten sipulia jaksa silputa.
Perheessä urakoidaan puolivuosittain arkkupakastin täyteen makaronilaatikkoa. 300kg makaronilaatikkoa toimii samalla tehokkaana lämpöpumppuna. Ekologista!
Lopetin jauhenlihan pesemisen. Nopeuttaa.
Porkkanaraasteen voi pakastaa pieniin minigrip-pusseihin ja sulattaa tarvittaessa. Ei tarvitse kaivaa hankalaa kodin monitoimihirvitystä joka kuukausi esiin :) Tiivistämällä saa pakastimeen mahdutettua noin 25kg porkkanaraastetta joka riittää noin kahden vuoden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Nakit voi todellakin keittää samassa vedessä makaronien ja perunoiden kanssa. Tätä salaista kikkaa eivät naistenlehdet kerro.
Tämän veden päällä höyrytämme parsakaalit. Säästeliästä kuin mikä!
Makaronin keitinvesi kannattaa jäähdyttää jääkaapissa jos talossa sähkölämmitys.
PROTIP: Talvella kannattaa jäädyttää roskapussit arkkupakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka laiska olenkin, niin olen päättänyt, etten ikinä ryhdy niin laiskaksi, etten sipulia jaksa silputa.
Minä kyllä jaksan silputa kun on vihannesleikkuri, mutta en sitten taas jaksa pestä sitä leikkuria yhden sipulin takia. Siksi suosin valmiita kuutioita.
Vierailija kirjoitti:
PROTIP: Talvella kannattaa jäädyttää roskapussit arkkupakastimessa.
Tyhjät tonnikalapurkit olen yleensä säilyttänyt jääkaapin pakastelokerossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista kilohinnalle!
Onkojan 50 senttiä pussi (rainbow) minkä jaan yleensä kahteen ruokaan. En ole jaksanut kilohintaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun näin näitä ensimmäistä kertaa kaupassa, enkä uskonut silmiäni. Tuntui älyttömältä ajatukselta, että joku ei jaksaisi pilkkoa sipulia ruokaa tehdessään. Mutta kun mieheni joskus osti näitä kotiin, niin usko tai älä, muutin mieltäni niiden tarpeellisuudesta. Eivät ne tietenkään joka ruokaan sovi mutta pidän niitä nykyään aina varalta pakkasessa. Ovat ihan oikeasti käteviä välillä.
Sori, mutta onko teillä sitten samassa pakastimessa jätteitä ja ruokaa?
Ranskanperunat voi laittaa ihan jäisenä pannulle makaryllin sekaan, niitä ei tarvitse erikseen paistaa.
Ne sipulit voi myös itse kuutioida ja pakastaa. Kuten myös yrtit. Ylijäämä porkkanaraaste pakastimeen ja sieltä sosekeittoon tai sämpylätaikinaan. Ylijäämä sosekeitto sämpylätaikinaan. Sosekeiton tekeminen valmiista juuressoseista. Soseenkin voi tehdä itse valmiiksi pakastimeem isomman erän kerralla. Juuston voi raastaa itse ja pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä jaksan silputa kun on vihannesleikkuri, mutta en sitten taas jaksa pestä sitä leikkuria yhden sipulin takia. Siksi suosin valmiita kuutioita.
Öö, mitä jos silppuaisi vihannesleikkurilla itse sitä silppua pakastimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista kilohinnalle!
Vois kai itsekin tehdä varastoon. Mutta jos ei käytä kauhean paljon sipulia en ole huomannut köyhtyväni tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta onko teillä sitten samassa pakastimessa jätteitä ja ruokaa?
Minulla ihan vaan tyhjiä tunapurkkeja, ei jätteitä.
Terävät veitset helpottavat ja nopeuttavat pilkkomista. Ruoka valmistuu nopeammin, kun välineet on hyvässä kunnossa.
Pakastettuja sipulikuutioita kätevämpiä on kuivattu sipulirouhe (ei se vehnäjauhopäällysteinen paahdettu). 1 rkl vastaa yhtä sipulia eikä vie tilaa pakkasessa.
Huutista kilohinnalle!