Kumma kommentti lapsen hoitajalta tänään
Olin vähän ihmetyksissäni kun hain lapsen tänään tarhasta ja hoitaja kommentoi "ettei X vieläkään leiki toisten lasten kanssa". Poika on juuri täyttänyt 3 vuotta ja tarhaan meni vuoden alusta. Ja tänään oli siis kolmas päivä tarhaa pitkän kesäloman jälkeen, maanantaina meni siis jälleen hoitoon 6 viikon loman jälkeen.
Käsitykseni mukaan poika osallistuu kaikkeen ohjattuun toimintaan hyvin (lauluhetket, satuhetket, askartelut jne.) ja leikkii yksin omia leikkejään, mutta ei aktiivisesti mene jonkun toisen lapsen kanssa leikkimään. Ei siis kyhjötä jossain nurkassa katselemassa toisten leikkejä, vaan viihtyy ihan ok omissa puuhissaan. Hoitaja on kuulemma yrittänyt ohjata lasta leikkimään toisten kanssa jotain tiettyä leikkiä, mutta tuloksena on se että poika on mukana hetken ja sitten menee leikkimään omia leikkejään.
Tuli ihan sellainen olo, että lapsessa on nyt joku paha vika, kun ei VIELÄKÄÄN leiki toisten kanssa koko ajan. Siis onko kaikki muut 3-vuotiaat muka sellaisia, että niillä on kasa kavereita joiden kanssa leikkii?
Poika puhuu todella selvästi ja on ihan sosiaalinen muuten. Leikkipuistossa juttelee toisten kanssa eikä mielestäni jää mitenkään jalkoihin isossa ryhmässä ollessaan. On pari tuttua lasta, joiden kanssa leikkii meillä kotona ja puistossa, mutta mitään "parasta kaveria" ei ole, enkä olettanut että tässä vaiheessa sellaista pitäisikään olla. Eikä ainakaan neuvolassa ole kiinnitetty huomiota, että lapsi olisi jotenkin jälkeenjäänyt :-) Pikemminkin kehuttu, että osaa hyvin ikäiseltään vaaditut asiat.
Kun juttelin lapseni kanssa tyyliin: "kenen kanssa leikit tänään" ja "mitä leikit tänään" hän vastasi että "Y:n ja B:n kanssa" ja olivat kuulemma leikkineet autoilla.
Pitäisi varmaan kysellä hoitajalta tarkemmin, että mitä kommentillaan oikein tarkoitti...että pitääkö tässä alkaa poikaa sparrata leikkimään toisten kanssa? Mitenköhän sekin oikein tapahtuu? En kyllä viitsisi alkaa pakottaa, jos toisten leikit ei kiinnosta niin miksi tuon ikäisen nyt niin kauheasti pitää niihin mukaan mennä?
Lisäksi minusta on aika paljon vaadittu, että 6 viikon tauon jälkeen pitäisi heti alkaa kaikkien kanssa leikkimään, vielä jotain sellaista mikä ei juuri sillä hetkellä kiinnosta.
Kommentit (21)
Teillä on ollut asiasta ilmeisesti puhetta aiemmin ja hoitaja päivitti miltä näyttää nyt loman jälkeen.
ammattitaitoista porukkaa ole, toikin saattaa olla joku, jolla ei ole omia lapsia ollenkaan ja perustaa kaiken tietämyksensä lapsista koulukirjoihinsa... Joten minä en moisesta välittäisi pätkääkään.
Hänestä ei ehkä koskaan tule sellaista ihmistä, joka viihtyisi muiden kanssa. Oma siskoni esimerkiksi on aina viihtynyt paljon yksikseen, vaikka olemme toki leikkineet yhdessäkin, mutta kaivannut omaa aikaa muita enemmän.
Minulla 3-vuotias poika, joka on kyllä aina leikkimässä muiden kanssa, jos vain mahdollisuus annetaan. Kotona leikkii sitten yksikseenkin.
hoitajan kommenttia. Yleensä vasta 3-vuotias alkaa leikkiä yhteisleikkejä. Loman jälkeen tarhan lelut saattavat kiinnostaa niin paljon, että lapsesi haluaa rauhassa keskittyä niihin.
Teillä on ollut asiasta ilmeisesti puhetta aiemmin ja hoitaja päivitti miltä näyttää nyt loman jälkeen.
Siksi kommentti tuntui hassulta, kun sanoi tosiaan ettei VIELÄKÄÄN leiki toisten kanssa. Siis ovatko jotenkin aiemmin puhuneet keskenään asiasta ja meitä on unohtunut infota?
Enkä tiennyt että tämmöisestä pitäisi mitään paineita ottaa. Mä olen aina ajatellut että vasta noin 3-vuoden iässä lapsi alkaa leikkiä toisten kanssa, siis tarkoitan tällä sitä että leikkivät yhdessä vaikka autolla ajamista, kaupassa käyntiä tai kotia. Ja että leikkivät sovussa eli eivät kinastele leluista. Kokemukseni mukaan alle 3-vuotiailla tulee helposti kinaa siitä kuka saa milläkin lelulla leikkiä ja kaikki haluaa just sen lelun mikä on toisella.
Ja kuten sanoin, ei poika seiso missään yksin katsomassa muiden leikkejä tai leiki toisilta piilossa. Puuhailee ihan siinä muiden keskellä, mutta omia juttujaan ja juttelee toisten kanssa kyllä, mutta ei mene kenenkään luokse ja pyydä leikkimään. Pienempänä toki ihaili isompia ja vieläkin leikkisi mielellään isompien kanssa, mutta näille se ei aina sovi...
Onko tää nyt jotenkin epänormaalia käytöstä juuri 3 vuotta täyttäneelle?
ja "leikkii" hiekkalaatikolla isompien lasten kanssa. Esim ojentaa lapiolla hiekkaa, etsii käpyjä ja vie niitä isommille. Selvästi tykkää toisten seurasta. Mutta ehkä kaikki lapset eivät sitten niin kaipaa toisten seuraa?
Itse olin lapsena aika paljon itsekseni, enkä viihtynyt kovin toisten lasten kanssa, ja aika normaali minusta on kuitenkin tullut :)
pienempänä ja todellakin viihtyy toisten seurassa ei mene mihinkään kyhjöttämään yksin vaan leikkii omiaan siinä muiden keskellä.
ap
leikkinyt muiden kanssa moneen kuukauteen, vaikka olikin kiinnostunut muiden puuhista. Sitten jossain vaiheessa alkoi yhteisleikit kiinnostaa ja nyt juuri neljä täytteneenä hän osaa suvereenisti mennä mukaan leikkeihin, sopia leikin sääntöjä ja leikkiä erilaisten lasten kanssa erilaisia leikkejä.
Kaikki aikanaan - toiset hitaammin, toiset nopeammin.
VAikka kyllä minäkin jo kovasti odottelin merkkejä yhteisleikeistä ja mietin, miten voisin avittaa lasta sosiaalisissa taidoissa.
juuri kolme täytettyään leikkii vaikka kuinka monimutkaisia yhteisleikkejä. Poikaa vähän seurailtiin ja pari hoitajaa kertoi, että poika ei leiki toisten kanssa, mutta samaan hengen vetoon selittivät, että siinä ei ole mitään huolestuttaa, vaan että jotkut vaan ovat sellaisia "itseriittoisempia". Sellaisia voi kehoitella menemään toisten leikkiin mukaan mutta huolestua ei pidä.
Älä sinä ainakaan huolestu kolmivuotiaastasi! Vuoden päästä voit alkaa seurata, kehittyykö pojallesi kiinnostus myös toisten toimiin.
ihmiset on erilaisia sellasta se on. sitäpaitsi sun poika on vasta 3.. ku on 5 ja ei yhtään!!! leiki muiden kanssa niin ehkä voi huolestua??
Ap:n lapsikin varmasti osaa leikkiä mainitsemmallasi tavalla. Tai muiden kanssa rinnakkain, mutta vastavuoroiset leikit eivät vielä suju.
ja "leikkii" hiekkalaatikolla isompien lasten kanssa. Esim ojentaa lapiolla hiekkaa, etsii käpyjä ja vie niitä isommille. Selvästi tykkää toisten seurasta. Mutta ehkä kaikki lapset eivät sitten niin kaipaa toisten seuraa?
Itse olin lapsena aika paljon itsekseni, enkä viihtynyt kovin toisten lasten kanssa, ja aika normaali minusta on kuitenkin tullut :)
Jos mielestäsi lapsella kaikki hyvin ja lapsi viihtyy hoidossakin, älä huolehdi! Kaikki varmasti ihan ok!
joka ei leiki/osallistu leikkeihin. Tuntuu itsestä kurjalta (myös lapsen puolesta) kun lapsi vaan seisoo koko ajan vieressä jos esim. laittaa ruokaa. Oon vienyt toisten lasten leikkeihin mukaan, leikkinyt itse lapsen kanssa (leikki on siis sitä että puhun yksin ja ehdotan mitä leikissä vois tapahtua) ja muut hoitolapset pyytää mukaan leikkiin niin ei! Lapsi vaan tököttää koko päivän jalan vieressä.. Olen maininnut tästä vanhemmille, mutta asia jotenkin vaan jäi ilmaan. 2 tunnin ulkoilussa muut juoksentelee, kiikkuu, leikkii. Tämä yksi vain seisoo vieressä.. Lapsella on 3 sisarusta ja on ollut hoidossa aiemminkin, minulla nyt pari kuukautta. Onko kenelläkään kokemuksia?
mistä pitää? Onko niin ujo, että ei siksi leiki hoidossa? Jutteleeko hän sinulle? Vaikutat välittävältä hoitajalta. Lapsella on varmasti turvallinen olo kanssasi. Pääasia, että suhtaudut lapseen lämpimästi, varmaan vielä rohkaistuu.
Kumma kommentti tosiaan. Ei varmastikaan tarkoitettu miksikään suureksi moitteeksi, mutta miksi ei selvittänyt enemmän. Tökeröä. Kysäise, mitä tarkoitti. Suurin osa hoitajista on ammattitaitoisia mutta osa ei ole, ehkä tämä olettaa, että kaikki ja kaikenikäiset leikkivät heti keskenään ja jos ei, jotain on pielessä. Yritä olla välittämättä, hyvinhän lapsellasi menee.
Eikö tuo hoitajan repla kuvaa tilannetta? Eli poika ei vieläkään leiki muiden kanssa. Tulkintasi olet itse tehnyt. Mielestäni olisi kiva saada palautetta oman lapseni sosiaalisista taidoista, koska tuolla päiväkodissa ne yhteispelin säännöt opitaan. Ehkäpä poikasi kaipaisi hieman kannustusta yhteisleikkiin?
Kun liikumme puistoissa jne hän seuraa usein joitain isompia lapsia ja menee mukaan jos tilaisuus tulee. Hän on myös tosi ujo, jos ollaan outojen ihmisten keskellä ja häneltä aletaan kysellä jotain menee sanattomaksi. Tarhalta on kuitenkin aina tullut palautetta, että hän on taitava leikkijä ja siirrettiin muita aiemmin isojen ryhmään juuri leikkitaitojen takia, toki muutkin taidot olivat kehittyneet (oli vaipaton, osasi pukea itse jne). Siis lapsi voi olla erilainen eri ympäristöissäkin ja minusta ainakin on hyvä, että lapsi osaa leikkiä itsekseenkin. Toki jos eristäytyy muista vielä, kun ollut hoidossa vuoden verran, niin ottaisin hoitajien kanssa vähän valvonnan alle. Jokaisella meillä on "heikkouksia" joihin on hyvä kiinnittää huomiota, muttei niistä kannata tehdä liian isoa numeroa. Minä ottaisin sinuna kuitenkin puheeksi asian kyseisen hoitajan kanssa kiireettömänä hetkenä, sillä kyllä minä ainakin selvitän aina asiat, jotka koskevat lastani ja häiritsevät minua. Muutaman kerran pk:lla olemme keskustelleet jostain uudelleen, kun olen kotiin tultuani oikein miettinyt, että mitähän hoitaja tarkoitti ja aina on keskustelu kannattanut.
Toinen sanoi, että ei mitään ongelmaa ja toinen kertoi, kun sisarukset (kaksi lasta oli samassa tarhassa) olivat riidelleet. Näin kävi usein, että jos vain juttelin näiden hoitajien kanssa erikseen, niin kumpikin kertoivat eri stoorit päivän tapahtumista. En viitsinyt huomauttaa asiasta, vaan annoin juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Mikä tuossa siis oli loukkaavaa tai tökeröä? Eikö tuo hoitajan repla kuvaa tilannetta? Eli poika ei vieläkään leiki muiden kanssa. Tulkintasi olet itse tehnyt. Mielestäni olisi kiva saada palautetta oman lapseni sosiaalisista taidoista, koska tuolla päiväkodissa ne yhteispelin säännöt opitaan. Ehkäpä poikasi kaipaisi hieman kannustusta yhteisleikkiin?
tökerö tai loukkaava, kirjoitin että se oli kumma (=kummallinen, hassu, outo tms.) kommentti, kun aiemmin tästä asiasta ei ole ollut mitään puhetta.
On minustakin kiva saada palautetta pojan pärjäämisestä tarhassa (tähän saakka palaute on ollut, että pärjää hyvin, on ikäisekseen kehittynyt ja pärjää ryhmässä), oli se sitten positiivista tai jotain mitä pitäisi kehittää. Mutta en jotenkin olettanut, että 3-vuotiaan pitää heti pitkän loman jälkeen alkaa leikkiä yhteisleikkejä toisten kanssa...en siis itse näe asiassa mitään suurta ongelmaa, toki voin alkaa kotona kannustaa lasta leikkimään toisten kanssa.
Minusta vaan kommentti oli kummallinen ja siitä tuli tunne, että lapsella on asiat nyt huonosti kun ei heti pitkän loman jälkeen mene yhteisleikkeihin mukaan vaan leikkii omia leikkejään. Ja lisäksi tilanteessa oli hoitaja ohjannut pojan (kesken oman leikin) toisten luo ja poika oli siinä hetken ollutkin mutta oli sitten lähtenyt takaisin oman leikkinsä pariin. Eli minä tulkitsen sen niin, että oma leikki oli sillä hetkellä kiinnostavampi.
Korostan siis vielä, että lapsi leikkii omia leikkejään toisten lasten keskellä, lainaa leluja sovussa (ei riitele niistä), juttelee sekä hoitajille ja toisille lapsille, osallistuu kaikkeen yhteiseen toimintaan. MUTTA ei mene toisten leikkeihin helposti mukaan. Isompien leikkeihin menisi (ne kiinnostavat), mutta niihin nyt ei niin vaan mennä, isommat komentavat pois jos pitävät poikaa liian pienenä.
Olen pitänyt lastani joskus hiukan liiankin sosiaalisena, kun juttelee iloisesti kaikkien kanssa ja lähtee mielellään mukaan joka paikkaan, ei siis ujostele. Ja tarhaan on heti mennyt avoimin mielin ja tyytyväisenä, ensimmäisenä päivänä oli ollut vähän vaikeampaa, sen jälkeen sopeutui hyvin päiväkotiin ja menee sinne mielellään.
Olisin huolissani, jos poika kyhjöttäisi yksin jossain nurkassa, ei leikkisi tai puhuisi tai roikkuisi hoitajien lahkeessa kiinni. Viime kevään kasvatuskeskustelussa sama hoitaja kehui poikaa kovasti, miten hyvin on päiväkotiin sopeutunut.
Otan asian puheeksi hoitajan kanssa ja katsotaan mitä tuo hassu kommentti tarkoitti ja pitääkö asialle jotain tehdä. Olen kyllä sitä mieltä, että hoitaja olisi voinut sitä vähän tarkemmin selittää jo siinä tilanteessa...