Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rutiköyhä kuolinpesä ja ”perintö”riita

Vierailija
06.03.2021 |

Isä kuoli, eikä isältä jäänyt mitään. Rahaa oli muutama satanen, hautajaiset järjestettiin maksusitoumuksella. Olen isän ainoa lapsi, ja minä olen hoitanut kaikki kuolinpesän asiat, ja myös isän asiat.

Minä tyhjensin itse isän pienen asunnon. Paljon ei vaatteiden ja kirjojen lisäksi asunnossa ollut, mutta löysin muutaman kauniin astian ja yhden tärkeän esineen: lapsuudesta asti meillä seinällä roikkunut ja sitten isää kaikkialle seurannut miekka.

Miekka ei ole minkään arvoinen, mutta se on kaunis ja hyvin vanha. Se on minulle tärkeä, sillä se oli minulla lapsuudenkodissa ja se muistuttaa minua isästä. Se oli isän miekka.

Isän sisarukset eivät ole olleet kovin kiinnostuneita isän kuolemasta. Ottivat tietenkin osaa minunkin suruuni ja olivat hautajaisissa suremassa, mutta muutoin ovat olleet yhtä etäisiä kuin ennenkin. Mutta sitten postasin kuvan miekasta Instagramiin.

Yksi sisar laittoi minulle tekstiviestin, toinen soitti. Miekka on kuulemma heidän.

Miekka oli ollut heidän lapsuudenkodissaan seinällä, aivan kuten meilläkin. He eivät osanneet sanoa mistä miekka on heille tullut, mutta ilmeisesti ukkini se alun perin oli.

Ovat kumpikin luonnollisesti käyneet minun lapsuudenkodissani lukemattomia kertoja ja nähneet miekan seinällä niinikään lukemattomia kertoja, mutta vasta nyt, kun miekka on minulla, haluavat he sen itselleen.

Ukki ei ole elossa, että voisin kysyä, kuinka miekka päätyi isälleni, mutta isän sisarten mukaan miekan koti ei ole minun luonani.

Ovat onnistumassa saamaan minua ajattelemaan, että ehkä miekka kuuluukin heille. Ehkä se on heidän, koska se oli heidän ”ensin”?

Näyttää siltä, että tätä ei saada sovittua ainakaan ilman todellista sukuriitaa, joten kysyn teiltä vahvistusta: kuuluuhan miekka nyt kuitenkin minulle?

Ja vielä, mikä minua ihmetyttää, että onko niin että perinnöstä riidellään AINA, vaikka mitään perintöä ei olisikaan..?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun Helsingissä myytiin koristeellisia, komeita miekkoja Intian basaarissa jo 1960-luvulla. Täyttä rihkamaa.

Jos kysymyksessä on aito antiikkinen upseerinmiekka, siinä on todennäköisesti kaiverrus ensimmäisestä omistajasta.

Ap omistaa kiistatta miekan, mutta hänen kannattaa viedä se asiantuntijalle näytettäväksi.

Vierailija
82/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä köyhempi kuolinpesä, sitä vähäarvoisimmista tavaroista syntyy riitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitä miekkaan sukulaisiisi. Useampi kärpänen harvoilla iskuilla. Kalloista voi tehdä vaikka kynttiläkippoja syksyn iltoihin.

Vierailija
84/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun Helsingissä myytiin koristeellisia, komeita miekkoja Intian basaarissa jo 1960-luvulla. Täyttä rihkamaa.

Jos kysymyksessä on aito antiikkinen upseerinmiekka, siinä on todennäköisesti kaiverrus ensimmäisestä omistajasta.

Ap omistaa kiistatta miekan, mutta hänen kannattaa viedä se asiantuntijalle näytettäväksi.

Puhumattakaan sitten etelän lomien matkamuistomiekoista. Anopilla oli sellainen seinällään.

Vierailija
85/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, kohta 90-vuotias, käyttää älypuhelinta. Ja hänellä on instatili.

Ap, pidä miekka. Blokkaa nämä sukulaiset instasta, jos heidän ainoa ilonsa siellä on vakoilla elämääsi.

Vierailija
86/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Kunn sinusta aika jättää sinun perintö menee vanhempiesi sisaruksille jos ei ole omia lapsia. 

Jos henkilö on avioliitossa, perintö menee aviopuolisolle. Lapsettoman pariskunnan kannattaa aina mennä naimisiin. Silloin ei tarvita edes testamenttia.

Tämä tosiasia jostain syystä järkyttää monia lapsettoman ihmisen sisaruksia ja heidän lapsiaan ;D

Vierailija
87/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu suku on pahin. Tätini varasti lautatavaraa perimältäni maatilalta ja kaivoi istutettuja puita maasta omalle tontilleen. Piti laittaa lukot ja riistakamerat nurkkiin.. Minun metsä ei hänen läänilleen mahdu vaikka kaivaisi kaikki puut ylös. :D hölmö nainen.

Tuo tavaroista riitely on kyllä pöljää. Perunkirjaan merkitsemätön irtaimisto on viranomaisten silmissä arvotonta, joten ei tule kuin paha mieli kun tapellaan astiastoista, tms. arvottomasta.

Vierailija
88/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm...mummoikäiset Instagramissa🤔

Mistä tiedät että minkä ikäisistä ihmisistä on kyse? Esim. oma isäni kuoli 51-vuotiaana, ja hänen sisarukset olivat sillä hetkellä 49- ja 55-vuotiaita, ja todellakin käyttävät somea.

Olen mummo 76. Olen instagramissa. Olen työskennellyt 70-luvun alusta erilaisilla muistavilla koneilla, reikäkorteilla ladattavilla, magneettiraitakorteilla ym. Nähnyt nykyisen atk:n kehittymisen töissä oppien aina uusiin laitteisiin. Verkkoja oli jo ennenkuin internet tuli koteihin.

Miksi me mummut emme osaisi käyttää nettiä?

Täällä presiis samanlainen ja -ikäinen mummo. Tervehdys!

Vierailija
89/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm...mummoikäiset Instagramissa🤔

Mistä tiedät että minkä ikäisistä ihmisistä on kyse? Esim. oma isäni kuoli 51-vuotiaana, ja hänen sisarukset olivat sillä hetkellä 49- ja 55-vuotiaita, ja todellakin käyttävät somea.

Olen mummo 76. Olen instagramissa. Olen työskennellyt 70-luvun alusta erilaisilla muistavilla koneilla, reikäkorteilla ladattavilla, magneettiraitakorteilla ym. Nähnyt nykyisen atk:n kehittymisen töissä oppien aina uusiin laitteisiin. Verkkoja oli jo ennenkuin internet tuli koteihin.

Miksi me mummut emme osaisi käyttää nettiä?

Täällä presiis samanlainen ja -ikäinen mummo. Tervehdys!

Nuorisolla on ihan ihme käsitys, että iällä olisi jotain tekemistä tietoteknisen osaamisen kanssa. Kannattaa muistaa , mikä sukupolvi kehitti automaattisen tietojenkäsittelyn ja loi internetin.

60 vasta, mutta taatusti tietotekniset taidot  ja myös ohjelmointitaidot sekä someosaaminen  paremmalla tasolla kuin suurimmalla osalla nykynuorisoa

Vierailija
90/90 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekka on sinun koska olet perijä. He eivät peri.