Rutiköyhä kuolinpesä ja ”perintö”riita
Isä kuoli, eikä isältä jäänyt mitään. Rahaa oli muutama satanen, hautajaiset järjestettiin maksusitoumuksella. Olen isän ainoa lapsi, ja minä olen hoitanut kaikki kuolinpesän asiat, ja myös isän asiat.
Minä tyhjensin itse isän pienen asunnon. Paljon ei vaatteiden ja kirjojen lisäksi asunnossa ollut, mutta löysin muutaman kauniin astian ja yhden tärkeän esineen: lapsuudesta asti meillä seinällä roikkunut ja sitten isää kaikkialle seurannut miekka.
Miekka ei ole minkään arvoinen, mutta se on kaunis ja hyvin vanha. Se on minulle tärkeä, sillä se oli minulla lapsuudenkodissa ja se muistuttaa minua isästä. Se oli isän miekka.
Isän sisarukset eivät ole olleet kovin kiinnostuneita isän kuolemasta. Ottivat tietenkin osaa minunkin suruuni ja olivat hautajaisissa suremassa, mutta muutoin ovat olleet yhtä etäisiä kuin ennenkin. Mutta sitten postasin kuvan miekasta Instagramiin.
Yksi sisar laittoi minulle tekstiviestin, toinen soitti. Miekka on kuulemma heidän.
Miekka oli ollut heidän lapsuudenkodissaan seinällä, aivan kuten meilläkin. He eivät osanneet sanoa mistä miekka on heille tullut, mutta ilmeisesti ukkini se alun perin oli.
Ovat kumpikin luonnollisesti käyneet minun lapsuudenkodissani lukemattomia kertoja ja nähneet miekan seinällä niinikään lukemattomia kertoja, mutta vasta nyt, kun miekka on minulla, haluavat he sen itselleen.
Ukki ei ole elossa, että voisin kysyä, kuinka miekka päätyi isälleni, mutta isän sisarten mukaan miekan koti ei ole minun luonani.
Ovat onnistumassa saamaan minua ajattelemaan, että ehkä miekka kuuluukin heille. Ehkä se on heidän, koska se oli heidän ”ensin”?
Näyttää siltä, että tätä ei saada sovittua ainakaan ilman todellista sukuriitaa, joten kysyn teiltä vahvistusta: kuuluuhan miekka nyt kuitenkin minulle?
Ja vielä, mikä minua ihmetyttää, että onko niin että perinnöstä riidellään AINA, vaikka mitään perintöä ei olisikaan..?
Kommentit (90)
Voi Luoja. Miekalla voi sinänsä olla historiallinen arvo , usein näen myös antiikkiesineiden huutokaupoissa että kyllä niistä voi saada hyvätkin rahat, mutta miljonääriä ei tule teistä . Ota yhteyttä asianajajaan , 15 minuuttia ilmaista neuvontaa että selviää . Sinunhan se on. Olisit heti sanonut että isäsi antoi sen sinulle jo aikoja sitten.
Jos isäsi olisi sen jotenkin varastanut, varmasti olisit kuullut siitä jo hänen elinaikanaan. Kyllähän nuo sukulaisesikin ovat varmaan saaneet vanhemmillaan olleita esineitä. Pysy tiukkana, sinun on.
Vähän sama oletus kuin että vanhemman osaketilillä on parinsadan tonnin edestä osakkeita.
Nyt väitetään että hänen kuoltuaan nuo osakkeet kuuluu sisaruksille, ei lapselle.
Ei käy järkeen mitenkään.
Heh, meillä oli samantyyppinen tilanne. Isä kuoli ja hänenkään omaisuutensa ei kovin arvokas ollut. Isällä oli äidinisänsä vanha pieni kahviastiasto. Tämä oli tullut isälleni kymmenisen vuotta sitten kun hänen äitinsä eli mun mummoni kuoli. Astiasto ei ole erityisen arvokas rahallisesti.
Isän kuoleman jälkeen isän isosisko haki astiaston pois leskeksi jääneestä äidiltäni. Sanoi, että astiaston pitää olla suvussa. Ihan typerää, mutta koska liioin minä tai äitini ei oltu kiinnostuneita ko. astiastosta niin ei viitsitty asiasta meteliä nostaa. Mutta olihan toi nyt supertökeröä ja todella röyhkeää, että miten joku kehtaakin!!
AP:n tapaus on vielä räikeänpi kun miekka oli niin pitkään jo ollut isällä ja sillä oli myös tunnearvoa.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin nähtäville perunkirjaa ukkisi ja isoäitisi jäämistöstä, jossa mainitaan miekka ja se, että se jätettiin isäsi sisaruksille eikä isällesi. Kysyisin lisäksi, että miksi sisarukset eivät vaatineet miekkaa isältäsi kaikkina niinä vuosina, kun he vierailivat isäsi luona, mutta nyt vaativat sinulta, jolla on ainoa kokemus siitä, että miekka on kuulunut isällesi. Onhan nimittäin outoa, että he eivät ole pyytäneet miekkaa isältäsi, joka olisi tuon tiennyt, että miekka ei kuulunut hänelle itselleen vaan sisaruksilleen.
Lisäksi vielä vastaat noihin kommentteihin, joita he ovat tehneet, että kutsuvatko he veljeänsä ja sinun isääsi varkaaksi? Varashan isäsi on, jos on ottanut sen miekan, vaikka se olisi kuulunut sisaruksille. Lisäksi kysy, että ovatko he missään vaiheessa tehneet rikosilmoitusta poliisille siitä, että isäsi on varastanut miekan? jos eivät, niin miksi eivät? Miksi vierailivat isäsi luona, jos isä oli varas? Sinä et vierailisi sukulaisen luona, joka varastaisi tuolla tavoin sukulaiseltaan. Miksi siis vierailivat ja antoivat varkauden olla?
Mä tekisin tuollaisten etäisten korppikotkien kanssa niin että en enää vain vastaisi heidän yhteydenottoihinsa.
Myös hyvä opetus siitä että kaikkea ei kannata laittaa someen.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin tuollaisten etäisten korppikotkien kanssa niin että en enää vain vastaisi heidän yhteydenottoihinsa.
Tämä. Nyt oikeasti ei kannata enää alkaa selvittelemään eikä riitelemään kenenkään kanssa. Kuolemassa on sinulle varmasti ihan tarpeeksi kannettavaa. Ihan turha lähteä kyselemään että pitävätkö isääsi varkaana tai mitään muutakaan, kaikki tuollainen vain pidentää miekkariitaa. Yhteydenpito veks, ja sitten keskityt vain omaan elämääsi etkä suo ajatustakaan tuollaiselle porukalle enää. Tsemiä!
Vierailija kirjoitti:
Hmm...mummoikäiset Instagramissa🤔
Hmmm, mitä teet kun tulet itse "mummoikään"? Mikä se mummoikä muuten on? 40v alkaen?
Mä olen yli 60v ja ihan samoin kuin teinipissiksetkin, instassa. Tsemppaa nyt vähän ja päivitä tietojasi ;D
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo.
Ehkä, mutta täysin mahdollinen tilanne, ja nostatti hyvän keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo.
Tuskin on.
Isäpuoleni sisar meni naimisiin leskimiehen kanssa ja heillä oli onnellinen avioliitto, joka päättyi miehen äkilliseen kuolemaan.
Kuolemaa seuranneena päivänä miehen lapset tulivat pariskunnan kotiin ja veivät taulut seiniltä, koska taulut ovat heidän sukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Myös hyvä opetus siitä että kaikkea ei kannata laittaa someen.
Jep, ja jos olisikin arvokas niin tuo somepostaus nyt vain veti puoleen rikollisia. Nyt he odottavat milloin tämä postaa somepäivitykseen olevan reissussa ja näkee että aha nyt talo on tyhjä.
Tyhmää laittaa instaan se ainoa mahdollinen arvoesine.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti 78v on ollut instagramissa jo monta vuotta. Laittelee kuviakin sinne melko usein.
75v tätini on myös instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykypäivää. Meidän suvun mummo pitää ihan mielenkiintoista youtube-blogia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, mitä teet kun tulet itse "mummoikään"? Mikä se mummoikä muuten on? 40v alkaen?
Mä olen yli 60v ja ihan samoin kuin teinipissiksetkin, instassa. Tsemppaa nyt vähän ja päivitä tietojasi ;D
Hih hih
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kokeile sinäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo.
Ehkä, mutta täysin mahdollinen tilanne, ja nostatti hyvän keskustelun.
Keskustelun? 🤣
Meillä taitaa olla vähän eri käsitys keskustelusta.
Mites ne sisaret sen miekan sitten jakaa keskenään jos se niille kuuluu? Kukin saa tietyt kuukaudet vuodesta jolloin saa sen haltuunsa?