Ei tämä lopu ikinä, ei jaksa
Tässä nyt vuosi pitänyt jaksaa ja jaksaa. En enää kyllä jaksa.
Tajusin, että eihän tuolla hallituksella ole edes mitään suunnitelmaa koronavapaasta elämästä. Ne vaan puhuu sairaanhoidon kantokyvystä. Messukeskuskin voidaan ottaaa sairaalatilaksi. Ei ne edes ajattele että tämä virus olisi vuoden päästäkään pois.
Tämä paska jatkuu, kun ei edes yritetä tukahduttaa, vähän vaan koko ajan hillitään.
Kommentit (1556)
Parasta vaan tottua kusetukseen, ap.
Eläkää normaalisti ja lopettakaa hössöttäminen, jaksaa normaalisti.
Ap on hyvä ja noudattaa "suosituksi", niin siirtyminen Jakommunismiin käy pehmeämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa huomaa miten koronakuplassaan hyvin jaksaneet ovat kapeakatseisia ja empatiakyvyttömiä. Minullakin on ollut asiat ihan hyvin, asun mukavassa talossa yhdessä mukavan mieheni kanssa ja pystyn tekemään etätöitä ja näkemään säännöllisesti ystäviäni... Kaipaan kyllä live-musiikkia ja ravintola-iltoja mutta jaksan ilmankin.
Silti ymmärrän heitä ketkä asuvat yksin yksiöissään ja ovat sinkkuja ja ovat menettäneet lähes kaiken iloa ja sosiaalisia kohtaamisia tuovan. Ymmärrän ja symppaan. En tiedä miten minä jaksaisin jos tämä tilanne olisi tapahtunut kuusi vuotta sitten, kun nuorena asuin ahtaassa parvekkeettomassa kerrostaloasunnossa kaukana kavereistani ja työskentelin osa-aikaisena kaupan kassana. Jos tuossa tilanteessa ne pienet elämään iloa tuoneet odotetut keikat, juhlat ja matkat olisivat peruuntuneet, eikä olisi ollut kalenterissa muita suunnitelmia kuin että Jaksaa, jaksaa jaksaa, niin en varmasti olisi jaksanut. Ihmisiä on erilaisia ja eri elämänvaiheissa.
Jaksamattomia syyllistetään minä-minä-minä asenteesta, vaikka yhtälailla nämä syyllistäjät ajattelevat vain omasta näkökentästään. "Miten joku ei jaksa kun MINÄ olen jaksanut 200 neliön talossani yhdessä mieheni ja kolmen muksuni kanssa ja tämä ei ole vaikuttanut MINUN harrastuksiini kun MINÄ en ole missään juottoloissa, museoissa tai uimahalleissa käynyt sitten vuoden 1998."
Mutta kun meillä ei ole ollut sitä ulkonaliikkumiskieltoa, mikä siis estää sinkkua tapaamasta ystäviä? Voi mennä vaikka kävelylle, ottaa kahvit termokseen ja istua vähän kauempana toisistaan. Ennen koronaakin sitä paitsi sosiaalinen kanssakäyminen on ollut pitkälti verkossa. En oikein ymmärrä mikä nyt on niin erilaista. Voi tavata ihmisiä, vähän eri tavalla vain. Ulkoilu luonnossa sitä paitsi nostaa ihan tutkitusti mielialaa, mutta uskallapas ehdottaa, heti on joku lukaalissa asuva parempiosainen.
Kaikki ei tykkää käydä kävelyllä. Kaikilla ei ole siihen halukasta seuraa. Kaikki ei ole tavannut kavereita aiemmin verkossa, vaan esim harrastuksissa, kahviloissa. Kaikki ei ole ehtinyt saada uusia kavereita esim. paikkakunnan vaihdoksen myötä ennen sulkuja. Kaikille ei riitä jos käy kerran viikossa-kuussa kaverin kanssa kävelyllä, jos muun ajan käy etäkoulua tai tekee etätöitä omassa kopissa. Ylipäänsä kävelyn ehdottaminen koronan ratkaisemiseksi on hölmöä. Luuletko että muille ei ole tullut mieleen tässä vuoden aikana että voisi käydä kävelyllä? Tai että monet ei olisi käyneet kävelyllä ja kärsivät silti? Kyllä tuo vähän antaa sellaisen kuvan ettet tajua millainen tilanne voi olla muille, esim. että sulla on perhe ja puoliso ja sitä kautta oot eri asemassa kuin sinkku ja sulle varmaan riittääkin se kävelyretki kaverin kanssa silloin tällöin. Ylipäänsä ihmiset kaipaa empatiaa ja ymmärrystä siitä että ovat uupuneita ja se voi auttaa enemmän kuin tällaiset ratkaisujen tarjoamiset. Siitä tulee vaikutelma sinusta että olisit parempiosaiset likaamista asuva kun jakelet näitä neuvoja kysymättä.
Ahaa. Siis kärsit ihan hirveästi kun pitää olla yksin kotona, mutta et missään nimessä halua etkä tykkää lähteä sieltä kotoa ulos. Ja haluat että kaikki kuulevat ja ymmärtävät että kärsit, mutta missään nimessä et halua ratkaisuehdotuksia saatika itse yrittää tehdä mitään. Selvä, jatka ihan rauhassa kärsimistä.
Ap:llä on sopeutumisvaikeuksia kommunismiin siirtymävaiheessa. Saako "sopeutumiselälkettä"?
Kommunismi - kärsiäkö, vai ei? Siinä vasta kysymys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikot ei kestä.
Miehensä rahoilla elävä rouva, tai nuoruuttaan naiivi pitkäaikaistyötön, voi naurahtaa että ei liikuta häntä. Mutta kyllä yhteiskuntajärjestelmän radikaali muuttaminen koskettaa kaikkia, tavalla tai toisella. Jonkun on vain nyt helpompi sanoa olevansa vahva, koska ei ole se, jonka elämäntyö pilataan tekosyihin nojaten eli rajoittamalla ja rajoittamalla.
Elän mieheni rahoilla ja silti tämä on raskasta aikaa. Tiedän olevani kermaperse, kun valitukseni koskee lähinnä sitä, että on tylsää. Elämänasenteeni vaan on sellainen, että haluan elämän tuntuvan joltain. Pelkkä elossaoleminen ei ole minulle itseisarvo. Jos maailma muuttuisi tällaiseksi dystooppiseksi ankeudeksi, voisin sanoa tack o adjö.
jepj kirjoitti:
Kai te vähättelijät ymmärrätte, että tätä on turha verrata sotaan? Sodista palanneet miehet eivät Suomessakaan koskaan entiselleen palanneet ja niitä sirpaleita edelleen keräämme ylisukupolvisesti Suomessa. Ihminen selviytyy mistä vaan, mutta sen psyyke ei välttämättä. Mikä ei tapa, sure fucks you up. Korona ei ole sama tilanne.
Ja kyllä, olen kestänyt itse pahempaakin. Silti tämä tuntuu pahalta, masentaa ja ahdistaa. Mulla on yli 90-vuotiaita sukulaisia, jotka ovat vuoden olleet laitoksissa eristäytyneinä. Empaattisena ihmisenä välitän heidän henkisestä hyvinvoinnista.
90v on aika pitkälti rokotettu kyllä jo.
Suomalaiset olisi rokotettu jo moneen kertaan jos olisi haluttu. Lukekaa juttu taloussanomista.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksella on kohta käsissään sadoittain mielenterveytensä menettäneitä ihmisiä.
Se, ettei pääse edes uimaan ja kirjastoon on jo aika tajutonta!
Miten heikko ihmisen pitää olla, että kirjasto ja umaan pääseminen korjaa kaiken? Talvella voi lenkkeillä ja hiihdellä esim. Kirjastoa en ole tarvinnut yhtään mihinkään sen jälkeen, kun netti tuli taloon. Siellä voi matkailla jalukea vaikka mitä ja mistä. Äskenkin kävin uutisten innoittamana matkalla Vorkutassa. Uimisesta en välitä muutoin kuin kesällä. Nuo hallit on tautipesäkkeitä ilman koronakin. Ikinä tulisi mieleen mihinkään kylpylään tai uimahalliin lähteä! Mutta kesäuiminen puhtaissa suomen järvissä on ihan ok. Ei vain tahdo se enää kiinnostaa edes kesällä. Muutama kerta tulee käytyä. Päivittäin kyllä kuljen luonnossa. Se on mukavaa ja mieltä rauhoitavaa. Suosittelen. Ulkomaan matkoista en ole kiinnostunut mitenkään. En ennen koronaa enkä sen jälkeenkään. Ei kiinnosta mikään kuuma. Siitä saa kärsiä jo suomessa tarpeeksi. Ainoastaan joku kaunisnäköala kiinnostaisi mutta niitä on niin harvassa. Googlaillen näkee ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan hyväksyä se, ettei enää tule samanlaista matkustelurumbaa kuin ennen. Elämänilo pitää löytyä jostain muusta kuin matkoista, juhlista ja tapahtumista.
Eli tervetuloa siihen maailmaan, jossa me köyhät olemme eläneet koko ajan. Miettikää tätä seuraavan kerran kun valitatte työttömille ja eläkeläisille tarjottavista palveluista. Ei se elämä niin kauhean jännää ole, jos puistossa kävely ja kaupassa käynti on päivän ainoat harrastukset.
Minua on mietityttänyt, että kuinkahan moni nuori perhe tässä maassa murtuu, kun tajuaa että jatkossa ei noin vaan matkustella tai tehdä edes rahalla ns. kivoja asioita spontaanisti? Voi olla että ensin on vuosia kitkuteltu pätkätöissä, sitten saatu ehkä vakipaikka, ja oletettu että no NYT päästään tekemään muutakin kuin itkemään laskujen määrää- ja sitten iski korona. Näin kävi meidän perheelle, ja tuskin ollaan ainoita. Emme me edes keskituloisia ole nytkään, mutta sentään itsemme elättäviä (toistaiseksi). Kaksi kesää sitten pidimme ensimmäisen ns. kunnon loman, kävimme kylpylähotellissa ja hemmottelimme lapsia. Nähtävästi jäi ainoaksi lomamuistoksi, ainakin vähään aikaan.
Kuinka moni perhe MURTUU kun ei saa matkustaa?!
Voi hyvän tähden mitä draamaa taas. Ymmärrän että vaikeaa on niillä joilla korona on aiheuttanut taloudellisia ongelmia, ymmärrän nuoria opiskelijoita joilla on ollut tosi ankea vuosi.
Mutta että nuori perhe ihan murtuu kun ei pääse matkustamaan kylpylähotelliin. Aika heikoissa kantimissa täytyy sanoa.
En ole koskaan elänyt ”sitten kun”. Meidän perheeseen kuuluu 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta. Aiemmin matkusteltiin 2-3 kertaa vuodessa. Se ei kuitenkaan ole ollut mikään tärkein asia tässä maailmassa vaan yksi monista asioista, joita ollaan tehty perheenä. Aina olemme liikkuneet ulkona, nautittu myös Suomen tarjonnasta. Baareissa ja festareilla ei olla juostu. Meillä työt edelleen fyysisesti työpaikalla ja tehdään sellaista työtä missä ei kituuteta ja olla ”sitten kun ollaan lomalla kaikki on paremmin”. Itselläni on hyvinvoinnin turvana myös kaksi eri harrastusta, jotka menevät nykyään sivutöistä. Lapsilla omat harrastukset pyörivät edelleen. Elämä on täyttä vaikka rajoituksia on. Ei olla luovuttu juuri mistään sellaisesta, mikä muuttaisi elämäämme radikaalisti ja saisi masentumaan.
Eniten surettaa yksinäisten yksin elävien, sinkkujen ja vanhusten puolesta: uskon, ettei aika ole heille helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset olisi rokotettu jo moneen kertaan jos olisi haluttu. Lukekaa juttu taloussanomista.
Mikseipä - mutta suolavedellä... kas kun ei saa niitä rokoteita... Jakajia kyllä piisaisi kunhan olisi sitä pistettävää...
Vierailija kirjoitti:
jepj kirjoitti:
Kai te vähättelijät ymmärrätte, että tätä on turha verrata sotaan? Sodista palanneet miehet eivät Suomessakaan koskaan entiselleen palanneet ja niitä sirpaleita edelleen keräämme ylisukupolvisesti Suomessa. Ihminen selviytyy mistä vaan, mutta sen psyyke ei välttämättä. Mikä ei tapa, sure fucks you up. Korona ei ole sama tilanne.
Ja kyllä, olen kestänyt itse pahempaakin. Silti tämä tuntuu pahalta, masentaa ja ahdistaa. Mulla on yli 90-vuotiaita sukulaisia, jotka ovat vuoden olleet laitoksissa eristäytyneinä. Empaattisena ihmisenä välitän heidän henkisestä hyvinvoinnista.
90v on aika pitkälti rokotettu kyllä jo.
Mutta vasta ensimmäisellä rokotteella. Mun vanhemmat sai viime maanantaina rokotukset, tehosterokote tulee vasta toukokuun lopussa.
Kyllä ihan kaikki loppuu aikanaan. Tästäkin koronasta on 100 vuoden päästä muistona vain jonkun iltapäivälehden muistelu. N. 100 vuotta sitten oli paljon pahempi tautipandemia ja sitäkään ei kukaan enää muista, jos ei siitä joku kirjoita.
tyu67ty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistähän tämä on kiinni miten kauan tämä jatkuu ja miten isona leviää. Täysin meistä. On aivan sama mitä rajoitetaan, jos niitä ei totella. Ja niitähän ei olla toteltu eikä suosituksiakaan uskottu. Tässä on tulos.
Kaikki tapaamiset täysin minimiin ihan omasta halusta, niin luvut alkaa tippua rajusti.
Olen aivan samaa mieltä jos ei kiinnosta näitä rajoituksia noudattaa tautia vaan levittämällä niin sitä enemmän tämä pitkittyy ja rajoituksia kiristetään. Nyt jokaisen pitää luopua turhasta itsekkyydestään ja minä minä ajattelusta. Nyt laitetaan ne itsekkäät ajatukset ihan narikkaan ja kyrsitään tämä suomalaisella sisulla. Missä se suomalainen sisu on niin nyt kaivetaan se esille eikä vaadita suuressa itsekkyydessään yhtään mitään.
Pelkäät flunssaa?
Uskot tähän feikkipandemiaan ja olet hyvin manipuloitu.Ei sillä ole mitään väliä, uskooko vai ei. Oleellista on vain se, haluaako näiden rajoitusten ja suositusten loppuvan vai ei. Te pandemiaa feikkinä pitävät näytätte nauttivan rajoituksista ettekä edes halua, että joskus palattaisiin normaaliin. Muussa tapauksessa tekin vaivautuisitte tekemään oman osanne, jotta rajoituksista voitaisiin joskus luopua.
En osaa eläytyä siihen ajatukseen että tässä nyt mitään pandemiaa vastaan taisteltaisi, vaan että pandemiahössötysten ja kaikenlaisen maailmanlaajuisen talouksien roimuttelun avulla pyritään ajamaan alas nykyinen maailmanjärjestys sen uuden tieltä.
Ihmisille uskotellaan että mm rokotuksilla ja kaikkien simputusten hyväksynnällä ja ottamalla vastaan ynnä läuikäymällä ne mukisemati, taataan että päästään vanhaan ihanaan takasi. Usseimmat saataneen taistelemaankäytännössä UMJ:n puolesta kunhan he vaan uskovat uhrautuvansa vanhaan palaamisen edestä.
Miksi järjestettäsiiin tämmönen kauhea show vain jotta voitaisi siirtyä vnahasta turvallisesta vanhaan turvalliseen.
Ei mikään kuviteltu korona ahdista mua tippaakaan vaan Antikristuksen hallitsemaan UMJ:hin siirtyminen ja ne Raamatun kirjotuksia tuntemattomat, jotka oikeastaan ihan tietämättöminä siitä, mitä ovat tekemässä ja kuinka
No sulla saa olla ihan sun omat ahdistuksen syyt. Mua ei ahdista yhtään mikään, ottaa vaan päähän kaikki rajoitukset. Vaikka mulla itselläni onkin hyväpalkkainen työ (rahaakin on säästynyt vuoden aikana viisinumeroinen summa), jota voin tehdä etänä, voin tilata kaiken kotiinkuljetuksella jne, silti - päinvastoin kuin ilmeisesti sinä - olen huolissani työttömiksi ja lomautetuiksi joutuneista, perheistä, joissa joudutaan veivaamaan lähi- ja etäopetuksen väliä, lapsista, joille toistuvasti työnnetään tikkua nokkaan, jotta vanhempi saa jäädä lapsen kanssa kotiin, ihmisistä, jotka eivät pääse tapaamaan perheenjäseniään jne jne.
Tämä aika tulee erottelemaan heidät, joille matkustelu, baareissa, ravintoloissa ja festareilla käyminen jne on ollut tärkeimpiä asioita omassa elämässään. Kireää tulee tekemään, jos siihen samaan kuuluu suuri materiaalisuuden tuoma onni esim. jos työt lähtevät alta, ei ole säästöjä ja vain velkaa eikä enää saa osteltua joka kuukausi hirveää määrää uusia vaatteita tai muuta roinaa.
Minulle onnen tuovat ihan eri asiat. Minulla on oma rakas perhe, hyvä työ, oma rakas harrastus, jota saan toteuttaa rajoituksista huolimatta. Vaikka kaikki materia vietäisiin pois, en saisi enää ikinä matkustaa, käydä ravintolassa, baareissa, festareilla, kuntosalilla, niin se ei minuun vaikuttaisi pidemmällä tähtäimellä.
Tämä aika voi opettaa monia.
Kysymys kuuluu: minkä asian päälle sinä olet oman onnesi rakentanut?
Vierailija kirjoitti:
Tämä aika tulee erottelemaan heidät, joille matkustelu, baareissa, ravintoloissa ja festareilla käyminen jne on ollut tärkeimpiä asioita omassa elämässään. Kireää tulee tekemään, jos siihen samaan kuuluu suuri materiaalisuuden tuoma onni esim. jos työt lähtevät alta, ei ole säästöjä ja vain velkaa eikä enää saa osteltua joka kuukausi hirveää määrää uusia vaatteita tai muuta roinaa.
Minulle onnen tuovat ihan eri asiat. Minulla on oma rakas perhe, hyvä työ, oma rakas harrastus, jota saan toteuttaa rajoituksista huolimatta. Vaikka kaikki materia vietäisiin pois, en saisi enää ikinä matkustaa, käydä ravintolassa, baareissa, festareilla, kuntosalilla, niin se ei minuun vaikuttaisi pidemmällä tähtäimellä.
Tämä aika voi opettaa monia.
Kysymys kuuluu: minkä asian päälle sinä olet oman onnesi rakentanut?
Varmaan raskasta elää noin mustavalkoisessa maailmassa. Eiköhän suurin osa nauti molemmista, yhdessä tekemisestä matkustellen, harrastaen ja seurustellen.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin tie on ainoa oikea. Ei tämä häviä kuin sillä että kaikki sairastavat kaikki koronan muunnokset riittävän monta kertaa.
Eli ikuisesti sitten... Kas, kun korona osaa kyllä mutatoitua kyllä ihan riittävän monta kertaa ajan jaksojen saatossa... Vaikkaa itse, ettätästä tuli se uusi infulenssa sellasenaa kun sitten ikinä pyöriikin. Joko pahempana tai lievempänä mutta tätä katotaan kukin aina hautaamme asti...
Osa kärsii, osa ei.
Etätöitä. Ruuan tilaan kotiin.
Sosiaaliset suhteet puhelimella.
Harrastuksena työväenopiston kielitunnit, etänä.
Fyysisen kunnon ylläpitämiseen erilaiset jumppa- ja tanssivideot.
YouTubesta katselen elokuvia ja oopperaa.
Hyvät hiihtokelit.
Menee se näinkin.