Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anne ei ole käynyt missään vuoteen, ei edes kaupassa

Kommentit (371)

Vierailija
281/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa surullinen juttu. Niin nuori ihminen vielä, että esikoinenkin kirjoittanut ylioppilaaksi vasta viime keväänä, ja silti eristäytynyt kaikesta eikä pidä edes ystäviinsä mitään yhteyttä vedoten siihen, ettei ole älypuhelinta. Järjettömän yksinäisiä ja ankeita vuosia tiedossa hänelle tuota menoa. 

Mistä te tiedätte kyseisen henkilön iän? Jo muutama hokenut tuota "nuori"- sanaa. Olen lukenut jutun monta kertaa, mutta mainitaan vain ko. henkilön äidin olevan 83v. Ei jutun nainen kovin nuori ole, ulkonäöstä päätellen veikkaan jtn. 55-60v., joten mielestäni ei voi sanoa "NIIN nuori ihminen". Ja tuo ettei ole edes älypuhelinta (ei koe varmaan osaavansa käyttää ikänsä puolesta) ja kroppa pettää monesta kohdasta, on sairauksia, niin antaa osviittaa että ollaan jo iäkkäämpää sorttia. 

Iän puolesta ei osaa käyttää älypuhelinta 55-60-vuotiaana? Älä nyt viitsi!

Tai tuon ikäinen olisi jo iäkkäämpää sorttia?

Kyllä Anne osaisi käyttää älypuhelinta (osaa oma äitini 70v. myös), mutta koska sellaista ei ole hankkinut, kyse on siitä, että ei ole varaa tai HÄN ei koe osaavansa käyttää uutta teknologiaa tai vastustaa älypyhelinta = nykyajan viestintävälineitä omista syistään. 

Ja kyllä, hän on jo 55-60-vuotiaana iäkkäämpää sorttia - enää n. 5-10 vuotta eläkeikään- koska NUORI tai NIIN NUORI hän ei enää ole, vaikka kuinka tuon ikäiset haluaisivat olla nuoria tai muut antavat ymmärtää heidän olevan nuoria. Nuorekas (eri asia) voi kuka tahansa olla mieleltään, pukeutumisellaan ja olotilaltaan. Joskus täytyy hyväksyä elämän realiteetit, eikä elää harhakuvitelmissa. 

Jos ESIKOINEN on vasta kirjoittanut ylioppilaaksi, Anne ei varmasti ole yli 50 v.

Kortisonilääkitys, jota epäilemättä saa astmaan ja keuhkoahtaumatautiin, tekee kasvoista tuollaiset pulleat ja vanhemman näköiset. Noin sairaan ihmisen kohdalla ei muutenkaan voi kasvoista päätellä ikää kovinkaan hyvin, koska sairaudet vanhentaa.

Tuo älypuhelittomuus lienee tässä kohtaa mt-ongelmien oire. Anopillani on bipo, ja aina masentuneena hän menettää kykynsä käyttää älypuhelintaan ja nettiä, kun "ei vaan osaa". Normaalisti ei ole mitään ongelmia. Ikää 69 v.

Ikä muuten ei ole mikään este älylaitteiden käytölle. Oma laiskuus ja viitseliäisyyden puute siinä on taustalla. Tunnen yhdenkin tätä nykyä 90 v miehen, joka aikanaan opetteli koodaamaan jäätyään eläkkeelle. Huvikseen.

Vierailija
282/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä henkilöstä tulee mieleen entinen työkaveri, joka aamuisin luki Hesaria töissä. Jos lehdessä oli juttu jostain onnettomuudesta (kuten yleensä joka päivä on), hän kysyi esim:

”Missä asut?”

”Suutarilassa, miten niin?”

”Ai jaa.. Lauttasaaressa näytti olevan kerrostaloasunnossa tulipalo. Ajattelin, että josko olisi vaikka sinun asunto.”

Hän saattoi heittää myös Hesaria lukiessaan kommentteja, kuten: ”Tunnetko ketään joka on töissä Tapiolassa rakennustyömaalla? Ehkä joku tuttusi on voinut kuolla, kun työmies on pudonnut katolta”

Täytyy olla raskasta elää elämäänsä koko ajan pelossa. Ainakin työkavereille se oli raskasta. En edes uskalla ajatella, miten tämä naisihminen on suhtautunut koronaan. Todennäköisesti samalla tavalla kuin artikkelin henkilö täysin eristyksessä kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen juttu. Ei tuossa enää koronasta ole kyse. Yhteiskunnasta syrjäytynyt ja masentunut. Ei jaksa pitää yhteyttä läheisiin eikä tehdä mitään. Moni tällainen jää nyt huomaamatta ja vaille apua.

Vierailija
284/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki toimisivat kuin Anne, meillä ei olisi nyt minkäänlaista korona-ongelmaa, eikä olisi koskaan tullutkaan. Miettikääpä sitä.

Ei olisi mitään muutakaan. Ei sähköä, ei ruokaa, ei terveydenhuoltoa, ei puhdasta vettä, ei lääkkeitä.

Katsos kun tuollainen on mahdollista vain ihmisille, jotka eivät käy töissä, tai voivat olla etätöissä. Jos on vaikka maanviljelijä, ei voi linnoittautua kotiin. Tai rekkakuski, joka tuo ruokaa sinunkin ruokakauppaasi. Tai vesilaitoksen teknikko, joka huolehtii että kraanastasi tulee puhdasta juomavettä.

Vierailija
285/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mieheni serkku on lääkäri. Hänkin sanoi, että minun kannattaisi nyt pitää huolta itsestäni."

Noin tuossa jutussa lukee. Ei se miehen serkku ole mitään tuollaista "määrännyt", että pitäisi istua vain neljän seinän sisällä vuoden ajan itkemässä. 

Oikeasti keuhkot voi paremmin kun käy ulkona kävelemässä. Heillä okt, voi kävellä vaikka taloa ympäri 10 kertaa päivässä. Auttaa myös mielialaan. 

Se, että hän sanoo "en ole käynyt missään", luultavasti tarkoittaa, ettei ole käynyt missään, missä on muita ihmisiä. Ei sitä, etteikö hän olisi talonsa ulko-ovesta välillä poistunut. Näin ainakin itse ymmärsin asian. Kävelystä, hiihtämisestä, pihalla oleskelusta, tms. ei maininnut mitään.

Vierailija
286/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä riittää. Viisikymppinen serkkuni on asunut kohta vuoden maaseudulla äitinsä luona pelkäämässä. Oma perhe on jäänyt toiselle puolelle Suomea eikä ole uskaltanut käydä kotikaupungissaan edes pientä lapsenlastaan tapaamassa. Ei ole tietääkseni mitään fyysisiä sairauksia.

Vierailija
287/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki toimisivat kuin Anne, meillä ei olisi nyt minkäänlaista korona-ongelmaa, eikä olisi koskaan tullutkaan. Miettikääpä sitä.

Jotkut käy vielä töissä. Kuka sen riemun maksaisi, jos kaikki vaan itkisivät kotona? Älytöntä että tuollaista käytöstä jotenkin ihannoidaan.

Vierailija
288/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaille uppoaa kaikki median aivopesu. Olisko vaalien siirtoon liittyvä tilaustyö tässä kyseessä. Ihmiset ei uskalla poistua edes kodistaan siten on oikeutettua siirtää vaalit.

Vierailija
289/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylireagointia. Itsekin olen tarkka, mutta silti on keinot ollut esim ikääntyvien vanhempien tapaamiseen. Tämä ihminen ei siis tee mitään? Kukatkin jäi istuttamatta 😳

Mitäs ylireagointia tuossa on? Juuri noinhan on kuulunut toimiakin. 

Ei mekään olla kohta vuoteen käyty missään, paitsi ulkona lenkkeilemässä. Ruokakaupasta kaikki tilataan kotiintoimituksella, työt tehdään kotona koneella. Eipä tässä ole mitään pakottavaa tarvetta minnekään päästä, matkustellaan sitten taas kun sen aika on. Nyt vain osui kohdalle se kerran vuosisadassa -pandemia, ja muutama vuosi tässä nyt menee enemmän eristyksissä, eipä voi mitään. 

Ei tarvitse ihmetellä miksi pandemia pahenee, kun osalle porukasta se on ylireagointia jos ei hillu baareissa ja notku kauppakeskuksissa kaiket päivät. Muutama vuoden pärjää ilman niitäkin.

Ylireagointia on hysteeriseksi heittäytyminen ja se, että ei eristäytymisestä huolimatta näe vanhaa, yksinäistä äitiään. Alueella, jossa on hyvin maltillinen tilanne.

Kesällä myös oli mahdollista elää varsin normaalisti, tautitilanne kun oli täysin hallinnassa.

Kyse ei ole baareista, matkustelusta tai kauppakeskuksista. Itse en harrasta sellaista ensinkään. Mutta onhan se nyt kornia, että kristityssä maassa ei pääse messuun pääsiäisenä ja jouluna eikä varmasti tänäkään pääsiäisenä. Kirkot ovat olleet merkittävästi enemmän kiinni kuin kapakat, lähetetään selvää viestiä mistä ihmisten tahdotaan apua hakevan hädän hetkellä.  Tai kirjastossakäyntiä rajoitetaan, ikään kuin nämä kaksi paikkaa olisivat hirveitä taudinpesiä.

Aika vähissä ne ruokakaupoistakin tulleet tartunnat ovat.

Vierailija
290/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh!

Suomi on tällä hetkellä koronan suhteen noin niinkuin maailman paras paikka: ihan turvallisesti voi liikkua ulkona hyvinkin monipuolisesti. Kauppaan pääsee turvallisesti ja jos ei halua, niin voi käytännössä kaiken tilata kotiin. Perheen, suvun ja ystävien kanssa voi muodostaa koronakuplia, eli tavata vain toisiaan ja kaikki elävät koronaturvallisesti. Monella onnistuu etäkoulu.

Toki monella ei halutessaankaan ole sitä luksusta, jossa koronariskin voisi täysin välttää, koska työt ja koulut / perheenjäsenten työt/koulut.

Yhteiskunnan toimivuuden kannalta pitäisi ensin rokottaa ne, joiden on työnsä takia oltava kontaktissa muihin: terveydenhuolto, opettajat, poliisi, kaupan ala, bussikuskit, lastenhoitajat jne. Ei niitä, jotka voivat halutessaan eristäytyä, vaikka ei se toki kivaa kenestäkään ole.

Vierailija
291/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi mitään muutakaan. Ei sähköä, ei ruokaa, ei terveydenhuoltoa, ei puhdasta vettä, ei lääkkeitä.

Katsos kun tuollainen on mahdollista vain ihmisille, jotka eivät käy töissä, tai voivat olla etätöissä. Jos on vaikka maanviljelijä, ei voi linnoittautua kotiin. Tai rekkakuski, joka tuo ruokaa sinunkin ruokakauppaasi. Tai vesilaitoksen teknikko, joka huolehtii että kraanastasi tulee puhdasta juomavettä.

Tarkoitinkin tietenkin niiltä osin, kuin se itse kullekin on mahdollista. Mutta nyt on tosi paljon ihmisiä, jotka elävät ilman huolen häivää kuten ennen koronaa tai joustavat rajoituksista, koska pitäähän sitä elää ja ei voi hysteeriseksi heittäytyä jne.

Tartuntaketjut on huomattavasti helpompi katkaista, jos ihmiset liikkuisivat vain sen oman "kuplan" sisällä, koti-työ-kauppa-koti, kuin että jos liikkuvat koti-työ-kauppa-ravintola-baari-kuntosali-koti-naapuri-kaveri-työ-akselilla.

Vierailija
292/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoista päätellen Anne joutuu käyttämään jotakin kortisonivalmisetta, ja melko isolla annoksella sittenkin. Kaikki steroidilääkkeet voivat aiheuttaa myös mielenterveyden häiriöitä. Lääkityksen tarkistaminen olisi paikallaan.

Vierailija
293/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun korona alkoi, en osannut tehdä muuta kuin itkeä ja pelätä. Joka päivä. Nyt sama toistuu

Mulla oli sama vuosi sitten. Pelkäsin aivan kamalasti ja mielenterveys romahti. Itkin joka päivä monta kertaa ja uskoin että tämä on käytännössä maailmanloppu. En osannut käsitellä mitään koronauutisia ollenkaan, olin kauhean ahdistunut.

Tota kesti ehkä 2 viikkoa ennenkuin hain apua psykologilta. 2 viikkoa ei ehkä kuulosta pitkältä ajalta mutta se oli iso romahdus mulle, tunsin tulleeni jotenkin hulluksi. Se saattoi olla jonkinlainen pitkittynyt ahdistuskohtaus.

Pääsin asiasta yli uskomattoman nopeasti, vaikka tunsin olevani niin pohjalla ettei sieltä voi nousta. Mutta psykologin neuvot ja perheen tuki sekä KOTOA POISTUMINEN (!!!) oli minulle niitä avaimia joilla lukko aukesi.

Meni ehkä 3-4 viikkoa niin olin jo aika normaali. Siitä parin kuukauden päästä pystyin jo hyvin ja ilman ahdistusta puhumaan asiasta ja analysoimaan mitä minulle oli käynyt. Hetkellinen mielenhäiriö, maailmankuvan järkkyminen.

Mua säälittää todella tämä Anne. Tuntuu että mulle olisi voinut käydä samoin jos en ois saanut niin nopeasti apua ja tukea. Tilanne ois pitkittynyt ja siitä olisi tullut mulle normitila.

Toivon Annelle parempaa jatkoa!

Jos joku teistä kokee nyt pelkoa ja ahdistusta, kehotan lämpimästi ottamaan yhteyttä ammattilaiseen. Omaan mielenterveyteen panostus kannattaa. On ihana elää ilman sitä synkkää pelkoa.

Vierailija
294/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua noudattaa suosituksia, niin voisitteko edes jättää rauhaan ne jotka haluaa? Annen mielenterveys ei teille kuulu, pitäkää huolta vaan omastanne. Törkeää kirjoittelua täällä riskiryhmäläisestä, joka yrittää parhaansa mukaan toimia oikein.

Anne on ihan itse ängennyt lehtiin vinkumaan ja uhriutumaan. Eli tehnyt itsestään julkisuuden henkilön. Julkisuuden henkilöiden tulee sietää toimiensa arvostelua.

Jos ei tahdo ventovieraiden ihmisten arvostelevan irrationaalisia pelkojaan, voi pitää ne itsellään.

Mutta mitä hän on tehnyt väärin? Hän suojelee itseään ja läheisiään parhaaksi katsomallaan tavalla. Mitä se sinua haittaa, että joku haluaa toimia eri tavalla kuin sinä?

Vierailija
295/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käy vielä töissä. Kuka sen riemun maksaisi, jos kaikki vaan itkisivät kotona? Älytöntä että tuollaista käytöstä jotenkin ihannoidaan.

Niinpä, ilman sähköä, vettä, lämmitystä, kaupan alaa, logistiikkaa, terveydenhuoltoa, hallintoa, opetustoimea, lastenhoitoa jne eivät nämä mielestään sankarit selviäisi montaa hetkeä. Joku muu tekee työn, jota tässäkin tilanteessa tarvitaan. Jostain se kotiovelle kannettu ruokakin tulee.

Ja tuolle työssä kodin ulkopuolella käyvälle porukalle pitäisi ensin antaa rokote.

Vierailija
296/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin tietenkin niiltä osin, kuin se itse kullekin on mahdollista. Mutta nyt on tosi paljon ihmisiä, jotka elävät ilman huolen häivää kuten ennen koronaa tai joustavat rajoituksista, koska pitäähän sitä elää ja ei voi hysteeriseksi heittäytyä jne.

Tartuntaketjut on huomattavasti helpompi katkaista, jos ihmiset liikkuisivat vain sen oman "kuplan" sisällä, koti-työ-kauppa-koti, kuin että jos liikkuvat koti-työ-kauppa-ravintola-baari-kuntosali-koti-naapuri-kaveri-työ-akselilla.

Tällä sinunnmielestäsi leväperäisellä olemisella ollaan kuitenkin selvitty oikein hyvin. Tartuntamäärät ovat kohtuulliset ja tarpeen mukaan voidaan siirtyä järeämpiin toimiin. Ruotsista näkee mitä tapahtui vielä löysemmässä yhteiskunnassa.

Jos olisimme menneet pitkäksi ajaksi lockdowniin, moni sanoisi että vältettiin valtava tartuntamäärä. Nyt kun ei olla oltu, ei tartuntamäärä silti ole valtava.

Vierailija
297/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua noudattaa suosituksia, niin voisitteko edes jättää rauhaan ne jotka haluaa? Annen mielenterveys ei teille kuulu, pitäkää huolta vaan omastanne. Törkeää kirjoittelua täällä riskiryhmäläisestä, joka yrittää parhaansa mukaan toimia oikein.

Anne on ihan itse ängennyt lehtiin vinkumaan ja uhriutumaan. Eli tehnyt itsestään julkisuuden henkilön. Julkisuuden henkilöiden tulee sietää toimiensa arvostelua.

Jos ei tahdo ventovieraiden ihmisten arvostelevan irrationaalisia pelkojaan, voi pitää ne itsellään.

Mutta mitä hän on tehnyt väärin? Hän suojelee itseään ja läheisiään parhaaksi katsomallaan tavalla. Mitä se sinua haittaa, että joku haluaa toimia eri tavalla kuin sinä?

Toiset mahdollistavat tämän 'sankaruuden'. Tuskin se kotiin kannettu ruoka tyhjästä ilmestyy. Tai sähköt, vesi jne.

Vierailija
298/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mieheni serkku on lääkäri. Hänkin sanoi, että minun kannattaisi nyt pitää huolta itsestäni."

Noin tuossa jutussa lukee. Ei se miehen serkku ole mitään tuollaista "määrännyt", että pitäisi istua vain neljän seinän sisällä vuoden ajan itkemässä. 

Oikeasti keuhkot voi paremmin kun käy ulkona kävelemässä. Heillä okt, voi kävellä vaikka taloa ympäri 10 kertaa päivässä. Auttaa myös mielialaan. 

Se, että hän sanoo "en ole käynyt missään", luultavasti tarkoittaa, ettei ole käynyt missään, missä on muita ihmisiä. Ei sitä, etteikö hän olisi talonsa ulko-ovesta välillä poistunut. Näin ainakin itse ymmärsin asian. Kävelystä, hiihtämisestä, pihalla oleskelusta, tms. ei maininnut mitään.

Nuppi ei mene noin sekaisin jos olisi koko ajan tehnyt jotain mielekästä.

Itse voisin aivan hyvin elää tuollaista Anne-elämää ad infinitum, jos mies vaan ruokakaupan lisäksi hakisi lainani kirjastosta. Minulle ei ole mitään tarvetta nähdä muita ihmisiä. Ainakin jos asuisin haja-asutusalueella.

En vaan ymmärrä, miksi tämä ihminen eristäytyy jos pää ei kestä? Ihmisen pitäisi tehdä riskianalyysiä, teoreettinen koronariski vs. iäksi mennyt mielenterveys?

Vierailija
299/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että eläisin jotenkin merkittävästi eri tavalla kuin Anne? Meilläkin mies käy kaupassa. Minä osallistun vain pakollisiin menoihin (opiskelujen takia on pakko olla välillä lähipäivissä) -voidakseni tavata vanhempiena.

Annessa ärsyttää tuo että uhriutuu omien valintojensa seurauksista. HÄN, aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen on ihan itse päättänyt eristäytyä täysin, ja kun nuppi ei kestä, vingutaan ja kerjätään sääliä. Sen sijaan että etsittäisiin apua, kuten yksi fiksu yllä kirjoittanut kertoi tehneensä kun pää alkoi piipata. Kuten itse olen aikanani tehnyt kun tuli mielenterveysongelmia.

Mikään asia ei korjaannu sillä, että ulisee ja vinkuu lehdissä kerjäten huomiota.

Vierailija
300/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin viime vuonna kun kaikki oli vasta alussa ja luki liikaa nettipanikointia touhu meni siihen että paniikissa teippasin esim liesituulettimen aukon umpeen(puskee muista kämpistä ilmaa tänne) panikoin postiluukun vetoa, ja pesin kaikki ostokset ja pakkaukset mitä kotiinkuljetuksessakin tuli(joista osa meni sitten pilalle kun kastui) Sitten tajusin että ihan mielipuolistahan tälläinen on..Tiedän että koronan saaminen räppänöiden kautta on hyvin hyvin pieni mahdollisuus enkä enää pese paniikissa ostoksiani. 

Kannattaa pysyä kaukana superpaniikki-ketjuista. 

Täh? Oikeastiko on tällaisia?

Oli, ei mennyt kauaa kun tajusin miten sairasta..ja se panikointi esim tällä palstalla (jota vieläkin näkee jossain ketjuissa) oli vieläkin pimeämpää. 

Jos on herkkä tai tautikammoinen ei kannata pahemmin lukea ainakaan "kuumia" koronakeskusteluja. 

Itsekin kuulun riskiryhmään niin vähän varovaisempi mutta järki pitää olla touhuissa. Ei tulisi mieleenkään enää pestä tai pyyhkiä yhtään ostosta, luotan siihen että kaupan henkilökunta ja kuljetusporukka osaavat asiansa eikä vaaraa ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi