Anne ei ole käynyt missään vuoteen, ei edes kaupassa
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin nyt esimerkki sellaisesta, joka ei oikeasti tee mitään suositusten vastaista. Hänellä olisi jo varaa alkaa tuomitsemaan muita halutessaan. Valtaosa valittaa muille rajoituksia, samalla kun itse kontaktoivat minkä kerkeävät.
Aivan! Ja näitä ihmisiä on vähitellen koko ajan enemmän. Kun vuosi on hoettu "eristäytykää, eristäytykää", niin sitten käy niin, että osa ihmisistä todellakin eristäytyy. He eivät vain enää koskaan palaa ennalleen. Todellinen vuoden eristäytyminen jättää kyllä ihmiseen jäljen, eikä se jälki ole positiivinen. Juuri siksi liiallinen hysteria koronan ympärillä on vaarallista!
Mutta miksi tässä on mennyt vuosi? Ja nähtävästi menee toinenkin (ihmisten käyttäytymisestä päätellen). Ei ainakaan Annen takia.
Ei varmaan Annekaan arvannut vuosi sitten, että muut eivät halua noudattaa suosituksia. Arveli varmaan kuten minäkin, että pysytään nyt kaikki kotona hetki, niin päästään eroon pandemiasta. Toiset sitten arvelivat eri tavalla ja tässä tulos, osa elää normaalia elämää, osa kyhjöttää edelleen kotona ja pandemia jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen voi pysyä järjissään, jos on vuoden ns. neljän seinän sisällä?
No minulta on onnistunut helposti, mutta olenkin erakko. Toisilta onnistuu, mutta vaatii veronsa. Osa sekoaa jo pelkästä ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Annen puolustukseksi on sanottava tämä:
"Kuulun riskiryhmään, koska sairastan astmaa ja keuhkoahtaumatautia. Viime vuoden helmikuussa juttelin lääkärin kanssa. Hän sanoi, etten saisi oikeastaan mennä minnekään. Totesi, että tavataan sitten, kun tämä virus on mennyt ohi. Mieheni serkku on lääkäri. Hänkin sanoi, että minun kannattaisi nyt pitää huolta itsestäni."
Lainaus on siis suoraan linkistä. Kyllä se varmasti säikäyttää, jos lääkäri käskee pysymään kotona jo ennen kuin korona on kunnolla edes rantautunut Suomeen.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä lääkäri on oikeasti sanonut. Noinkin hysteerinen ihminen voi ymmärtää kuulemansa ihan miten vaan ja sitten vielä muistaa miten sattuu. Ihmisten muistot ylipäänsä eivät ole lainkaan luotettavia, muistetaan mitä halutaan.
Luultavasti daami on kysynyt lääkäriltä jotain menojen rajoittamisesta, lääkäri on vastannut jotain ympäripyöreää kuten niillä on tapana jos ääliö potilas alkaa kysellä jotain vielä lähtiessään. Anne sitten tulkinnut pelkoihinsa sopivalla tavalla.
Keuhkoahtaumatauti muuten on niitä harvoja sairauksia, jotka ovat lähes aina täysin itseaiheutettuja. Sitä ei oikein muulla kuin röökaamalla saa. Joten syyttäkööt vaan itseään uhriutumisen sijasta tämäkin ihminen.
Jos se punainen ruusu esikoisen yo-kuvaan olisi ollut niin välttämätön, miksei mies voinut sitä hakea? Tai ihan kilauttaa interfloraan, joka tuo tilatut rehut suoraan kotiovelle.
Minusta oman pensaan juhannusruusut ovat muutenkin paljon tyylikkäämpi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat on lisääntynyt kyllä paljon vuodenaikana.
Mitä sössötät? Mikään ei viittaa siihen, että Annella olisi mielenterveysongelmia. Hän kuuluu riskiryhmään, siksi täytyy olla varovainen.
Olipa mielenterveysongelmaa tai ei, hän on silti epärealistinen. Jos mun vanhemmillani ramppaisi kotihoito, silloin vanhempieni luona kävisi myös kaikki lapset ja lapsenlapsetkin. Samalla tavalla kuin kotihoidon työntekijät laittaisivat vain maskin naamalleen ja menisivät vanhempieni luokse. Mutta koska vanhemmillani ei käy, on lähipiirin kanssa sovittu, että vain minä (joka olen eristäytynyt) käyn vanhempieni luona. Anne pelkää vievänsä koronaviruksen äidilleen, mutta häntä ei ilmeisesti pelota lainkaan, että äiti saa tartunnan kotihoidon työntekijöiltä.
Toinen epärealistinen ajatus on, että Annen mies käy kaupassa. Tosin jutussa ei kerrota, millä tavoin Annen mies suojautuu kauppareissuillaan koronavirukselta. Voihan olla, että mies käyttää ffp3-hengityssuojainta. Anne itse ei ilmeisesti keuhkosairauksiensa vuoksi pysty sellaista käyttämään ja sen vuoksi mies hoitaa kauppareissut. Jos taas mies käyttää vain jotain kirurginmaskia, miehen mahdollisuus tuoda kauppareissulta virus kotiin on lähes yhtä suuri kuin jos Anne kävisi itse kaupassa. Jos tuntisin Annen, ehdottaisin hänelle, että hankkisi muutamia eri mallisia hengityssuojaimia ja kokeilisi niitä kotona. Kuulun itsekin riskiryhmään mm astman vuoksi (tosin keuhkoahtaumatautia mulla ei ole, mutta on esimerkiksi sydämen vajaatoiminta) ja mä pystyn käyttämään ulosvirtausventtilillä varustettua hengityssuojainta jonkin aikaa. Esimerkiksi silloin, kun joudun käymään labrassa ja lääkärissä. Voisin käyttää muulloinkin, mutta ei täällä pääkaupunkiseudulla ole tällä hetkellä avoinna mitään sellaisia paikkoja, joihin ilman pandemiaakaan kiinnostaisi mennä.
Kolmas epärealistinen ajatus oli esikoisen ylioppilasruusu. Koronavirus tarttuu ihan yhtä hyvin kukkakaupassa kuin ruokakaupassakin. Joten Annen mies olisi voinut hakea myös esikoiselle yo-ruusut.
Kyllä tuossa jutussa oli monia asioita, jotka olisi voitu tehdä toisin, mutta pelko esti Annea ajattelemasta järkevästi. Se taas on sinänsä ihan ymmärrettävää, jos pelko hallitsee koko elämää. Ammattiapu voisi auttaa.
Suomeen pitäisi saada täysimittainen ulkonaliikkumiskielto, jossa ulosmenemisestä pitäisi saada viranomaisen hyväksyntä.
Kenenkään ei pitäisi tavata YHTÄKÄÄN ihmistä, jos ei ole TÄYSIN pakko. Sosiaallisuus on pelkkä tekosyy.
Muualla euroopassa tämä on jo tajuttu mutta ei Suomessa.
Jos ulkonaliikkumiskielto tarkoittaa sitä, että ei mennä johonkin ostarille nitkumaan niin ok. Muuten Suomessa voi liikkua ihan vapaasti. Suurin osa maasta on niin autiota, että pystyy hyvin välttelemään muita. Nämä liikkumiskieltofantasiat on myös yksi esimerkki äärimmäisistä pelkotiloista.
Amen. Lisäksi kun suomalaiset luonnostaan välttävät lähikontaktia vieraiden ihmisten kanssa, ulkonaliikkumiskielto olisi aikamoinen overkill.
Vähän sama kuin esim. meidän kirjastossa omatoimikirjasto on suljettu. Saa käydä vain hyvin lyhyinä aukioloaikoina. Maalaisjärjellä ajatellen riski olisi pienempi jos kirjastossa saisi käydä omatoimisesti 24/7, kun asiakasmäärä jakautusi pidemmälle ajalle... Koskaan en ole nähnyt kirjastossa väkeä niin paljon kuin nyt, kun on pakko mennä aukioloaikoihin eikä aamulla ennen sen virallista aukeamista (jolloin siellä ei koskaan ollut ketään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat on lisääntynyt kyllä paljon vuodenaikana.
Mitä sössötät? Mikään ei viittaa siihen, että Annella olisi mielenterveysongelmia. Hän kuuluu riskiryhmään, siksi täytyy olla varovainen.
Mulla on samat sairaudet kuin Annella. Asun Helsingissä kerrostalossa. Käyn ulkona kävelyllä joka päivä, lääkäri suosittelee ulkona kävelyä, tekee hyvää keuhkoille. Pidän yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin mm. Skypen avulla. En ole kertaakaan itkenyt koronapelon takia.
Tämä Anne vetää nyt ihan överiksi ja tarvitsisi kyllä mielenterveyspuolen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin nyt esimerkki sellaisesta, joka ei oikeasti tee mitään suositusten vastaista. Hänellä olisi jo varaa alkaa tuomitsemaan muita halutessaan. Valtaosa valittaa muille rajoituksia, samalla kun itse kontaktoivat minkä kerkeävät.
Aivan! Ja näitä ihmisiä on vähitellen koko ajan enemmän. Kun vuosi on hoettu "eristäytykää, eristäytykää", niin sitten käy niin, että osa ihmisistä todellakin eristäytyy. He eivät vain enää koskaan palaa ennalleen. Todellinen vuoden eristäytyminen jättää kyllä ihmiseen jäljen, eikä se jälki ole positiivinen. Juuri siksi liiallinen hysteria koronan ympärillä on vaarallista!
Mutta miksi tässä on mennyt vuosi? Ja nähtävästi menee toinenkin (ihmisten käyttäytymisestä päätellen). Ei ainakaan Annen takia.
Ei varmaan Annekaan arvannut vuosi sitten, että muut eivät halua noudattaa suosituksia. Arveli varmaan kuten minäkin, että pysytään nyt kaikki kotona hetki, niin päästään eroon pandemiasta. Toiset sitten arvelivat eri tavalla ja tässä tulos, osa elää normaalia elämää, osa kyhjöttää edelleen kotona ja pandemia jatkuu.
Taudin täydellinen tukahduttaminen globaalissa maailmassa on mahdotonta. Se edellyttäisi, että maailman 8 miljardia ihmistä toimisi kuten Anne. Näin ei koskaan tule tapahtumaan. Ainoat todelliset vaihtoehdot ovat toimiva rokote riittävän laajalle väestölle maailmassa tai koronan hyväksyminen yhdeksi luonnolliseksi kuolemansyyksi maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä enenevä määrä maailman väestöstä tajuaa, että normaali elämä on se, mikä meiltä halutaan viedä ja tätä mahdollisuutta käytetään maksimaalisesti hyväksi. Uusi normaalihan meille lanseerattiin jo vuosi sitten, tavoite ei ole koskaan ollut palata takaisin vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun sanon näin, mutta ei tuon naisen mielenterveys kuulosta olevan kunnossa. Suora sitaatti: "Kun korona alkoi, en osannut tehdä muuta kuin itkeä ja pelätä. Joka päivä. Nyt sama toistuu." Ei tuollainen jatkuva itku, pelko ja lamaannut ole normaali reaktio vaan oikeasti pitäisi hakea apua tuon ihmisen omaan mielenterveyteensä. Todella todella huolestuttavaa. En tarkoita, että hänen täytyisi lähteä baariin riekkumaan, mutta jos oma pelko voittaa sen, ettei kykene menemään tapaamaan yksinäistä 83-vuotiasta äitiään, niin saa hävetä. Lisäksi asuu ilmeisesti vielä jossain Savon (?) perukoilla, jossa ihan eri tilanne kuin vaikka Itä-Helsingissä.
Kuvien perusteella tuolla naisella näyttäisi olevan hieman ylipainoa, eli jos nyt jotain astmalleen ja keuhkoahtaumataudilleen haluaisi tehdä, niin pudottaisi vaikka 10 kg painoa.
Niin, ajatelkaapa. Naisella on kolme riskitekijää, joista yhden on itse aiheuttanut tolkuttomalla tupakoinnilla ja yksi olisi ihan itse eliminoitavissa. Vuodessa olisi ehtinyt pudottaa 10 kg moneen kertaan. Ja sitten sitä pitäisi vielä sääliä?
Minusta on ymmärrettävää, jos täysin uudessa tilanteessa hetken panikoi ja itkeekin. Mutta kyllä aikuisella pitäisi olla sen verran välineitä henkisessä työkalupakissa, että pääsee niistä yli. Itse olen itkenyt koronan takia yhden illan, siiloin viime keväänä kun tuli sulku ja kaikki tärkeät asiat peruttiin. Minulla on Asperger, joten kaikki suunnitelmien ja rutiinien muutokset ottavat koville. Silti selvisin siitä sillä yhden illan volisemisella. VAIKKA minulla on myös aika vankka mielenterveysongelmatausta ja taipumusta irrationaalisiin pelkotiloihin.
No, lohdullista että joku on vielä minuakin suurempi luuseri. Sääli vaan että tuo on lisääntynyt. Kuvitelkaa miten mahtavan turvallinen aikuinen se on lapsilleen ollut. Itse jätin lapset tekemättä kun tajusin etten kykene olemaan sellainen.
Jos ette halua noudattaa suosituksia, niin voisitteko edes jättää rauhaan ne jotka haluaa? Annen mielenterveys ei teille kuulu, pitäkää huolta vaan omastanne. Törkeää kirjoittelua täällä riskiryhmäläisestä, joka yrittää parhaansa mukaan toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ylireagointia. Itsekin olen tarkka, mutta silti on keinot ollut esim ikääntyvien vanhempien tapaamiseen. Tämä ihminen ei siis tee mitään? Kukatkin jäi istuttamatta 😳
Mitäs ylireagointia tuossa on? Juuri noinhan on kuulunut toimiakin.
Ei mekään olla kohta vuoteen käyty missään, paitsi ulkona lenkkeilemässä. Ruokakaupasta kaikki tilataan kotiintoimituksella, työt tehdään kotona koneella. Eipä tässä ole mitään pakottavaa tarvetta minnekään päästä, matkustellaan sitten taas kun sen aika on. Nyt vain osui kohdalle se kerran vuosisadassa -pandemia, ja muutama vuosi tässä nyt menee enemmän eristyksissä, eipä voi mitään.
Ei tarvitse ihmetellä miksi pandemia pahenee, kun osalle porukasta se on ylireagointia jos ei hillu baareissa ja notku kauppakeskuksissa kaiket päivät. Muutama vuoden pärjää ilman niitäkin.
No jaa mä en ole käynyt edes kaupassa yli 10 vuoteen . Ei tunnu missään . Muistetaan että me ihmiset ollaan kaikki niin erilaisia. Toiselle normaali voi olla toiselle käsittämättömän epänormaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taudin täydellinen tukahduttaminen globaalissa maailmassa on mahdotonta. Se edellyttäisi, että maailman 8 miljardia ihmistä toimisi kuten Anne. Näin ei koskaan tule tapahtumaan. Ainoat todelliset vaihtoehdot ovat toimiva rokote riittävän laajalle väestölle maailmassa tai koronan hyväksyminen yhdeksi luonnolliseksi kuolemansyyksi maailmassa.
Koronan tukahdutus on täysin mahdollista.
Siihen on jo rokotteita ja lääkkeitä. Lisäksi on jo tekoälyjä ja diagnostiikkaa millä saadaan kaikki virukset jo kiinni rajalla. Joka bakteeriin on bakteriofaaginsa jne.
Ongelma on siinä että vaikka teknologia on 2020-luvun skifitasolla.
Bisnes ja politiikot taas tulee valovuosien päässä jossain 1800-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ihan kaikki muumit laaksossa. Jos kerran elää täysin karanteenissa niin miksei voi tavata äitiään? Eikä koronanpelko ole syy olla olematta aktiivinen omassa kodissaan. Masennuslääkitys ja terapia etänä voisi auttaa.
Koska vanhoja ihmisiä EI SAA tavata. Sitä on nyt yli vuoden yritetty takoa ihmisten päähän. Mutta kun suomalaiset on niin itsekeskeisiä että ei mitään rajaa.
Olet ihan sekaisin. Annen äidin luonahan ramppaa kotihoidon työntekijöitä. Oikeastiko kuvittelet, että kotihoidon työntekijät elävät puoliksikaan niin eristyksissä kuin Anne? Anne olisi äidilleen sata kertaa pienempi riski kuin kotihoidon työntekijät.
Täysin eri asia. Kotihoito on välttämättömyys, mutta Annen käynti ei ole. Turhat kontaktit pitää välttää.
Kotihoito kävisi hänen äidillään vaikka Anne siellä kävisikin. Joten Anne on se turha riski tässä tapauksessa. Kotihoidon työntekijöitä myös testataan määräajoin.
Miten voit väittää, että 84-vuotiaalle äidille tyttären tapaaminen olisi turha kontakti? Olet näköjään täysin empatiakyvytön, vailla mitään myötätuntoa vanhuksia kohtaan.
Koska se on. Suurempaa empatiakyvyn puutetta on vaarantaa oma äiti kuolemanvaaraan. Pystytkö sinä elämään sen anssa että SINÄ tapoit oman äitisi vaan koska et piitannut lääkäreiden varoituksista?
Eiköhän se äiti oikeustoimikelpoisena ihmisenä kykene ihan itse päättämään, millaisia riskejä haluaa ottaa. Jos äiti tahtoo tytärtään nähdä, tottakai minä häntä tapaan. Jos hän saa koronan minulta, se on hänen valintansa seurausta, ei minun.
On kummallista, miten osa ihmisistä ajattelee ihan täysissä sielunvoimissa olevia vanhuksia jotenkin holhouksenalaisiksi. Ne saa kuulee äänestääkin, ja tehdä kaikki muutkin omat päätöksensä itse. Ja kantavat sitten itse seurauksetkin.
Vanhalla ihmisellä on usein myös paljon enemmän perspektiiviä, eivätkä pelkää hysteerisesti kuolemaa. Elävät mieluummin lyhyemmän aikaa läheisiään nähden kuin pidempään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen voi pysyä järjissään, jos on vuoden ns. neljän seinän sisällä?
No miten ne sänkyyn sidotut (liikuntavammaiset tai halvaantuneet) pysyy järjissään tai vanhukset joita ei kukaan vie ulos??
Vierailija kirjoitti:
Kaupastakin tuodaan kauppakassit . Ei sinne tarvitse itse ängetä. On taloudellista ja helppoa, ihan vaan näpyttelet ostoslistan ja da dam kauppakassit on eteisessäsi haluamasi tunnin aikana. Vaatii hiukan järjestelmällistä ajattelua vain.
Edelleenkään joka paikassa ei voi tilata kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupastakin tuodaan kauppakassit . Ei sinne tarvitse itse ängetä. On taloudellista ja helppoa, ihan vaan näpyttelet ostoslistan ja da dam kauppakassit on eteisessäsi haluamasi tunnin aikana. Vaatii hiukan järjestelmällistä ajattelua vain.
Edelleenkään joka paikassa ei voi tilata kotiin.
Harvassa taitaa olla enää paikat missä ei voi tilata.
Ja miksi se rajaa pois sen että toiset käyttäisi palvelua siellä missä se on saatavilla?
"Mieheni serkku on lääkäri. Hänkin sanoi, että minun kannattaisi nyt pitää huolta itsestäni."
Noin tuossa jutussa lukee. Ei se miehen serkku ole mitään tuollaista "määrännyt", että pitäisi istua vain neljän seinän sisällä vuoden ajan itkemässä.
Oikeasti keuhkot voi paremmin kun käy ulkona kävelemässä. Heillä okt, voi kävellä vaikka taloa ympäri 10 kertaa päivässä. Auttaa myös mielialaan.
Ikävä sanoa tuo tarvii terapiaa.Vaikka on noita perusairauksia niin ei voi lukita itseensä koko vuodeksi kotiin.Kesällä korona oli perempi.Voisi käydä käydä kaupassa hiljaiseen aikaan.Olisi voinnut tavata äitiinsä.Minäkin kävin äsken katsomassa äitiäni.Maski naamalla ja oli onnellinen kun sai seuraa.Hänellä ei paljon muuta seuraa kun minä ja poikani.
Mun faija on vaimonsa kanssa ihan samanlaisia kuin tämän artikkelin henkilö, en ole yli vuoteen tavannut heitä kun he eivät uskalla tulla tapaamaan minua ja veljeäni vaikka asumme sellaisessa kaupungissa, jossa koronatartuntojen määrä on ollut varsin maltillinen.