Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anne ei ole käynyt missään vuoteen, ei edes kaupassa

Kommentit (371)

321/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ja hulluus maailmasta viimeiseksi loppuvat.

Tosin niistä on erotettava mielensairaudet.

Vierailija
322/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän eristäytyy, varmaan kirjoittelee paskalehtien palstoille miten kaikki pitää sulkea ja rajat kiinni. Omahan on elämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007843771.html

Perheenäiti toivoo että pikku lapsille olisi maskipakko ja että kaikki laitetaan kiinni

Perheenäiti, joka on itse diagnosoinut itsensä ja miehensä riskiryhmään.

Vierailija
324/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi millään ymmärtää, miksei Länsi-Savossa asuva ihminen uskaltanut edes viime kesänä kertaakaan ruokakauppaan koronan pelossa. 

Hän noudattaa suosituksia. Suositukset kieltävät riskiryhmäläisten kaupassakäynnin.

Mä kuulun riskiryhmään eikä mua ole kukaan kieltänyt kaupassa käymästä. Ihan normaalisti käyn töissäkin hoitamassa vanhuksia. Kertaakaan en ole itkenyt koronan takia. Veetuttanut on kyllä välillä aika pahastikin kun konsertteja ei ole, ulkomaille ei voi lähteä jne. Tyttären vanhojentanssit siirrettiin toukokuulle, mutta saa nähdä onko niitä silloinkaan. Tällä paikkakunnalla ei edes ole sitä viittä todettua tartuntaa kun ei ole listalle vielä noussut.

Vierailija
325/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keksikää nyt Jaakollekin jokin diagnoosi.

Vierailija
326/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltiksen Mikko Juutihan tehtailee näitä nyyhkystooreja ihan urakalla:

Helli jäi eron jälkeen yksin Savonlinnan korpeen asumaan: ”Oloni on ollut aika yksinäinen jo ennen koronaa”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007842925.html

Anne on ollut koronan vuoksi yli vuoden kotonaan: ”En ole käynyt edes ruokakaupassa”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007842648.html

”Ensimmäisen kerran kun koronavilkku hälytti, melkein itkin, että nyt kuolen”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007843495.html

Siinähän Annen jutussa sanottiin, että kyseessä on juttusarja.

Vierailija
327/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barcelonassa uskotaan että perheen näkeminen auttaa koronasta toi pi as ja mies virgin rannalle pois sairaalasta. Mieliala on tärkeää.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007844513.html

Vierailija
328/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus; kyseessä on tupakoitsija 👎🏻

Vierailija
329/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen juttu. Ei saisi diagnosoida ketään, mutta tuossa vaikuttaa olevan jotain mielenterveyden ongelmaa taustalla. Moni riskiryhmäläinen käy ihan normaalisti töissä ja kaupassa.

Minulla on vaikea munuaisten vajaatoiminta (gfr 29) ja käyn töissä ja kaupassa. Tietysti pidän huolta käsihygieniasta, käytän maskia, huolehdin turvaväleistä jne. Vältän suuria ihmisjoukkoja ja turhaa kaupassa käymistä, mutta en minä ainakaan voi eristäytyä vuosiksi kotiin. En suhtaudu välinpitämättömästi, mutta en halua antaa pelolle valtaa.

Vierailija
330/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muiden kuin Annen "vinkuminen ja säälinkerjuu" herätäkään tunteita? Mites Jaakon ja Voiton mielenterveyden laita? Ahdistaa ja seinätkin meinaa kaatua päälle, aijai.

Vierailija
331/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan on kirjoitettu kuinka korona lisännyt mielenterveysongelmia ym.Saa pelätä toki, mutta pelolle ei saa antaa valtaa.Hänen ei tarvi mennä pahimpaa ruuhkaaikaan kauppaan.Voisi piristää kun menisi tapaa sitä äitiään.Vai onko hänen äiti palvelutalossa mihin ei saa mennä ?

Vierailija
332/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pelokas henkilö ei todista, etteikö korona olisi haitallinen sairaus kenelle tahansa. Tämä tapaus ottaa tartunnan mahdollisuuden vakavasti omien riskinsä takia ja ilmeisesti odottaa rokotteen auttavan tilannettaan.

Toiset käy kerran kuussa Portugalissa, kun muuten voi tulla (muiden hoitamalle) hepalle ikävä. Ketä sivullista haittaa jos joku pysyy karanteenissa koko epidemian ajan?

Kyllä valtaosa riskiryhmäläisitä on elänyt melko rajoitettua elämää koko vuoden. Mutta eivät ole suureen ääneen jatkuvasti vinkumassa, miten nyt lihas katoaa, jos en pääse salille treenaamaan.

Miten paljon oikeasti suomalaisia käy kuntosaleilla, taitavat kuitenkin olla joku eliittiryhmä? En itse tunne yhtäkään salilla käyvää, muuten liikkuvia kyllä.

Omassa kaupungissani vielä muutama viikko sitten eniten virukselle altistuneita oli kuntosaleissa ja uimahallissa, baarit ja ravintolat tulivat vasta toisena ryhmänä sairaanhoidon kanssa suunnilleen samoissa määrissä.

Ja nyt tiedetään, että virusmuunnokset leviävät vahdilla juuri hengästyttäessä ja huohottaessa, kuntosaleilla sitten viellä mennään pieniin pukukoppeihin yhdessä, jos ei vielä treenatessa onnistunut tartunta saamaan.

Kuntosalilla käy ihan tavallisia ihmisiä. Niissä on jopa senioriryhmiä, joissa ylläpidetään lihaskuntoa erittäin hyvin ja säännöllisesti. Myös kuntoutusta ja työkykyä ylläpitävää liikuntaa löytyy. Ei sali ole mikään elitistinen paikka.

Tietenkin normaaliaikoina on. Nyt sellainen olisi koronalinko ja vielä riskiryhmäläisille. Meillä on vammaisten kuntoutusosasto suljettu jo 3 kertaa koronan takia. Ihan varmasti ovat tärkeitä palveluita, mutta riskit on tunnustettava.

Nyt vielä muutama kuukausi, niin rokotteet on annettu riskiryhmäläisille ja siitä muutaman viikon jälkeen on paljon turvallisempi kokoontua vaikka jumppaamaan ja laulamaan.

Vierailija
333/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ole ihan kaikki muumit laaksossa. Jos kerran elää täysin karanteenissa niin miksei voi tavata äitiään? Eikä koronanpelko ole syy olla olematta aktiivinen omassa kodissaan. Masennuslääkitys ja terapia etänä voisi auttaa.

Koska vanhoja ihmisiä EI SAA tavata. Sitä on nyt yli vuoden yritetty takoa ihmisten päähän. Mutta kun suomalaiset on niin itsekeskeisiä että ei mitään rajaa.

Olet ihan sekaisin. Annen äidin luonahan ramppaa kotihoidon työntekijöitä. Oikeastiko kuvittelet, että kotihoidon työntekijät elävät puoliksikaan niin eristyksissä kuin Anne? Anne olisi äidilleen sata kertaa pienempi riski kuin kotihoidon työntekijät. 

Täysin eri asia. Kotihoito on välttämättömyys, mutta Annen käynti ei ole. Turhat kontaktit pitää välttää.

Kotihoito kävisi hänen äidillään vaikka Anne siellä kävisikin. Joten Anne on se turha riski tässä tapauksessa. Kotihoidon työntekijöitä myös testataan määräajoin.

Miten voit väittää, että 84-vuotiaalle äidille tyttären tapaaminen olisi turha kontakti? Olet näköjään täysin empatiakyvytön, vailla mitään myötätuntoa vanhuksia kohtaan.

Koska se on. Suurempaa empatiakyvyn puutetta on vaarantaa oma äiti kuolemanvaaraan. Pystytkö sinä elämään sen anssa että SINÄ tapoit oman äitisi vaan koska et piitannut lääkäreiden varoituksista?

Osa vanhuksista kuolee joka vuosi influenssaan. Olen silti joka vuosi käynyt tapaamassa isovanhempiani myös influenssakauden aikana, vaikka influenssa voi tarttua jo ennen kuin oireet alkaa. Pitäisikö minun tuntea syyllisyyttä siitä, että olen tällä tavalla aiheuttanut isovanhemmilleni pienen mutta todellisen kuolemanvaaran? 

Ei.

Mielenterveys on todella tärkeä asia, jota moni aliarvioi vieläkin. Siksi kannattaa elää normaalisti (mutta järkevästi) tälläkin hetkellä, koska edelleen tartuntariski on todella pieni, vaikka media haluaakin tilanteen näyttävän kuolemanvakavalta. Minä olen käynyt tapaamassa tätiäni lähes joka päivä korona-aikana eikä mitään ole tapahtunut. Ymmärrän, että olen ehkä ollut onnekas, mutta osasin käyttäytyä muut huomioon ottavasti myös korona-aikaa ennen ja siksi en ole ollut kovin huolissani tälläkään hetkellä. Korona ei edelleenkään tartu heti jokaisesta ihmisestä jonka näet liikenteessä.

Enemmän olen huolissani juurikin median luomista peloitteluista, joita kaikki eivät osaa käsitellä ja ovat siksi vaarallisia. Sanoma tappaa kauhuskenaarioillaan enemmän ihmisiä välillisesti (mielenterveysongelmat) kuin korona, uskokaa tai älkää. 

Vierailija
334/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juupa, juu, jos valitsee märistä kaikesta, se on oma valinta. Olen vahvasti sydäntautinen, operoitukin pari kertaa. Koronakausi on ollut ihan leppoisaa. Ulkoillut olen aktiivisesti, tehnyt lihaskuntojumppia kotona youtubin ohjaajien kanssa. Lukenut tabletiltani kaikkea maan ja taivaan väliltä, kunnellut podcasteja, äänikirjoja ym ym, soitellut kauaskin tutuille ja sukulaisille. Kaikki olemme ilahtuneet yhteisistä puhelutunneista. Netin kautta hoidankaikki asiani, lainaan ja luen e-kirjoja ja e-lehtiä,,,, ihan ilmaiseksi

Toinen asia on , jos valitsee vali,vali, kitinän.

Moni asia on ihan omavalinta, vaikkei terve ja nuori olekaan. Olen 74v

Mielenterveysongelmat ja yksinäisyys eivät ole useinkaan oma valinta. Aivan varmasti valitsisin olla sosiaalinen ym, jos vain se olisi mahdollista yhteiskunnan arvottaessa kylmiä arvoja ohi moraalin ja ihmisen hyvinvoinnin.

Vierailija
335/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä melkonen osotus moderoinnin vaihtelevasta tasosta. Kyseessä on yksityishenkilö, josta tehdään yksi haastattelu lehteen. Kommentit naisen mielenterveydestä on aikas railakkaita, mutta ketju on ja pysyy. Annas olla, kun tehdään ketju julkisuudenhenkilöstä, joka on viime kuukausina ollut aika kyseenalaisista asioista esillä ja henkilö itse on tuonut asiat toistuvasti esiin. Ketju blokataan hetkessä. Kirjoitinkohan jo nyt liikaa kyseiseen tapaukseen viitaten, jotta tämäkin ketju poistuu - mutta ei tokikaan Anneen kohdistuvien kommenttien takia.

Tämä ketju on aika puhdas mitä tulee normaaleihin ketjuihin tällä palstalla. On totta, että näissä tapauksissa arviot voiat lähteä aika laukalle, mutta on selvää, että Annen ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin vain koronassa, jota media tässä yrittää meille syöttää. Tätä epäkohtaa täällä suurin osa asiallisesti vain kommentoi.

Vierailija
336/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varovasti kysyn, että te kaikki jotka kauhistelette noita haastateltuja ja heidän eristäytymistään, miten se nyt on teiltä pois? Miten se ottaa niin voimille ja miksi pitää esittää arvioita ihmisten mielenterveydestä?

Ymmärrän hitusen paremmin koronadenialistien julkisen arvostelun täällä, he kun voivat riskeerata muiden terveyden ja jopa hengen välinpitämättömyydellään.

Mutta nuo haastatellut ihmiset eivät aiheuta mitään ongelmaa kenellekkään muulle kuin korkeintaan itselleen. Miten olisi myötätunto ja hienotunteisuus?

Varsinkin kun joka tuutista lääkärit ja asiantuntijat korostavat riskiryhmien velvollisuutta varoa/eristäytyä, ettei tehojen kuormitus kasvaisi. Riskiryhmät kun sinne paljon keskimääräistä todennäköisemmin joutuvat. Sitten kun riskiryhmäläiset eristäytyvät, niin täällä kymmenet ihmiset nillittävät miten "Pitäisi elää ihan normaalisti ja on kyllä mielenterveysongelmaisia".

Mun puoliso on riskiryhmää ja mä tapaan työssäni pahimmillaan satoja ihmisiä päivässä lähikontakteissa jotka ei ole aina kovin lyhyitä, kyllä ahdistaa ja mielellään eristäytyisin ihan täysin, kuten nuo haastetellut jos vaan olisi mahdollista. Rokotteet kuitenkin tulossa kohta, niin onhan se tosi surullista, jos sen koronan ehtii riskiryhmäläinen tässä välissä saada.

Vierailija
337/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheenäiti toivoo että pikku lapsille olisi maskipakko ja että kaikki laitetaan kiinni

Totta. Heidän riskinsä on lihavuus, ja samaan hengenvetoon myöntävät, etteivät oikeasti kuulu "tiukimpaan riskiryhmäluokitukseen" ja vielä jatkavat, että "laihtuminen ei niin vain tapahdu". 

Vierailija
338/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellu II ei ole koskaan käynyt itse ruokakaupassa. GB:n veronmaksajat kustantavat palvelijoiden lauman.

Vierailija
339/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu kamalalta tajuta että jotkut naiset elävät tuollaista mummoelämää jo tuossa vaiheessa

Vierailija
340/371 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Heidän riskinsä on lihavuus, ja samaan hengenvetoon myöntävät, etteivät oikeasti kuulu "tiukimpaan riskiryhmäluokitukseen" ja vielä jatkavat, että "laihtuminen ei niin vain tapahdu". 

Korona-aikaa on eletty nyt aika tarkalleen vuosi. Jos ylipaino oikeasti huolettaisi, niin erittäin kohtuullisella tahdilla puoli kiloa per viikko olisi pudonnut jo 26 kiloa per nenä. Ei oltaisi enää riskiryhmää. Mutta kun "laihtuminen ei niin vaan tapahdu", kivempi syyllistää muita ihmisiä ja kiusata lapsiaankin mm. omaehtoisella harrastuskaranteenilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan