Nelikymppisenä miehenä en voi ottaa nelikymppistä naista, koska aion perustaa perheen
Ikäiseni naiset eivät tähän enää sovellu...Ja monilla myös on lapset jo tehty.
Kommentit (915)
Omaa hedelmällisyyttään ei näe peilistä, eikä sen hiipumista vastaan voi taistella. Vaikka olo olisi nuorekas ja kasvot rypyttömät, alkaa naisen hedelmällisyys laskea radikaalisti 35-vuotispäivän jälkeen. Jos lapsesta haaveilee, on 35-vuotiaalla jo kova kiire. Moni ei sitä ymmärrä.
Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Eero Varila tapaa yhä useammin lapsettomuusklinikan vastaanotolla ihmisiä, joilla lapsen yrittäminen on syystä tai toisesta siirtynyt: On haluttu järjestellä elämä hyvälle mallille opiskeluiden, töiden ja taloudellisten puitteiden osalta tai sopiva kumppani on löytynyt vasta myöhemmällä iällä.
Usein lapsettomuuslääkärin vastaanotolla koetaan myös yllätyksiä. Kun miehen hedelmällisyys on vielä entisellään, saattaa naisen hedelmällisyys vedellä viimeisiä.
– Monella on se harhakuva, että yli nelikymppinen tulee raskaaksi tuosta vaan. Se on täyttä puppua! Varila huokaisee.
– Yksi syy tähän väärään mielikuvaan on mediassa esiin nostetut tarinat naisista, jotka ovat tulleet raskaaksi yli 40- ja jopa yli 50-vuotiaina. Jutuissa on unohdettu mainita, että suurin osa näistä raskauksista on saatu aikaan luovutetuilla munasoluilla. Se on monelle vanhemmuudesta haaveilevalle suuri yllätys.
Biologiaa vastaan ei voi taistella
Naiselle kehittyy tietty munasolukapasiteetti jo sikiövaiheessa. Tällä munasolumäärällä on pärjättävä. Enempää ei ole, eikä tule.
Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Eero Varilan mukaan biologisesti paras ikä tulla äidiksi olisi noin 20–30 vuoden iässä. Tällöin hedelmällisyys on vielä suhteellisen hyvä. Sen jälkeen kello alkaa tikittää kovaa vauhtia.
– Raskausmahdollisuudet huononevat jo 30–32 ikävuoden jälkeen. 35 vuoden iässä munasolut alkavat hiipua jyrkemmin ja jossain vaiheessa munasolut loppuvat kokonaan. Sen jälkeen lasta ei ole mahdollista saada omilla munasoluilla, ellei niitä ole jostain syystä pakastettuna, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Eero Varila kertoo.
Toinen vieläkin merkittävämpi hedelmällisyyteen vaikuttava asia on munasolujen laatu. Mitä enemmän ikää tulee, sitä useampi munasolu on poikkeava.
35 ikävuoteen asti poikkeavia munasoluja on noin yksi kolmesta. Sen jälkeen tilanne muuttuu. 38–40-vuotiaiden munasoluista poikkeavia on jo puolet.
– Poikkeavalla munasolulla ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään. Vaikka tällainen munasolu hedelmöittyisikin, ei se kehity raskaudeksi, Varila selittää.
Tämä selittää iän vaikutusta aikaan, mikä raskaaksi tulemiseen kuluu.
– Ovulaatio ei tapahdu iän myötä enää joka kuukausi, ja jos munasoluista vain joka toinen on käyttökelpoinen, tarvitaan raskaaksi tulemiseen melkoinen määrä sattumaa ja onnea. Voi mennä jopa kymmenen kuukautiskiertoa peräkkäin, ettei yksikään munasolu ole normaali. Siinä sitä aikaa kuluu, Varila täsmentää.
Moni lapsesta haaveileva kävelee kuin unissaan parhaiden hedelmällisten vuosiensa ohi.
– Tutkijat ovat alkaneet käyttää ilmiöstä ilmaisua sleepwalking into infertility, jossa yhä suurempi joukko ikään kuin unissakävelee kohti ei-toivottua lapsettomuutta, Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch sanoo.
– Moni ei halua ajatella hedelmällisyyttään lainkaan tai kokee sen ajattelemisen hyvin ahdistavana. Usein halutaan saada myös opiskelut, työt ja taloudellinen tilanne kuntoon ennen lastenhankintaa. Toisaalta tarraudutaan liikaa julkisuuden esimerkkeihin, joissa raskaus on alkanut myöhemmällä iällä. Silloin on vaara, että lapsihaaveeseen herätään liian myöhään, eikä raskaaksi tulo enää onnistu.
Raskausmahdollisuus heikkenee iän myötä ja tämä pätee sekä luomuraskauksiin että lapsettomuushoitoihin.
– Lapsettomuushoidoillakaan ei pystytä loputtomiin ihmeisiin, Eero Varila muistuttaa.
Alle 37-vuotiaista lapsettomuushoidoilla tulee raskaaksi noin 80–90 prosenttia, yli 40-vuotiaista noin 50–70 prosenttia. 42 vuoden ikäisistä onnistutaan saamaan raskaaksi vain joka neljännes. Samat lukemat koskevat myös luomumenetelmiä.
Jos raskautta on yritetty vuoden ajan tai jos ikä lähestyy 35 vuotta, Varila suosittelee hedelmällisyyskartoituksen tekemistä.
– Jo yhdellä ultraäänitutkimuksella ja parilla verikokeella saadaan melko hyvin selville, millainen naisen hedelmällisyystilanne on. Vieläkö raskautta kannattaa yrittää luomusti vai onko jo kiire aloittaa lapsettomuushoidot?
Kun minä synnyin, isäni oli 42 ja äiti 37. Että miettikääpäs sitä.
Avmamma on kyllä varsinainen seireeni. Ukrainalaisia neitoja tapailevatkin viettää mieluimmin viikonloppuillat av mammojen keski-ikäisessä seurassa kuin niiden neitojensa kanssa. Ällistyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei paksu lompakko kiinnosta, voisin ottaa 40 miehen jos on järkevä ja kliksahtaa. Ainut miksi en ottaisi tai olisi miinus suhteeseen, että mitä enemmän hän olisi naisia pyörittänyt, että hän olisi tapaillut kaikki naiset läpi vaan kenet on pystynyt. Sitä vähemmän haluaisin tälläisen potentiaalisen kanssa suhteeseen. Tai jos olisi pyöritellyt minua tutustumisasteella toissijaisena.
Jatkan vielä.. eli jos mies on syystä ollut sinkku ja kerännyt vaan miinusta ennen vakavaa suhdetta. Itse ikää en katso eikä itseäni haittaa, mutta kyllä siinä tiettyjä juttuja ja huonoja asioita toki VOI olla, että mies on vanhempi. Puolensa ja puolensa jos alkaa perinpohjin miettimään. Ei enää mitään poikasia ole tuon ikäiset kun ollaan lähempänä 50 kun 25.
Ota sellainen vähän seinäkukkanen, jolla ei mahiksia oman ikäisiin, jos olet komea ja varakas niin sinulla on mahdollisuus.
Jii kirjoitti:
Olen 32-vuotias mies ja rakastuin 12 vuotta vanhempaan naiseen, jolle ehdotin vakavaa suhdetta satunnaisen seksin sijaan. Sain pakit, sillä perusteella, että minua myöhemmin kaduttaisi, koska tässä suhteessa jäisin lapsettomaksi (hänellä jo täysi-ikäiset lapset). Vitutti, vaikka oikeassahan tuo oli.
Varmaan opit kerrasta, että kalkkuna sopii korkeintaan leivälle.
Vierailija kirjoitti:
Avmamma on kyllä varsinainen seireeni. Ukrainalaisia neitoja tapailevatkin viettää mieluimmin viikonloppuillat av mammojen keski-ikäisessä seurassa kuin niiden neitojensa kanssa. Ällistyttävää.
Jos ukrainalaiset neidot ovat totta, niin kai se kertoo lähinnä siitä ettei tasoteoria olekaan oikeassa ja parisuhteessa ainoa merkitsevä asia ikä ja painoindeksi. Kun kerran ukrainalainen neito dumpataan sohvan nurkkaan ja vietetään ilta mieluimmin mammojen henkevässä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Olet myöhässä. Menin itse naimisiin 28-vuotiaana samanikäisen vaimoni kanssa. Reilut kaksi vuotta tuon jälkeen saimme ensimmäisen lapsemme.
Miksi hedelmällisessä iässä oleva nainen valitsisi sinut, kun voi saada lähempänä omaa ikäänsä olevan miehen?
M30
Koska preferenssit. Tinderissä tullut vastaan todella paljon nuoria naisia jotka rajaavat iän 25v tai 30v+. Ei se ikä mikään este näytä olevan jos on muuten viehättävä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä näitä on välillä hauska lukea, kun tänne vauvapalstalle sattuneesta syystä joutui, aika katkera on joidenkin mammojen? ajatusmaailma, mitä muuten keski-ikäiset naiset tekee vauvafoorumilla?
Ja kyllä neito on tuossa toisessa huoneessa skypettää juuri jonkun kaverinsa kanssa.
Professori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet myöhässä. Menin itse naimisiin 28-vuotiaana samanikäisen vaimoni kanssa. Reilut kaksi vuotta tuon jälkeen saimme ensimmäisen lapsemme.
Miksi hedelmällisessä iässä oleva nainen valitsisi sinut, kun voi saada lähempänä omaa ikäänsä olevan miehen?
M30
Koska preferenssit. Tinderissä tullut vastaan todella paljon nuoria naisia jotka rajaavat iän 25v tai 30v+. Ei se ikä mikään este näytä olevan jos on muuten viehättävä.
Heh. Ja näin nuo nuoret naiset rajasivat pois kaikki tässä ketjussa uhoavat miehet. Että miten meni noin omast mielest se idea ettei ikä ole mikään este?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä näitä on välillä hauska lukea, kun tänne vauvapalstalle sattuneesta syystä joutui, aika katkera on joidenkin mammojen? ajatusmaailma, mitä muuten keski-ikäiset naiset tekee vauvafoorumilla?
Ja kyllä neito on tuossa toisessa huoneessa skypettää juuri jonkun kaverinsa kanssa.
Oletko uusi täällä? Aihe vapaa on ollut pystyssä yli 20 vuotta, eikä koskaan ole keskittynyt vauvoihin, Niitä varten ovat nuo toiset palstat.
Meidän monien vauvat ovat noilta alkuajoilta, homma on jo takana, ei edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa aikuinen ihminen potkia tuota vedätystäsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen sinkkunainen, eikä perheen perustaminen voisi vähempää kiinnostaa.
Joten kiva kuulla, että ap kiertää minut ihan oma-aloitteisesti kaukaa.
Olen oppinut viihtymään sinkkuna, joten voisin ajatella pariutuvani vain jos joku nuorempi, älykäs ja hyvännäköinen mies kiinnostuisi tosissaan. Elättäjäähän en tarvitse, potenssi sen sijaan on aika olennainen. Valitettava totuus oman ikäisistä miehistä on se, että ne ovat pappaantuneita, alkoholisoituneita tai isimiehiä joilla on kersat kuvioissa. Jos ei halua vakiintua, niin seksiähän vähän nuoremmilta miehiltä saa joka tapauksessa, mikä on ihan fine sekin.
Kitkeryydestäsi jos jotain voisi päätellä, niin on tainnut olla melko hiljaista sillä rintamalla.
Mitä? Valehtelevatko palstamiehet kun väittävät, että nainen kuin nainen saa AINA halutessaan seksiä tasokkailta miehiltä? Näin olen epäillytkin. Motiivi ihmetyttää.
Voit hyvin löytää nuoremman naisen, mutta onhan siinä haasteensa. Itse olen 32 v lapseton ja viimeisin suhteeni oli 2v nuorempaan mieheen. Ikä on vain numero, mutta kyllä minäkin katselen enimmäkseen lähellä omaa ikää olevia. Ikäisissäni monet jotka haaveilevat lapsesta ovat jo suhteessa tai äitejä. Sitten on myös meitä jotka emme lasta todennäköisesti halua.
Onneksi on kuitenkin myös heitä jotka eivät jostain syystä ole löytäneet yli kolmikymppisenä sitä parisuhdetta jossa lisääntyä ja perustaa perheen. Toivon ja uskon, että löydät kymppanin ja perhehaave toteutuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taas näkee hyvin kuinka naiset pitävät 10-vuotta itseään nuorempia naisia valtavana uhkana.
Oletko ihan vakavissasi? Että me palstan naiset, suuri(n?) osa perheellisiä/parisuhteessa, alkaisimme nyt pelätä, ettei ap halua meitä? You serious?
Ensinnäkin: en edes tunne ap:ta. Ei aavistustakaan kuka hän on. On äärittämäisen epätodennäköistä, että (vaikka hän ylipäänsä oikeasti olisi nelikymppinen mies) hän kuuluisi edes tuttavapiiriini.
Toiseksi: lapseni täytti 18 vuotta kun olin 43. En olisi nelikymppisenä voinut kuvitellakaan haluavani enää lapsia. Minulta ei siis millään tavalla olisi ollut pois se, että joku nelikymppinen mies etsii itselleen lapsia haluavaa naista.
Kolmanneksi: sen lisäksi, että olen parisuhteessa ja keskustelen tällä palstalla vain viihdetarkoituksessa, voisin olla ikäni puolesta kuvitellun ap: n äiti. Eli ei, ei mitään tarvetta kokea nuorempia naisia uhkana eikä mene tunteisiin vaikka näihin parisuhdekeskusteluihin paljon osallistunkin.
Neljänneksi: minulla on puoliso, jonka kanssa tänään taas vietän lauantai-iltaa saunomisen ja takkaillan merkeissä; jonka kanssa on seksiä, hellyyttä, arjen jakamista, yhteisiä harrastuksia ja kaiken kaikkiaan hyvä elämä. Se, että minä huvittelen kirjoittelemalla tälle palstalle sillä aikaa kun hän on omissa hommissaan, ei siis ole pois mahdollisuuksistani löytää elämänkumppani. Sen sijaan tässä keskustelussa mitä ilmeisimmin on useita miehiä, jotka eivät tänäkään viikonloppuna ole yhtään aiempaa lähempänä edes ensitreffejä jonkun kanssa. Sen sijaan, että he tekisivät jotain tutustuakseen viehättävään, kivaan naiseen, he tuhlaavat aikansa meidän palstanaisten kanssa. Sitä en oikein ymmärrä.
N58
Ja sitten rummo heräsi omaan pieruunsa ja päästi kissan uloa.
Etkö itse jo ala kyllästyä tähän vanhaakin vanhempaan vitsiin? Voin vakuuttaa, että ketään muuta se ei ole jaksanut huvittaa enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kitkeränkatkerien akkojen natinaa ja kiukuttelua on hykerryttävää seurata, tästä saa kyllä kunnon huutikset itselleen :D :D :D :D Wanhat akat, joilla munasarjat on jo rusinoituneet tai rusinoitumassa kiljuvat kaulat pitkällä täällä ja hakkaavat päät punaisena apinanraivolla alanuolta.
Oy vey, elämä on kovaa haaaskat :D :D :D
Täytin juuri 30 ja en huolisi nelikymppistä ukkelia edes maksusta. Miksi huolisinkaan, kun valinnanvaraa on nuoremmissa ja seksikkäämmissä?
Samaa mieltä. Olen 30 enkä ottaisi 40v papparaista vaikka olisi ok, mielummin nuorempaa. Miksi ottaisin? Voisin ottaa tuon yli 40 vain jos rahaa on ja ei ole ikäloppu, huvisuhteeseen tai en niin vakavaan.. en lähtis ton ikäsen kaa enää tutustuun todenteolla ja perhettä perustaan todenteolla. Pitäisin vähän varalla ja lähtisin jos parempi tulisi joku nuorempi
Olet oikeassa. Kaikki 40v miehet kuuluvat vanhainkotiin. Hehän ovat papparaisia.
Huomaatko taas ikis miten sekopää olet.
Monen 40+ elämä on jo tapulteltu.. ainakin perhe haaveiden suhteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä viisikymppisenä naisena otan vaan nuorempia miehiä,sinä olet minulle liian vanha.
Lapseni ovat aikuisia.
Jos mies katselee nuorempia niin täällä haukutaan.
Miksi olette niin kaksinaamaisia? Lisäksi olette tyhmiä kun ette tajua kaksinaamaisuuttanne.Ei haukuta. Koittakaa kuitenkin ymmärtää ettei nuoret naiset lähde välttämättä halvalla viihdyttämään setäikäisiä.
Miksi puhut muiden puolesta? Mutta sinähän oletkin ikis. Toivoton tapaus.
Tosiasia. Harva nuori nainen haluaa itseään huomattavasti vanhempaa. Katso vaikka tilastoja.
En minä ainakaan. T. 28v nainen 🤚🏽
Vierailija kirjoitti:
Professori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M30
Heh. Ja näin nuo nuoret naiset rajasivat pois kaikki tässä ketjussa uhoavat miehet. Että miten meni noin omast mielest se idea ettei ikä ole mikään este?
Tämä on vain oma empiirinen kokemukseni Tinderissä. Tietenkin kaikilla on omat.
Tykkään itse yleensä 10 vuotta nuoremmista ja 10 vuotta vanhemmista naisista. Oman ikäiset eivät ole koskaan kiinnostaneet.
Mua ei paksu lompakko kiinnosta, voisin ottaa 40 miehen jos on järkevä ja kliksahtaa. Ainut miksi en ottaisi tai olisi miinus suhteeseen, että mitä enemmän hän olisi naisia pyörittänyt, että hän olisi tapaillut kaikki naiset läpi vaan kenet on pystynyt. Sitä vähemmän haluaisin tälläisen potentiaalisen kanssa suhteeseen. Tai jos olisi pyöritellyt minua tutustumisasteella toissijaisena.