Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan stasi kyselyt

Vierailija
04.03.2021 |

Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.

Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.

Kommentit (244)

Vierailija
181/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvakaa aikuisiksi. Naurettavaa tuo teidän murkkuikäisen uhmanne.

Bää bää bäää....

Vierailija
182/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.

Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.

Mitä mä just luin?? Seksin vähyys on suoraan verrannollinen ongelmiin suhteessa. EI OLE. Ja mikä on vähän? Kerran viikossa, kerran kuussa vai kerran vuodessa? Entä jos parisuhteen molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä seksin määrään joka onkin neuvolan mielestä liian vähän ja ongelmallista?

Neuvolalle ei kuulu pätkääkään pariskunnan seksiasiat, piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä sitten mahtaa olla sopiva määrä seksiä neuvolan mielestä, jotta huoli ei herää?

Aina kun mies haluaa. Muuten nainen on uponnut äityiteen ja laiminlyö parisuhdetta ja omii vauvaa eikä huomioi isää (ottamalla poskeen).

Näinpä. Ottamatta huomioon sitäkään biologista tosiseikkaa, että äidin on täysin normaalia olla seksuaalisesti haluton ja kokonaan vauvaan hurahtanut ne ekat kuukaudet, nillä kun varmistetaan sekä turvallisen kiintymyssuhteen syntyminen sekä se, ettei äiti heti synnytyksen jälkeen joutuisi uudestaan kohtuuttoman lujille uuden raskauden myötä (biologia ei edelleenkään osaa huomioida sitä, että ehkäisy on keksitty).

Mutta ei, kyllä se on isien saatava kassinsa johonkin tyhjentää. Riippumatta siitäkään, että mitä enemmän isä sylittelee - etenkin suorassa ihokontaktissa - uuden tulokkaan kanssa, sitä matalammalle isän testot ja sitä myöten seksihalut laskevat (tilapäisesti huom!) Eli hokkuspokkus, ikään kuin isä ja äiti yhteistyöllään pienoikaista hoivatessaan voisivat vauvan elintärkeiden ekojen kuukausien aikana jopa päästä sellaiseen harmoniseen olotilaan, jossa yhtä ei paneta koko ajan ja toista ei ahdista olla panetuksen kohteena.

Minäkään en vastaa noihin kyselyihin. Täälläkin jo joku valopää ehti vakuuttamaan, että yhdyntöjen määrä antaisi jotain osviittaa parisuhteen tilasta. Voi jeesus armahda.

Vierailija
184/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista että olisiko kysytty tuollaisia koskaan, mutta siitä on 20 vuotta aikaa. Neuvolatäti oli yleisesti ottaen ihan ystävällinen ja suhtautui myönteisesti meidän perheeseen vaikka äidillä oli ongelmia terveytensä  kanssa. Me olimme toimihenkilöperhe mutta asuimme työläisvaltaisessa betonilähiössä. 

Vierailija
185/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää ne kyselyt omista ihmissuhteista ja näen punaista kun joku mainitsee ne kuuluisat tukiverkot. Jos sitten sanon, että ei olisi tukiverkkoja, niin saisinko jotain kiinnostavia palveluita? Harvemmin olen kuullut neuvolan toimittavan ruokaa ja siivoojan kotiin :D

Meillä käy lapsiperheiden kotipalvelun työntekijä 2 kertaa viikossa siivoamassa ja tekemässä ruokaa tai viemässä lapsia ulos ja voi tulla lisämaksusta useamminkin, esim. Viikonloppuna koko päiväksi. Tämä palvelu minulle annettiin neuvolan kautta, kun kerroin että minulla ei ole tukiverkkoja ja arki tuntuu välillä kuormittavalta. Olen onnekas kun täällä tämä on mahdollista!

Täällä tuo on tulosidonnaista. Mulla minimi äitiyspäiväraha, miehen brutto 2600 e kk ja ei saada. Ei mun mielestä mikään super iso palkka, kun sillä pitää elättää perhe.

Riippuu ehkä äidin terveydestä kanssa. Meillä äiti yritti yksin sairaana olla lapsen kanssa. Minä (isä) töissä,  etätöitä ei siihen aikaan voinut tehdä ja perhe riippuvainen minun ansioista, oli ne mitä oli. Mummoista toinen asui 100 km päässä eikä autoa, toinen mummo vanhempi ja sairaampi. Kotiapu saatiin silloin kun äiti oli eniten sairas. Týönantajahan antaa olla kotona vain jos lapsi sairas, ei jos äiti sairas. 

Vierailija
186/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa olla auktoriteettiongelma.

Auktoriteetti on ongelma, ei ihmiset.

Vierailija
187/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vastannut rehellisesti, että syödään Oivariinia ja normaalirasvaista juustoa. Mitään ei tapahtunut.

Sama täällä. Lähinnä kehottavat parantamaan tapoja jos ruokavalio on ihan retuperällä ja syö todella paskasti eli vetää vaikka karkkia ja sipsiä päivät pitkät eikä syö yhtään kasviksia. Vaikuttaahan raskaana olevan syömiset siihen lapsenkin terveyteen.

Vierailija
188/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, luin nuo kyselyt ja menen kyllä yksityiselle, jos joskus saan lapsen. Ihme kyttäystä, ja itsestään selvyyksistä lässytämistä. Oikein hakemalla haetaan tilanteita, joista ihan normaalin täysjärkisenkin vanhemman saa narautettua ja huolen heräämään.

Vierailija
189/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi naiset aina hermostuvat neuvolan seksikysymyksistä tai suhteen tila -kysymyksistä. Ne ilmeisesti tuntuvat kainoista (?!) suomalaisnaista tungettelevilta, mutta kertovat kuitenkin tärkeitä asioita parisuhteen tilasta ja miehen sitoutumisesta perheeseen. Ja ehkä herättelevät naisia tajuamaan, että parisuhde jatkuu synnytyksen jälkeenkin ja siihen myös pitää panostaa vaikka vauva vie paljon huomiota.

No moni nainenhan ei voi muuta tehdä kuin panostaa lapseen kun mies ei halua hoitaa omaa osaansa toisena vanhempana mutta pllua pitää sille miehelle kuitenkin antaa vaikka ei sitoudu perheeseen. Nainen ms muistaa aina parisuhteenkin, isäksi tullut vain pllun.

Neuvolalla ei ole mitään oikeutta eikä tarvetta kysellä pariskuntien seksielämästä ja täällä joku neuvolan täti ihmettelee miksi niihin eii haluta vastata. Voi luoja mitä kyttäystå.

Se on vaan jännä ettå neuvolan tekemät seksikyselyt ei auta perheitä yhtään, naiset ottaa aivan yhtä paljon eroja niistä riippakivimiehistä.

Vierailija
190/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa kiltisti vain kysymyksiin. Ketään ei oikeasti todellakaan kiinnosta sun asiat niin paljon kuin oikeasti itse kuvittelet ap.

Vierailija
191/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.

Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.

Siitä on miljoona erilaista mielipidettä, että mikä on lapsen etu. Miksi kuvittelet, että juuri sinun mielipiteesi on se ainoa oikea?

Minulla ei ole oikea mielipide. Olen korkeasti kouluttautunut tähä ja nämä asiat ovat faktoja. Meillä on kattavat tilastot vuosikymmenien ajalta eri asioista ja ne puhuvat puolestaan. Neuvolaan töihin päästäkseen pitää opiskella vuosia ja koulutus on korkealaatuista. Emme me päästä keksi asioita.

Terveydenhoitaja ei ole korkeasti kouluttautunut. Alempi korkeakoulututkinto, amk-tutkinto ei ole mikään korkea tutkinto. THL on täysin poliittinen yhdistys, joka antaa suosituksia politiikka edellä kansainvälisistä tutkimuksista riippumatta. Saksassakin oli aikoinaan hyvin tarkat määritelmät, minkälainen ihmisen tulee olla. Siksi juuri mitattiin ja luokiteltiin lapsia ja väärin ajatteleville oli tiedossa kes kitys leiri. Tästä ei olla päästy pitkälle, mutta pitäisi päästä. Erittäin vaarallista tällainen mustavalkoinen ajattelu neuvoloissa, mutta lapsimäärä on ainakin saatu laskuun.

Minulle jäi neuvolasta tunne, että olen monin tavoin virheellinen ja huono äiti. Tukea en saanut. Toista lasta en hankkinut ja meni pitkään käsitellä neuvolan aiheuttamaa alemmuuden tunnetta.

Sama homma mutta uskaltauduin kuitenkin tekemään toisenkin. Tunsin myös noin että olen virheellinen ja huono. Raskaus meni oikeasti hyvin ja ei ollut ongelmia ja lapsi terve yms ja kehittyi hyvin.

Kukaan ei missään kohtaa kysynyt toimiiko alapää normaalisti tai onnistuuko seksi. Ei edes jälkitarkastuksessa kummaltakaan.

Seksikyselyitä ei vielä ollut ja jos olisi ollut ja olisin vastannut totuudenmukaisesti niin olisin varmaan vastannut siihenkin väärin. Ennen esikoista harrastimme seksiå joka päivä ja syntymän jälkeen monta kertaa viikossa. Kun tulin 3pvän ikäisen kuopuksen kanssa kotiin niin olisin niin halunnut jo seksiä, sitä samaa mitä olimme harrastaneet runsaasti aina synnytykseen asti. Ja kun olin parissa kuukaudessa parantunut niin sama jatkui.

Vierailija
192/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveys- ja ravintoasioiden tarkastelun ymmärrän olevan lapsen edun mukaista, mutta vanhempien seksin määrä ei kyllä kuulu neuvolaan. Ei kai neuvolantädin asia ole määritellä, kuinka paljon seksiä on hyvä/sopiva määrä??

Ymmärrätkö, että seksuaalisuus on erittäin henkilökohtainen asia. Toiset haluavat harrastaa seksiä päivittäin, toiset eivät välttämättä ollenkaan. Seksin määrä/seksittömyys ei kerro mitään parisuhteen laadusta. Se on jokaisen pariskunnan oma asia, ja tuollainen luokittelu "vähän seksiä = huono parisuhde" luo aivan turhaa painetta asian ympärille.

Ei se seksin määrä yksistään ole huolenaihe, jos kaikki muu on kunnossa mutta, jos on muita huolenaiheita, niin seksin määrä voi olla yksi tekijä, jolla voidaan havaita parisuhteen ongelmakohtia.

Hohhoijaa. Eiköhän ne vanhemmat tuollaisten kyselyjen ja huolen jälkeen ala voimaan oikeasti huonosti ja tule epövarmoijsi itsestään ihmisinä, perheenä ja vanghempina. Mutta jos lapsen vointi onkin vain tärkeää mutta vanhemman ei, sitten ihmettelen kovasti kyllä, miten neuvolat olettavat lasten voivan hyvin, jos käsittelevät vanhempia kuin viallisia lapsia? Onko tarkoitus saada mahdollisimman paljon lastensuojelun työntekijöitä työllisiksi?

Niinpä. Hyvin on noilla kyselyillä ainakin syntyvyys osaltaan saatu laskuun.

Vierailija
193/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa neuvolassa sellaista kohtelua kuin ansaitsee!

Vierailija
194/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kotona asiat hyvin ei ole mitään salattavaa

Niin että kerrot kaikille avoimesti ja mielelläsi seksielämästäsi, näytätkö videoitakin jos pyydetään?

Toki ymmärrät, että vastatessasi alkoholinkäyttötavoistasi että olet absolutisti, sinua pidetään alkoholistina? Jos sanot ottavasi joskus pari kaljaa, olet sittenkin alkoholisti, mutta kaunistelet määriä.

Näissä kyselyissä ei voi voittaa, ne eivät ole luottamuksellisia ja niistä voidaan tarvittaessa tehdä vaikka millaisia tulkintoja.

Ei kannata olla ihan naiivi.

Vierailija
195/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa raskaana oleville ei ole neivolaa ja te kehtaatte valittaa.

Vierailija
196/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lomakkeet ovat ihan uskomatonta pelleilyä, ja ketään peruskoulun käynyttä ne eivät auta.

Vierailija
197/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lomakkeet ovat ihan uskomatonta pelleilyä, ja ketään peruskoulun käynyttä ne eivät auta.

Sinulla taisi jäädä peruskoulu kesken.

Vierailija
198/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattokaa peiliin. Olen onnellinen että meillä on laadukas neuvolajärjestelmä. Ei minua haitannut ne kyselyt eikä kukaan kyllä syyllistänyt mistään vaikka olin läski äiti. Minusta hyvä että pidetään huolta enkä kokenut käyntejä rasitteeksi. Sain esikoisen 2018.

Tästä heräsi kysymys että saako läski äiti kyselyiden myötä lähetteen ravintoterapeutille, seksiongelmista raportoivat seksuaaliterapeutille ja liikkumattomat personal trainerille? Ja miksi pitää edes leivänpällisistä kysellä, veriarvothan sen kertoo.

Eli jos läskiä äitiä ei syyllistetty niin kai hänet kuitenkin ohjattiin eteenpäin? Jos he eivät saa tukea elämäntapamuutokseen niin miksi kysellään hoikilta syömisestä.

Vierailija
199/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa raskaana oleville ei ole neivolaa ja te kehtaatte valittaa.

Kehitysmaita lukuun ottamatta joka maassa on jokin systeemi jonka tehtävä on seurata raskautta ja muutenkin lapsen kehitystä. Joissakin maissa esim Ranskassa ollaan kiinnostuneita jopa äidiksi tulleen terveydestä ja hyvinnvoinnista, jopa koko perheestä.

Se että neuvolaa kehitetään yhä enemmän kyttäysorganisaatioksi ei hyödytä, auta ketään vaan päinvastoin.

Vierailija
200/244 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan lasu-uhan alla olevalle neuvolan kyselyt ovat "Stasi-kyselyitä".

Kaikki ovat lasu-uhan alla. Joten, mitä halusitkaan sanoa? 

Olen lievästi auktoriteettivammainen, mieheni paljon vähemmän. Mutta hän on huomattavasti epäluuloisempi. Hänelle oli aivan selvää, mitä niihin tiedusteluihin vastataan. Eli sopivasti. Minä olisin lörpötellyt iloisesti asiani, hän varoitti. 

Tuo on erittäin hyvä neuvo miten niihin vastataan. Mahdollisimman tavallinen, normaali, ei mitään erikoista ja varo lörpöttelemästä. Ei se neuvolakäynti ole kuulustelu mutta kirjattuna pienikin asia saadaan näyttämään paljon pahemmalta kuin se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä