Neuvolan stasi kyselyt
Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.
Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.
Kommentit (244)
Neuvola on lapsia, ei aikuisten tukea varten.
Yksityinen neuvola pitäisi kieltää. Sinne menevät lähinnä mt ongelmaiset jotka pelkäävät lasua.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen neuvola pitäisi kieltää. Sinne menevät lähinnä mt ongelmaiset jotka pelkäävät lasua.
Samaa mieltä
Antakaa ihmeessä palautetta ipanasta neuvolaan. Ja luultavasti palautetta voi antaa suoraan ipanassakin. Neuvolan henkilökunta kehuu tätä nyt kovasti. Ja heidän mukaansa myös asiakkaat tykkäävät valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että oikeasti ongelmaiset eivät mene neuvolaan ollenkaan. Esim. huumeongelmaiset pelkäävät luultavasti kaikenlaisia seurauksia. Sellainen ei todellakaan ole lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola on lapsia, ei aikuisten tukea varten.
Tässähän se fanaattisuus tuli ilmi tiivistettynä. Meillä on vahvemmin kuin koskaan ihmisten tarkkailemista ja rankaisemista varten kehitetty järjestelmä, jonka atomismi ja kyvyttömyys nähdä oman toiminnan negatiivisia vaikutuksia ja kantaa vastuuta niistä eivät tule muuttumaan. Lääketiede ei tule pääsemään ongelmistaan ennen kuin se alkaa oikeasti hoitaa ihmisiä näiden sosiaalisen todellisuuden osasina eikä eristä näitä ja näe näiden ympäristöä ratkaisun osana.
Millään järjestelmällä ei ole todellista olemassaolon oikeutta, joka lähestyy asioita vain yhden osatekijän näkökulmasta. Se kun kääntyy väistämättä ennemmin tai myöhemmin syyttäjälaitokseksi värvätessään sukupolvi toisensa jälkeen oman alansa kettutyttöjä, jotka sitten opettavat aina seuraavan polven fanaatikoita ja karsivat vääräntyyppiset työntekijät alalta.
Miten vastaat kysymykseen, miten vanhempien stressaaminen edistää lasten asiaa? Jos eläintarhassa käytäisiin törkkimässä leijonaemoa katuharjalla persuksiin aidanraosta siinä toivossa, että siitä tulisi parempi äiti, miten järkevänä pitäisit tällaista toimintaa? Miksi arvelet, että samanlainen painostaminen ja härkkiminen toimisi ihmisiin päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.
Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...
Minulla oli sinunlaisesi neuvolantäti. Pidit minut pinnalla tiukassa paikassa ja valoisuutesi teki hyvää ja sai uskomaan, että tulevaisuus on hyvä.
Oli toisenlainenkin työntekijä teillä siellä, tuli kerran vastaan. Jos hänet olisi pitänyt tavata uudelleen, olisi ollut todella ahdistavaa. Olin epävarma, vanha äiti, ja tosi moni asia oli yllättävän vaikeaa. Hänen kanssaan koin istuvani poliisikuulustelussa, paitsi että minun olisi pitänyt kannatella hänen henkistä hyvinvointiaan omani lisäksi, niin epäluuloiselta ja vihamieliseltä hän vaikutti. Lauantai-illan murhamysteereissä poliisit ovat niin itsevarmoja, että ei sentään heidän puolestaan tarvitse huolta kantaa.
Ketjun syytä, mutta purskahdin nauruun tänään kun neuvolassa kysyttiin levitteistä
Kävin neuvolassa, enkä ollut täyttänyt kyselyitä. Sain käskyn, että ensi kerraksi pitää olla kummankin vanhemman täyttämänä ne, vaikka pitäisi olla vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin neuvolassa, enkä ollut täyttänyt kyselyitä. Sain käskyn, että ensi kerraksi pitää olla kummankin vanhemman täyttämänä ne, vaikka pitäisi olla vapaaehtoista.
Pidä puolesi.
Jotkut terveydenhuollon eukot ovat myös sellaisia, että kyykyttävät mielellään nuoria naisia, mutta miehille ovat mielin kielin. Eli jos mahdollista ota miehesi mukaan ja pistä hänet sanomaan ettette täytä mitään tuollaisia kyselyitä.
Yksityisyys on sitä kullanarvoisempaa, mitä vähemmän sitä on. Kannattaa alkaa havahtua tähän tosiasiaan ja aktiivisesti vastustaa kaikkia tiedonkeruuyrityksiä, joita pyritään luomaan "parhaaksemme".
Vierailija kirjoitti:
Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.
Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...
Voi näitä pitää kysellä yli 80-vuotiailtakin. Ja kuulemma jos menee meetwurstia ja voita niin täytyy neuvoa vaihtamaan margariiniin ja kalkkunaleikkeleeseen. En suostu, terveisin vanhusten hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä puolesi.
Jotkut terveydenhuollon eukot ovat myös sellaisia, että kyykyttävät mielellään nuoria naisia, mutta miehille ovat mielin kielin. Eli jos mahdollista ota miehesi mukaan ja pistä hänet sanomaan ettette täytä mitään tuollaisia kyselyitä.
Yksityisyys on sitä kullanarvoisempaa, mitä vähemmän sitä on. Kannattaa alkaa havahtua tähän tosiasiaan ja aktiivisesti vastustaa kaikkia tiedonkeruuyrityksiä, joita pyritään luomaan "parhaaksemme".
Aion pistää vastaan. Varmaan lasu tulee kyllä. Neuvolassa kyseltiin paljon vuosina 2006-2007 vauvanneesta masennuksesta ja perheeni mt-ongelmista jne. Ärsyttää, että tukea ei saa, mutta utelua kyllä.
Mä en ole vastannut mihinkään muuhun kuin johonkin alkoholikyselyyn. Enkä aiokaan. Ei mitään salattavaa, mutta ei myöskään kiinnostusta mennä kesken työpäivän jauhamaan jostain sipaisusta margariinia leivän päällä. Mene sinne vain mittauksiin ja jos on tarvetta saada lähete äitiyspolille.
Hyvin on toiminut. Ei ole mitään terkka nipottanut tai edes kommentoinut kun en koe tarpeelliseksi näitä lomakkeita täytellä tai istua laajoissa tarkastuksissa. Tosin on kolmas lapsikin jo ja edellistenkin kanssa vielä käydään neuvolassa. Lapset ovat terveitä, normaalipainoisia, liikunnallisia ja pärjäävät hienosti kaikissa ikätason asioissa. Ehkä se vaikuttaa asiaan ja huolta ei ole niin antavat olla rauhassa🤷♀️ Todella paljon mukavampi käydä nyt neuvolassa kun vaikka esikoisen raskausaikana, jolloin koko ajan oli vähän sellainen tilivelvollisuuden tuntu omasta elämästä. Terkkakin on tosin eri ja paljon mukavampi nyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan lasu-uhan alla olevalle neuvolan kyselyt ovat "Stasi-kyselyitä".
Kaikki ovat lasu-uhan alla. Joten, mitä halusitkaan sanoa?
Olen lievästi auktoriteettivammainen, mieheni paljon vähemmän. Mutta hän on huomattavasti epäluuloisempi. Hänelle oli aivan selvää, mitä niihin tiedusteluihin vastataan. Eli sopivasti. Minä olisin lörpötellyt iloisesti asiani, hän varoitti.
Tuo on erittäin hyvä neuvo miten niihin vastataan. Mahdollisimman tavallinen, normaali, ei mitään erikoista ja varo lörpöttelemästä. Ei se neuvolakäynti ole kuulustelu mutta kirjattuna pienikin asia saadaan näyttämään paljon pahemmalta kuin se on.
"Meillä ei ole mitään ongelmia ja sitä paitsi noudatamme aina kasvatussuosituksia 100-prosenttisesti."
Tämä on se keino millä saa olla rauhassa ja eikä tule ilmiannetuksi lastensuojelulle.
Meille tuli juuri neuvolasta lappusia täytettäväksi. En kyllä tiedä mitä se heille kuuluu, kuinka vanhemmat keskenään esim seksistä voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Persuretoriikka on lähinnä säälittävää
Toivon että Persut voittavat vaalit että saatte lopettaa tämän suunsoiton.
Voitko minulle kertoa mistä sinun toistamiseen kirjoitetut persuvihat johtuu? Ja mielelään ikäsi !
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli juuri neuvolasta lappusia täytettäväksi. En kyllä tiedä mitä se heille kuuluu, kuinka vanhemmat keskenään esim seksistä voi puhua.
EI!
Tuohan on suorastaan rikollista. Yksityiselämä on jokaisen /oli jokaisen yksityisasia.
Ne sirut vielä kerää kaiken tiedon. Kohta meillä on joka koodi toisessa kinkussa, jossa meidät lajitellaan eri karsinoihin.
Ennen neuvolassa keskityttiin lapseen, nyt aika menee siihen kun isä selittelee kuinka syö pakastepizzan viikossa🙈
Kaikki ihmiset tietävät, että pitää liikkua ja syödä pehmeitä rasvoja ja vihanneksia ja välillä kalaa ja ei sokeria, ja tätä rataa. Ja Suomessa kasvaneet tietävät myös nämä, että rasvatonta maitoa ja ei tupakkaa eikä juurikaan alkoholia ja ei huumeita.