Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan stasi kyselyt

Vierailija
04.03.2021 |

Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.

Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.

Kommentit (244)

Vierailija
221/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon terveydenhoitajasta miten neuvolan kokee. Mulla meni ensimmäisen terveydenhoitajan kanssa sukset ristiin, kun ei hyväksynyt meidän uusperhettä ja arvosteli. Puuttui myös siihen milloin meidän pitäisi seuraava vauva hankkia.  Minusta tälläinen ei kuulu neuvolalle vaan ovat pariskunnan välisiä asioita. En olisi ikinä maininnut perhemallista kun se oli terveydenhoitajalle todella punainen vaate.  Muiden terveydenhoitajien kanssa on sujunut asiallisesti myös kouluterveydenhuollossa. 

Vierailija
222/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole auktoriteettiongelmaa. En vain näe, että meidän seksielämä, liikuntatavat ja määrät tai se käytänkö vähärasvaista juustoa kuuluvat neuvolatädille (ja ties kelle tuon sovelluksen tiedot menevätkään). Myös kysely siitä syönkö lautasmallin mukaan oli outo.

Nuo asiat voisi keskustella kasvotusten. Nyt pitää täyttää ties mitä kyselyä ja kysymykset ovat outoja, turhia ja moni antaa kuvan, kuin me vanhemmat olisimme holhottavia.

Ap

Noi kertovat vanhempien välisen suhteen tilasta, jolla on aika paljon vaikutusta lapsen elämässä ja teidän terveydestänne, jolla on vielä enemmän merkitystä lapsen elämässä, varsinkin äidin terveys on suht merkittävä seikka tuossa raskausvauheessa. Mutta kysyähän aina voi, vastata ei tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.

Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...

Voi näitä pitää kysellä yli 80-vuotiailtakin. Ja kuulemma jos menee meetwurstia ja voita niin täytyy neuvoa vaihtamaan margariiniin ja kalkkunaleikkeleeseen. En suostu, terveisin vanhusten hoitaja

Joo, mun yli 85-v kuuliainen mummuni stressasi, kun lääkäri oli kertonut voin leivänpäällä olevan huono asia ja vaihtamaan muuhun levitteeseen. Minä sanoin, että olet aikuinen ihminen ja syöt mitä haluat. Kaiken lisäksi kyseessä olivat hänen viimeiset elinvuotensakin, joten neuvoin nauttimaan ruuasta ja jatkamaan voin käyttöä!

Vierailija
224/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.

Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.

Siitä on miljoona erilaista mielipidettä, että mikä on lapsen etu. Miksi kuvittelet, että juuri sinun mielipiteesi on se ainoa oikea?

Minulla ei ole oikea mielipide. Olen korkeasti kouluttautunut tähä ja nämä asiat ovat faktoja. Meillä on kattavat tilastot vuosikymmenien ajalta eri asioista ja ne puhuvat puolestaan. Neuvolaan töihin päästäkseen pitää opiskella vuosia ja koulutus on korkealaatuista. Emme me päästä keksi asioita.

Niin sanottiin 1940-luvullakin faktana, että lapsien omaksi parhaaksi ruokaa saa antaa tasan neljän tunnin välein ja itku on hyväksi. Jos lasta pitää sylissä, se menee pilalle. Ihan tosissasiko luulet nyt tietäväsi mikä on oikein ja mikä väärin?

Vierailija
225/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä sama työllisyyyden"hoidossa"... kävitkö suihkussa, paljon juot alkoholia(ei siis kysytä juotko) ,mitä syöt... ei paljon työasioista keskustella

Vierailija
226/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä sama työllisyyyden"hoidossa"... kävitkö suihkussa, paljon juot alkoholia(ei siis kysytä juotko) ,mitä syöt... ei paljon työasioista keskustella

Lapseton voi kuitenkin olla rauhassa vastaamatta noihin tai vastata niihin mitä sattuu, eikä siitä ole hänelle mitään seurauksia. Sosiaalitoimella kun ei ole keinoja pakottaa lapsetonta mihinkään.

Vierailija
227/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neuvolassa töissä ja ihmettelen kovasti tuollaista asennetta. Työtä tehdään lapsen etu edellä - ei vanhemman. Ei vanhemmuus ole mikään itseoikeus ja lapsen etu on aina numero 1. Kyllä huoli herää ongelmista jos ei kyselyyn vastata.

Seksiin liittyvät kysymykset ovat tärkeitä, sillä niillä kartoitetaan parisuhteen tila. Jos seksiä on harvoin, on syytä epäillä ongelmaa suhteessa. Se taas heijastuu lapseen.

Tässä taitaakin heijastua yksi pulmista, nimittäin se, että neuvolan (koulun, ym) työntekijä asettuu lapsen puolelle...vanhempaa vastaan. Miksi? Jos haluaa auttaa lasta, ensisijaisesti kannattaa auttaa hänen vanhempiaan jaksamaan paremmin ja olemaan hyvinvoivia ja iloisia, ei yrittää taistella hänen vanhempiaan vastaan. Onko kyse sitten siitä, että heijastetaan omia kokemuksia, ja ajatellaan että vanhemmat yleensä, vanhemmat aina, ja nytkin varmaan...Koko perheen auttaminen usein unohtuu, kun luodaan tällaisia asetelmia. Joskus sanon paikallaan, mutta olisikohan prosenttiosuus esim 0,5 %? Tiedä häntä.

Tämähän se ongelma on, että lasten vanhemmat nähdään lastensa kilpailijoina ja potentiaalisina pahiksina. Lapsi kuuluisi nostaa jalustalle, vanhempien yläpuolelle ja erityiskansalaiseksi. Samaan aikaan sitten hiukan vanhempien lasten kanssa ollaan sormi suussa auktorireetin puutteen takia, johon kätevästi taas kerran vanhemmat ovat syypäitä.

Vierailija
228/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vastannut rehellisesti, että syödään Oivariinia ja normaalirasvaista juustoa. Mitään ei tapahtunut.

Mitä siitä olisi pitänyt tapahtua? Alkaa punaiset hälytysvalot vilkkua ja soida neuvolassa?

Vierailija
229/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella kyselyllä mä jopa ymmärrän olevan tarkoituksensa. Eihän noissa ole mitään vaikeaa normaalisti elämän ollessa kunnossa.

Vierailija
230/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin neuvolassa, enkä ollut täyttänyt kyselyitä. Sain käskyn, että ensi kerraksi pitää olla kummankin vanhemman täyttämänä ne, vaikka pitäisi olla vapaaehtoista.

Mikset sitten sanonut ettet aio täyttää? Mä olen jättänyt täyttämättä eikä niistä kukaan ole perää huudellut. Asiat voitu hoitaa ihan puhumalla, mutta mulla ei olekkaan mitään ongelmaa alkaa syyttää neuvolaa kyttäilystä.

Vierailija
231/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaakin heijastua yksi pulmista, nimittäin se, että neuvolan (koulun, ym) työntekijä asettuu lapsen puolelle...vanhempaa vastaan. Miksi? Jos haluaa auttaa lasta, ensisijaisesti kannattaa auttaa hänen vanhempiaan jaksamaan paremmin ja olemaan hyvinvoivia ja iloisia, ei yrittää taistella hänen vanhempiaan vastaan. Onko kyse sitten siitä, että heijastetaan omia kokemuksia, ja ajatellaan että vanhemmat yleensä, vanhemmat aina, ja nytkin varmaan...Koko perheen auttaminen usein unohtuu, kun luodaan tällaisia asetelmia. Joskus sanon paikallaan, mutta olisikohan prosenttiosuus esim 0,5 %? Tiedä häntä.

Tämähän se ongelma on, että lasten vanhemmat nähdään lastensa kilpailijoina ja potentiaalisina pahiksina. Lapsi kuuluisi nostaa jalustalle, vanhempien yläpuolelle ja erityiskansalaiseksi. Samaan aikaan sitten hiukan vanhempien lasten kanssa ollaan sormi suussa auktorireetin puutteen takia, johon kätevästi taas kerran vanhemmat ovat syypäitä.

Kurinpito ja vanhempien auktoriteetti nähdään nykyisin lähtökohtaisesti pahoina asioina jotka uhkaavat lasten hyvinvointia ja lasten oikeuksia. Tästä syystä monetkaan eivät enää uskalla julkisesti pitää lapsille kuria ja yksityisestikin sen suhteen ollaan hyvin varovaisia kun pelätään, että joku silti saa tietää ja tekee lasun.

Vierailija
232/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ongelma ei olekkaan noin. Jos se onkin sun oma asenne. Kyse siis siitä kuinka itse koet, kun joku toinen kampeaa hiekkalaatikolle jonka koet olevan sun. Lapset ja vanhemmuus koetaan niin henkilökohtaisina asioina ja se terveydenhoitaja on aina se näiden asioiden "arvostelija" josta loukkaantua. Sen sijaan että itse kykenisi katsomaan tilannetta ulkoa päin ja keskustella jos toisen tuomissa näkökulmista voisi saada jotain hyötyä siihen vanhemmuuteen?

Vierailija
233/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole auktoriteettiongelmaa. En vain näe, että meidän seksielämä, liikuntatavat ja määrät tai se käytänkö vähärasvaista juustoa kuuluvat neuvolatädille (ja ties kelle tuon sovelluksen tiedot menevätkään). Myös kysely siitä syönkö lautasmallin mukaan oli outo.

Nuo asiat voisi keskustella kasvotusten. Nyt pitää täyttää ties mitä kyselyä ja kysymykset ovat outoja, turhia ja moni antaa kuvan, kuin me vanhemmat olisimme holhottavia.

Ap

No just näin, mut ei siitä tarvitse välittää. Anna holhota sen minkä kerkeävät ja sä elät miten haluat. Ja eihän niitä neuvoja tarvitse kuunnella, jos ärsyttävät. Tietenkin mikä estää ottaa hyviä neuvoja vastaan ja toteuttaa, jos olet itse samaa mieltä ja toteutus ei ole täysin vastaan sitä mitä haluat tehdä. Jos joku täyttelee jotain lappuja siitä mitä teette, niin anna täytellä. Tuskin sua haittaa, jos et niitä lappusia edes näe tai lue.

Meitähän on moneksi ja jotkut ovat näitä esimerkkikansalaisia, jotka tekevät ja elävät juuri niin kuin pitää ja sitten on ne, jotka ei elä ainakaan kaikilla osa-alueilla niinkuin keskimäärin ehkä pitäisi. Se olisikin hienoa, jos jokaisen kansalaisen syömisistä, liikunnasta, seksielämästä ja rahan käytöstä pidettäisiin kirjaa ja sitten ryhdytään aktiivisesti "tekemään kunnon kansalaista, jotta korjautuisi ne, mitkä eivät ole kunnossa.

Siis onhan se hellyyttävää, jos joillain on aikaa yrittää puuttua jonkun tekemisiin ihan pienelläkin tasolla, ja auktoritäätti ongelma ei kai kovin paljon pitäisi haittaa ellei sitten tee laittomia, mutta ne laittomuudet hoitaa oikeuslaitos sitten.

Vierailija
234/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton voi kuitenkin olla rauhassa vastaamatta noihin tai vastata niihin mitä sattuu, eikä siitä ole hänelle mitään seurauksia. Sosiaalitoimella kun ei ole keinoja pakottaa lapsetonta mihinkään.

Öö mihin voidaan pakottaa, johonkin täydelliseen kunnon kansalaisen ja vanhemman muottiin? No jos joku saa pakkomielteen tuollaisesta, niin saattaa aiheuttaa harmia, mutta miksi joku niin hullu olisi.

Vierailija
235/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No just näin, mut ei siitä tarvitse välittää. Anna holhota sen minkä kerkeävät ja sä elät miten haluat. Ja eihän niitä neuvoja tarvitse kuunnella, jos ärsyttävät. Tietenkin mikä estää ottaa hyviä neuvoja vastaan ja toteuttaa, jos olet itse samaa mieltä ja toteutus ei ole täysin vastaan sitä mitä haluat tehdä. Jos joku täyttelee jotain lappuja siitä mitä teette, niin anna täytellä. Tuskin sua haittaa, jos et niitä lappusia edes näe tai lue.

Meitähän on moneksi ja jotkut ovat näitä esimerkkikansalaisia, jotka tekevät ja elävät juuri niin kuin pitää ja sitten on ne, jotka ei elä ainakaan kaikilla osa-alueilla niinkuin keskimäärin ehkä pitäisi. Se olisikin hienoa, jos jokaisen kansalaisen syömisistä, liikunnasta, seksielämästä ja rahan käytöstä pidettäisiin kirjaa ja sitten ryhdytään aktiivisesti "tekemään kunnon kansalaista, jotta korjautuisi ne, mitkä eivät ole kunnossa.

Siis onhan se hellyyttävää, jos joillain on aikaa yrittää puuttua jonkun tekemisiin ihan pienelläkin tasolla, ja auktoritäätti ongelma ei kai kovin paljon pitäisi haittaa ellei sitten tee laittomia, mutta ne laittomuudet hoitaa oikeuslaitos sitten.

Niin siis jos et kuuntele etkä keskustele niin miten suhun voidaan vaikuttaa? Jos sosiaali- tai terveyspuoli haluaa toimia sun kanssa, ei sitä oikein etänä voi suorittaa ja keskusteluista pitää olla aina kirjaukset. Vältä puhelimessa keskusteluja tai päätöksiä tärkeistä asioista, mieluiten virastoissa paikan päällä ja vaadi niistä aina kirjalliset dokumentit. Pelkkiin sähköisiin kantoihon ei kannata luottaa, niissä voi olla jotain häikkää ja kaikki voidaan hakkeroida.

Vierailija
236/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö mihin voidaan pakottaa, johonkin täydelliseen kunnon kansalaisen ja vanhemman muottiin? No jos joku saa pakkomielteen tuollaisesta, niin saattaa aiheuttaa harmia, mutta miksi joku niin hullu olisi.

Susta tehdään kuule voodoo nukke jota ohjaillaan kaukosäätimellä ja sitten tunkeudutaan kotiin medioiden kautta, vähän muokattuja juttuja.

Vierailija
237/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ongelma ei olekkaan noin. Jos se onkin sun oma asenne. Kyse siis siitä kuinka itse koet, kun joku toinen kampeaa hiekkalaatikolle jonka koet olevan sun. Lapset ja vanhemmuus koetaan niin henkilökohtaisina asioina ja se terveydenhoitaja on aina se näiden asioiden "arvostelija" josta loukkaantua. Sen sijaan että itse kykenisi katsomaan tilannetta ulkoa päin ja keskustella jos toisen tuomissa näkökulmista voisi saada jotain hyötyä siihen vanhemmuuteen?

Saahan sitä neuvoja antaa ja voihan niitä kuunnellakin, mutta se miten toteuttaa tai elää lopulta on kyllä ihmisen oma valinta tai pitäisi olla, joten jonkinlainen pakkomielteisyys tai päällekäyvyys jonkun mielen tai elämäntapojen muokkauksessa on hieman outoa ja varmaan monikaan ei tykkäisi sellaisesta.

Vierailija
238/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan lapsi voidaan ottaa huostaan, jos lapsen vanhemmat eivät suostu menemään lastensuojelun kuulusteluihin tai hyväksy heihin kohdistettavia "tukitoimia".

Vierailija
239/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on miljoona erilaista mielipidettä, että mikä on lapsen etu. Miksi kuvittelet, että juuri sinun mielipiteesi on se ainoa oikea?

Minulla ei ole oikea mielipide. Olen korkeasti kouluttautunut tähä ja nämä asiat ovat faktoja. Meillä on kattavat tilastot vuosikymmenien ajalta eri asioista ja ne puhuvat puolestaan. Neuvolaan töihin päästäkseen pitää opiskella vuosia ja koulutus on korkealaatuista. Emme me päästä keksi asioita.

Niin sanottiin 1940-luvullakin faktana, että lapsien omaksi parhaaksi ruokaa saa antaa tasan neljän tunnin välein ja itku on hyväksi. Jos lasta pitää sylissä, se menee pilalle. Ihan tosissasiko luulet nyt tietäväsi mikä on oikein ja mikä väärin?

Kätilöillä ja neuvolatoiminnassa on paljon mututietoa joka siirtyy ajan kanssa totuutena taas uudelle koulutetulle hoitaja sukupolvelle, mutta kukaan ei tarkista väitteiden paikkansapitävyyttä koska sen on sanonut joku heidän auktoriteettinaan pitämä. Näitä ammattikunnan sisällä olevia uskomuksia jotka siirtyvät, on kaikilla terveydenhuollon aloilla, eikä niillä ole välttämättä mitään totuuspohjaa, pelkkää suullista perimätietoa. Jopa lääkäreillä on näitä uskomuksia.

Vierailija
240/244 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden alussa sain jonkun vihkosen neuvolasta, johon olisi pitänyt täytellä syöntejä ja liikunnan määrää yms. En täyttänyt, eikä siitä kyllä koskaan puhuttukaan. Joku toinen terveydenhoitaja voi olla yli-innokas ja vouhottaa noista, mutta omani n.50v terkka ei ainakaan jaksanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi