Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan stasi kyselyt

Vierailija
04.03.2021 |

Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.

Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.

Kommentit (244)

Vierailija
41/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kotona asiat hyvin ei ole mitään salattavaa

Mutta kun "kaikki hyvin" tarkoittaa sitä että alistuu elämään kulloistenkin standardien mukaan. Jotka ovat kaikki hatusta vedettyjä, koska vaihtuvat jatkuvasti. Itse sain lapseni 1994-2009 välillä ja sinäkin aikana suositukset vaihtuivat monesti. 

Itse täytin lomakkeet niin kuin tiesin "olevan oikein" ja elin sitten niin kuin tahdoin. 

Vierailija
42/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun "kaikki hyvin" tarkoittaa sitä että alistuu elämään kulloistenkin standardien mukaan. Jotka ovat kaikki hatusta vedettyjä, koska vaihtuvat jatkuvasti. Itse sain lapseni 1994-2009 välillä ja sinäkin aikana suositukset vaihtuivat monesti. 

Itse täytin lomakkeet niin kuin tiesin "olevan oikein" ja elin sitten niin kuin tahdoin. 

Ei millään pahalla, mutta kuulostat vainoharhaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty raskauden aikana vain fiilistä synnytystä kohtaan ja vointia edellisen viikon aikana. Niin ja ensimmäisellä kerralla tentattiin onko meillä ystäviä, joilla on pieniä lapsia.

Ei nyt ihan kauheasti ole tentattu. Ehkä nämä lisääntyvät jossain vaiheessa sitten.

Vierailija
44/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolikartoitusta.

Vierailija
45/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista löytyy joku vika, kun tarpeeksi tutkitaan.

Sitä paitsi vaikka ei löytyisi, niin jo lastensuojeluprosessi on itsessään melkoinen rangaistus.

Eli ei todellakaan ole niin, että on turvassa jos ei ole mitään salattavaa.

Vierailija
46/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva etten ole ainoa jota vituttaa neuvola. Kolmas lapsi harkinnassa, mutta uuvuttaa se neuvolaralli jo valmiiksi. Isommat jo ohi sen iän ja onhan se kiva kun ei koko ajan ole perheen yksityisasioista "tilivelvollinen" jollekin. Ei siinä nyt sinänsä meillä mitään salattavaa ole, mutta periaatteesta ärsyttää, että joku taho koko ajan syynää aikuisia ihmisiä, että onko nyt margariinia leivän päällä ja herkkupäivä käytössä. Ihan kuin ihmisen taantuisi taas alaikäisen tasolle holhottavaksi kun neuvola astuu kuvioihin...

Lapsen mittaukset ymmärrän, terveystarkastuksen ja ikätasotestit. Senkin, että vanhempi on roolimalli. Mutta siitä huolimatta voisivat keskittyä siihen lapseen. Aikuiset ovat valintansa elämäntapojen suhteen tehneet, ne ovat yksityisasioita, omia päätöksiä, niihin on täysi oikeus ja niitä ei pitäisi täysi-ikäisen joutua enää perustelemaan tai puolustelemaan terkoille. Niin kauan kun lapsella on kaikki kunnossa ja hyvin hoidettu, ei pitäisi olla terkan asia minun seksielämäni tai viikottainen liikuntamäärä.

Vierailija
47/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi syntyi vuonna 2000 ja silloin ei ollut ihan noin vammaisia kyselyitä. Mutta silti ne neuvolakäynnit oli vähän ahdistavia, neuvolan mielestä lapsi oli aina liian laiha. No onko ihme, kun isänsä oli vielä armeijassa 191/67 ja vasta opiskeluvuosien kaljankittauksen myötä lihoi päälle satakiloiseksi (mikä on jo liikaa). Viimeinen käynti oli 1,5-vuotisneuvola ja lääkärillä meni pasmat ihan sekaisin, kun hän ei ollut saanut kasvukäyriä jostain syystä. Hän vain hoki sitä, ettei voi tehdä mitään, kun ei näe kasvukäyriä. Toinen mikä ei meinannut hänellä mennä jakeluun oli se, että ei, ei me nyt oteta sitä MPR-rokotetta kun ei muitakaan rokotteita ole vielä otettu, harkitaan niitä myöhemmin. Se oli sitten jankkausta rokotteesta ja kasvukäyristä, sen koommin en neuvolassa käynyt. 

Lääkärissä käytiin tarpeen mukaan ja ennen rippileiriä otettiin dT-rokotus. Nyt täysi-ikäisenä tytär on ottanut jotain rokotuksia, mutta en tarkalleen tiedä mitä. Ja tämä on ihan ok, en vain pitänyt ajatuksesta että pieni lapsi truutataan täyteen cocktaileja, joissa useampia taudinaiheuttajia kerralla.

Jopa imetys oli sellainen aihe, mistä ei edes 1,5-vuotisneuvolan aikana halunnut puhua enää mitään, kun siihenkin oli niin negatiivinen suhtautuminen siihen aikaan. Toivottavasti edes tässä on menty eteenpäin. Jo 1-vuotisneuvolan kohdalla oli sitä propagandaa, että imetystä voisi vähentää. Onneksi lääkärillä oli pasmat niin sekaisin kasvukäyristään, ettei tullut edes kysyneeksi imetyksestä. 

Kyllä sillä neuvolalla varmaan on oma paikkansa, mutta tuntuu että siellä yritetään ahtaa kaikki lapset samaan muottiin. Hyvä on, jos ajoissa huomataan sellaiset poikkeamat kehityksessä, joihin lapsi tarvitsee tukea. Nämä tosin taidetaan huomata enemmänkin päiväkodin puolella, erilaiset neuropsykiatriset ongelmat tai kehityksen viivästymät. 

Vierailija
48/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on nykyisin käytännössä osa lastensuojelua ja sen pääasialliseksi tarkoitukseksi on tullut kartoittaa ns. huolenaiheita. Kaukana ollaan niistä ajoista, jolloin neuvola oli lähinnä mittaus-, punnitus- ja piikityspaikka.

Vierailija
49/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te jaksatte valittaa. Muualla maailmassa ei ole neuvolaa, muuttakaapa ulkomaille niin olette yksin lapsen asioiden kanssa!! Suomessa on ilmainen laadukas neuvola ja lapsista pidetään huolta. Meillä lapset voivat paremmin kuin muualla juuri siksi, että vanhempia koulutetaan ja ohjataan neuvolassa.

Lapsien ja äitien kuolleisuus on täällä maailman alhaisin.

Olette varmaan kokoomuslaisia joiden mielestä kaikki pitää yksityistää ja köyhä ei saa tehdä lapsia.

Vierailija
50/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia kysellään? Ei meillä ainakana kysellä, jotain alkoholinkäytöstä ja jaksamisesta muuten, muttei todellakaan seksielämästä ja margariinista....

Vierailija
51/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te jaksatte valittaa. Muualla maailmassa ei ole neuvolaa, muuttakaapa ulkomaille niin olette yksin lapsen asioiden kanssa!! Suomessa on ilmainen laadukas neuvola ja lapsista pidetään huolta. Meillä lapset voivat paremmin kuin muualla juuri siksi, että vanhempia koulutetaan ja ohjataan neuvolassa.

Olette varmaan kokoomuslaisia joiden mielestä kaikki pitää yksityistää ja köyhä ei saa tehdä lapsia.

Mikä neuvolasta tekee mielestäsi laadukkaan? Mitään sen margariinin tuputuksen yli menevää ei osata neuvoa tai kysymyksiin vastata. Puututaan johonkin aivan ohimennen sanottuun ja sitä sitten ruoditaan joka käynnillä. Terveydenhoitaja saisi pysyä siinä minkä osaa: punnituksissa ja mittauksissa.

Vierailija
52/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo kyselyt ihan yleisiä? Vai liittyykö esim äidin ylipainoon tai alipainoon tms ja huoleen ettei lapsi saa tarpeeksi ravintoa tai saa liikaa? Silloin ehkä ihan aiheellisiakin?

Vierailija
53/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola oli hyvä sellaisena kuin se oli noin 20 vuotta sitten. Neuvolan muuttaminen "huolia" etsiväksi kyttäys- ja ilmiantolaitokseksi on vain vahingollista, koska se ajaa ihmiset valehtelemaan ja piilottelemaan asioita.

Vierailija
54/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyselyt jatkuvat koulussa laajoissa terveyskyselyissä 5. ja 8.luokilla! 6 sivun kysymyspatteristo huoltajien ja perheen sisäisistä asioista ruuasta lähtien. Ottakaa huomioon, että jokainen merkintä rekisteröidään terveydenhoitoon tai minne kaikkiin meneekin. Nämä voivat todellakin tulla vastaan paljon myöhemmin eri yhteyksissä. Eihän kyse ole auttamisenhalusta vaan kontrollista. Apuahan perhe ei saa, mutta mahdollisia ongelmia nyysitään mielellään.

Vierailija
55/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattokaa peiliin. Olen onnellinen että meillä on laadukas neuvolajärjestelmä. Ei minua haitannut ne kyselyt eikä kukaan kyllä syyllistänyt mistään vaikka olin läski äiti. Minusta hyvä että pidetään huolta enkä kokenut käyntejä rasitteeksi. Sain esikoisen 2018.

Vierailija
56/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tarpeen haarukoida tiettyjä asioita, että saadaan kiinni ne mahdollisia toimenpiteitä tarvitsevat perheet. Lapsen edun takia, voihan olla että joillain on elämänhallinta ihan hukassa. Ja ymmärrän, että lapsen ruoka on tärkeä koostaa hyvin, ehkä jopa omien periaatteiden vastaisesti tietyssä vaiheessa, mutta mitä ihmettä vanhempien syöminen, liikkuminen ja seksi kuuluu neuvolalle? Toki voi kysyä yleisesti "onko tämä alue kunnossa", mutta siinäpä se.

Vierailija
57/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V..ut! En saanut neuvolasta mitään asiantuntevaa apua, kun aikoinaan synnytyksen jälkeen maitoa ei alkanut tulla ja lapsi kärsi vaikeista ruoka-allergioista. Yksityiselle ravitsemusterapeutille onneksi mentiin ja oli pakko siirtyä pulloruokintaan. Sydänäänien seuranta ja vietsanäytteen tutkimusta voi tehdä vaikka yksityinen gynekologi.

Vierailija
58/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on myös aika nihkeä. Esikoisen syntymän jälkeen sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Täytin kaikki lippulappuset ja masennusmittari huusi punaisena. Terkkari vilkaisi paperia ja laittoi sen sivuun. Vasta kun aloin itkemään käynnin lopuksi, hän kiinnitti asiaan huomiota ja ohjasi psykologille.

Toisen lapsen kohdalla väänsin neuvolan kanssa koko vauvavuoden ajan ruoka-aineallergioista. Ei kuulema voi olla allergiaa, vaikka lapsi sai välittömiä reaktioita tietyistä ruoka-aineista. Piti sitten mennä yksityiselle teettämään helvetin kalliit testit, kun ei julkiselle päässyt. Lapsi alkoi syödä ns normaalia ruokaa vasta 5-vuotiaana, kun allergiat vihdoinkin väistyivät.

Molempien lasten kohdalla on tullut esiin, ettei meillä ole tukiverkkoja lähellä. Tästä ei ole kuitenkaan sen kummemmin palattu tai tarjottu mitään tukea. Muutenkin sellaiset asiat, joihin itse olisi kaivannut tukea sivuutettiin täysin, mutta juuri noista helvetin levitteistä ja salaatinkastikkeista jaksettiin nillittää. Mielestäni neuvola on jämähtänyt jonnekin 50-luvulle. 

Vierailija
59/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. En siis ole ainut, joka ei noista kyselyistä välitä.

On ihan eri asia keskustella vanhemman kanssa, kuin pyytää täyttämään sovellukseen ties mitä intiimejä asioita. Kaikki, mitä kotona tapahtuu ei kuulu valtiolle. Kun miettii vastaamon tietomurtoa, miksei sama voisi käydä sovellukselle.

Kuten joku sanoikin, niin isän syömiset raskausaikana ei kuulu kenellekään. Kysyttiin myös syömmekö yhdessä lämpimän aterian saman pöydän ääressä. Juuri nyt emme, koska olemme eri vuoroissa töissä. Kysyttiin myös, annanko liikkuvan ihmisen mallin muille perheenjäsenille, ilmeisesti siis miehelleni. Mikä ihmeen mallioppilas hänelle olen?

Lämpimän aterian... Sushi tai salaatti ei ilmeisesti kelpaa. Oletko muuten varma, ettei ollut kyse jostain THL:n terveystutkimuksesta, jossa tiedot menevät vain anonyymeinä tilastoihin? Jos näin ei ole vaan kaikki niitä lukevat, niin en todellakaan vastaisi. Tutkijana toivon kyllä, että oikeisiin ja päteviin tutkimuksiin vastattaisiin, että saadaan oikeaa väestötason tietoa.

Vierailija
60/244 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.

Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...

Ymmärrän että jotain työntekijää voi itseäänkin hävettää kysellä kaikki yksityiskohdat.

Olin sairaalassa tutkittavana ja hoitajaharjoittelijat tekivät sellaisen saapumiskyselyn minulle. Nauratti, kun he ähkivät ja sanoivat toisilleen että "noloa kysyä tämmöisiä" ja sitten minulle selittivät, että kun tässä pitää tällaisiakin kysyä 😁 Olin nuori ja hyväkuntoinen parikymppinen ja siellä oli kysymyksenä "käytätkö liikaa alkoholia? käytätkö huumeita? säännöllisesti?" ym. Minusta ne oli ihan ok kysymyksiä, mietin vaan että jos olisin alkoholisti tai narkomaani niin kertoisinko minä välttämättä siinä totuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän