Neuvolan stasi kyselyt
Onko näihin todella pakko vastata? Mitä jos kieltäytyy? Koen, että esimerkiksi se mitä laitan leivän päälle ei ole oleellinen tieto heille. Olen jo puhelimessa saanut kahdesti käskyn käyttää runsaasti maitotuotteita (joku Valion maksettu mainos) ja muutenkin outoja neuvoja.
Tuntuu, että neuvola on vain joku kyttäyspaikka nykyään.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole auktoriteettiongelmaa. En vain näe, että meidän seksielämä, liikuntatavat ja määrät tai se käytänkö vähärasvaista juustoa kuuluvat neuvolatädille (ja ties kelle tuon sovelluksen tiedot menevätkään). Myös kysely siitä syönkö lautasmallin mukaan oli outo.
Nuo asiat voisi keskustella kasvotusten. Nyt pitää täyttää ties mitä kyselyä ja kysymykset ovat outoja, turhia ja moni antaa kuvan, kuin me vanhemmat olisimme holhottavia.
Ap
Tiedätkö, mä just kans täyttelin noita kyselyitä ja tulin kanssa siihen tulokseen että mun parisuhteeni ei kuulu neuvolalle. Päätin jättää kyseisen kyselyn kokonaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole auktoriteettiongelmaa. En vain näe, että meidän seksielämä, liikuntatavat ja määrät tai se käytänkö vähärasvaista juustoa kuuluvat neuvolatädille (ja ties kelle tuon sovelluksen tiedot menevätkään). Myös kysely siitä syönkö lautasmallin mukaan oli outo.
Nuo asiat voisi keskustella kasvotusten. Nyt pitää täyttää ties mitä kyselyä ja kysymykset ovat outoja, turhia ja moni antaa kuvan, kuin me vanhemmat olisimme holhottavia.
Ap
Minulla oli tukevasti ylipainoinen neuvolahenkilö neuvomassa terveellisestä syömisestä, vaikka painoin varmasti alle puolet ellen jopa vain kolmasosan hänen massastaan. Yleensä en ihmisten painoista välitä, mutta tuo tuntui kovin hämmentävältä.
Oletko siis odottava äiti vai miksi neuvola kyselee mitä sinun leivän päällä on? Oli miten oli, niin vastaa että laitat leivän päälle ylähuulen. Joo, huono oli...
Asuin vanhaan hyvään aikaan pienen pätkän Dresdenissä ja siellä oli usein kaupan oven vieressä pitkä rivi vauvoja vaunuissaan odottamassa kun äiti tai isä oli kaupassa. Ainakin neljät, viidet vaunut. Potria vauvoja pilkisteli peitteidensä lomasta.
Stasi piti kyllä maan turvallisena. Eipä taida olla kovin yleinen näky tämän päivän Dresdenissä.
Ei tuo silti Suomessakaan tainnut aivan tavatonta olla siihen aikaan, että lapsi jätettiin vaunuihin nukkumaan ulos. 80-luvulla oli tämä.
Tuli vain tuosta Stasista mieleen tällainen lämmin muisto. Ei minulla pahaa sanottavaa siitä maasta ollut. Niillä varmaan jotka olisivat enemmän halunneet muita poliittisia kantojaan ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. En siis ole ainut, joka ei noista kyselyistä välitä.
On ihan eri asia keskustella vanhemman kanssa, kuin pyytää täyttämään sovellukseen ties mitä intiimejä asioita. Kaikki, mitä kotona tapahtuu ei kuulu valtiolle. Kun miettii vastaamon tietomurtoa, miksei sama voisi käydä sovellukselle.
Kuten joku sanoikin, niin isän syömiset raskausaikana ei kuulu kenellekään. Kysyttiin myös syömmekö yhdessä lämpimän aterian saman pöydän ääressä. Juuri nyt emme, koska olemme eri vuoroissa töissä. Kysyttiin myös, annanko liikkuvan ihmisen mallin muille perheenjäsenille, ilmeisesti siis miehelleni. Mikä ihmeen mallioppilas hänelle olen?
Mihin sovellukseen ja mikä stasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla oli tukevasti ylipainoinen neuvolahenkilö neuvomassa terveellisestä syömisestä, vaikka painoin varmasti alle puolet ellen jopa vain kolmasosan hänen massastaan. Yleensä en ihmisten painoista välitä, mutta tuo tuntui kovin hämmentävältä.
Huvittavaa. Yksi mikä myös ärsytti minua, on se miten kaikkien pitäisi syödä samoin, liikkua samoin tavoin, olla samanlainen elämänrytmi. Ainakin kysymysasettelusta päätellen.
Jotenkin tämä suomalaisuus, että ihmisen pitää mahtua tiettyyn kaavioon tai lomakkeeseen ahdistaa. Jos et, niin herää HUOLI. Hyvin ihmiset elää esim Italiassa ja Espanjassa vaikka eivät vedä valion maitoa ja lautasmallin mukaista ruokaa. Tai harrasta parisuhdeseksiä THL suositusten mukaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia keskustella vanhemman kanssa, kuin pyytää täyttämään sovellukseen ties mitä intiimejä asioita. Kaikki, mitä kotona tapahtuu ei kuulu valtiolle. Kun miettii vastaamon tietomurtoa, miksei sama voisi käydä sovellukselle.
Kuten joku sanoikin, niin isän syömiset raskausaikana ei kuulu kenellekään. Kysyttiin myös syömmekö yhdessä lämpimän aterian saman pöydän ääressä. Juuri nyt emme, koska olemme eri vuoroissa töissä. Kysyttiin myös, annanko liikkuvan ihmisen mallin muille perheenjäsenille, ilmeisesti siis miehelleni. Mikä ihmeen mallioppilas hänelle olen?
iPana app on sovellus johon kaikki pitää kirjata. Stasin voit googlata
Onneksi jäin lapsettomaksi. Ottaisi päähän sen verran rankasti utelut seksielämästäni, että tiedustelusin, haluaako täti mahdollisesti videomateriaalia. Jos ei halua, hänen ei tarvitse tietää mitään muutakaan aiheesta.
Voi jeesus oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan. Onko tämä joku uusi juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan. Onko tämä joku uusi juttu?
Varmaan jo vuosia ollut käytössä.
Neuvolalla jää enemmän aikaa huoli -ilmoitusten tekoon, kun äidit itse tekevät sen työn mitä neuvola ennen teki. Ohis
Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.
Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...
Vierailija kirjoitti:
Totesin itse ihan saman asian 10 vuotta sitten. Ihan ihme kysymyksiä ja uteluita. Ja aika vanhanaikaisia ja suvaisemattomia näkemyksiä. Ei tarvitse vastata.
Itse opiskelin terveydenhoitajaksi 15 vuotta sitten ja jo tuolloin nämä merkit oli havaittavissa.
Tästä ohimennen mainitsin kurssikavereille ja sain vain *askaa niskaan. Minua pidettiin ahdas mielisenä.. no neuvolassa on paljon hyvää, mutta nämä kyselyt ja utelut yhdistettynä hoitajaan joka ottaa kaiken kirjallisesti niin voipi vanhemmista tuntua vähän ahdistavalle.
Vierailija kirjoitti:
Olin neuvolassa harjoittelussa ja sain ohjaajaltani palautetta, että olen liian suurpiirteinen sinne. Koska ensikäynnillä en kysellyt tarkasti juuri levitteitä ja yksityiskohtaisesti kysellyt kaikkea läpi. Mielestäni oli hölmöä kysellä samat asiat läpi jotka oli asiakas jo kirjoittanut meille. Asiakkaana oli hoikka hyvässä kunnossa oleva pariskunta. Tuhahtelivat vastaukseksi, etteivät syö leipää.
Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...
Ymmärrän että jotain työntekijää voi itseäänkin hävettää kysellä kaikki yksityiskohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työskentelen terveydenhoitajana koulussa. Vauvoja tulen aina kaipaamaan mutten jaksa sitä pikkutarkkuutta jokaisessa asiassa. Ymmärrän vauvaan ja raskauteen liittyvät tarkkuudet mutta että leivänpäälliset...Ymmärrän että jotain työntekijää voi itseäänkin hävettää kysellä kaikki yksityiskohdat.
Samoin. Oma th on yli-innokas kyselijä ja jo puheluissa tullut huomautettavaa (en tosiaan käytä maitotuotteita ollenkaan ja syön 50 mg d-vitamiinia 10 mg sijaan). Ap
Neuvolassa voisi paremmin kohdistaa kyselyt tarpeen mukaan, jos huoli herää. Monet tuntuvat teiniäideille kohdistetuilta. Todella lapsellisia.
Minullekkin annettiin pari vuotta sitten joku vihkonen, mihin olisi pitänyt täytellä syömisiä ja kuinka liikkuu yms. Kertaakaan en täyttänyt mitään siihen, eikä siitä kyllä puhuttu enää ensimmäisen käynnin jälkeen.
Jos on kotona asiat hyvin ei ole mitään salattavaa
Ihan itsekin lastensuojelutyötä tehneenä koen, ettei perheen kaikki sisäiset asiat kuulu neuvolatädeille. Jotkut kyselyt tuntuvat olevan ihan silkkaa utelua.