Riittääkö 6-7 h unta/yö aikuiselle ihmiselle? (jatkuva väsymys)
Varsinainen kysymys otsikossa.
Lapset menevät nukkumaan n. klo 21-22, sen jälkeen katsotaan miehen kanssa jakso jotain sarjaa ja sänkyyn pääsee vaihtelevasti klo 23-24 välillä. Herätys aamulla klo 6-7 aikoihin ja siis MYÖS viikonloppuna, koska nuorimmainen lapsi on aamuvirkku ja herättää aina meidät vanhemmatkin.
Näillä unilla menty nyt vuosia ja kova uupumus alkaa painaa. Olen miettinyt kilpparia, ruokavaliota, rauta-arvoja jne. mutta voiko sittenkin olla, että nukun kerta kaikkiaan liian vähän?
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (186)
Ei tod riitä. Menin usein nukkumaan 9-10 ja heräsin seur aamuna 11 jos oli vapaa päivä tai jopa 12 ihan huolella. Mutta yleensä riittää se 9h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä katsotte "jotain sarjaa" puolilleöin jos kerran pitää herätä aamukuudelta? Minkähän takia oikein väsyttää? Nyt on kovat mysteerit.
Harvemmin puolilleöin arkisin, yleensä siis klo 22-23 välillä katsotaan ja sen jälkeen nukkumaan.
Ja vastaus: tuo on vuorokaudessa ainoa hetki, kun saadaan miehen kanssa olla ihan kahdestaan hiljaisessa kodissa. Pötkötellään sylikkäin sohvalla ja katsotaan jotain laatusarjaa suoratoistona.
Meillä ei ole tukiverkostoa tai lastenhoitomahdollisuutta, joten hetki yhdessä iltaisin pitää meidät jotakuinkin järjissään ja parisuhteen kunnossa.
Tyhmältähän se paperilla kuulostaa, kun vastapainona sitten väsyttää niin p*rkeleesti. Siksi tämä aloitus.
AP
Sinänsä ymmärrettävä halu viettää laatuaikaa, mutta koska nykytilanteessa kärsit väsymyksestä, suosittelen tuon harrastuksen laittamista hyllylle esim. kuukaudeksi ja testaat, paraneeko olosi nukkumalla vähintään 8h yössä.
Onko yllätys että väsyttää jos nukut jatkuvasti liian vähän? No onneksi siihen on helppo ratkaisu, älkää katsoko sitä sarjaa. Itse saan nykyään nukuttua opamoxilla saman verran ja se on aikaisempaan verrattuna hyvin, mutta en kuitenkaan jaksa tehdä juuri muuta kuin käydä töissä.
Mä nukkuisin mielelläni vaikka viikon putkeen, mutta kun ei unta tule. Olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta jo 17 vuotta enkä edes nukahda ilman unilääkkeitä. Niidenkin avulla nukun muutaman tunnin tai sit en sitäkään. Kaikki hoidot ja konstit on kokeiltu, lääkärit käyty. Ei kannata ehdotella lämmintä maitoa iltaisin tai unipäiväkirjan pitoa ym. lapsellisuuksia. Ei ole olemassa ainuttakaan "konstia" unen saamiseksi, mitä en jo tietäisi / olisi kuullut, mutta kun ne eivät auta!
Toi on aika paha että täytyy rytmittää lapsen nukkumaan menon välillä omaa aikaa ja omaa nukkumista. Monen vanhoja lapset ovat? Voisivatko mennä vaikkapa puoltuntia aiemmin jo valmistautumaan nukkumaan menoon? Tai aikaisin heräävän myöhemmin? Jos tekisi jtn omia juttujaan?
Lapsenne ovat varmaan vielä aika pieniä? Kyllä muutaman vuoden pärjää ilman laatusarjojakin.
Itse olen pärjännyt, koska huomasin rakastavani unta enemmän kuin sarjoja. :D
Lapseni nyt 5v. Viimeistään lapsen kouluikään mennessä varmaan pystyy palaamaan sarjojen pariin, ei kauaa enää.
Mitä jos tekisitte niin että jompi kumpi teistä vain herää aamulla vuoropäivin kun nuorimmainen herää? Siten saisitte vuorollamme nukkua vähän pidempään joka toinen aamu. Voisitkohan yrittää vähentää päiväunista että nukkuisi pidemmät yöunet? Itsellä lapsi joka nukkuu ilta 21-22 sinne aamu 9😅 lapseni ei tykkää nukkua päiväunia kuin yhdet ja yritän että enää illalla ei nukkuisi tai sitten ei nuku pitkiä yöunia ja herää aikasin ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä katsotte "jotain sarjaa" puolilleöin jos kerran pitää herätä aamukuudelta? Minkähän takia oikein väsyttää? Nyt on kovat mysteerit.
En ymmärrä minäkään, että valittaa yöunien vähyyttä, jos kerran katselee tv:tä myöhään. Menisi nukkumaan ja mies voi katsoa sarjoja, jos niin haluaa. Kaikenlaista!!! :(
Ehkä haluavat yhteistä aikaa lasten mentyä nukkumaan?
Miksi vain mies katsoisi sarjoja, jos molemmat haluaa? Vuoroiltoina uhraudutaan siten, että katsotaan ne sarjat yhdessä tai tehdään mitä tehdään, mutta vuorollaan toinen kärsii sen heräämisen ja toinen saa tasata unta. Jos mies lähtee aikaisin töihin, niin sitten ongelma on yhteinen - eli jos molemmat joka aamu heräävät samaan aikaan, mutta mies kestää sen vähillä unilla, nainen ei, niin sitten toki nainen menee aikaisemmin nukkumaan miehen valvoessa myöhempään. Jos taas mies katselee sarjoja yömyöhään, mutta nukkuu aamulla pitkään, niin sitten vaan vuorot kehiin. Samoin mahdollisissa yöheräämisissä.
Mulla sama tilanne oli samoine aikatauluineen. Ratkaisu, että menin nukkumaan tuntia aikaisemmin eli klo 22. Auttoi vähän. Kannattaa yrittää viikonloppuna nukkua vähän ekstraa jos voi
Eikö teillä voisi olla _sängyssä_ sylikkäin laatuaikaa sen jälkeen kun lapset on menneet nukkumaan? Tulisi unionin paremmin.
Älkää katsoko joka ilta TV tai viettäkö laatuaikaa. Mene joskus nukkumaan ja viettäkää tätä laatuaikaa vain joskus niin ehdit nukkuakkin.. se on joko tai valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Lapsenne ovat varmaan vielä aika pieniä? Kyllä muutaman vuoden pärjää ilman laatusarjojakin.
Lapseni nyt 5v. Viimeistään lapsen kouluikään mennessä varmaan pystyy palaamaan sarjojen pariin, ei kauaa enää.
Lapsilla on valitettavasti isohko ikäero, joten tässä on jo kymmenisen vuotta menty lasten ehdoilla. AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne oli samoine aikatauluineen. Ratkaisu, että menin nukkumaan tuntia aikaisemmin eli klo 22. Auttoi vähän. Kannattaa yrittää viikonloppuna nukkua vähän ekstraa jos voi
Niin ja lisäsin vähän liikuntaa arkeen, jätin iltakahvit ja teet väliin. Verikokeissa kävin myös ennen näitä muutoksia ja sieltä ei löytynyt vastausta väsymykseen. Nämä muutokset kuitenkin auttoivat. Ruokavaliosta kannattaa myös karsia vähän sokereita jos on. Viimeistään teini-iässä luulisi lapsenkin unentarpeen kasvavan. Veriarvot on hyvä idea tarkastuttaa kuitenkin jos et ole pitkään aikaan käynyt testeissä. Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Toi on aika paha että täytyy rytmittää lapsen nukkumaan menon välillä omaa aikaa ja omaa nukkumista. Monen vanhoja lapset ovat? Voisivatko mennä vaikkapa puoltuntia aiemmin jo valmistautumaan nukkumaan menoon? Tai aikaisin heräävän myöhemmin? Jos tekisi jtn omia juttujaan?
Joo, tämä tilanne on mennyt hankalammaksi lasten kasvamisen myötä ja nyt ollaan tilanteessa, jossa on vielä yksi nukuttamista kaipaava pienempi ja yksi mielellään valvoskeleva alakoululainen, jota pitää olla patistelemassa nukkumaan. Mutta ehkä voisi yrittää edes sen puoli tuntia aikaistaa lasten iltaa. AP
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys että väsyttää jos nukut jatkuvasti liian vähän? No onneksi siihen on helppo ratkaisu, älkää katsoko sitä sarjaa. Itse saan nykyään nukuttua opamoxilla saman verran ja se on aikaisempaan verrattuna hyvin, mutta en kuitenkaan jaksa tehdä juuri muuta kuin käydä töissä.
Älä katso joka päivä sarjoja miehesi kanssa. Pyhitä myös unellesi ja itsellesi aikaa unen kautta tai oikeasti olet kohta ihan naatti ja sit olet pulassa totaalisesti uupumuksen kanssa. :) tai sitten toinen vaihtoehtoehdotus, että katsotte puolituntia vähemmän sarjoja niin pääset aiemmin nukkumaan... ja keksikää välillä muutakin kun sarjoja iltaisin☺️ Ja myös päivisin tehkää perheenä aktiviteettia niin saatte myös siinä laatuaikaa ja läheisyyttä vaikka lapset ovatkin mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on valitettavasti isohko ikäero, joten tässä on jo kymmenisen vuotta menty lasten ehdoilla. AP
Mahtoiko se olla isokin yllätys, mitä pienet lapset vaativat vanhemmiltaan? En ymmärrä. Vielä kun lapsilla on noin iso ikäero, voisi teidän kuvitella tienneen, mitä se uusi vauva tuo tullessaan.
Tingi sarjojen katsomisesta. Mene vaikka kolmena iltana nukkumaan aikaisemmin. Vuorotelkaa viikonloppuheräämiset niin, että molemmat saavat nukkua yhtenä aamuna niin pitkään kun nukuttaa. Ja siis oikeasti toteutatte tämän niin, että lapset eivät tule häiritsemään nukkuvaa eikä toinen valita, vaikka nukkuja heräisi vasta päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä tilanne on mennyt hankalammaksi lasten kasvamisen myötä ja nyt ollaan tilanteessa, jossa on vielä yksi nukuttamista kaipaava pienempi ja yksi mielellään valvoskeleva alakoululainen, jota pitää olla patistelemassa nukkumaan. Mutta ehkä voisi yrittää edes sen puoli tuntia aikaistaa lasten iltaa. AP
Hmm. Mitä jos keksisit tälle ala koululaisellesi jtn energiaa vievää puuhaa iltaa kohden että väsyttäisi eikä ole ettei malttaisi mennä nukkumaan ja joudut patistelemaan. Väsähtäisi / haluaisi itse nukkumaan jos saa energiaa vievää aktiviteettia iltaa kohden
Harvemmin puolilleöin arkisin, yleensä siis klo 22-23 välillä katsotaan ja sen jälkeen nukkumaan.
Ja vastaus: tuo on vuorokaudessa ainoa hetki, kun saadaan miehen kanssa olla ihan kahdestaan hiljaisessa kodissa. Pötkötellään sylikkäin sohvalla ja katsotaan jotain laatusarjaa suoratoistona.
Meillä ei ole tukiverkostoa tai lastenhoitomahdollisuutta, joten hetki yhdessä iltaisin pitää meidät jotakuinkin järjissään ja parisuhteen kunnossa.
Tyhmältähän se paperilla kuulostaa, kun vastapainona sitten väsyttää niin p*rkeleesti. Siksi tämä aloitus.
AP