Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten mielenterveys- ja päihdepotilaiden läheiset jaksatte jatkuvaa huolta?

Vierailija
04.03.2021 |

Vai pystyttekö olemaan välittämättä?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän kommentin, mutta meni sensuuriin. Mitähän kiellettyä siinä oli? Kirjoitin, että itse en meinaa jaksaa poikaani, joka juo itseään h e n g i l t ä. Olen m a s e n t u n u t ja yritän hoitaa sitä liikunnalla ja harrastamalla. Meneeköhän nytkään tämä viesti läpi?

Vierailija
2/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkon välit. En kanna toisten taakkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanutkaan. Veljeni on skitsofreenikko ja varsinkin ensimmäinen psykoosi oli todella paha. Väkivaltaisuutta ja muuta. Muitakin tuli, hirveä huoli ja ainainen pelko. Tämä oli tuskallista ja minulle tuli tunne, että sekoan itsekin. Siksi minun oli pakko etäännyttää itseni, se oli parempi. Veljellä on asiat nykyisin hyvin, tai hoitotasapaino. Hän ei kuitenkaan ole enää se sama ihminen kuin ennen.

Vierailija
4/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä jaksa.

Vierailija
5/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se omaan jaksamiseen vaikuttaa. Veljellä mt- ja päihdeoireilua jo yli vuosikymmenen ajan, eikä tilanne millään muutu parempaan päin. Itsemurhauhkailua, valehtelua, manipulointia, haukkumista ja tyhjiä lupauksia on vuosien varrella kuullut ihan tarpeeksi. Monesti olen ajatellut, että laittaisi kokonaan välit poikki, kun ei vaan jaksa. Toistaiseksi pidetään vielä yhteyksiä, mutta olen alkanut ottaa etäisyyttä, jottei oma elämä kärsisi liikaa.

Vierailija
6/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä jaksakaan, kyllä siinä omakin mielenterveys kärsii ja omakin elämä osittain pilalla.

Vierailija
7/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen. Muistutan että rakastan. Se on raskasta kun kyseessä on oma lapsi. Mutta olen ajatellut niin, että jos hän lähtee ennen minua niin onneksi minullakin on jo elämä lähellä puoltaväliä. Onneksi ikävä loppuu kuolemaan. Mutta vielä on elossa. Hyvä niin.

Vierailija
8/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustin ja tsemppasin hautaan saakka. Kerroin ihan suoraan, mitä on edessä ja odotettavissa noilla elintavoilla. En silti hylännyt vaikka raskasta oli välillä. Nyt hän on ollut kuolleena jo yli 10 vuotta, silti meinaan välillä soittaa kuulumisia. Ei kaikki addiktit ole pahoja ihmisiä vaikka itseään tuhoavat. Kieltämättä en pelkää enää puhelinta ja nykyään se on aina äänettömällä.

Vierailija
9/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se omaan jaksamiseen vaikuttaa. Veljellä mt- ja päihdeoireilua jo yli vuosikymmenen ajan, eikä tilanne millään muutu parempaan päin. Itsemurhauhkailua, valehtelua, manipulointia, haukkumista ja tyhjiä lupauksia on vuosien varrella kuullut ihan tarpeeksi. Monesti olen ajatellut, että laittaisi kokonaan välit poikki, kun ei vaan jaksa. Toistaiseksi pidetään vielä yhteyksiä, mutta olen alkanut ottaa etäisyyttä, jottei oma elämä kärsisi liikaa.

Voi ei hyvin tutulta kuulostaa. Kestänyt lähes 20 vuotta. Nyt alkaa olemaan itsellä takki tyhjä 😓 mutta silti joku huoli, pettymys ja harmitus tuolla sisimmässä kalvaa. Terapiasta en koe saaneeni apua. Ap

Vierailija
10/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noina vuosina se oli kestämistä ja ja jaksamista joka ikinen päivä, eikä osannut ajatella miten ja milloin se päättyy.  Nyt kun mt-omainen on jo edesmennyt, alkaa muistaa jo ihan mukaviakin asioita vuosien varrelta, kun kuitenkin oltiin samaa perhettä.  Se musta taakka taitaa siis, onneksi, jäädä muistoissa taka-alalle, vaikka se akuuttina aikana hallitsee kaikkea.

Vierailija
11/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin pitkän kommentin, mutta meni sensuuriin. Mitähän kiellettyä siinä oli? Kirjoitin, että itse en meinaa jaksaa poikaani, joka juo itseään h e n g i l t ä. Olen m a s e n t u n u t ja yritän hoitaa sitä liikunnalla ja harrastamalla. Meneeköhän nytkään tämä viesti läpi?

Kuulostaa raskaalta vielä kun kyseessä oma lapsi. Voimia sinulle 💙

Vierailija
12/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanutkaan. Veljeni on skitsofreenikko ja varsinkin ensimmäinen psykoosi oli todella paha. Väkivaltaisuutta ja muuta. Muitakin tuli, hirveä huoli ja ainainen pelko. Tämä oli tuskallista ja minulle tuli tunne, että sekoan itsekin. Siksi minun oli pakko etäännyttää itseni, se oli parempi. Veljellä on asiat nykyisin hyvin, tai hoitotasapaino. Hän ei kuitenkaan ole enää se sama ihminen kuin ennen.

Hyvä kuitenkin kuulla että hän on löytänyt jonkinlaisen tasapainon 💙

Vierailija
13/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen. Muistutan että rakastan. Se on raskasta kun kyseessä on oma lapsi. Mutta olen ajatellut niin, että jos hän lähtee ennen minua niin onneksi minullakin on jo elämä lähellä puoltaväliä. Onneksi ikävä loppuu kuolemaan. Mutta vielä on elossa. Hyvä niin.

💖 Ap

Vierailija
14/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia sinulle, äläkä ajattele vain sitä kuolemaa.  Sinulla on vielä paljon elämää edessä, ja niin voi olla läheiselläsikin, vaikka ei siltä aina siellä synkimmssä kuplassa tunnukaan.  

Vierailija
15/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustin ja tsemppasin hautaan saakka. Kerroin ihan suoraan, mitä on edessä ja odotettavissa noilla elintavoilla. En silti hylännyt vaikka raskasta oli välillä. Nyt hän on ollut kuolleena jo yli 10 vuotta, silti meinaan välillä soittaa kuulumisia. Ei kaikki addiktit ole pahoja ihmisiä vaikka itseään tuhoavat. Kieltämättä en pelkää enää puhelinta ja nykyään se on aina äänettömällä.

Samaa mieltä että adiktitkin ihmisiä. Jotain tuskaa moni heistä todennäköisesti pakenee. Ja vaikka päällämne seisoisimme, emme heidän puolesta voi elää. Otan osaa menetykseesi.

Vierailija
16/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä jaksakkaan. Varsinkin kun sitä kestää loputtomiin ja mitään loppua ei näy. Ehkä vain kuolema armahtaa tai helpottaa? Loppuukohan minulta voimat ensin?  Kun tietää että yhtään mikään tai kukaan ei auta. Joskus mietin, millainen ihminen olisin ilman tuota yhtä lähimmäistäni? Millaista elämää eläisin?

Suomi on näitä surullisia tarinoita täynnä.

Vierailija
17/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset / läheiset apua voi omaan jaksamiseen hakea FinFamista.

Vierailija
18/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tämän lukeminen alkoi huolestuttamaan. Itselläni on pakko-oireinen häiriö ja masennusta. Olen useasti pyytänyt äidiltäni anteeksi sitä että olen hänelle niin iso taakka, johon hän aina vastaa että "höpöhöpö, et ole, rakastan sinua aina.". Toisaalta se ei ole minun vikani että olen sairas ja että aivokemiani ovat pysyvästi epätasapainossa, mutta joskus kyllä tulee sellainen olo että pettymyshän minä taidan olla.

Vierailija
19/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valinnut jäädä lapsettomaksi, sillä tämä maailma on mielestäni pelkkää pahuutta. Tunnen katkeruutta vanhempiani kohtaan, kun minut tänne synnyttivät kärsimään. Uskonkin, että moni kokee samoin ja ehkä tätä on vanhempien vaikea ymmärtää? Kun lapsella ei ole kiitollisuutta "elämän lahjasta" tai edes halua yrittää elää tätä elämää. Siksi moni turvautuu päihteisiin, koska elämä ei ole elämisen arvosta. Ja edes vanhemmat eivät saa päihdekierrettä katkeamaan, sillä hehän tänne pas*kaan laittoivat kärsimään ja ovat siten osasyyllisiä.

Vierailija
20/41 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä jaksakkaan. Varsinkin kun sitä kestää loputtomiin ja mitään loppua ei näy. Ehkä vain kuolema armahtaa tai helpottaa? Loppuukohan minulta voimat ensin?  Kun tietää että yhtään mikään tai kukaan ei auta. Joskus mietin, millainen ihminen olisin ilman tuota yhtä lähimmäistäni? Millaista elämää eläisin?

Suomi on näitä surullisia tarinoita täynnä.

Itse pelkään että loppuelämäni on täynnä vain surua ja murhetta. On myös tullut mieleen tuo että armahtaako kuolema? Hänen tai minun. Voimaa sinullekin!