Toisen jalan sisäinen värinä ja muut vaivat, selkäkö syynä?
Kokemuksia? Vaivannut jo kuukausia, ja lääkäri pyörittelee sormiaan ja totesi fysioterapiakäynnin kautta fibromyalgian ilman paria verikoetta kummempaa tutkimusta. Lihasvoima on hieman heikompi fyssarin mukaan tässä kyseisessä jalassa myös, itse en ole pitänyt kummallisempana kun ajatellut että aika perus että toinen puoli toista vahvempi jne. Alaselkä vaivasi vuosi sitten, en tiedä liittyykö siihen. Kipupiste tuolloinkin samalla puolella alaselässä, kun jalkavaiva. Miltä kuulostaa? Varsin epämukavan tuntuista tuo jatkuva hurina/värinä, ja kun mikään ei ole auttanut vaivaan.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ylipainoa? Kuinka usein urheilet kunnolla?
No mitat on 168/55, eli ei johtune ylipainosta. Useampana päivänä urheilen kunnolla, hyötyliikuntaa päivittäin.
Ap
No mulla oli taannoin kuukausia sellaista pistelyä ja puutumista toisessa jalassa, epäilin ms ja kävin lääkärilläkin. Ei löytynyt syytä ja se sitten hävisi. Värinää ja nykimistä oli pari vuotta sitten ja se korjaantui voimakkaalla magnesiumannoksella.
Hermopinne, hermo puristuksissa jossain esim iskias
Vierailija kirjoitti:
No mulla oli taannoin kuukausia sellaista pistelyä ja puutumista toisessa jalassa, epäilin ms ja kävin lääkärilläkin. Ei löytynyt syytä ja se sitten hävisi. Värinää ja nykimistä oli pari vuotta sitten ja se korjaantui voimakkaalla magnesiumannoksella.
Mulla ollut myös toisinaan siellä täällä puutumista ja pistelyä myös, mut eivät näe aiheelliseksi tehdä neurologisia tutkimuksia.. Värinää ja tuota nykimistäkin on, kokeilin magnesiumia mutta ei auttanut. Lisärauta auttanut vähän nykinöihin, kun ferritiini matalahko, mut ei taida tuo väriseminen johtua noista arvoista eikä oo muutosta näkynyt sillä suunnalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi jos tästä kyse? Oon kaikenmaailman jumpat, liikunnat, venytykset kokeillut mutta vaiva pysyy. Ja on siis semmoista jatkuvaa tasaista värinähälytyksen omaista tunnetta polvitaipeesta alaspäin.
Ap
Todennäköisemmin selän vaivat johtuvat jaloista kuin päinvastoin. Esimerkiksi voit käyttää toispuoleisesti jalkoja jostain syystä ja se vaikuttaa jalkojen lihastasapainoon, lantion asentoon, selkään ja koko kehon asentoon. Onko toinen jalkateräsi eri asennossa kuin toinen, tai oletko joskus loukannut jalkaasi?
Voihan se vaiva selästäkin johtua, jos on vaikka hermo puristuksissa. Mutta tuosta värinästä en tiedä. Onko joku pieni lihas kroonisesti jännittynyt jalassa ja siksi värinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi jos tästä kyse? Oon kaikenmaailman jumpat, liikunnat, venytykset kokeillut mutta vaiva pysyy. Ja on siis semmoista jatkuvaa tasaista värinähälytyksen omaista tunnetta polvitaipeesta alaspäin.
Ap
Viittaa iskiashermon pinteeseen jonka syynä tod näk välilevynpullistuma tai hermojuuriaukon ahtaus neljännen tai viidennen nikaman niikamavälissä eli lannerangassa.
Voimanheikkous viittaa myös siihen.
Onnistuuko kantapääkövely symmetrisesti vai ”tipahtaako” tuo heikomman jalan jalkaterä?
Onko tuntopuutoksia ns Adidasraitaa pitkin?
Varaa aika selkävaivoihin erikoistuneelle ortopedille ja pyydä lähete lannerangan magneettiin. Jos pelkkä pullistuma, hoito on konservatiivista. Leikkaus vasta kun tulee pareesi jalkaan.
Tsemppiä ap:lle
T. kaksi selkäleikkausta takana
Mulla tulee tollasia ympäri kehoa aina silloin tällöin ja katoaa. Johtuu luultavasti raudanpuutteesta, joka todettu.
Eli ihan kuin kehoa vasten olisi kännykkä värinähälytyksellä, tulee parin sekunnin värinä, sitten parin sekunnin tauko, taas värinä ja tauko. Pienellä alueella.
Paljon sun ferritiiniarvo oli?
En osaa sanoa, mikä syynä, mutta mulla on samaa. Käytännössä koko ajan ja molemmissa jaloissa. Enää en siihen kiinnitä huomiota, mutta iltaisin maate mennessä huomaan. Aloitin liikunnan kolme ķuukautta sitten, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta aina värisee. Äidillä oli neuropatia ja se kai kulkee suvussa, mutta en ole lääkäriin mennyt, kun tämän kanssa tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tää magnesiumin puutos voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mineraalipuutokset ovat aika yleisiä suomalaisilla. Tavallisesta ruoasta ei välttämättä saa riittävästi mineraaleja, kun maaperämmekin mineraaliköyhää.
Mulla puutui jalka ja lopulta aloin ontua. Ravasin työterveydessä ja lähettivät mangneettiin Töölöön kirurgiselle. Tunto katosi säärestä edestä.
No, leikkaus heti ja kiireellä. Toiseksi alimmassa selkänikamassa välilevy puristi hermoa.
Iskiashermo lähtee lanneselästä (L5-S2) ja kulkee pakaran kautta varpaisiin asti. Kun puhutaan iskiasoireista, tarkoitetaan iskiashermon ärsytyksestä johtuvaa kipua alaselässä tai muualla hermon alueella. Oireet voivat tuntua pelkästään alaselässä, mutta ne voivat ulottua pakarasta jalkaa pitkin varpaisiin saakka.
Iskiashermo menee pakarasta takareiden kautta etusääreen ja pottuvarpaaseen
Kuinka paljon tälläinen ”sisäinen värinä” vaikeuttaa elämää, työkykyä tai harrastuksia? Jos rajoite on vähäinen ja kykenet elämään normaalisti, niin ei vaikuta kovinkaan kummoiselta. Hoitona normaali elämän jatkaminen, monipuolinen liikunta yms.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pistely, puutuminen, värinä ja nykiminen johtui stressistä. Lisäksi aivan yllättäen ranteet tuli niin kipeiksi ja voimattomiksi etten pystynyt edes tarjotinta kannattelemaan jouluna. Ei ole koskaan ennen ollut mitään tuollaista. Lääkäreillä juoksin yhden vuoden, hermoratatutkimus koko kropalle tehtiin, kymmenittäin verikokeita, tähystyksiä ja muut skannaukset putkissa. Terve kuin pukki. Mielen voima on ihmeellinen.
Ferritiiniarvo oli 28. Juurikin kuvaisin tunnetta semmoisena puhelimen värinähälytyksen tunteena jossain jalan sisällä, aluksi luulinkin että puhelin soi taskussa. Ja kun värisee ihan kokoajan , eikä vain esim rasituksen jälkeen (joskin huomaan että tunne on voimakkaampi jos ollut enemmän liikkeellä).
Lähinnä tuota selkäasiaa epäilen, kun oli tosiaan alaselkä tuolta vasemmalta viime vuonna niin kipeä, etten nukkunut viikkoihin juuri yhtään ja jouduin syömään särkylääkettä kuin karkkia. Ei sitä silti kukaan halunnut tutkia, juurikin koska masennustaustaa löytyy ja ihan kaikki halutaan laittaa mielen ongelmien piikkiin. Triptyl mulla olisi reseptillä, mutta en pysty syömään sitä järkyttävien sivuoireiden takia, eikä mielialalääkkeistä ole ollut mitään hyötyä näihin fyysisiin vaivoihin. Lisään, että vasemman jalan keskimmäiset kolme varvasta puutuilevat usein etenkin kävellessä.
Ja eipä vaiva varmaan kummoiselta kuulosta, mutta tämä on äärimmäisen epämiellyttävää ja vaikeuttaa nukkumista ja liikkumista, kun rasitus pahentaa selkeästi ja välillä pakottaa makoilemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ferritiiniarvo oli 28. Juurikin kuvaisin tunnetta semmoisena puhelimen värinähälytyksen tunteena jossain jalan sisällä, aluksi luulinkin että puhelin soi taskussa. Ja kun värisee ihan kokoajan , eikä vain esim rasituksen jälkeen (joskin huomaan että tunne on voimakkaampi jos ollut enemmän liikkeellä).
Lähinnä tuota selkäasiaa epäilen, kun oli tosiaan alaselkä tuolta vasemmalta viime vuonna niin kipeä, etten nukkunut viikkoihin juuri yhtään ja jouduin syömään särkylääkettä kuin karkkia. Ei sitä silti kukaan halunnut tutkia, juurikin koska masennustaustaa löytyy ja ihan kaikki halutaan laittaa mielen ongelmien piikkiin. Triptyl mulla olisi reseptillä, mutta en pysty syömään sitä järkyttävien sivuoireiden takia, eikä mielialalääkkeistä ole ollut mitään hyötyä näihin fyysisiin vaivoihin. Lisään, että vasemman jalan keskimmäiset kolme varvasta puutuilevat usein etenkin kävellessä.
Ja eipä vaiva varmaan kummoiselta kuulosta, mutta tämä on äärimmäisen epämiellyttävää ja vaikeuttaa nukkumista ja liikkumista, kun rasitus pahentaa selkeästi ja välillä pakottaa makoilemaan.
Ap
Mene lääkäriin.
Onko sulla ylipainoa? Kuinka usein urheilet kunnolla?