Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijan puheenvuoro: opiskelut ja korona

Vierailija
04.03.2021 |

Olen opiskelija ja minulla menee hyvin. Aikaa on enemmän kuin koskaan. Saa olla kotona mukavassa ympäristössä eikä tarvitse raahautua kampukselle tuhlaamaan aikaa välitunteihin tai ruokataukoihin tai kuuntelemaan kuinka opettaja selittää kymmennettä kertaa asiaa toiselle, kun itse on ymmärtänyt sen ensimmäisellä kerralla. Tunneilla oikeasti kuulee mitä puhutaan eikä tarvitse kuunnella muiden supattelua ja kikatusta niin, että varsinainen opetus menee ohi.

Ärsyttää tämä yleistys. Muutenkin antaa hirveän valittajakuvan kaikista opiskelijoista. Ihan kuin tässä oltaisiin hengenhädässä? Totta kai, on ikävää, jos on omia opiskeluvuosiaan odottanut ja sitten se on tällaista. Mutta on myös ihmisiä, joilla menee paljon huonommin. Minusta on myös käsittämätöntä, että aikuinen ihminen ei pysty itsenäiseen opiskeluun. Miten sitten pärjää työelämässäkään, jos jatkuvasti jonkun pitää olla kädestä ohjaamassa. Ymmärrän mielenterveyden häiriöt, jotka voivat aiheuttaa ongelmia opiskeluun myös lähiopetuksessa. Mutta tuntuu, että suurin osa on oikeasti vain laiskoja.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vi...tt!!!

Vierailija
2/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tätä. Siivellä notkujat pulassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa! Ruikutus on noloa ja ne kellä on oikeasti huonosti asiat, eivät enää pysty narisemaan.

4/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ekan vuoden opiskelija vieraassa kaupungissa kuitenkaan? Pikkuisen eri asia olla vaikka 3. vuoden itsellensä hyvät opiskelurutiinit kehittänyt opiskelija kuin fuksi ilman kokemusta ja kavereita.

Vierailija
5/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uupumus"-taikasanan löytäneet uhriutujanuoret ovat kyllä äärimmäisen huvittavia. Joku parikymppinen jennajessica märisee somessa valtavaa uupumusta kun joutuu hengaamaan yhteiskunnan kustantamassa kämpässään päivällä etäluennoilla eikä illalla pääsekään enää rajoitusten vuoksi orgasmijoogaryhmään eikä konserttiin.

Vierailija
6/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38170 kirjoitti:

Et ole ekan vuoden opiskelija vieraassa kaupungissa kuitenkaan? Pikkuisen eri asia olla vaikka 3. vuoden itsellensä hyvät opiskelurutiinit kehittänyt opiskelija kuin fuksi ilman kokemusta ja kavereita.

Itse asiassa olen. Toisaalta voihan sen kääntää niinkin, että ei ole tullut opeteltua niitä toisenlaisia opiskelutapoja vaan on heti "joutunut" käyttämään itsenäisempiä opiskelumetodeja yms.

Ap

Vierailija
7/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uupumus"-taikasanan löytäneet uhriutujanuoret ovat kyllä äärimmäisen huvittavia. Joku parikymppinen jennajessica märisee somessa valtavaa uupumusta kun joutuu hengaamaan yhteiskunnan kustantamassa kämpässään päivällä etäluennoilla eikä illalla pääsekään enää rajoitusten vuoksi orgasmijoogaryhmään eikä konserttiin.

Millä itse opiskelit?

Vierailija
8/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsenäiselle opiskelulle rajoitukset on vain hyväksi. Ryhmätöitä vaativissa, olettaisin päin vastoin.

9/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla voi sitten olla kokemusta normioloissa opiskelemisesta, johon alussa viittasit?

Vierailija
10/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38170 kirjoitti:

Opiskelurutiinit on kunkin omakohtaisesti luotava työskentelemällä. Kaveritko ne lukurutiinit luo? Kaveritko ne opiskelee opinnot?

Suuri osa opiskelijoista on vanhempien lihapatojen äärellä eikä vieraassa kaupungissa.

Yksinäiset ovat aina pärjänneet omatoimisesti ja työmäärä on ollut sama. Eivät hekään ole valittaneet suuresta työmäärästä, ahdistuksesta ja stressistä, kun siipeilyvaraa ei ole ollut.

Jos pystyy narisemaan, silloin on vielä aika hyvin asiat.

Vierailija
11/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotukset versus todellisuus, niinhän se on. Joillekin mahdollisuus, toisille pettymys.

Itse opiskelin vuosia sitten vanhempainvapaalla maisteritutkinnon. Olisin ollut onnessani jos etämahdollisuudet olisivat olleet nämä kuin tänäpäivänä. Silloin graduryhmä kaiutinpuheluna, luennot 300 km suuntaansa vain 90min luennon takia....

Vierailija
12/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tykkään etäopiskelusta, mutta sosiaalisten kontaktien puutteesta en.

Vierailija
13/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38170 kirjoitti:

Miten sulla voi sitten olla kokemusta normioloissa opiskelemisesta, johon alussa viittasit?

Ensimmäisen vuoden opiskelijat olivat lähiopetuksessa vielä lukuvuoden alussa.

Ap

14/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38170 kirjoitti:

Ap

Ok, täällä Hgin/Espoon seudulla etänä alusta saakka pl. fuksien orientaatioviikkoa.

Vierailija
15/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku uskaltaa tuoda esille raikkaan tulokulman. Ei aloitus tietenkään ole yhtä suosittu kuin valitusketju, mutta faktaa joka sana.

Vierailija
16/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa etäopiskelu tai itsenäinen työskentely, se on ihan mukavaa. 

Mulla hajoaa nuppi siihen että oon nyt ollut 16.3.2020 alkaen yksin 25 neliön parvekettomassa kerrostalokämpässä ja keikkatyötkin loppui samalla hetkellä. Alussa yritin käydä ulkoilemassa, mutta nykyään käyn vaan kauppareissuilla ulkona. Kesällä kävin puistokaljalla muutaman tutun kanssa n.5 kertaa kesä-elokuun välillä.

Siis kyllä ihminen on sosiaalinen eläin, tai ainakin minä olen, ja tuntuu raskaalta istua päivästä toiseen ja ainoa päivittäinen sosiaalinen kontakti on se luento jossa kukaan muu kuin proffa ei puhu mitään eikä mitään interaktiota ole. Tuntuu että aamusta iltaan istuu tietokoneella tekemässä niitä koulujuttuja kun muutakaan ei ole. Joka päivä tuntuu samalta. Ehkä oon masentunut? Ainakin passivoitunut enkä jaksa _tehdä_ mitään(muuta kuin niitä koulujuttuja). Siskon kanssa soittelen videopuheluita, mutta on töissä Saksassa ja ollaan nähty viimeksi jouluna 2019. Mulla ei ole muut perhettä kenelle soittaa tai missä käydä kylässä, ja opiskelukaverit on aika vieraita kun muutin uudelle paikkakunnalle opiskelujen perässä.

Mut jos et osaa asettua toisen asemaan niin ei kai siinä sit.

Vierailija
17/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin joku uskaltaa tuoda esille raikkaan tulokulman. Ei aloitus tietenkään ole yhtä suosittu kuin valitusketju, mutta faktaa joka sana.

Oli tästä jo viime keväänä puhetta.

Pitää kuitenkin muistaa, että osa sosiaalisista ihmisistä kärsii siitä, että eivät pääse metelöimään välitunneilla jne. Toiset taas kärsivät siellä metelissä :D

Vierailija
18/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38170 kirjoitti:

Ap

Eivätpä olleet ainakaan  Helsingin yliopistossa tai sitten meillä on erilainen käsitys mitä opetus ja lähiopetus ovat

/yliopistomies

Vierailija
19/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarpeeksi huomiota. Niisk.

Vierailija
20/60 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lisään vielä että en suinkaan halua että yhteiskuntaa avataan ennenkuin rokotukset on hyvällä mallilla, tai että pitäisi olla rajoituksia vähemmän, tälle tilanteelle nyt ei voi mitään.

Vain ymmärrystä että vaikka jotkut nauttivat etäopiskelusta, joillekin se on rankkaa ja uuvuttavaa.

t.16