Mitä nää jutut on ettei vauvan kanssa pysty syömään ruokaansa lämpimänä?
Tai käymään vessassa tai suihkussa. Äitikin voi olla vähän itsekäs. Tai ei edes itsekäs vaan pitää kiinni ihan omista perustarpeista jotta jaksaa. Jos vauva on just syönyt ja kuivitettu hänet voi laittaa sylistä muualle jotta saa syötyä. jos on kovin itkuinen, laittaa kantoliinaan ja siihen, saat itse syötyä kuitenkin. Vauvan ei ole pakko olla rinnalla kokoaikaa, voit käydä vessassa vaikka vauva itkisikin ilman 2min syliä. suihkussa sitteriin? kuinka vaikeaa tämä voi olla? kyllähän ihmisen perus tarpeistaan pitää huolehtia, eikä jokaiseen vauvan itkuun ja nitinään ole pakko sillä sekunnilla reagoida.
Kommentit (132)
Itse en kyllä jaksanut kuunnella sitä vauvanitkua jotta olisin vaan kylmästi syönyt. Haukkasin jotain jotta ei ollut liian nälkä.
Otelläni vauvan itku nosti sykettä ja ahdisti, sehän sen tarkoitus onkin, että saadaan vanhempien huomio jotta jää henkiin.
Jos vauvan itku on ihan sama huutaakp vai ei , ei sitä lasta tule hoidettua yhtä hyvin kuin sellainen jolla primitiivireaktiot toimii eli nostetaan se lapsi syliin ja lohdutetaan/syötetään/ jne.
Ei mikään ihme että on tunnekylmiä aikuisia, heidät on varmaan jätetty huutamaan itsekseen.
Mä muistan ainakin valmistelleeni yliopiston yhteishaun ennakkotehtäviä vauvan kanssa aika hyvissä meiningeissä. Välillä tuli joitain keskeytyksiä, mutta sain silti joka päivä 4-6-8 tuntia puuhailtua. Vauva oli silloin 4-5 kk, ettei koko ajan nukkuva vastasyntynytkään enää silloin. Ehdin tehdä jotain jumppaakin joka päivä. Vaikeinta oli olla yksin kaikki päivät ja olikin hyvä, että oli sitten jotain hyödyllistä tekemistä, mua ainakin masentaa pelkkä arjen pyöritys ilman päämääriä yksin. Sori kun sanon, mutta kyllä musta nämä jotka ei suihkussa pysty käymään eikä mikään perusasia enää onnistu, kuulostaa siltä, että veto on yleisesti pois. Ruoka nyt voi jäähtyä jos sen lämmittää mikrossa ja lapsi herää aina itkemään kun mikro piippaa. Suihkussa käynnistäkin voi herkkäuninen lapsi herätä jos ei ole tottunut siihen, että talossa on mitään ääniä nukkuessa. Mutta jos ei oikeasti vaan pysty mitää enää vauvan kanssa tekemään paitsi istumaan perseellään niin yritys ei myöskään varmasti ole kova. Sori kun sanoin ja meillä on useampikin lapsi, kyllä silti olen suihkussa käynyt ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pienen vauvan itkuun on käsittääkseni kyllä hyvä vastata aika lailla just sillä sekunnilla, jotta perus turvallisuuden tunne muodostuu. Meillä koliikkivauvan kanssa söin ruokani usein kylmänä, sillä halusin hoivata pientäni hädän hetkellä. Kokeilin kyllä myös liinaa ja kantoreppua, mutta vauva suorastaan inhosi sitä. Nyt hänestä on kasvanut tasapainoisen oloinen taapero, jolla vaikuttaa olevan tosi hyvät taidot tunteiden säätelyssä ikäisekseen.
Niin ja piti vielä sanoa, että vauva saattoi syödä vaikka 9h putkeen tissiä...Ei siinä ehtinyt kuin juosta välillä vessassa käymään. Toki moni olisi varmasti ollut syöttämättä, mutta halusin antaa vauvalle lohdun tissistä, kun sitä oikeasti kaipasi, vaikkakin osin käytti vain tuttina. Varmasti jopa meidän vauvan kanssa olisi ehtinyt syödä ruoan lämpimänä, jos olisi sen priorisoinut. Eikä sekään mielestäni huono juttu ole. Itse kuitenkin pärjäsin hyvin myös kylmällä ruoalla...Miehen tullessa kotiin ehdin syödä sitten kyllä ruokaa lämpimänä ja usein hän myös syötti minua samalla, kun imetin vauvaamme.
Mutta nehän on ihania rauhan hetkiä kun vauva on tissillä! Mun tuli lueskeltua, syötyä ja tuijotettu Netflixiä kun imetin. Ne tuntui ihan omalta ajalta.
Hassua, itse en ole koskaan pystynyt syömään imettäessä. Kovakin nälkä muuttui aina lievään kuvotukseen imetyksen aikana. Tuli kyllä laihduttua imetysmaratonien aikana.
Meillä vauva söi äidinmaidon pullosta, joten toinen käsi piteli vauvaa ja toinen pulloa. Ei tuntunut omalta ajalta eikä ollut kolmatta kättä millä itse söisi.
Oi jestas mitä liioittelua. Minä ainakin sain pidettyä vauvaa sylissä ja pulloa pystyssä yhdellä kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kanssa ymmärrä noita. Vaikka olin esikoisen kanssa ihan hermona JA tein kaikkea ylimääräistä häsläystä JA vauva oli välillä todella itkuinen..niin silti mulla oli päivisin vaikka miten paljon omaa aikaa. Ehdin lueskella, katella sarjoja, siivoilla ja sisustaa...värjätä hiuksia, selailla somea.
Ystävän esikoinen oli vähemmän itkuinen ja nukkui vaunuissa ulkona 4 tunnin päikkärit!!! Ystävällä oli jopa vähän tylsää päivisin.
Meidän vauva nukkui max 10-20min päikkäreitä. Yritäpä siinä ajassa tehdä kaikki mainitsemasi asiat. :) Öisin heräili myös vähintään kahden tunnin välein.
Et 20 minuutissa ehdi syödä? Et 20 minuutissa ehdi suihkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kanssa ymmärrä noita. Vaikka olin esikoisen kanssa ihan hermona JA tein kaikkea ylimääräistä häsläystä JA vauva oli välillä todella itkuinen..niin silti mulla oli päivisin vaikka miten paljon omaa aikaa. Ehdin lueskella, katella sarjoja, siivoilla ja sisustaa...värjätä hiuksia, selailla somea.
Ystävän esikoinen oli vähemmän itkuinen ja nukkui vaunuissa ulkona 4 tunnin päikkärit!!! Ystävällä oli jopa vähän tylsää päivisin.
Ja minä en ymmärrä teitä, jotka ajattelevat, että koska minun vauvani ja kavereiden vauvat, niin kaikki vauvat...Vauvoja on todella erilaisia!
Vastasit minulle. Minä hoidan työkseni pikkulapsia. Myös vaativia vauvoja lastensuojelun yksikössä. Sellaista vauvaa ei olekaan kenen kanssa ei ehtisi syödä, peseytyä, käydä suihkussa ym. Vaikka vauva itkisi 24/7 ( ja tämähän on sula mahdottomuus). Kyse on siitä miten äiti hoitaa tilanteet.
Kumma tämä kulttuuri missä on okei valittaa ja liioitella, ettei ehdi vessaan, kun hoitaa vauvaa. Mitä me naiset saadaan tosta irti?
Just joo, siinähän huutaa, oppiipahan olemaan hiljaa jottei häiritse työntekijää.
Toivottavasti vaihdat työpaikkaa pois lasten kanssa työskentelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pienen vauvan itkuun on käsittääkseni kyllä hyvä vastata aika lailla just sillä sekunnilla, jotta perus turvallisuuden tunne muodostuu. Meillä koliikkivauvan kanssa söin ruokani usein kylmänä, sillä halusin hoivata pientäni hädän hetkellä. Kokeilin kyllä myös liinaa ja kantoreppua, mutta vauva suorastaan inhosi sitä. Nyt hänestä on kasvanut tasapainoisen oloinen taapero, jolla vaikuttaa olevan tosi hyvät taidot tunteiden säätelyssä ikäisekseen.
Niin ja piti vielä sanoa, että vauva saattoi syödä vaikka 9h putkeen tissiä...Ei siinä ehtinyt kuin juosta välillä vessassa käymään. Toki moni olisi varmasti ollut syöttämättä, mutta halusin antaa vauvalle lohdun tissistä, kun sitä oikeasti kaipasi, vaikkakin osin käytti vain tuttina. Varmasti jopa meidän vauvan kanssa olisi ehtinyt syödä ruoan lämpimänä, jos olisi sen priorisoinut. Eikä sekään mielestäni huono juttu ole. Itse kuitenkin pärjäsin hyvin myös kylmällä ruoalla...Miehen tullessa kotiin ehdin syödä sitten kyllä ruokaa lämpimänä ja usein hän myös syötti minua samalla, kun imetin vauvaamme.
9 tuntia? Siis ihan totta. Lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä en ymmärrä teitä, jotka ajattelevat, että koska minun vauvani ja kavereiden vauvat, niin kaikki vauvat...Vauvoja on todella erilaisia!
Vastasit minulle. Minä hoidan työkseni pikkulapsia. Myös vaativia vauvoja lastensuojelun yksikössä. Sellaista vauvaa ei olekaan kenen kanssa ei ehtisi syödä, peseytyä, käydä suihkussa ym. Vaikka vauva itkisi 24/7 ( ja tämähän on sula mahdottomuus). Kyse on siitä miten äiti hoitaa tilanteet.
Kumma tämä kulttuuri missä on okei valittaa ja liioitella, ettei ehdi vessaan, kun hoitaa vauvaa. Mitä me naiset saadaan tosta irti?
Just joo, siinähän huutaa, oppiipahan olemaan hiljaa jottei häiritse työntekijää.
Toivottavasti vaihdat työpaikkaa pois lasten kanssa työskentelystä.
Ei vaan vauva sylissä saa tehtyä kaiken mitä tarvitsee. Ellei ole täysin uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vauva nukkui max 10-20min päikkäreitä. Yritäpä siinä ajassa tehdä kaikki mainitsemasi asiat. :) Öisin heräili myös vähintään kahden tunnin välein.
Et 20 minuutissa ehdi syödä? Et 20 minuutissa ehdi suihkuun?
Tule tänne vääntää tuosta ajasta sen jälkeen kun olet ITSE herännyt 2h välein JOKA yö 6kk. Univelka on aikamoinen.
Unikoulua EI saa tehdä ennen 6kk ikää,
Kyllä sitä sai jotenkin syötyä muttei ole kovin nautinnollista kun kävelet parkuva vauva olkapäällä ympäri keittiötä ja aina pöydän kohdalla tunget haarukallisen kiireesti suuhun. Suihkussakin kävin niin että huutelin suihkuverhon raosta parkuvalle vavalle hys hys, kainaloita ei ehtinyt sheivata eikä tukkaa pestä.
Tyttö ei viihtynyt sitterissä, eikä todellakaan nukahtanut vaunuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vaihdat työpaikkaa pois lasten kanssa työskentelystä.Ei vaan vauva sylissä saa tehtyä kaiken mitä tarvitsee. Ellei ole täysin uusavuton.
Suihkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä täytyy pitää yllä sitä myyttiä, ettei äiti ehdi edes pissalla käydä. Vaikka tosiasiassa valtaosa äideistä saa päivien aikana tuntien taukoja vauvanhoidosta. Suurin osa vauvoista on kuitenkin ihan terveitä ja terve vauva nukkuu ison osan vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kukaan vauva ei tarvitse 9h nonstop imetystä. Siinä on kyllä kyse siitä että vauva on vaan tottunut olemaan rinnalla, ei ravinnontarpeesta. Kyllä on aika kädetön äiti jos on vauvan totuttanut tuollaiseen.
Riippuu vauvasta: esikoisella oli koliikki, en saanut syötyä lämpimänä, kuopuksella ei ollut koliikkia, sain syötyä lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vaihdat työpaikkaa pois lasten kanssa työskentelystä.Ei vaan vauva sylissä saa tehtyä kaiken mitä tarvitsee. Ellei ole täysin uusavuton.
Suihkuun?
No jos tosiaan olet yh etkä voi käydä suihkussa kumppanin ollessa kotona ja jos tosiaan olet vielä yh jonka vauva on hereillä 24 tuntia vuorokaudessa ( ota muuten yhteyttä Guinnesin ennätystenkirjaan tässä kohtaa) niin sitten voit laittaa vauvan babysitteriin suihkun lähelle ja käydä pikaisessa suihkussa jutellen koko ajan vauvalle.
AIka turhaa tulla kommentoimaan, että kumma juttu kun vauvanhoitoon kouluttautunut työkseen vauvoja hoitava osaa vauvanhoitorutiinit ja univajeinen uusi äiti ei. Oletteko ihan viisaita?
Joo, itsekään en ollut pidellyt vauvaa sylissä varmaan kuin 5 min koko elämässäni ennen kuin oma vauva syntyi. Hän nukkui 15-20 minuutin pätkiä sylissä tai vaunuissa, ei koskaan yksin paikoillaan. Lopun aikaa hän oli joko rinnalla tai huusi. Yöllä saattoi mennä jopa 1,5 h kerrallaan, mutta imi rintaa yölläkin, ja oma uneni jäi huonoksi ja katkonaiseksi. Väsyneenä ihan kaikki on raskasta, ei siinä pysty samanlaiseen organisointiin ja tehokkuuteen kuin levänneenä, kivuttomana ja lapsettomana kuvittelisi. Minulla oli vauva-aikana rytmihäiriöitä väsymyksen takia. Se vauvan itku sitäpaitsi on suorastaan ohjelmoitu tunkeutumaan vasta synnyttäneen äidin tietoisuuteen niin että ruokahalu menee, eikä vaan kestä enää sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä sai jotenkin syötyä muttei ole kovin nautinnollista kun kävelet parkuva vauva olkapäällä ympäri keittiötä ja aina pöydän kohdalla tunget haarukallisen kiireesti suuhun. Suihkussakin kävin niin että huutelin suihkuverhon raosta parkuvalle vavalle hys hys, kainaloita ei ehtinyt sheivata eikä tukkaa pestä.
Tyttö ei viihtynyt sitterissä, eikä todellakaan nukahtanut vaunuihin!
Oi kamala. Olit ilmeisesti siis yksinhuoltaja, eikä lähistöllä myöskään asunut kavereita tai ystäviä, jotka olisivat tulleet joskus hetkeksi vauvan seuraksi. Jouduit siis koko vauvavuoden kulkemaan likaisin hiuksin ja karvat ajelematta?
Vierailija kirjoitti:
AIka turhaa tulla kommentoimaan, että kumma juttu kun vauvanhoitoon kouluttautunut työkseen vauvoja hoitava osaa vauvanhoitorutiinit ja univajeinen uusi äiti ei. Oletteko ihan viisaita?
Joo, itsekään en ollut pidellyt vauvaa sylissä varmaan kuin 5 min koko elämässäni ennen kuin oma vauva syntyi. Hän nukkui 15-20 minuutin pätkiä sylissä tai vaunuissa, ei koskaan yksin paikoillaan. Lopun aikaa hän oli joko rinnalla tai huusi. Yöllä saattoi mennä jopa 1,5 h kerrallaan, mutta imi rintaa yölläkin, ja oma uneni jäi huonoksi ja katkonaiseksi. Väsyneenä ihan kaikki on raskasta, ei siinä pysty samanlaiseen organisointiin ja tehokkuuteen kuin levänneenä, kivuttomana ja lapsettomana kuvittelisi. Minulla oli vauva-aikana rytmihäiriöitä väsymyksen takia. Se vauvan itku sitäpaitsi on suorastaan ohjelmoitu tunkeutumaan vasta synnyttäneen äidin tietoisuuteen niin että ruokahalu menee, eikä vaan kestä enää sekuntiakaan.
Tuo vauvanhoitoon kouluttautunut kommentoi myös oman vauvan hoidostaan. Se olin minä. Enkä ollut kouluttautunut silloin, kun äidiksi tulin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä täytyy pitää yllä sitä myyttiä, ettei äiti ehdi edes pissalla käydä. Vaikka tosiasiassa valtaosa äideistä saa päivien aikana tuntien taukoja vauvanhoidosta. Suurin osa vauvoista on kuitenkin ihan terveitä ja terve vauva nukkuu ison osan vuorokautta.
Tämä.
Meillä on kaksoset. Tässä minä kaikessa rauhassa palstailen, toinen vauvoista nukkuu ja toinen ääntelee (ei itke, vaan kokeilee erilaisia kurlauksia tms.) vieressä sitterissä hurjasti huiskien. Annan hänen olla rauhassa, koska viihtyy itsekseen vaikka tiedän, että iso osa väsyneistä äideistä nappaisi tässä tilanteessa vauvan syliinsä ja ryhtyisi viihdyttämään, jotta se ei vain itkisi.
Eli en ole opettanut omiani siihen, että viihdytän. Lohdutan, jos pitää lohduttaa, mutta ei lapsi siihen menehdy, jos päästelee ääniä ja kokeilee erilaisia kommunikoinnin muotoja.
Suurin osa vauvoista ei kärsi koliikista 24/7.
Ja koska tämä rauha jatkuu, taidan ommella pari bodya ja housuja, saumurin ääni jostain syystä viihdyttää lapsia-
Vierailija kirjoitti:
Se on vain joidenkin äitien kädettömyyttä.
Minä olen aina syönyt ruokani lämpimänä silloin kun nälkä on, toki joskus olen pitänyt vauvaa samalla sylissä/tissillä tai heijannut jalalla vaunuja tai sitteriä samalla.Nykyään on paljon kädettömiä äitejä, kun ei ole mitään kokemusta lapsista ennestään.
Elämästä vieraantuneita.
Että minä inhoan sinun kaltaisia naisia. Olette kuvottavia kermaperseitä.
Se on vain joidenkin äitien kädettömyyttä.
Minä olen aina syönyt ruokani lämpimänä silloin kun nälkä on, toki joskus olen pitänyt vauvaa samalla sylissä/tissillä tai heijannut jalalla vaunuja tai sitteriä samalla.
Nykyään on paljon kädettömiä äitejä, kun ei ole mitään kokemusta lapsista ennestään.
Elämästä vieraantuneita.