Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä laihduttaa kroonisen migreenin kanssa, kun kalorivaje ja liikunta triggeröi migreeniä?

Vierailija
04.03.2021 |

Tilanteeni on lyhyesti kuvattuna sellainen, että migreenit alkoivat lisääntyä pari vuotta sitten hankalan elämäntilanteen takia. Tämän seurauksena painoni lähti nousemaan, koska söin stressiini ja liikunta jäi väsymyksen ja migreenien takia. Tämä puolestaan lisäsi migreenien määrää... Nyt sitten olen tilanteessa, jossa ylipainoa on yli 20 kg, migreenistä on tullut krooninen ja liikunta on aivan jäissä.

Olen monta kertaa aloittanut n. 1800 kcal ruokavalion ja kokeillut myös ketodieettiä, joka joillakin auttaa migreeniin. Kaikenlainen kalorimäärän tai ruokavalion rajoittaminen kuitenkin triggeröi migreeniä tehden siitä entistä vaikeamman, joten olen joutunut keskeyttämään kokeilut viikon, parin sisällä.

Liikuntaa en ole oikein uskaltanut harrastaa ollenkaan, kun pahimmillaan jo kävely tai jooga laukaisee migreenin. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että tarvitsen sekä ruokavalion että liikunnan kuntoon jos haluan saada painoa alas.

Olen käynyt neurologilla ja kokeillut estolääkkeitä, mutta niistä ei valitettavasti ole ollut oikein apua. Parhaiten on nimittäin toiminut Triptyl, joka väsyttää 24/7, turvottaa ja lisää ruokahalua, mikä ei oikein käy painonhallinnan kanssa yhteen. Kohtauslääkkeenä käytän sumatriptaania pillerinä tai suihkeena. Yritän välttää muita särkylääkkeitä, koska saan herkästi särkylääkepäänsärkyä joka - tietenkin - pahentaa migreeniä.

Painoa olisi saatava alas nyt muistakin syistä kuin migreenin takia, joten hyvät neuvot ovat tarpeen! Miten tällaisesta kierteestä pääsee ulos?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaus saattaisi olla hyvä ratkaisu.

Vierailija
2/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppaus saattaisi olla hyvä ratkaisu.

Tätä olen tosiaan kokeillut sekä vhh- että tiukemman ketoruokavalion muodossa. Valitettavasti ei auta yhtään, mikä on tosi harmi koska tiedän niin monen saaneen karppauksesta tai ketosta avun migreeniin. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut elektrolyyttijauhetta ja suolalisää? Laihdutus voi sotkea elektrolyyttitasapainoa ja pahentaa sitä kautta migreeniä.

Vierailija
4/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ajatella, että ihan ensin yrittäisit eroon makeista ja suolaisista herkuista ja muuten söisit ns. täydet kalorit? Ja sitten muutaman viikon kuluttua alkaisit hyvin maltillisen laihduttamisen energiansaantia vähentämällä? Ja liikunnan lisäämisen voi unohtaa alkuun (vaikka moneksi kuukaudeksikin) kokonaan, liikunnalla ei ole laihtumiseen kuin melko pieni vaikutus, ruoalla suurempi.

Voisikohan onnistua noin, hitailla hyvin maltillisilla muutoksilla?  Mulla myös migreeni ja kaikki vähänkin isommat muutokset triggeröi sitä. Hidas tahti voi olla tylsää, mutta nopeat muutokset harvoin pysyy.

Vierailija
5/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut elektrolyyttijauhetta ja suolalisää? Laihdutus voi sotkea elektrolyyttitasapainoa ja pahentaa sitä kautta migreeniä.

Pitääkin kokeilla, kiitos. AP

Vierailija
6/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ajatella, että ihan ensin yrittäisit eroon makeista ja suolaisista herkuista ja muuten söisit ns. täydet kalorit? Ja sitten muutaman viikon kuluttua alkaisit hyvin maltillisen laihduttamisen energiansaantia vähentämällä? Ja liikunnan lisäämisen voi unohtaa alkuun (vaikka moneksi kuukaudeksikin) kokonaan, liikunnalla ei ole laihtumiseen kuin melko pieni vaikutus, ruoalla suurempi.

Voisikohan onnistua noin, hitailla hyvin maltillisilla muutoksilla?  Mulla myös migreeni ja kaikki vähänkin isommat muutokset triggeröi sitä. Hidas tahti voi olla tylsää, mutta nopeat muutokset harvoin pysyy.

Tämä onkin hyvä vinkki, voisin kokeilla. Liikunta ei tietenkään sellaisenaan laihduta, mutta kyllä se mulla muuten piristää aineenvaihduntaa. Ehkä sen voisi silti alkuun unohtaa. AP

Vierailija
7/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaloreita liikaa. 1600kcl/vrk ja liikut sen minkä pystyt. Paikannat migreenioireesi. Vältä makeaa, koska se ruokkii migreeniä. Migreeni osaa myös ovelasti tehdä hiilihydraatin tarvetta että saisi polttoainetta.

Vierailija
8/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ne sallitut kalorit myös säännöllisiksi välipaloiksi.

Vierailija
9/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kaloreita liikaa. 1600kcl/vrk ja liikut sen minkä pystyt. Paikannat migreenioireesi. Vältä makeaa, koska se ruokkii migreeniä. Migreeni osaa myös ovelasti tehdä hiilihydraatin tarvetta että saisi polttoainetta.

Onpa erikoinen kommentti

Vierailija
10/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoinen kommentti

Migreenikeskustelu kerää aina näitä "tietäjiä"

Vierailija
11/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdottaisin, että aloitat eka terveellisen ruokavalion ylläpitokaloreila ja kävelyn, sitten teet niitä joka päivä todella tasaisesti jos vain pystyt. Siitä sitten pudotat kaloreita vaikka ensin sadalla, jatkat viikon tai kaksi niin ja sitten pudotat kaloreita toiset 100.

Jos kirkas valo ulkona laukaisee migreenin (kaverillani on näin), käy kävelyllä illalla.

Vierailija
12/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maltillinen migreeni, mutta tunnistan tuon triggeröivän energiavajeen (vaikka sitä hieman kestänkin). Oma apuni on ollut liikkua enemmän ja olla tarkkana mistä ruokakalorit tulevat. Minulla toimii migreeniin sokeripitoisen ruuan syöminen, niin tämä on kyllä hankalaa.

Jos kävely tai jooga ei onnistu, miten esim kuntopylräily (ei heiluta niinkään päätä) tai joku muu liikuntamuoto?

Komppaan hidasta etenemistä. Antaa itselleen poikkeuksia vain migreenin ollessa päällä ja silloknkin järkevästi.

Vierailija
13/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, että syynä olisi kevyt kalorivaje. Todennäköisempää on että syöt sellaista höttöä, että jää nälkä. Laihduttaa voi noista lukemista ihan turvallisesti myös syöden niin, että jää kalorivajetta mutta ei kärsi nälkää. Kannattaa googlata terveellisestä ruokavaliosta. Ja myös olla itselleen rehellinen siitä, onko kyseessä oikeasti alkava migreeni vai tekosyy syödä huonosti...

Vierailija
14/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

E904 eli sellakka pois. Missä sitä nyt saat sisuksiisi?

Vierailija
15/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa(olen migreeni kroonikko myös) mutta ai jai, sulla on todella kinkkinen tilanne, toivottavasti saat vinkkejä:/ 

Vierailija
16/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae luontaistuotekaupasta ubikinolia (pharma nord ubiquinol). Monet ovat saaneet migreeniin apua syömällä 100mg ubikinolia päivässä. Itse olen ottanut syksystä asti vain 30mg/pv ja kohtaukset ovat lieventyneet tosi paljon!!

Jos se auttaisi migreeniin niin sitten voisi olla helpompi myös laihduttaa. Ainiin ja magnesium käyttöön myös :)

Tsemppiä! Migreeni on hirveä sairaus.

Vierailija
17/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa, pieni muutos joka aterialle. Valitse aina hiukan pienempi annos kuin normaalisti. Tee kävelylenkki sen verran hitaammalla vauhdilla, että päänsärky ei tule. Tee vaikka monta pientä lenkkiä, jos liian pitkä kävely laukaisee säryt. Herkut olet varmaan jo jättänytkin?

Vierailija
18/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kwasniewskin Optimal diet. Se on vhh, mutta ketoosia ei suositella. Mulla sillä ruokavaliolla tulee 30-50g hh, n 60-70g proteiinia ja 150-250g rasvaa. Kaloreita näin ollen aika kivasti.

Ruokavaliossa suositaan ravintorikasta ruokaa. Rasvaista (sian)lihaa, voita, kermaa, munia, kasviksia jopa pieniä määriä perunaa. Mitään ihmeellisyyksiä ei tarvita, ihan kotimaisella edullisella lähiruoalla toteutettavissa.

Mulla loppui migreenit ihan täysin. Lääkkeet vanheni kaappiin. Liikuntaa lisäsin vasta kun migreeni oli ollut pitkään pois.

Vierailija
19/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että syynä olisi kevyt kalorivaje. Todennäköisempää on että syöt sellaista höttöä, että jää nälkä. Laihduttaa voi noista lukemista ihan turvallisesti myös syöden niin, että jää kalorivajetta mutta ei kärsi nälkää. Kannattaa googlata terveellisestä ruokavaliosta. Ja myös olla itselleen rehellinen siitä, onko kyseessä oikeasti alkava migreeni vai tekosyy syödä huonosti...

Ei millään pahalla mutta krooninen migreeni voi olla halvaannuttava sairaus. Sitä on vaikea ymmärtää, kuten kommenttisi osoittaa.

Vierailija
20/31 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä liha ja sokeri pois, tuskin siitä tulee migreeniä, päinvastoin. Opettele kasvissyöjäksi.