Kuvittele, että olet työtön tai työkyvytön, ja sinulta kysytään: ”no mitäs sinä teet työksesi?”
Ollaanpa sitten illallisella tai coctail-juhlissa tai vaikka luokkakokouksessa, miten vastaat:
Oletko rehellinen (”eipä ole löytynyt töitä” tai ”terveydentilan vuoksi en ole juuri nyt palkkatyössä”) vai ikään kuin kehuskeletko tai liiotteleto itsesi tilanteen yläpuolelle (”en ole löytänyt semmoista hommaa, jossa pääsisin täysin hyödyntämään taitoni ja lahjakkuuteni” tai ”jossain vaiheessa huomasin, että olen niin sairas, etten voi vaarantaa kaikkea sitä, mitä minulla on yhteiskunnalle annettavana”).
Mitä sanot tai mitä sanoisit, kun sinulta kysytään tai kysyttäisiin, että ”mitäs sinä teet elämälläsi”?
Kommentit (100)
Minusta oletetaan, että en ole töissä. Kun vastaan tuohon kysymykseen rehellisesti, saan osakseni hämmästyneitä katseita - eihän sinun tarvitsisi olla töissä!
Vetäisisin kahden minuutin passiivis-aggressiivisen hilpeän hissipuheen, jota olen harjoitellut jo neljällä TE-toimiston työnhakukurssilla. Sitten oksentaisin ihan pikkuisen sen kysyjän kengille ja selittäisin, että kyllä tämä tyrkyttäytyminen edelleenkin etoo.
Mikä on ihmisen arvo jos sillä ei ole työtä? Tässä nykyisessä suorittajakulttuurissa paljon muuta arvoa ei ole kuin se työn ja uran kautta tuleva. Kuitenkin meidän länsimaisen kulttuurin ja sivistyksen pohja on hellenistisessä kulttuurissa, jossa eliitin miehet käyttivät aikansa filosofointiin. Raskaat ruumiilliset työt teetettiin orjilla ja huonomaineiset kauppiasammatit olivat köyhien tai keskiluokan hommia.
Viisauskoulut pitäisi ottaa uudestaan käyttöön, ei mitään demokraattista hapatusta jossa aina joku idiootti pääsee sabotoimaan fiksumpien päätökset. Älykkäiden ja sivistyneiden ihmisten olisi lyötävä päänsä yhteen ja keksittävä meille uusi tapa elää. Raha ei kuitenkaan lopulta ratkaise kaikkia meidän ongelmia.
Olisi aika pohtia mikä on oikein, kuinka huolehdimme heikommista, miten voimme auttaa koko maailmaa voimaan paremmin? Joo, idealistista paskaa, mutta olisihan se hienoa jos jossain vaiheessa joku pysähtyisi miettimään, että miksi tässä näitä hommia tehdään???
30veet on masiseläkkeillä jo kymmenettä vuotta. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiii tossa periaatteessa tarvitsisi sanoa muuta kuin esim totuuden että mikä on tuotteen käyttöarvo, markkina arvo ja käyttöarvo. Ja mikä on elämässsä se todellinen arvo.
Tieetysti ei voi yhteiskunnnassa ajatella että vain palvelisimme täällä toisiamme vaan jostain se raha palvelemiseen on ansaitttava.
Sanoiisin etttä maailma on valmis ja minullla ei ole rakennetttuja verkostoja markkkinoida tuoteitani ympäri maaailmaa vaikka idean olisinkin jostain kaapannut tai ydistelemällä luoonut.
No kylllä mä tietysti voiisin sanoa etttä esiim mummon sikon tytär on harvardista valmiiistunut sydänkirurgian professsori. Mummmoni filosofian maisteri, ukkini arkkkitehti ja hänen veljen poiikansa tietojenkäsittelytieteen lehtori yliopistossa ja häneen lapsensa perustanut yrityksen joista toinen veljeksistä diplomi insinöööri ja toiinen taideteollisesta valmistunut yhdessä yritys josssa oli suomen rikkaimpia ihmisiä sijoitttaina muttta se mene mönkäään kun ulkomaaalaiset kaappasivat idean.
Vastaan totuudenmukaisesti, että en tee mitään. Mutta ei minulta sellaisia kysellä, koska kaikki olettavat – ja ovat siinä oikeassa – etten tee mitään varsinaista työtä. ei kenellekään tule edes mieleen kysellä sellaisia, ja jos tulee, kerron niin kuin asia on, eikä se haittaa minua ollenkaan. ei siis tarvitse venkoilla millään tavalla tältä osin, kuten eräällä ministerillä on tapana sanoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiii tossa periaatteessa tarvitsisi sanoa muuta kuin esim totuuden että mikä on tuotteen käyttöarvo, markkina arvo ja käyttöarvo. Ja mikä on elämässsä se todellinen arvo.
Tieetysti ei voi yhteiskunnnassa ajatella että vain palvelisimme täällä toisiamme vaan jostain se raha palvelemiseen on ansaitttava.
Sanoiisin etttä maailma on valmis ja minullla ei ole rakennetttuja verkostoja markkkinoida tuoteitani ympäri maaailmaa vaikka idean olisinkin jostain kaapannut tai ydistelemällä luoonut.
No kylllä mä tietysti voiisin sanoa etttä esiim mummon sikon tytär on harvardista valmiiistunut sydänkirurgian professsori. Mummmoni filosofian maisteri, ukkini arkkkitehti ja hänen veljen poiikansa tietojenkäsittelytieteen lehtori yliopistossa ja häneen lapsensa perustanut yrityksen joista toinen veljeksistä diplomi insinöööri ja toiinen taideteollisesta valmistunut yhdessä yritys josssa oli suomen rikkaimpia ihmisiä sijoitttaina muttta se mene mönkäään kun ulkomaaalaiset kaappasivat idean.
Ykksi piikkuserkku on ohisalon avustaja ja lakimies ja toiiinen on yliopistosssa oikeustieteeen lehtori yliopistosssa.
Humanismi opettaa että ihmisellä on itseisarvo. Kaikenmaailman dippainssit ja oikkispoikkislekut toki haluaisi kieltää pelkän sivistyksen sivistyksen itsensä takia. Jos siitä ei saa RAHAAAAA! Siksi maailma on mitä on. Vain humaanit arvot lopulta pitävät ihmiskuntaa pystyssä.
Huma nismi opettaa että ihmisellä on itseisarvo. Kaikenmaailman dipp ainssit ja oikkispoikkislekut toki haluaisi kieltää pelkän sivistyksen sivistyksen itsensä takia. Jos siitä ei saa RAH AAAAA! Siksi maailma on mitä on. Vain humaanit arvot lopulta pitävät ihmiskuntaa pystyssä.
On todella ärsyttävää, kun ensimmäinen asiat mitä ihmiset kysyvät liittyvät joko opiskeluun tai työelämään. Sitten ihmiset keskenään juttelee hirveästi koulusta tai työstä, ja itse olen ihan ulkopuolinen siinä. Hävettää kertoa omasta tilanteestani, mutta sanon olevani sairaslomalla. Usein sitten eivät kysele enää sen enempää.
Kyllä maailmassa on muutakin puhuttavaa kuin omat suoritukset ja saavutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää käy missään pönötystilaisuuksissa, en ole koskaan viihtynyt sellaisissa. Läheisimmät ja tärkeimmät ihmiset tietävät kyllä että jouduin eläkkeelle parikymppisenä.
Miksi?
T. Vapaaherratar 30-v
Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Olen muuten joskus käyttänyt itsekin tuota vapaaherratar-titteliä :D
Mainitsisin viimeisimmän työpaikkani ja sanoisin, että valitettavasti syystä x minut irtisanottiin/ en enää kyennyt sitä työtä tekemään. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi keksiä valheita tai hävetä, ellei nyt koko ikäänsä ole ollut työttömänä.
Treidaan kryptoja ja tienaan 5k päivässä.
Kilinä kirjoitti:
On todella ärsyttävää, kun ensimmäinen asiat mitä ihmiset kysyvät liittyvät joko opiskeluun tai työelämään. Sitten ihmiset keskenään juttelee hirveästi koulusta tai työstä, ja itse olen ihan ulkopuolinen siinä. Hävettää kertoa omasta tilanteestani, mutta sanon olevani sairaslomalla. Usein sitten eivät kysele enää sen enempää.
Kyllä maailmassa on muutakin puhuttavaa kuin omat suoritukset ja saavutukset.
Etkö ole koskaan ollut töissä vai mikä sinua estää puhumasta siitä aiemmasta työstäsi tai osallistua keskusteluun ihan vain yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Kilinä kirjoitti:
Kyllä maailmassa on muutakin puhuttavaa kuin omat suoritukset ja saavutukset.Etkö ole koskaan ollut töissä vai mikä sinua estää puhumasta siitä aiemmasta työstäsi tai osallistua keskusteluun ihan vain yleisellä tasolla.
Miksi pitäisi jauhaa jostain aiemmasta työpaikasta? Työssäkäymättömyydestä tivaaminen on yhtä tökeröä kuin lapsettomuudesta tivaaminen.
- Eri
Tutuille kerron, että ei juuri nyt kiinnosta mennä mihinkään töihin. Vieraille kerron entisen ammattini ja sanon etsiväni uutta paikkaa, mutta enemmän välivuodella ja ei näin korona-aikana paikkoja ole paljoa, niin olen suosiolla jättänyt ne töitä tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilinä kirjoitti:
Kyllä maailmassa on muutakin puhuttavaa kuin omat suoritukset ja saavutukset.Etkö ole koskaan ollut töissä vai mikä sinua estää puhumasta siitä aiemmasta työstäsi tai osallistua keskusteluun ihan vain yleisellä tasolla.
Miksi pitäisi jauhaa jostain aiemmasta työpaikasta? Työssäkäymättömyydestä tivaaminen on yhtä tökeröä kuin lapsettomuudesta tivaaminen.
- Eri
no tuossahan juuri valitettiin, kun ei pysty osallistumaan keskusteluihin, kun muut puhuvat töistään.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin käy töissä ja se on monille tärkeä osa elämää, joten on melko tökeröä kieltää siitä puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Maatalon emännät saa röhnytä kotonaan koko ikänsä eikä kukaan kummastele. Naisten työelämäpakotus on muutoinkin sairasta. Ja aika uusi feminismin mukana tuotu PAKKO. Ei naisen tarvitse töissä olla. Jos ei ole pakko. Tai halu. Muutakin tekemistä on määs kuin kulkea lumeduuneissa mitä suurin osa on.
Kuka tahansa saa röhnytä kotonaan kenenkään kummastelematta!
"oho! olipas henkilökohtainen kysymys ja et ole edes esitellyt itseäsi, kerrotko ensin hiukan itsestäsi?"
Maatalon emännät saa röhnytä kotonaan koko ikänsä eikä kukaan kummastele. Naisten työelämäpakotus on muutoinkin sairasta. Ja aika uusi feminismin mukana tuotu PAKKO. Ei naisen tarvitse töissä olla. Jos ei ole pakko. Tai halu. Muutakin tekemistä on määs kuin kulkea lumeduuneissa mitä suurin osa on.