**lokakuisten massujen keskiviikko**
Kommentit (65)
vastaus gallupiin: olen ottanut säännöllisen epäsäännöllisesti rautaa siitä lähtien, kun hemppa laski alle 120:n. Ensin Obsidania ja nyt aloitin Floradix Kräuterblutsaftia (joka on muuten Sokoksella elokuussa kanta-asiakastarjouksena, jos jotakuta kiinnostaa).
Ja nostan hattua kaikille graduntekijöille, jotka oikeasti on saaneet jotain gradun suhteen aikaan viime kuukausina. Itse luovuin tämän vuoden osalta toivosta toukokuussa, kun sain kokopäiväduunia ja oli remonttia ja muuttoa.
K+I
Mulla ei tuu gradun tekemistä yhtään mitään kun jatkuvasti sählään täällä. Mutta siis pakko kysyä Ketsupilta tuosta sokkarilta ostamastasi rautatuotteesta? Siis se on ilmeisesti mehua, vai? Millaista se on, kerro lisää! Mun tarvis sitä rautaa saada, mutta kun nuo tabut pistää mahan sekaisin. Oiskohan tollainen saft sitten parempaa, mitä luulet?
coecahill:
Kuule, ihan ekalla sivulla sanot näin:joku sanoi täällä että rautaa voi saada liikaa, jos syö rautatabletteja. Raudanliikasaanti edellyttää päivittäin vähintään 60 mg nauttimista painokiloa kohti...eli esim. 65 kiloisella tämä tarkoittaa 39 rautatabletin napsimista päivittäin ;) Eli siis yhden rautatabletin nauttiminen päivässä ei todellakaan ole millään tavalla haitallista, vaikka hemoglobiini olisikin hyvä.
Annat siis ymmärtää, että 39 tablettia voi ottaa ennen kuin tulee liika-annos.
Mulla ei todellakaan ole mitään henkilökohtaista sua vastaan, paitsi jos nyt taas saan kuulla että olen vääristellyt puheitasi niin sitten alkaa jo olla vaikea pysyä ihan asialinjalla. Eli jospa jätät vääntämisen tähän, pahoittelen omasta puolestani että muotoilin asian niin ja pahoitit mielesi.
Coe
En anna ymmärtää että alle 39 tabletin ottaminen olisi ok, vaan musta kyse on siitä, mitä itse haluat ymmärtää. Musta on aivan älytöntä lähteä väittämään että " ANNAT YMMÄRTÄÄ" tällä sitä ja tätä. Olen tässä nyt viestitolkulla yrittänyt sulle asiaa oikaista, ja silti väität että tarkoitan jotain muuta mitä yritän koko ajan sanoa (???)
Jos tällä periaatteella täällä kirjoitellaan, kuka vaan voi väittää kenen vaan tarkoittavan ihan mitä vaan!!!
Olen tietenkin tarkoittanut, että raudanliikasaannin saamiseksi yhden päivän aikana pitäisi ottaa tuo 39 tablettia, anteeksi siitä jos teksti oli väärin kirjoitettu tai ei ole ymmärrettävää. Musta on ihan koomista, että joku voi edes olettaa jonkun antavan näin päättömiä ohjeita. Jos tuosta tekstistä saa käsityksen, että voi huoletta ottaa 38 tablettia päivässä, niin olen vilpittömästi pahoillani ;)
Musta olet lukenut kirjoituksiani kuin piru raamattua, ja kokenut tarvetta oikoa näitä asioita. Mua ihmetyttää se, että et ole halunnut otta kantaa esim. tähän vauvan liikakasvu-asiaan, joka on musta oikestaan ainoa asia mikä täällä on täysin huuhaata.
Ja sitten tämä asiattomuuteen meneminen...musta olen kirjoittanut ihan asiallisesti, laittanut lisäselvitystä sitä pyydettäessä. (mistä olen tietoja hakenut) Ja on musta ihan oikeutettua myös puuttua siihen, jos joku väittää että annan jotain ohjeita että voi ottaa 3 tai 39 tablettia, kun en ole missään sellaista sanonut, vaan peräänkuuluttanut sitä tervettä järkeä ja oman lääkärin tai TH:n kuuntelemista siinä missä muutkin.
Musta on tosi kurjaa, että puolustaudun jotenkin näiltä aika hurjilta väitteiltä, ja sitten mua aletaan syyttää asiattomuuteen menemisestä.
Mä laitan nyt vielä tästä itse asiasta yhden lainauksen, Oulun yliopiston sivuilta.
" Raskauden aikana raudan tarve lisääntyy. Raskauteen liittyvä raudan nettomenetys on arvioiden mukaan noin 430mg (vauva 270mg + istukka 90mg + verenhukka synnytyksen aikana 200mg = 560mg ¿ amenorrea 130mg = 430mg). Tutkimusten mukaan vain n. 20%:lla fertiili-ikäisistä naisista varastoraudan määrä on riittävä eli yli 500mg turvaamaan raskauteen liittyvän lisääntyneen raudantarpeen. 40%:lla varastorauden määrä vaihtelee 100-500mg välillä ja 40%:lla naisista ei ole käytännössä ollenkaan varastorautaa raskauden alkaessa. Raudan imeytyminen lisääntyy raskauden aikana, mutta tämä ei riitä turvaamaan lisääntynyttä raudantarvetta mm. siksi että ruokavalion sisältämä rautamäärä on liian vähäinen. Raskaudenaikainen rautakorvaushoito on jossainmäärin edelleen kiistanalainen asia, mutta länsimaissa suositellaan yleisesti profylaktista rautahoitoa 20. raskausviikosta lähtien. Suositeltu rautamäärä vaihtelee 60-100mg/vrk välillä. Placebokontrolloiduissa tutkimuksissa ei ole todettu haittavaikutuksia rautakorvaukseen liittyen. "
JOTEN en ole antanut ymmärtää, enkä halunnut kenenkään ymmärtävän että 38 rautatabletin ottaminen päivittäin olisin jotenkin ok, ainoa mitä olen väittänyt, on se, että jos joku saa ohjeet neuvolasta ottaa 100 mg rautaa päivittäin, kaikkeen lukemaani perusten sen ei pitäisi olla millään tavalla haitallista äidille tai sikiölle, ja en ole löytänyt myöskään mistään tutkimustuloksia siitä, että aiheuttaisi vauvan kasvamista " liian" isoksi.
No niin, neuvolassa käyty. Kaikki oli muuten ok, hemoglobiinin pelkäsin olevan laskussa kun on niin vetämätön olo ollut, mutta se oli 120. Alkujaan oli 148, että on se jonkinverran laskenut, mutta eipä tuo terkka nyt sitten tosiaan mitään lisäraudasta puhunut, joten asia lienee ok.
Mutta, masupa ei ollut sitten kasvanut kovin paljon, että alarajoilla keikutaan. Mulla kun on kaikkea kremppaa ollut ja kun masu on mitoiltaan alarajoilla niin sain ajan huomiselle ultraan. Sen tekee kyllä sellainen ärsyttävän oloinen terkka keskusäitiysneuvolassa, mutta jotain istukkaverenkiertoja sitten ilmeisesti katsotaan... vai mitähän.. no, huomenna nähdään. Ehkä vähän varmistelua tuo ultra, mutta en vänkää vastaan, kiva on mieluummin varmistaa ja sitä paitsi nähdä vauveli taas:)
Vaikka aihetta paniikkiin ei ole, niin jotenkin on kyllä vähän surkea olo, toivottavasti mitään häikkää ei ole vauvan kasvun kanssa. Onneksi koko ajan viikot lisääntyy, että aina on vähän pidemmällä..
Kukas se kirjoitti (lupicaia?) siitä lapsen yökyläilystä. Ihme, että neuvolassa otettiin tuollainen esiin.. Kai se on niin lapsesta ja koko kokonaisuudesta kiinni, että kenelle sopii minkäkin ikäisenä yökyläilyt! Jotenkin vähän syyllistävää kysellä ihmetellen tuollaista... Mut en mitenkään ajattelisi, että olisit huono äiti.
Kaveri soitti juuri ja pyysi johonkin lastentarvike-kutsuille. Kivaa! Jos löytyis taas jotain " ihan välttämätöntä ja superkallista" !!
Tuosta tiiviistä keskustelusta vielä, että noihan on joskus oikeasti ihan hyödyllisiä. Ehkä vähän puhdistaa ilmaa ja saa sitten vähän sanottua, jos joku painaa. Ollaanhan tässä kuitenkin aika tiivis ryhmä, oltu jo pitkään ja kun kyseessä on näin iso juttu kuin odotus ja kaikki siihen liittyvä. Ei ihme, että mielipiteitä (niitä eriäviäkin) tulee ilmi ja joskus kun kyseessä on uskomuksia ja hyväksi koettuja käytäntöjä, jotka ei aina ole suoraan oppikirjasta, niin ehkä niitä haluaa tuoda esiin, vaikkei sitten haluaisikaan neuvoa tai ohjeistaa ketään.
Pysytään me yhdessä kasassa kuitenkin. Täällä kuitenkin on ihan asiallista porukkaa. Väliin sitä tulee sanottua asioita tietyllä tyylillä, ja kun sen näin kirjoittaa, niin lukija voi saada vähän eri käsityksen kuin mitä jos puhuttaisiin kasvotusten... Mut vaikka aika kiivaastikin keskusteltiin, niin hyvin kuitenkin ihan lähteetkin on mainittu, mistä tiedot löytyy, kiinnostuneet saa mennä katsomaan ja lukemaan aiheesta enemmän.
No, mä ainakin lueskelen jatkossa ahkeraan ja näin silloin tällöin kirjoittelenkin.
Niin, en mä enää tarvi siitä Stokkesta mielipiteitä, meillä on se jo:) Se pikkuStokke on aivan ihana. Oonko vähän pinnallinen, mutta se, että se on pyöreä, soikea (ovaalin muotoinen:) on tosi kivan näköinen ja sopii meidän pikkumakkariin kauhean hyvin. Äiti kun sen halusi ostaa, niin en vängännyt, muuten joudutaan ostaan kauheesti kaikkea uutena joten ihan kiva näin. Äiti alkaa muutenkin oleen jo aika innoissaan koko vauvasta. Kiva niin!
No, tulipa selitystä kerrakseen. Taidan mennä syömään!
Kivaa viikkoa kaikille!
Alisa taas
Mulle tuli mieleen, että itse olen vuodesta -03 ollut yhden palstan ihan " vakkari" kirjoittaja, ja aktiivinen sellainen :) Kyllä nämä palsta-yhteenotot on ihan normaaleja. Jotenkin oletin että täällä leijuisi " vaaleanpunainen pilvi" kaiken ympärillä, kun kyseessa on jokaisen kirjoittajan kohdalla niin ainutlaatuinen ja ihana asia :)
Niinhän se on, että asiat riitelee, (toivottavasti) ei ihmiset :) Itse arvostan mielettömästi kokemusasiantuntijuutta ja vertaistukea. Se pn todella arvokasta. Ja totta kai muiden raskaudet, oireet, fiilikset ja tuntemukset kiinnostaa, muutenhan ei täällä kai kävisikään :)
Palsta jossa itse vakituiseen palstailen, on laatinut säännöt. Musta säännöt ovat ihan hirveän hyvät, niissä kehotetaan arvostamaan jokaisen mielipidettä, mutta myös oikomaan vääriä neuvoja ja käsityksiä, perustelemaan omia käsityksiään, käymään asioita läpi henkilöön käymättä, myös antaen toisella mahdollisuus selittää oma kantansa. Väärinymmärryksiä tulee aina, niin myös oikeassa elämässä. Mutta sitten jos niitä tulee, pitää niitä myös koittaa oikoa. Vastuu viesteissä on kirjoittajan lisäksi myös lukijalla. Lisäksi kun ihmisten arvot niin kovasti toisistaan poikkeaa, tulisi musta kunnioittaa jokaisen arvoja, kenenkään mielipidettä, ongelmaa tai ajatuksia väheksymättä. Jos on olemassa faktaa, niin silloinhan on hyvä oikaista. Itse ainakin pyrin olemaan väittelemättä mistään asiasta, jos en ole asiaan millään tavalla perehtynyt. Toki sorrun itsekin vääränlaiseen kommunikointiin, niin että joku voi saada väärän käsityksen, mutta silloinhan on hyvä oikoa, eikö?
Mutta mitä tahdon tällä kaikella sanoa...itse ainakin jatkan " pinoutumista" ja kirjoittelen säännöllisen epäsäännöllisesti niin kuin ennenkin...(tästä ei ole montaa viikkoa kun aloitin:). Joku ihmetteli miksei saa vastausta koskaan mihinkään, mustakin tuntui alussa siltä....vaikka yritin välillä kirjoittaa oikein lyhyesti ja napakasti.
Joten ollaan me vähemmän aktiiviset nykyään aktiivisempia, mä ainakin uskon, että jokainen kirjoittaja on rikkaus ;)
DIRAH: Ihan sama minulle. Kuka tahansa voi tästä ketjusta lukea mitä minä olen sanonut ja mitä sinä olet sanonut. Edelleen pahoittelen, että pahoitit mielesi. Sanojasi en kuitenkaan ole yhtään vääristellyt. Mun tarkoitus oli vain oikoa se väärä mielikuva, jonka tuosta 1. sivulla sanomastasi voi saada, ja se on varmasti tullut tehtyä jos viitsii lukea tätä ketjua.
Coe
Meidän neiti oli vähän vaille 1v kun oli äidillä ja isällä ekan kerran yötä. Sekin oli ihan liian aikaisin minulle eli en nukkunut tippaakaan koko yönä kun ikävöin tyttöä niin:) Mun mielessä pyörii meidän terkkarin ohje " lapsen voi turvallisin mielin jättää niin moneksi tunniksi pois äidin luota kuin vauvalla on kuukausissa ikää ja niin moneksi yöksi kuin on vuosissa ikää" . Minusta aika toimiva " sääntö" , siis meidän perheeseen on sopinut.
Hassua, en ole koskaan edes ajatellut mitään vakkari/satunnaiskirjoittajia! Mulle kaikki ovat ollleet samalla tavalla lokamassuja. Joo itsekin allekirjoitan sen, ettei aina muista kommentoida, tai jaksa tai ei osaa kommentoida kaikkien kysymyksiä ja aina välillä tietty sattuu niin, ettei tule yhtään kommenttia. Sitten vaan reippaasti kysymään uudelleen, eikös vain?
Mä olen sitten ilmoittautunut avoimeen yliopistoon nyt syyskuusta lähtien, suorittamaan yhtä viestinnän verkkototeutusta... Saas nähdä miten mun käy! Aivojumppa on ainut asia mitä joskus kaipaan kotiäitinä ollessa ja tuo verkkototeutus sopisi kahden pienen lapsen kanssa edes jotenkin.. Vai sopiiko??? Se maksaa vähän yli 200 e joten rahat menee hukkaan jos lopetan kesken, mutta uskon selviäväni koska olen jo vuosia odotellut vastaavaa verkkototeutusta.
MIANNI; minkä hintaisia harsoliinat olivat prismassa? Muistatko? Ja jos joku muistaa niin kertokaa miten tänne palstalle pystyy saamaan boldaukset tai muuten muokkaamaan tekstiä? En osaa edes laittaa linkkiä tänne!
Mä muuten vahingossa eksyin synnytysasiaa etsiessäni amerikkalaisille nettisivuille joissa oli alatie- ja keisarinleikkauksesta lähikuvia noin. 30cm päästä.. Ihan niin paljon en olisi halunnut nähdä!!!!!!! Hui!
Mä ajattelin tänään viettää " vapaa" illan eli olla pois kotoa koko illan jotta tyttö saa olla kahden isänsä kanssa! Ajettelin ajella Tuuriin kyläkauppaan ja sitten mennä vielä iltakävelylle - mies voi hoitaa nukutuksenkin tänään. Sitten voin tulla kotiin saunaan kun tyttö nukkuu. En ole hetkeen ollut yksin vapaalla.
Nyt syömään, tuli yhtäkkiä kauhea nälkä!
GALLUP muuten vielä lopuksi; vieläkö jaksatte/haluatte/pystytte hempeilemään tuolla makkarin puolella ???
Minähän se olen usein alkanut palstaileen,vaikka ei tuota aikaa ole sen enempää kuin ennenkään,on vain niin vetämätön olo suppareiden ja kipujen kanssa että ei tule mitään..
Sukupuolitoiveista; meillä vanhemmat lapset olivat alusta saakka,sitä mieltä että vauva on tyttö,sen on oltava..(oikeastaan jo ennen raskaaksi tuloa kyselivät että koska me saadaan sisko)=D
Samaten kun kerrottu sukulaisille ja tuttaville ja ystäville raskaudesta niin kaikki ovat olleet sitä mieltä että osaattekohan te tyttöä tehdä,ja pakkohan sen on nyt oltava tyttö..Joten paineet on olleet kovat=(Jopa naapurit ja tuntuu että ihan kaikki ovat sitä mieltä että sen on oltava tyttö.
Mitä jos se ei sitten olekkaan???Tuntuu että ihmiset pettyy kovasti,ja onko se kaikille sukulaisille vähemmän rakastettava lapsi jos onkin poika??
Meillehän on kolmessa 4d ultrassa sanottu että on tyttö,ja kyllä kai sitä itsekkin toivoo näin 4 pojan jälkeen+miehellä vielä yksi poika että olisikin,mutta en kyllä harmistuisi sen enempää tai yhtään pojastakaan.
Itse en osaa poikien jälkeen luottaa vieläkään tytön tuloon,vaikka kai nuo ultrat on aika tarkkoja,ja tosiaan niin kuin ennenkin olen sanonut niin edellinen vauva todettiin pojaksi jo rv 13+..
Mutta esim.viime viikolla syntyi kaverin kaverille poika jota oltiin sanottu 2 ultrassa tytöksi..Siitä en tiedä että missä ultrassa he olivat käyneet..Noh,kuhan nyt syntyisi,oli sitten kumpi tahansa..
Supistuksia tulee edelleen kovasti, ja on jotenkin kamalan huono omatunto kun isommat joutuvat kaitsemaan aika lailla pienempää joka on 1v8kk.Isommat on siis kohta 8v ja 7 v.Kovasti tykkäävät kuitenkin olla,eivätkä nurise vastaan..mutta jotenki itsellä huono omatunto=(
Mulla vain kun tulee suppareita ihan kaikesta niin olen yrittänyt välttää kyykkimistä ja " juoksentelua" ja kaikkea ylimääräistäj a kun poika on juuri siinä iässä että esim. kaikki ulkona kiinnostaa siinä mielessä että juoksentelee ympäriinsä niin täytyy aina paimentaa nuita isompia menemään perään..ja sisälläkin joutuvat nopeampina katsomaan hiukan perään.On heillä toki sitä omaa leikkimis aikaakin ihan tarpeeksi..mutta kuitenkin,kaikki alkanut jotenkin nyt mietityttään..
Mun neuvolan täti sanoi jo 2kk sitten että alottaa rauta,vaikka oli laskenut 137 vain 131.En kuitenkaan aloittanut koska se tuntui jotenkin turhalta vielä silloin,kun ei ollut vielä niin alas laskenut.Sitten noin kk sittten aloin tuntemaan itseni pahoinvoivaksi ja väsyneeksi..jälleen.. niin aloin ottamaan sitä jtn matrifolinia jossa on myös b-vitamiinia niin se ehkäsis tuota pahaa oloa,ja olen nyt siis ottanut joka päivä-joka toinen päivä..Enkä ole huomanut mitään eroa olossani ja tosiaan sitä hemppaakaan ei ole tarkistettu sen jälkeen..Täytyykin muistuttaa seuraavan kerran että ottavat.
No juu,nyt ei muuta..kohta jatkan..
GALLUP muuten vielä lopuksi; vieläkö jaksatte/haluatte/pystytte hempeilemään tuolla makkarin puolella ???
Tähän PAKKO vastata :) :) :)
Haluja olisi vaikka kuinka...mutta lähinnä koen hankalaksi, ainakin tuon itse asian :) Mutta kaikenlaista muuta kivaa kyllä :)
Minun terveydenhoitaja on noin 3 vuotta sitten valmistunut ja on jos totta puhutaan aika ammattitaidoton tai antaa minulle ainakin sellasen kuvan.Edellisessä raskaudessa kun jotain raskauteen liittyvää asiaa kysyin hän aina totesi että kaipa sinä tiedät paremmin kun on tuota kokemusta tai että katsotaampa mitä tässä " odottava äiti" kirjassa siitä sanotaan tms..joten ei ole jotenkin jäänyt mikään luotettava olo hänen suhteen.
Olenkin tehnyt niin että kun on tullut jotain mietityksen aihetta olen soittanut suoraan äitipolille,kun oman th vastaukset ovat olleet joko aijaa,niinkö ihanko totta..no katsotaanpa kirjasta..tms..
Ja on totta, että ajan myötä asiat ja suositukset muuttuvat,mutta minun itseni niitä on vaikea sovittaa ja muuttaa niitä rutiinitapoja mitä olen esikoisen ja kakkosen kohdalla toiminut..Vaikkakin ovat pieniä asioita niin kuitenkin..
Esim.olen esikoiselle ja kakkoselle tottunut aina antamaan vettä maidon juonnin jälkeen,ja kun kuopus syntyi -04 th ehdottomasti kielsi antamasta vettä!Olin äimänä ja kysyin perusteluja,eihän niitä siihen hätään muistanut..(oli siis kotikäynnillä eka kertaa synnäriltä tulon jälkeen) ja toiseksi kun olen tehnyt niin että kun ollaan alotettu ruokaa syömään (siis kotitekoista muiden kanssa samaa) silloin vuoden iässä niin olen antanut ruoka juomaksi maitoa niin kuin silloin esikoisen aikaankin,mutta th siihenkin sanoi että nykyajan suositus on kuulemma että ,lapsen eteen pitää laittaa ruokalautanen ja vesimuki ja leipä ja sitten lapsi saa itse valita että mitä syö..Minäkin tuota kokeilin meillä ja aina se ruisleipä upposi eikä oikea ruoka ollenkaan..Kunnes otin koko leivän pois ja annoin vasta ruoan jälkeen ja silloin söi kaiken..että ainakaan ei meidän kohdalla nuo th sanat päde,vaan teemme asiat juuri niin kuin itsestä tuntuu oikealta.Ainakin minun th mielestä se hänen tapa on yksi ja ainut oikea tapa riippumatta lapsesta,ja itse olen sitä mieltä että ainakin meillä lapset ovat yksilöitä ja mikä toiselle on hyvä onkin toiselle huonosta..
Mutta tämä nyt sitten tästä ja nyt on pakko mennä syömään ja sitten ulkoileen..
Hui,huomenna rv 32 ja sitten alkaakin 33 rv, =D ja kohta onkin lokakuu..
Juu, minä varmasti lukeudun niihin vakkarikirjoittajiin, jos kastijakoa aletaan tekemään :) Itseasiassa tämä on eka ryhmä, jossa kirjoittelen näin vakituisesti. Olen kuulunut myös elomasuihin 2003, heinävauvoihin 2003 ja tammiksiin 2005. Mutta niissä kirjoitin ehkä kerran-pari viikossa.
Itse en kyllä ainakaan tiedosta, että jättäisin herkemmin komenntoimatta harvemmin kirjoittaville.. Just se, että koskettaako asia itseäni ratkaisee paljon. Esim. just tuosta pinnasängystä mulla ei oo mitään hajua, niin ei sellaisesta tule kommentoitua. Sitten joskus joku nimimerkki unohtuu, vaikka tarkoittaa aluksi kirjoitta hälle jotain.
Itselläni on muutama nimimerkki, jotka on jääneet jo aikaa sitten mieleen (Je_Ni, Coe, Lupicaia, S-I, Neljäskö jne) En osaa sanoa miksi, ne vaan on. No, Jenin tunnistin entiseksi lapsettomuus-puolen kirjoittajaksi, joten oli jo vanha " tuttavuus" . Ja Lupicaian kans ajattelen niin monesta asiasta eri tavalla, että siksi on liene jäänyt mieleen :D Mutta, en todellakaan oleta, että täällä pitäs kaikkien ajatella asioista kuten minä, vaan nimenomaan on mahtavaa, kun niin moni kertoo OMISTA ajatuksistaan.
Ja mitä tulee tuon huuhaan levittämiseen, niin nyt Dirah takertui tähän mainitsemaani kokoasiaan. Siis nyt kolmanteen kertaan, en yhtään muista mikä lehti (tai miltä kuulta / vuodelta) se oli, mutta jostain lehdestä luin toista lasta odottaessani, että oli tehty / tekeillä tutkimus, jossa yritettiin selvittää voiko äidin liika lisäraudan syöminen aiheuttaa vauvan kasvamisen suuremmaksi kuin muutoin kasvaisi. Siis En ole sanonut, että raudan syöjillä vauva on iso, vaan nimenomaan luin jostain tuommoisesta. Yleensäkin yritän aina laittaa mukaan sen, onko joku juttu mun oma mielipide, luettu, kuultu vai fakta :) Ja tämä siis oli joku lehtijuttu.
Kirjoittaessa tosiaan tulee monesti eri vaikutelma asiasta kuin jos sen pääsis kasvotusten sanomaan. Esim just tuo Coen ja Dirahin kädenvääntö. Itse henk.koht sain Dirahin tekstistä saman kuvan kuin Coe (eli, että naisen pitäs syödä 39 tablettia rautaa kerralla, että ois kyse liikasaannista), mutta joku muu saattoi asian käsittää erilailla.
Minäkin toivon kovasti,että tämä koko jupakka unohtuisi nyt tämän päivän jälkeen ja huomenna aloitettas taas puhtaalta pöydältä. Ja kukas se olikaan, joka vitsaili siitä imetyksestä.. Heh, voin myös vaikka vannoa, että siitä käydään joskus aikanaan vähintään samanlainen metakka :DDD
HARSOISTA: Minä en tosiaan ole niitä Prismasta ostanu, joku nyt sekoitti minut johonkin toiseen nikkiin. Itse en muista ostaneeni niitä koskaan mistään. Esikoisen pakkauksessa oli aikanaan 12 harsoa ja osa niistä lienee vieläkin meillä käytössä. Ja lisää on saatu sitten sukulaisten lapsilta jne.
YÖHOIDOSTA: Tässä taas hyvin näkee sen, että terveydenhoitajat saattaa sanoa jotain, mitä itse jää miettimään epävarmana. Minusta on jokaisen ihan oma asia milloin lapsensa hoitoon vie. Meillä esim. esikoinen on ollut alusta asti yökylässä mummolassa n. kerran kuussa (nyt isompana useemmin) ja ekan kerran taisi olla 2kk ikäisenä. Kun taas tyttöjä en oo niinkään osannut / raskinut / voinut jättää. Kuopus on ollut nyt yhteensä 3 kertaa (on siis 1v6kk) ja kakkonenki ehkä 6 kertaa (3-vuotias).
Minulle sanottiin neuvolassa esikoisen ollessa 3-v, että miksi ihmeessä en ole hommannut pojalle harrastuksia ja ihanko VAAN kotona sitä hoidetaan, että kyllä tuon ikänen vaatis jo ainaki puolipäivähoidon ja ainakin yhden säännöllisen harrastuksen. Olin aivan ihmeissäni, koska minusta poika viihtyi kotona hyvin, kävi kanssani kerhossa ja meillä oli pihapiirissä paljon samanikäisiä.
Nyt taas tytön 3-v neuvolassa (eri) th sanoi, että aivan hyvin riittää kotona olo, ulkoilu ja kotihommat virikkeeksi tuon ikäiselle :D Että se siitä neuvolan ohjeiden orjallisesta noudattamisesta.
Ainiin ja ei kannata lähtee enää Kuusamoon evakkoon helteitä; aurinko porottaa ja lämmintä +24. Poimin tuossa viinimarjoja ja hiki valui norona...
Jospa tämä NYT ois viimenen kerta tälle päivälle, kohta potkitte minut jäähylle koko palstalta, kun joka toinen kirjoitus on minun :))
Tuohon makuukammari-gallupiin, kun ei olekaan pitkään aikaan asiasta kirjoitettu :)
Elikäs, eipä kauheesti ole haluja, vielä vähemmän jaksamista. Mutta ihan miehen mielenterveyden vuoksi yritän pari kertaa viikossa innostua :D Kokemuksesta tiedän, että tämä asia muuttuu sitten viimeisen viikon aikana, kun pitää tehdä kaikkensa että se synnytys jo alkas. Sillon käytetään miestä hyväksi ihan surutta ;)
SIGNORINA-IRIS: Kräuterblutsaft on sellaista monivitamiinimehua, joka sisältää mm. rautaa (päivännoksessa 15 mg), B-ryhmän vitamiineja ja foolihappoa. Ei sisällä esim. A-vitamiinia ja usein suositellaan raskaana oleville, koska rauta imeytyy siitä hyvin, eikä tuote rasita vatsaa. Katso http://www.reformi-keskus.com/page.aspx?sectionID=2197&documentID=1640 (maahantuojan sivu).
Se ON luontaistuote, mutta vanhan neuvolani terkka oli sitä mieltä, että ok. Ja yleisesti käytetty - kehotan kuitenkin epävarmoja kysymään omasta neuvolasta, koska en halua suositella mitään, mikä siellä sitten tyrmätään. Tehosta on omalta osaltani pysty vielä sanomaan, kun seuraava neuvola on vasta tulossa.
DIRAH: Jaa mikä elämä makuukamarissa? Oliskohan tuosta nyt reilu kuukausi, kun sellaista viimeksi esiintyi... jotenkaan itsellä ei ole ollut haluja ja nyt kun taas ehkä olisi, ei mies vaikuta enää kiinnostuneelta. :( Stressiä tosin molemmilla opiskeluista ja töistä, joten sitäkin syytän. Ja tässä valasmaisessa olomuodossa aloitteen tekeminen on jotenkin vaikeaa. Eli vinkkejä otetaan vastaan: miten saada mies innostumaan ja tuntea itsensä seksikkääksi, kun vyötärönympärys rikkoo metrin päivänä minä hyvänsä?
K+I
Tuosta yökyläilystä lupicaialle:olipa mielestäni oudosti sanottu th:lta.
Siskollani on poika 1v 3kk ja hänelle oltiin sanottu neuvolassa että pitäisi poika laittaa päiväkotiin arkuuden ja ujouden takia.On tosiaan ujo ja vieroksuva mutta ei mielestäni liikaa,tai verrattavissa omaan pikkuiseeni joka on TODELLA arka mutta ei mielessäni kävisikään laittaa häntä hoitoon sen takia.Siskolleni oli sanottu syyksi että kun ei ole kuin yksi saman ikäinen leikkikaveri kaveripiirissä ja melkein aina äidin kanssa kaksin,poikkeuksena näkee 3-4krt viikossa mummojaan ja pappojaan ja muita sukulaisia..sitten oli hänelle sanottu että mene soskuun ja sano että haluat pojan hoitoon väsymyksen takia jotta et menetä kodinhoidontukea!!Että he antavat sieltä jonkun sellasen lausonnon kelaan ettei sitä menetä..
Todella outoa toimintaa,ei siskoni poikaa hoitoon tietenkään laittanut,kun itsekkin tietää että lapset ovat erilaisia ja jotkut ujoja ja jotkut enemmän sosiaalisempia..hän ei kuitenkaan ole NIIN ujo..Ja tosiaan kun vertaan omaan poikaani,niin kyllä meillä on ujompi ja arempi,isoista veikoista huolimatta ja kuitenkin aika sosiaalisesta elämästämme.On leikkikavereita niin pihapiirissä kuin kotonakin vierailee,on saman ja eri-ikäisiä..
Että jos tässä ujouden takia joku pitäisi hoitoon laittaa niin meidän ukkeli=)
Petipuuhista;haluja ois todellakin,minulla enemmän kuin miehellä-maistuisi siis vaikka joka päivä,mutta eipä tuota voi harrastaa kun on nuita supistuksia niin reippaasti..No kuitenkin että n.krn viikossa ollaan oltu;)
Mutta kyllähän sitä sitten kerkiää synnytyksen jälkeenkin;)On ollut joka raskaudessa tätä etten ole ison mahan kanssa kyennyt,kun ei ole kiva tunne kun kesken kaiken supistaa,niin sitten onkin synnytyksen jälkeen pari päivää niin ollaan jo petipuuhissa..Kiitos sen kun olen aina niin hyvässä kunnossa ollut..Siis ettei ollut repeämiä tai muita juttuja..
Nyt tosiaan sinne ulos..
..pahoittelen Mianni, olin varma että muistin nimimerkkisi oikein mutta tässä taas nähdään että sama pää kesät talvet;) elikkäs nyt en tiedä yhtän kuka kehui Prisman harsoliinoja hyviksi?
En minäkään ole koskaan aiemmin palstaillut edes läheskään yhtä paljon. Kuumeiluvaiheessa (esikoisen) palstailin hetken, mutta se hiipui aika pian. Muistan sieltä nyt toisen aikana kun muutaman viikon kävin, niin Signorina-iiriksen ja Lupicaian tai sitten muistan nekin nikit väärin...
Mä olen ainaskin tosi huonomuistinen sekä raskaana että ilman masuvauvaa!!!
Siinä ne menee missä muutkin, olivat vaan muistaakseni aika tavalla hinnoissaan. Minusta kaikki rätit on samanlaisia, meillä on niitä varmaan 50 kpl ja se on lopulta ihan sama mitä merkkiä ne on. Ne muuttuu tosi pehmeiksi ajan myötä, ja herranjestas miten hirveän näköisiksi! (sini-kelta-punalaikullisiksi yms.... Osa on mustia ja osa pinkkejä kun mies on niitä pessyt!)
Mianni: Olen muuten myös huomannut että ollaan monesta asiasta eri mieltä! Mutta toisaalta minusta ei olisi sinun housuihisi joten sillä tavalla en ihmettele. Elämäsi on suorastaan pahin painajaiseni, neljä lasta ja mies paljon töissä, en kestäisi takuulla päivääkään! Vaikutat silti aivan ihanalta vaikka olet ihan erilainen kuin minä, ja toivon etten ole koskaan pahoittanut mieltäsi ja toivottavasti en koskaan pahoitakaan!
Olen itse asiassa hiukan kateellinen lapsillesi, oma äitini oli aina töissä ja minulla oli vain yksi sisarus. Toivottavasti saat vielä lisää lapsia joskus ;)
Coen kanssa olen myös usein eri mieltä, ja aika monen muunkin.
Välillä joku kirjoittaa aina ihan samanlaisia juttuja kuin mitä minulla on. Eniten tykkään Dirahin jutuista, en osaa sanoa miksi. Siellä taitaa kirjoittaa yhtä temperamentikas rouva kuin mikä minä olen, suoraa tekstiä ja vastuu kuulijalla ;D
Luulisin olevani vakkarikirjoittaja, mutta minulle on yksi lysti kuka on mitäkin. Kommentoin kaikkia yhtä tasaisen vähän!
Olipas muutkin saaneet yhtä hölmöjä kommentteja neuvolasta kuin me, tästä lähtienpä osaan sitten jättää ne ihan omaan arvoonsa. Jotenkin sitä vaan pitää neuvolaa sellaisena auktoriteettinä joka tietää paremmin ja helposti uskoo hölmöyksiäkin! Pitäisi vaan luottaa siihen että minä osaan ja tiedän mikä on lapselleni parasta, eikä ventovieraat.
Ompas täällä ollut asiaa :) Oon tässä koneella istunu jo tunnin vaikka piti vaan kävästä ja sit mennä lukeen huomiseen näyttökokeeseen, no parempi virkistää mieltä ensin :D
Siitä sisarusten kommenteista sukupuolesta; siskoni sai 3 vkoa sitten tytön, hänellä on ennestään pian 7 v tyttö ja sitten 4 v poika. Lapset odottivat kotona malttamattomina (no, tyttö lähinnä) kun äiti oli synnyttämässä, sukupuolesta heillä ei ollut ennakkoon tietoa. Esikoistyttö odotti EHDOTTOMASTI pikkusiskoa. Kun äiti ja isi soitti sairaalasta, että tyttö on tullut, 4 v poika kommentoi kulmat kurtussa: Mä vihaan tyttöjä! Ei voinu kun nauraa! Mutta hyvin tuo on ottanut pikkusiskon, käy silittelemässä vähän väliä.
Kuulostaa tosi hirveeltä toi Je_Nin käsien puutuminen (tai taitaa olla sormien puutuminen) ja sitä on jatkunut jo hyväääsesti, ainakin mitä oon lukenut pinoja. Serkulla oli muistaakseni ranteet kipeät tai sitten hänelläkin puutui sormet -en muista. Hän loppuraskauden aikana joutu lastottamaan ranteet yöksi, se auttoi jonkin verran. No, joka tapauksessa sillä loppu nämä vaivat HETI raskauden jälkeen :)
Mä luotan varmaan liian sinisilmäisesti terkkarin kommentoihin, kun ittellä esikoinen masussa eikä muutenkaan tietoa oikeen hirveesti. Täällä tietysti saa kommentteja ja kokemuksia monesta asiasta. Jos tosta raudasta jotain sanon, niin mulla lähti hb 150:stä, laskenut tasaseen tahtiin, viime viikon neuvolassa oli 112, sanoi että voisit ehkä alkaa syömään rautaa, ei mitenkään hirveesti tyrkyttänyt sitä. No niin minä olen tehnyt, vaikka olo ei mitenkään heikko olekaan. Sanoin että hengästyn kyllä TOSI helposti, sano että se voi olla yks oire tosta alhasesta hb:stä, joten siksikin sitä aloin sit napsimaan. No, mä luotan omiin vaistoihin myös th:n kommenttien ohessa, joten ainakin seuraavaan neuvolaan eli 2 vkon päähän asti syön noita rautatabuja.
Nyt täytyy lähtee lukeen tohon huomiseen näyttökokeeseen ettei tartte sit äippälomalla hirveetä täydennystä siihen tehdä :)
bernuski 30 + 2
lupicaia:
Coen kanssa olen myös usein eri mieltä, ja aika monen muunkin.
Välillä joku kirjoittaa aina ihan samanlaisia juttuja kuin mitä minulla on. Eniten tykkään Dirahin jutuista, en osaa sanoa miksi. Siellä taitaa kirjoittaa yhtä temperamentikas rouva kuin mikä minä olen, suoraa tekstiä ja vastuu kuulijalla ;DOlipas muutkin saaneet yhtä hölmöjä kommentteja neuvolasta kuin me, tästä lähtienpä osaan sitten jättää ne ihan omaan arvoonsa.
:) Taidat olla tempperamentista ihan oikeassa :) Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun joudun vääntöön :) Mä voin kyllä myöntää ihan suoraan, että monesti kirjoitan ensin ja ajattelen sitten :)
Mulle tuli vielä noista hölmöistä neuvola-ohjeista mieleen, että luotan omaan terkkariin ihan 100 % !! On ollut tuolla varmaan 30 vuotta näissä hommissa, ja on aivan ihana, symppis ja asiantunteva tyyppi. Mutta sitten nämä lekurit, mulle ei ainakaan yksikään lekuri ole osannut selittää yhtään mistään mitään, terveydenhoitaja sen sijaan asiallisesti ja perusteellisesti kaiken.....siis antaisin " henkeni" koska vaan terkkarin käsiin, mutta en niiden terveyskeskuslääkärien....mietityttää jo etukäteen, että kun näitä terkkareita ja lääkäreitä on joka lähtöön, että toivottavasti osuu sitten mukava kätilö siellä synnytyksessä....synnytys on kuitenkin sellainen tapahtuma, että pitäisi voida luottaa 100 % olevansa hyvissä käsissä.
Meillä on ihan sama juttu (Jemin79), se on useimmin mies jota väsyttää tai särkee päätä......;)
Ompas ollut kipakkaa keskustelua sillavalin kun meikalainen nukkunut;-) Toivottavasti paastaan yli naista eripurista ja jatketaan leppoisaan malliin taas. Nyt tuolla aihe on vapaa -palstalla jotkut erittain asialliset ja fiksut(???!) ihmiset keskusteliat aiheesta " lokamassut riitelee" . Typeria ja asiattomia kommentteja joista tuli paha mieli. Siella kun helppo anonyymia huudella mita sylki suuhun tuo.
S-I: Juu en huomannut, etta Spartocinessa on rautaa vain 36mg, katsoi vain paalta missa luki 250mg. On " hatavara" - rautana mukana Suomesta jos tarve tulee, mutta ei ole viela ollut tarpeen. Hyva poinnti kuitenkin.
Nazu: On tosiaan kurja vaiva tama narastys. Kysyit onko mitaan mita voi syoda. No, jopa vesi narastaa eli kaikki tulee ylos mita suuhuunsa laittaa. Ja ihan sama onko pystyssa vai makuullaan, syoko paljon vaiko vahan jne. Ihan kaikki ruoka ja neste narastaa, yoks. Mutta kiitos sympatioista!
Dirah: Meilla tuolla makkarissa on aikas hiljaista kun on tuo eteisistukka ja vuotovaara (yhdyntakieltokin oli tuossa aikaisemmin). Tosin viimeksi laakari vinkkasi silmaa ja sanoi, etta rauhakseen voi seksiakin harrastaa. Eli ehka kerta viikkoon tai pariin, ei oikein tee enempaa mieli kun pelkaa jotain sattuvan. Ennen raskautta meilla on ollut hyvinkin aktiivista.
Mukavaa illanjatkoa sinne kaikille tasapuolisesti! Tama tasta lahtee lenkille ennenkuin lampotila taas nousee. Eilen oli iltapaivalla taas tosi lamminta joten pitaa varautua samaan tanaankin.
T. Millian ja pikkuneiti 29+5
Pliiiiiis voisiko sen rauta- ja lynkkauskeskustelun nyt lopettaa... :) varon ottamasta kantaa rauta-asiaan millään tapaa.
Sen olen tosin huomannut näissä ja muissakin pinoissa - myös ihan muilla foorumeilla - että ihmiset ottaa herkästi henkilökohtaisesti sen, jos joku on jostakin asiasta eri mieltä. Eri mieltä oleminen ei tarkoita, että pitäisi toista tyhmänä, ja maailmassa on monia asioita, joissa ei ole yhtä ainoa tapaa toimia. Esim. Stokken sängystä lukiessani itseänikin vähän nauratti tuo ovaalin muoto ja turvallisuuden tunne, mutta se on varmasti ihan tosi hyvä sänky! Mielelläni ottaisin sellaisen, jos joku muu maksaisi...
Itse olen välillä kirjoittanut tosi vähän ja välillä useammin. Mielestäni kommenttien määrä riippuu ihan siitä, mistä aiheesta kirjoittaa, ja esittääkö esmes kysymyksiä. En tapaa kommentoida toisten pohdintoja sisarusten välisistä suhteista ja vauvan sukupuolesta enkä muistakaan asioista, joista itselläni ei ole kokemusta eivätkä ne liity elämääni. En myöskään oleta, että kukaan, joka ei kärsi närästyksestä, olisi kamalan kiinnostunut minun ruokatorveni tilasta. :)
Vauvasta ja masusta ei paljon uutta, paitsi että olen ollut jotenkin kireä ja yhdyn täysin niihin, jotka ovat kypsiä raskaana olemiseen. Liekö helteet ja karttuvat kilot vaikuttamassa muidenkin mielialaan! Mutta hei, täällä enää 16 päivää töitä ja 61 päivää oletettuun h-hetkeen!
Jaksamista ja iloista mieltä ihan kaikille tasapuolisesti!
Ketsup + " Into" 31+2