Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
8961/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

husissa-on-hoidettu-kolmea-potilasta-koronarokotteen-jalkeisen-hyytymishairion-vuoksi.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/husissa-on-hoidettu-kolmea-potilasta…

Vierailija
8962/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle: Saksalaiset lähtevät pääsiäiseksi auringon ja meren ääreen Mallorcalle. Saksa poisti Baleaarien saaret matkustusrajoitusten piiristä ja pääsiäisen päivinä Mallorcalle laskeutuu jopa 500 lentokonetta päivässä. Pääsiäislomat kestävät Saksassa monilla jopa kaksi viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8963/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

STM:n ja THL:n viikkokatsaus menossa. Mika Salminen aloittaa EU-maiden tilanteella, joka menossa taas vaihteeksi huonompaan suuntaan. Miksi? "No kun emme ole vielä kesässä, ja hengitystieinfektiot leviävät väestössä."

Olenko ymmärtänyt nyt jotain täysin väärin?

En jaksaisi enää kertaakaan kuulla koronan yhteydessä sanaa KAUSIVAIHTELU. En myöskään sanaa hengitystieinfektio. Mutta onks tässä sittenkin siis kyse hengitystieinfektiosta, joka noudattaa jotain kausivaihtelua? 

Olen asunut Brasiliassa ja siellä on viime kuukaudet ollut kesä. Jos normi-influenssojen kausivaihtelua ajattelee, niin siellä ei todellakaan ole nyt menossa mikään influenssakausi. Miksi korona kuitenkin jyllää? Eihän sen pitäisi, jos noudattaisi kausivaihtelua?

Ehkä en vaan ymmärrä, koska meillä kuitenkin myös moni asiantuntija puhuu tästä kausivaihtelusta koko ajan ja odottaa kesää. 

Mä ajattelen tuon "kausivaihtelun" suomalaisten erilaiseen tapaan elää kesällä kuin muina vuodenaikoina. En siis niin, että virus jotenkin menettäisi lisääntymiskykynsä kesällä. Ensinnäkin meillä Suomessa on koululaisilla ja opiskelijoilla pitkä kesäloma, 2,5 kuukautta. Kun niin pitkään ei istuta vierekkäin samoissa luokkahuoneissa, käydä syömässä yhdessä jne, ei viruskaan pääse leviämään yhtä helposti. Myös työntekijöillä on Suomessa tavallisimmin 5 viikkoa vuosilomaa, josta 4 viikkoa pidetään yleensä kesällä. Ei olla silloin ruuhka-aikaan joukkoliikennevälineissä, ei työpaikoilla, ei yhdessä työkavereiden kanssa lounas- eikä kahvitauoilla. Koska syksy, talvi ja kevät ovat ilmaston suhteen aika kettumaisia vuodenaikoja, suomalaiset tykkäävät olla kesäisin ulkona. Ja koronavirus taas tarttuu helpommin sisätiloissa kuin ulkona. Ravintolassakin istutaan kesäisin mieluummin terassilla kuin ravintolassa sisällä. Lisäksi monet suomalaiset nauttivat, kun pääsevät kesälomalla mökilleen pois kaupunkien kiireestä ja metelistä. Suomessa ei ole juuri koskaan niin kuuma, että ihmiset kerääntyisivät kauppakeskuksiin viettämään aikaansa, koska kauppakeskuksissa on viileämpää. 

Joo niin mäkin, mutta jotenkin sana kausivaihtelu viittaisi mun mielestä johonkin muuhun. Enkä tykkää siitä, että tätä vaihtelua pidettäisiin jollain tavalla itsestäänselvänä, jonain sellaisena joka tulee ja pelastaa meidät ilman että tarvitsee tehdä mitään. Mutta joo, ehdottomasti kesän erilainen elämäntyyli vaikuttaa ja viime kesänä itsekin tapasin kavereita ja tuttavia, kun pystyi näkemään ulkona. Talvella ei ollakaan sitten tavattu juuri ketään. 

Iso helpotus on, kun koulut jää lomalle. Saa vain nähdä, kuinka moni lapsi ehtii ennen kesää vielä sairastua ja onko oma lapsi siinä joukossa.

Joku proffa kai jo Twitterissä kutsuikin tätä ilmiötä "kouluvaihteluksi" :) 

Jep. Kausivaihtelullahan oikeasti tarkoitetaan, että virus jotenkin muuttaisi käyttäytymistään eri kausien mukaan. Mutta koronan suhteen kyse on siitä, että ihmiset muuttavat käyttäytymistään. Virus kyllä leviäisi ihan kuten muinakin vuodenaikoina.

Ja tässähän se just nähdään, että virus ei leviäisi edes talvella vaikka kuinka olisi ihan normi-influenssakausikin kunhan vaan koulut olisi etänä, joukkueharrastukset tauolla ja kaikki muukin kokoontumista vaativa toiminta keskeytettäisiin eikä rajat vuotaisi virusta. Se tyhmä tukahduttaminenkin onnistuisi vaikka keskellä talvea ja ihan ilman sitä, että odotellaan tässä nyt ensin mitä lämpö ja aurinko virukselle tekee.. Vai miten se varhila sen sanoikaan.

Ja todennäköisesti jopa helpommin, kun ihmisillä ei olisi ollut edes niin kovasti halua liikkua ulkona eikä ainakaan samalla tavalla kuin vaikka keväällä/kesällä jolloin monista on kivaa mennä ulos ihan muuten vaankin kun kerrankin on valoisaa ja lämmintä.

Vierailija
8964/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/thl-varoittaa-korona-jatti-varjoon-m…

thl-varoittaa-korona-jatti-varjoon-maailmanlaajuisen-kriisin-nyt-antibioottiresistenssi-saattaa-pahentua.

Vanha juttu. Pari päivää sitten uutisissa sanottiin, että korona-aika antibioottikuureja on käytetty huomattavasti normaalia vähemmän, ainakin Suomessa. Resistentin kannalta siis tosi hyvä juttu.

Vierailija
8965/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkumistajoitukset meni kumoon ja biletys saa siis jatkua. Iltapäivälehdissä on kuvauksia maksullisista juhlista, joille poliisi ei ole voinut mitään.

Vaasasta löytyi noin 50 hengen porukka ängenneenä taloyhtiön saunatiloihin.

Lisäksi meillä on Turun seudulla ihan oma Etelä-Afrikan muunnos, kiitos vaihto-opiskelijoiden, jotka ovat hakeutuneet tänne löysien rajoitusten maahan bilettämään (opinnothan ovat etänä).

Onko rajoituksia vastustaneiden poliitikkojen mielestä tämä meininki ihan ok?

Tämä lienee ymmärrettävä niin, että juhliminen on kaiken ylittävä perusoikeus. Se menee hengen ja terveydenkin suojan edelle.

Eiköhän se ole hallituksen tilaama huijaus "ei mahda mitään, nyt tarvitaan laumasuojaa" tms.

Samoja poliitikkoja niissä valiokunnissa on kuin muutenkin eduskunnassa.

https://vapaaksikoronasta.fi/

Vapaaksi koronasta – tukahdutusstrategia, nyt! -kansalaisaloite on hyväksytty ja allekirjoitettavissa oikeusministeriön palvelussa. Antakaa äänenne kuulua. Allekirjoittakaa & jakakaa!

Vierailija
8966/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/thl-varoittaa-korona-jatti-varjoon-m…

thl-varoittaa-korona-jatti-varjoon-maailmanlaajuisen-kriisin-nyt-antibioottiresistenssi-saattaa-pahentua.

Jaa. Justiinsa pari päivää sitten oli uutinen kuinka suomalaiset ei ole tarvinneet antibiootteja koronavuoden aikana ollenkaan samaan malliin kuin normisti vaan niiden myynti on suorastaan romahtanut..

Vierailija
8967/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle: Saksalaiset lähtevät pääsiäiseksi auringon ja meren ääreen Mallorcalle. Saksa poisti Baleaarien saaret matkustusrajoitusten piiristä ja pääsiäisen päivinä Mallorcalle laskeutuu jopa 500 lentokonetta päivässä. Pääsiäislomat kestävät Saksassa monilla jopa kaksi viikkoa.

Ja sitten voikin lentää Kuusamoon..

Vierailija
8968/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on parasta tässä ajassa? Se, et maahan tulijat vähentyneet 92 % vai näinkö oikein lukemat?

Vierailija
8969/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa katsoa kansanedustajien käytöstä. Jokainen joka ei aktiivisesti vastusta tuota helsinkiläisten etuilua, on semmoinen jota ei kannata äänestää. Hallitus syytä kaataa jos oikeasti kaikista vastuuttomimpia suosivat.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007895945.html

STM ja THL suosittavat pääkaupunki­seudulle ja Turkuun lisärokotteita – tämä aikataulusta tiedetään nyt

Vierailija
8970/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa, että virustaudit kuten korona tarttuu jo kantajastaan, ennen kuin on ns päällä.

Eli jos minulla tulee huomenna koronan oireet, niin tartutan tautia jo tänään ja jopa eilen olen tartuttanut.

Tuosta muistutti mediassa joku proffa ja itse olen tiennyt kauan miten virustaudit tarttuvat.

Siksi on mahdotonta jäljittää täysin koskaan. Puhumattakaan siitä, että ainakin 10% on oireettomia tai erittäin lieväoireisia tartuttajia.

Vierailija
8971/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa....... vuosi jauhettu tätä corona pas....

Vierailija
8972/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun odotan että edes maauimalat avattaisiin.

Vierailija
8973/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkautta ja anarkiaa kirjoitti:

Korona on näyttänyt suomalaisten todellisen karvan. "Toivottavasti saatte koronan ja kuolette" on kauheinta, mitä vanhusten suusta on päässyt tänä kauheana aikana. Tällainen käytös näkyy myös täällä keskustelupalstalla. Mikä kaikkia vaivaa?? Viha ja inho vallitsee. Toisin ajattelijoita ei suvaita. Yrittäjiä ei ymmärretä. Kaikki kiinni, tärkeintä ettei itse sairastu ja kuole. Lapset kaiken pahan alku ja juuri. Suomi on täynnä ihmisiä, jotka ovat mätiä, itsekkäitä ja pahoja, pahoja minä sanon!!!! 

Ei tätä koronavirus aiheuttanut vaan tämä typerä vetkuttelu-strategia sen on tehnyt. Viime keväänä suurin osa tsemppasi ja oikeastaan kaikki oli samassa veneessä eikä juurikaan ollut eripuraakaan, kun liki kaikki suomalaiset halusi päästä tästä viruksesta kerralla ja mahdollisimman nopeasti eroon. Ja etenkin kun se toimi ja tartunnan kääntyi laskuun ja oli menossa kohti nollatasoa.

Sitten tähän sotkeentui Marinin hallitus hybrideineen eikä sen jälkeen oikeastaan enää kukaan tiennyt missä mennään ja mikä on suunta. Yhteinen se ei enää sen jälkeen ole ollut.

Vierailija
8974/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites suu nyt pannaan suurimmat corona kiihkoilijat kun ei tullutkaan liikkumisrajoitukset?

Vierailija
8975/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla tartuntarypäs jossain hoitokodissa. Myös rokotettuja tartunnan saaneissa.

Hoh hoijaa.

Vierailija
8976/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi esimerkki siitä, että kouluikäisten tartuntamäärien kasvu edeltää tartuntamäärien kasvua muussa väestössä.

School vs community cases—which comes first? Ontario provides clear insights—the general population of Ontario (grey) vs in-school populations of Ontario (yellow). Clearly COVID19 cases in schools precede any subsequent rise in community. https://twitter.com/DrEricDing/status/1377348091913719809/photo/1

Vierailija
8977/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että virustaudit kuten korona tarttuu jo kantajastaan, ennen kuin on ns päällä.

Eli jos minulla tulee huomenna koronan oireet, niin tartutan tautia jo tänään ja jopa eilen olen tartuttanut.

Tuosta muistutti mediassa joku proffa ja itse olen tiennyt kauan miten virustaudit tarttuvat.

Siksi on mahdotonta jäljittää täysin koskaan. Puhumattakaan siitä, että ainakin 10% on oireettomia tai erittäin lieväoireisia tartuttajia.

Just tuonkin takia tällainen "hallittu levittäminen" on aivan pähkähullu ajatus. Saati sitten kun "hallitusti levitetään" virusta joka on uusi eikä sen vaarallisuutta jälkiseurauksineen edes tiedetä.. Silti luodaan virukselle enemmän kuin täydelliset olosuhteet kaikenlaiseen mutatoitumiseen ja varianttien kehittelyyn jopa buustaamalla sitä puolitehoisilla rokotteilla ja kikkailemalla näiden antovälillä.

Ehei, tällaiset ei huoleta hallitusta mutta sitä pelätään että tehohoitopaikkoja on ihan suotta tyhjillään ja jos vaikka tulee susikin.

Vierailija
8978/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompien ihmismäärien testaaminen esim. pikatesteillä on hyvä keino tunnistaa joukosta oireettomat tautia tietämättään eteenpäin levittävät koronapositiiviset ja sitä onkin käytetty eri puolilla maailmaa. Meillä sitä on käytetty pienimuotoisemmin työpaikkojen koronaryppäiden yhteydessä. 

Vierailija
8979/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites suu nyt pannaan suurimmat corona kiihkoilijat kun ei tullutkaan liikkumisrajoitukset?

Itse olen varmasti juuri tällainen "kiihkoilija" koska olen kannattanut tukahduttamista alusta asti ja kannatan edelleen.

Silti olen tyytyväinen ettei nuo liikkumisrajoitukset tulleet voimaan. En kannattanut niitä missään vaiheessa kuten en muutakaan puolitehoista ja väärinkohdistettua rajoitusta.

Vierailija
8980/52578 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi suuressa osassa Suomea ravintolat ja JUOTTOLAT aukeaa 9. huhtikuuta alkaen, koska pelättyjä räjähtämisiä ei tullutkaan.

Ketju on lukittu.