Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
33901/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on täysin selvää mistä nuo tartunnat tulevat, eli yökerhojen ja anniskeluravintoloiden sisätiloista. Jos taas pakko rajoittaa jotain, niin kohdistakoon kerrankin rajoitukset sinne missä ongelma oikeasti on.

No kyllä ainakin täällä pk-seudulla yökerhot ovat olleet iltakerhoja jo melko pitkään.

Vierailija
33902/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä antaisitte neuvoksi? Tuttavapiirissäni ei kauheasti välitetä koronasta. Rokotuksessa on ehkä käyty mutta maskeja tai turvavälejä ei enää pidetä ja porukka matkustaa ympäriinsä ja tapaa ihmisiä koko ajan. Minua tämä ahdistaa mutta neuvomaankaan toisia on paha ryhtyä. Tuntuu että toiset pitävät minua hysteerisenä vaikka tosi asiassa en pelkää niinkään koronaa jos kaikki vain noudattaisivat turvaohjeita.

Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä. 

Tämä. Jokainen vastaa itsestään eli jos haluaa näin pandemia-aikaan matkustaa tms niin se on ihan oma päätös. Mutta vastaavasti on ok olla tapaamatta näitä matkustelevia / muuten sosiaalisia tyyppejä, jos itse on varovaisempi koronan suhteen. Toisia ei kannata (eikä pidäkään) alkaa neuvomaan, ellei toinen sitten erikseen kysy jotain asiaan liittyen.

Me siis puolison kanssa hyvin pitkälti eristäydytty, kun lähipiiristä ei löydy samalla tavalla varovaisempaa porukkaa kuin me. Mutta eipä haittaa yhtään, hyvin pärjätään ja viihdytään kotosalla kaksistaan :)

Minäkin kuulun kahteen kertaan rokotettuihin, jotka elävät edelleenkin varovasti. En ole täysin eristäytynyt, vaikka teenkin etätöitä ja tilaan ostokseni verkkokaupoista kotiinkuljetuksella. Tein nimittäin niin jo ennen pandemiaakin. Kävin ennen juhannusta pari kertaa lähiöravintolan terassilla, mutta nyt ei ole enää huvittanut. Olen kuitenkin pari kertaa pyytänyt yhtä ystävääni meidän pihalle ja siinä juotu viiniä ja syöty tapaksia. Hänkään ei ravaa ravintoloissa ja baareissa eikä halua saada edes lievää Covid-19:ää. Mun "etuni" tässä asiassa on ehkä se, että olen jo 60 v ja ystäväni ja kaverini samaa ikäluokkaa. Monilla meistä on jo jotain perussairauksia kuten esim verenpainetauti tai DM2. Mulla on nivelreuma ja siihen sytostaattilääkitys, joten kun olen kieltäytynyt lähtemästä jonnekin, kaikki ovat ymmärtäneet ihan hyvin. En silti koe tarpeelliseksi alkaa neuvomaan tai moralisoimaan muiden tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Kaikista läheisimpiä, jotka eivät halua saada koronatartuntaa, olen kehottanut vaihtamaan kirurginmaskinsa ffp2- tai ffp3-hengityssuojaimiin. Mutta vain niille, jotka eivät halua saada tartuntaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33903/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koronaepidemia on mennyt niin lieväksi ja harmittomaksi, että mm. vastuuministerit eivät lähes 800 luokkaa olevista päivätartuntalukemista huolimatta eväänsäkään väräytä, vaan ilmeisesti kääntävät kylkeä aurinkotuoleillaan ja tilaavat uuden Aperolspritzin jäillä, niin miksi tässä enää kukaan viitsii maskiakaan käyttää?

Oikeasti.

Ketä kiinnostaa jos ei ministereitäkään?

Eipä sitä maskia enää kannatakaan käyttää.

Vierailija
33904/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twitter-viestistä löytyvässä gif-pätkässä havainnollistuu hyvin alkuperäisen wuhanilaisen ja delta-variantin eksponentiaalisen kasvun ero

Exponential growth is often hard to visualize, so here's the difference between an R0 of ~2.5 (original SARS-CoV-2) and R0 of ~6 (delta variant).

https://twitter.com/kmpanthagani/status/1420985595489394688

Vierailija
33905/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä."

Mutta tämä tarkoittaa samalla, etten voi nähdä ystäviäni, koska en halua altistaa itseäni koronalle. He altistuvat jatkuvasti matkaamalla ja tapaamalla toisiaan ja muita. Jos tietäisin että he varovat koronaa, voisin tavata heitä silloin tällöin mutta nyt minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin eristäytyminen. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Ymmärrättekö miltä tämä tuntuu?

Mun mielestä vain omilta vanhemmiltaan ja omilta aikuisilta lapsiltaan voi odottaa, että he ovat esim 2 viikkoa omaehtoisessa karanteenissa ennenkuin tapaavat. Näin meillä toimittiin viime jouluna, kun mun iäkkäät vanhempani sekä tyttäreni puolisoineen tulivat meille viettämään joulua. Vanhukset nyt muutenkin pysyivät lähes täysin kotona, mutta koska nuoremmalla sukupolvella oli mahdollisuus etätöihin ja sen tekivät, jotta pääsivät viettämään yhteistä joulua. 

Ystävät, kaverit, sisarukset, serkut...he elävät omaa elämäänsä. On toki ikävää, jos et halua tavata heitä yhtään missään (edes ulkona), mutta et voi odottaa heidän muuttavan omaa elämäänsä vain sun vuoksesi. 

Vierailija
33906/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä."

Mutta tämä tarkoittaa samalla, etten voi nähdä ystäviäni, koska en halua altistaa itseäni koronalle. He altistuvat jatkuvasti matkaamalla ja tapaamalla toisiaan ja muita. Jos tietäisin että he varovat koronaa, voisin tavata heitä silloin tällöin mutta nyt minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin eristäytyminen. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Ymmärrättekö miltä tämä tuntuu?

Käytä heitä tavatessasi ffp2- tai ffp3-hengityssuojainta. Ulsovirtausventtiilillä varustetun kanssa on helpompi hengittää kuin ilman venttiiliä. Tehkää siis yhdessä otain muuta kuin syötte tai juotte. 

Vierailija
33907/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaoppinen maskisuojautuminen

Virus-suojauksessa oleellista on monikerrosrakenne (nk.SMS-rakenne)

1. Sisäkerros kosteutta hylkivää synteettistä polymeerikuitua

2. Kuparilangasta kudottu suojakerros

3. Staattisella sähköllä varautunut kuitukerros

4. Kristallikiteinen polymeeriseoskerros

5. Multilejeerinki-kudosseos

6. Ulkokerros vettä imemätöntä polypropeenikuidusta valmistettua kangasta.

Maskin sisälle pyöritellään foliosta pieniä foliohelmiä 20-30 kappaletta, reagoivat multilejeeringin kanssa.

Lisätäänpä tuohon vielä hopeavedessä uutettua kashmir-villaa, josta kudotaan seitinohut kerros.

Vierailija
33908/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vain omilta vanhemmiltaan ja omilta aikuisilta lapsiltaan voi odottaa, että he ovat esim 2 viikkoa omaehtoisessa karanteenissa ennenkuin tapaavat. Näin meillä toimittiin viime jouluna, kun mun iäkkäät vanhempani sekä tyttäreni puolisoineen tulivat meille viettämään joulua. Vanhukset nyt muutenkin pysyivät lähes täysin kotona, mutta koska nuoremmalla sukupolvella oli mahdollisuus etätöihin ja sen tekivät, jotta pääsivät viettämään yhteistä joulua. 

Ystävät, kaverit, sisarukset, serkut...he elävät omaa elämäänsä. On toki ikävää, jos et halua tavata heitä yhtään missään (edes ulkona), mutta et voi odottaa heidän muuttavan omaa elämäänsä vain sun vuoksesi. 

En todellakaan mitään karanteeneja ole vaatimassa keneltäkään. Enkä myöskään ajattele että ystävieni pitäisi muuttaa toimintaansa VAIN minun takiani. Yleensäkään en ajattele olevani kovin itsekäs vaan pyrin ajattelemaan muita. Sen takia koenkin jonkinlaista ahdistusta, koska korona-aika on tehnyt näkyväksi sen, että iso osa ihmisistä ei ajattele kokonaisuutta eikä muita ihmisiä vaan kulkee ja menee täysin välinpitämättömästi vain omien mielihalujensa mukaan. Kuten sanottua ei olisi mitään ongelmaa jos kaikki noudattaisivat näitä yksinkertaisia turvaohjeita.

Vierailija
33909/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen epidemia 30.7.2021: ilmaantuvuuden muutos on kiihtynyt koko epidemian korkeimmalle tasolle. Nykyisellä kasvuvauhdilla tartuntojen määrä nousee koulujen avaamiseen (10.8.) mennessä reilusti yli tuhanteen per päivä. https://twitter.com/jukka235/status/1421306673734602752/photo/1

Suomen tartuntojen kasvu on ruvennut noudattamaan samaa kehitystä Hollannissa 26 päivää aikaisemmin tapahtuneen tartuntojen kasvun kanssa.  https://twitter.com/jukka235/status/1421316602319065096/photo/1

Vierailija
33910/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun alkua odotellessa:

Yli 20 uutta tartuntaa rippileirillä levinneestä koronaryppäästä - altistuneiden määrää lähes mahdoton arvioida

Koronavirus ehti levitä rippileirillä tehokkaasti. Lääkäri epäilee, että lähes kaikki leirille osallistuneet ovat voineet sairastua.

https://yle.fi/uutiset/3-12042355?origin=rss

Vierailija
33911/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäkää nyt juma lauta nuo maskinne jo roskiin ihmiset! Mitä järkeä on laittaa maski kauppareissulle, kun 10 000 ihmistä juhlii samaan aikaan festareilla, ilman maskeja. Ite päätin, että maskia en enää käytä, en niin kauan kun noita festareita järjestetään. Tai tulee maskipakko. Itellä on jo 2 piikkiä, niinkuin alkaa olemaan jo todella monella muullakin.

Vierailija
33912/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä antaisitte neuvoksi? Tuttavapiirissäni ei kauheasti välitetä koronasta. Rokotuksessa on ehkä käyty mutta maskeja tai turvavälejä ei enää pidetä ja porukka matkustaa ympäriinsä ja tapaa ihmisiä koko ajan. Minua tämä ahdistaa mutta neuvomaankaan toisia on paha ryhtyä. Tuntuu että toiset pitävät minua hysteerisenä vaikka tosi asiassa en pelkää niinkään koronaa jos kaikki vain noudattaisivat turvaohjeita.

Minusta jokainen huolehtii lähinnä itsestään.

Vierailija
33913/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat löysivät yli 200 long Covid -oiretta – "Voivat viitata suurempiin neurologisiin ongelmiin”

Lontoolaisen UCL -yliopiston tutkimuksessa on löydetty yli 200 koronan pitkäaikaismuodon eli long Covidin oiretta. Tutkimus on julkaistu The Lancetin alaisessa EClinical Medicine -tiedelehdessä.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/88d8471f-7088-4e8a-8007-d10d6c93499…

Vierailija
33914/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatartuntoja tänäänkin ennätysmäärä: ”Nyt menee meillä jotakin pieleen”

Tartunnat kasvavat nyt nopeasti, sillä eilen perjantaina lukema oli 748 ja torstaina 765. Kahden viime viikon jaksolla tartuntoja on ollut 6 325, eli 2 963 tartuntaa enemmän kuin edellisellä kahden viikon jaksolla.

Sdp:n lääkärikansanedustaja, entinen HUSin toimitusjohtaja Aki Lindén kiinnittää huomiota myös ilmaantuvuuslukuun.

Suomen koronailmaantuvuus luku (14 vrk / 100 000 as) on nyt 126, Norjan 60, Ruotsin 54 ja Saksan 29. Nyt menee meillä jotakin pieleen”, hän kommentoi Twitterissä.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan uusien koronatapausten määrä on ollut kasvussa koko heinäkuun eli nyt viidettä viikkoa. Tällä viikolla tapauksia on ollut 30 prosenttia enemmän kuin viikkoa aiemmin. Ilmaantuvuusluvut ovat kasvussa lähes kaikissa sairaanhoitopiireissä.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/807ad4b3-a313-45a9-8fde-9c1ca9781…

Vierailija
33915/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäkää nyt juma lauta nuo maskinne jo roskiin ihmiset! Mitä järkeä on laittaa maski kauppareissulle, kun 10 000 ihmistä juhlii samaan aikaan festareilla, ilman maskeja. Ite päätin, että maskia en enää käytä, en niin kauan kun noita festareita järjestetään. Tai tulee maskipakko. Itellä on jo 2 piikkiä, niinkuin alkaa olemaan jo todella monella muullakin.

Uskon ennemmin WHO:ta kuin satunnaista palstatrollia

WHO urges fully vaccinated people to continue to wear masks as delta Covid variant spreads

The WHO urged fully vaccinated people to continue to wear masks and practice other Covid-19 pandemic safety measures as the highly contagious delta variant spreads rapidly across the globe.

“People cannot feel safe just because they had the two doses. They still need to protect themselves,” WHO official Dr. Mariangela Simao told reporters. https://www.cnbc.com/2021/06/25/delta-who-urges-fully-vaccinated-people…

Vierailija
33916/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tartuntatahti pysyisi samankaltaisena kun nyt, tai jopa kiihtyisi, elokuun aikana voisi siis helpostikin tulla Suomessa jopa 25000 tai ylikin uutta tartuntaa.

Se olisi varsin huomattava luku ottaen huomioon koko epidemian tähänastinen tartuntamäärä.

Testaus ja tartuntojen jäljitys joutuvat koville ilman muuta jos epidemia jatkaa kiihtymistään.

Toivottavasti sairaalahoidon kuormitus pysyisi kuitenkin kohtuullisen pienenä.

Vierailija
33917/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan mitään karanteeneja ole vaatimassa keneltäkään. Enkä myöskään ajattele että ystävieni pitäisi muuttaa toimintaansa VAIN minun takiani. Yleensäkään en ajattele olevani kovin itsekäs vaan pyrin ajattelemaan muita. Sen takia koenkin jonkinlaista ahdistusta, koska korona-aika on tehnyt näkyväksi sen, että iso osa ihmisistä ei ajattele kokonaisuutta eikä muita ihmisiä vaan kulkee ja menee täysin välinpitämättömästi vain omien mielihalujensa mukaan. Kuten sanottua ei olisi mitään ongelmaa jos kaikki noudattaisivat näitä yksinkertaisia turvaohjeita.

Kyllä sitä päälle 50-vuotiaana on sen jo oppinut, että ei tässä maailmassa pärjää muuten kuin laittamalla itsensä etusijalle niin töissä kuin ihmissuhteissa. Voinet lukea rivien välistä mitä mieltä olen asiasta. Käytän kyllä julkisissa tiloissa maskia, mutta menojani tai ystävien tapaamisia en rajoita mitenkään.

Vierailija
33918/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho kritisoi Twitterissä sosiaali- ja terveysministeriötä oman vastuunsa laiminlyönnistä ja nuorten syyllistämisestä.

STM:n kansliapäällikkö Kirsi Varhila on todennut, että erityisesti nuorten parissa nousseiden tartuntalukujen vuoksi rajoituksia saatetaan joutua kiristämään.

Laihon mukaan Varhila syyllistää tautitilanteesta nuoria, vaikka STM ei itse ole hoitanut omaa vastuualuettaan riittävän hyvin.

– ”Saattaa tulla lisää rajoituksia, elleivät nuoret aikuiset ymmärrä vastuutaan, Varhila sanoo”. Uskomatonta nuorten syyllistämistä! Jos STM itse hoitaisi vastuunsa ja rokotusasiat kuntoon. Vaikenemalla Sanna Marinin hallitus hyväksyy tämän! Laiho kirjoittaa.

Vierailija
33919/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi rokotetta ottaneena tunnen itseni PETETYKSI! Alkaa vaikuttaa että eipä noista ole ainakaan hyötyä, jos tuoretta yhdysvaltalaistutkimusta uskoo. Vaan ketä tässä nyt enää uskoisi.

Vierailija
33920/52578 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi rokotetta ottaneena tunnen itseni PETETYKSI! Alkaa vaikuttaa että eipä noista ole ainakaan hyötyä, jos tuoretta yhdysvaltalaistutkimusta uskoo. Vaan ketä tässä nyt enää uskoisi.

Näytti se tartuntariski niiden mukaan täysrokotetuilla olevan sentään 8 kertaa pienempi kuin rokottamattomilla ja jos tartunnan kaikesta suojatumisesta huolimatta kuitenkin saa niin todennäköisesti seuraukset eivät ole yhtä vakavia. 

Ketju on lukittu.