Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Mitä antaisitte neuvoksi? Tuttavapiirissäni ei kauheasti välitetä koronasta. Rokotuksessa on ehkä käyty mutta maskeja tai turvavälejä ei enää pidetä ja porukka matkustaa ympäriinsä ja tapaa ihmisiä koko ajan. Minua tämä ahdistaa mutta neuvomaankaan toisia on paha ryhtyä. Tuntuu että toiset pitävät minua hysteerisenä vaikka tosi asiassa en pelkää niinkään koronaa jos kaikki vain noudattaisivat turvaohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
794 😨
Onneksi on mystinen kausivaihtelu.
Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan..Uskookohan siihen kausivaihteluun enää edes THL.
Voihan se tietty olla niinkin, että ilman kausivaihtelua näissä luvuissa olisi nolla perässä.
Se nolla saadaan perään, kun koulut alkaa.
Lähes 800 tartuntaa ja koulut alkaa kohta. Täytyy piräö naamalla FFP3 jos meinaa selvitä hengissä. Voi voi....
Vierailija kirjoitti:
Alkaa mitta täyttymään jos pitäisi muka vielä kahden rokotuksen jälkeen käyttää maskia. Asun kerrostalossa ja miksi enää varoisin naapureiden takia, kun niistä yksikään ei ole koko epidemian aikana kertaakaan pitänyt edes turvaväliä? Viimeksi tänään jouduin hissistä poistuessa ohittamaan lauman aikuisia naapureita puolen metrin etäisyydeltä, kun ne olivat tiiviissä rivissä oven edessä eivätkä antaneet sen enempää tilaa käytävässä. Tämä siis pääkaupunkiseudulla. Tuollaisten takiako vielä pitäisi tukehtua maskissa. Aivan kuin ne eivät olisi koskaan kuulleetkaan koronasta.
Sinuna hankkisin kunnon ffp3 maskeja ihan itsesi suojaamista varten esim just rappukäytävässä. Joku ketjussa jo kertoikin kuinka ne saa kätsästi "kiertoon" eli samaa voi käyttää monesti.
Tuollaiset tollot (kuin naapurisi) kun ei taatusti tee elettäkään sen eteen missään muuallakaan ettei koronaviruksella olisi mahdollisuutta tarttua eli ovat ihan tuollaisessa ohimennen-kohtaamisessakin todellinen riski rokotetullekin. Sinähän olisit voinut hyvin olla koronapositiivinen eikä näitä napannut pätkääkään jättää turvaväliä.. Miksi siis toimisivat missään muuallakaan yhtään vastuullisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008152372.html
Virologian professori Olli Vapalahti puhuu soluimmuniteetista:
"Tällä on merkitystä erityisesti vakavan taudin estämisessä. Siksi pidetään epätodennäköisenä, että syntyisi variantti, joka pystyisi muuttamaan radikaalisti rokotteen soluimmuniteetin kautta antamaa suojaa."
En ole virologi, mutta onko se hyväksi jos t-solut tappavat kasapäin infektoituneita soluja? Eli voit olla oireeton, mutta tuhoa tapahtuu.
Voisiko tämä selittää esimerkiksi long covid oireilua?Kiinnostava teoria. Minulla ainakin longcovidissa verikokeissa on todettu alhaisia leukosyytti- ja lymfosyyttitasoja, joten elimistö on ainakin kovasti taistellut virusta vastaan.
Eikö sinulle kukaan kertonut, että alhaiset leukosyyttitasot kertovat heikentyneestä immuniteetista, eivät siitä että elimistö olisi kovasti taistellut virusta vastaan 😦
Wikipediasta.
"Valkosolujen määrän kasvaessa epänormaalin suureksi tilaa kutsutaan leukosytoosiksi. Leukosytoosi on normaalia silloin, kun se on osa immuunivastetta, mikä voi tapahtua usein.
...
Jos taas valkosolujen määrä putoaa alle suositusarvojen, kutsutaan tilaa leukopeniaksi, joka heikentää immuniteettijärjestelmän toimintaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008152372.html
Virologian professori Olli Vapalahti puhuu soluimmuniteetista:
"Tällä on merkitystä erityisesti vakavan taudin estämisessä. Siksi pidetään epätodennäköisenä, että syntyisi variantti, joka pystyisi muuttamaan radikaalisti rokotteen soluimmuniteetin kautta antamaa suojaa."
En ole virologi, mutta onko se hyväksi jos t-solut tappavat kasapäin infektoituneita soluja? Eli voit olla oireeton, mutta tuhoa tapahtuu.
Voisiko tämä selittää esimerkiksi long covid oireilua?Kiinnostava teoria. Minulla ainakin longcovidissa verikokeissa on todettu alhaisia leukosyytti- ja lymfosyyttitasoja, joten elimistö on ainakin kovasti taistellut virusta vastaan.
Yleensä silloin kun elimistö taistelee taudinaiheuttajaa vastaan, valokosulut ovat koholla. Sitten kun tauti on voitettu, palautuvat valkosolujen määrät normaalille tasolle.
Alhaiset valkosoluarvot viittaavat siihen että immuniteetti ei toimi kunnolla. Tätä on pidetty yhtenä syynä long covidille.
Eli tuhoaako se sars-cov-2 valkosoluja, kuten esimerkiksi Hi-virus?
Koronan on pelätty altistavan autoimmuunisairauksille myös, kuten monet virukset, esimerkiksi monella puhkeaa tyypin 1 diabetes vaikkapa influenssan jälkeen.
Autoimmuunireaktiossa t-solut tappavat omaa kudosta,jota ne luulevat taudinaiheuttajaksi.
Toisaalta tuli mieleen, että voiko samalla tavalla käydä, jos on oireeton korona, ja t-solut tuhoavat infektoituneita soluja?
Vierailija kirjoitti:
Suomen koronailmaantuvuus luku (14 vrk / 100 000 as) on nyt 126, Norjan 60, Ruotsin 54 ja Saksan 29.
Hyvin menee, mutta menkööt?
Suomi on myös tutkitusti koronatoimien maailmanmestari.
Oikein hyvin siis meillä menee 👍
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tämä kesän mukanaan tuoma ja hallituksen strategiaankin kuuluva kausivaihtelu on laskenut tartunnat tuonne 800 päivässä tasolle, onko kukaan nähnyt arviota millaisia tartuntamääriä syksyllä on odotettavissa?
Minun mielestäni täysi exit on ihan optio jos delta- ja lambdatartuntojen yhteenlaskettu määrä päivässä on syyskuun puolivälissä alle 11000.
Ja eduskunnankin voi jo päästää silloin yhdistetylle syys- ja joululomalle loivaan loppiaiseen asti.
Eihän pikkunuhan takia turhaan hötkyillä kannata.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tämä kesän mukanaan tuoma ja hallituksen strategiaankin kuuluva kausivaihtelu on laskenut tartunnat tuonne 800 päivässä tasolle, onko kukaan nähnyt arviota millaisia tartuntamääriä syksyllä on odotettavissa?
Eipä sillä ole merkitystä, kun viranomaisetkin ovat kertoneet että merkitsevät mittarit ovat jatkossa kuolemat ja vakavat sairastumiset joita rokotteet ehkäisevät tehokkaasti.
Ranskan mallia seuraten testit tulee muuttaa syksyllä maksullisiksi niin saadaan terveydenhuollon henkilökunta takaisin normaalitehtäviinsä.
Nythän on täysin selvää mistä nuo tartunnat tulevat, eli yökerhojen ja anniskeluravintoloiden sisätiloista. Jos taas pakko rajoittaa jotain, niin kohdistakoon kerrankin rajoitukset sinne missä ongelma oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa mitta täyttymään jos pitäisi muka vielä kahden rokotuksen jälkeen käyttää maskia. Asun kerrostalossa ja miksi enää varoisin naapureiden takia, kun niistä yksikään ei ole koko epidemian aikana kertaakaan pitänyt edes turvaväliä? Viimeksi tänään jouduin hissistä poistuessa ohittamaan lauman aikuisia naapureita puolen metrin etäisyydeltä, kun ne olivat tiiviissä rivissä oven edessä eivätkä antaneet sen enempää tilaa käytävässä. Tämä siis pääkaupunkiseudulla. Tuollaisten takiako vielä pitäisi tukehtua maskissa. Aivan kuin ne eivät olisi koskaan kuulleetkaan koronasta.
Sinuna hankkisin kunnon ffp3 maskeja ihan itsesi suojaamista varten esim just rappukäytävässä. Joku ketjussa jo kertoikin kuinka ne saa kätsästi "kiertoon" eli samaa voi käyttää monesti.
Tuollaiset tollot (kuin naapurisi) kun ei taatusti tee elettäkään sen eteen missään muuallakaan ettei koronaviruksella olisi mahdollisuutta tarttua eli ovat ihan tuollaisessa ohimennen-kohtaamisessakin todellinen riski rokotetullekin. Sinähän olisit voinut hyvin olla koronapositiivinen eikä näitä napannut pätkääkään jättää turvaväliä.. Miksi siis toimisivat missään muuallakaan yhtään vastuullisemmin?
Rappukäytävässä maskit 😂 kas kun et saman tien ehdota maskin käyttöä myös omassa asunnossa. Asuntojen ulko-ovet eivät ole ilmatiiviitä joten sieltä pääsee sairastuneen aerosolit vapaasti rappukäytävään. Maskit siis 24/7 päälle (myös nukkuessa).
Chorando se foi quem um dia só me fez chorar
Chorando se foi quem um dia só me fez chorar
Chorando estará ao lembrar de um amor
Que um dia não soube cuidar
A recordação vai estar com ele aonde for
A recordação vai estar pra sempre aonde for
Dança sol e mar, guardarei no olhar
O amor faz perder e encontrar
Lambando estarei ao lembrar que esse amor
Por um dia, um instante foi rei
A recordação vai estar com ele aonde for
A recordação vai estar pra sempre aonde for
Canção riso e dor, melodia de amor
Um momento que fica no ar
Dançando lambada
Vierailija kirjoitti:
IstuvaHärkä kirjoitti:
Intiassa on 250x enemmän väkeä kuin täällä. Jos tämän päivän 794 pitäisi suhteuttaa Intian väkilukuun niin se vastaisi 197 200 tartuntaa. Eilinen luku oli 41 499.
Meidän koulutettu ja harvasti asuva kansa pärjää juuri nyt huonommin koronan kanssa kuin slummeissa ilman saniteettitiloja asuvat Intialaiset.
Alan epäillä maamme ja hallintomme ylivertaisuutta suhteessa muihin maihin.
Siinähän epäilet, tutkimukset eivät valehtele:
Saksalaislehti: Suomi sijoittui ensimmäiseksi 154 maan vertailussa koronapandemiasta selviämisessä
Tutkitusti maailman paras hallitus ❤️
Saksalaisesta näkökulmastani Suomessa ei edes ole mitään toimenpiteitä. Jos onnistumista ollut, se on perustunut vain ja ainoastaan suomalaiseen ihmisluonteeseen, joka pitää etäisyyttä yms. Saksalaisilla on kummtllinen tapa nostaa pieniä pohjoismaita jalustalle. Itse ollaan niin kriittisiä, vaikka testataan täyttä häkää ja Kakteen käytettävä ffp2-maskia yms.
-saksalainen
Oikeaoppinen maskisuojautuminen
Virus-suojauksessa oleellista on monikerrosrakenne (nk.SMS-rakenne)
1. Sisäkerros kosteutta hylkivää synteettistä polymeerikuitua
2. Kuparilangasta kudottu suojakerros
3. Staattisella sähköllä varautunut kuitukerros
4. Kristallikiteinen polymeeriseoskerros
5. Multilejeerinki-kudosseos
6. Ulkokerros vettä imemätöntä polypropeenikuidusta valmistettua kangasta.
Maskin sisälle pyöritellään foliosta pieniä foliohelmiä 20-30 kappaletta, reagoivat multilejeeringin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä antaisitte neuvoksi? Tuttavapiirissäni ei kauheasti välitetä koronasta. Rokotuksessa on ehkä käyty mutta maskeja tai turvavälejä ei enää pidetä ja porukka matkustaa ympäriinsä ja tapaa ihmisiä koko ajan. Minua tämä ahdistaa mutta neuvomaankaan toisia on paha ryhtyä. Tuntuu että toiset pitävät minua hysteerisenä vaikka tosi asiassa en pelkää niinkään koronaa jos kaikki vain noudattaisivat turvaohjeita.
Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiini ei ole asiaa joka ei oo kahteen kertaa rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä.
Tämä. Jokainen vastaa itsestään eli jos haluaa näin pandemia-aikaan matkustaa tms niin se on ihan oma päätös. Mutta vastaavasti on ok olla tapaamatta näitä matkustelevia / muuten sosiaalisia tyyppejä, jos itse on varovaisempi koronan suhteen. Toisia ei kannata (eikä pidäkään) alkaa neuvomaan, ellei toinen sitten erikseen kysy jotain asiaan liittyen.
Me siis puolison kanssa hyvin pitkälti eristäydytty, kun lähipiiristä ei löydy samalla tavalla varovaisempaa porukkaa kuin me. Mutta eipä haittaa yhtään, hyvin pärjätään ja viihdytään kotosalla kaksistaan :)
Jos koronaepidemia on mennyt niin lieväksi ja harmittomaksi, että mm. vastuuministerit eivät lähes 800 luokkaa olevista päivätartuntalukemista huolimatta eväänsäkään väräytä, vaan ilmeisesti kääntävät kylkeä aurinkotuoleillaan ja tilaavat uuden Aperolspritzin jäillä, niin miksi tässä enää kukaan viitsii maskiakaan käyttää?
Oikeasti.
Ketä kiinnostaa jos ei ministereitäkään?
"Annan neuvoksi, että elä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Mun tuttavapiirissäni on sekä rokotettuja että rokotteista kieltäytyjä, mutta ei mua ahdista heidän elämänsä."
Mutta tämä tarkoittaa samalla, etten voi nähdä ystäviäni, koska en halua altistaa itseäni koronalle. He altistuvat jatkuvasti matkaamalla ja tapaamalla toisiaan ja muita. Jos tietäisin että he varovat koronaa, voisin tavata heitä silloin tällöin mutta nyt minulle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin eristäytyminen. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Ymmärrättekö miltä tämä tuntuu?
Kyllä yli 70-vuotiaat ovat kesävilininöissä, ilman maskeja, ja turvavälejä ei pidetä. Kahvilat, ruokaravintolat, kaupat, kesäteatterin katsomot, siellä välinpitämättömyyttä näkee. Tai voi olla vain epätietoisuuttakin nykytilanteesta viruksen leviämisen suhteen.