Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla työskentelevä: muistatko vielä ensimmäisen vainajan jonka kohtasit työssäsi?

Vierailija
03.03.2021 |

Itse muistan, jopa naaman, vaikka tästä on jo 15 vuotta aikaa. Hän oli mies vuodeosaston potilaana, jossa olin juuri aloittanut ensimmäisen sijaisuuteni. Sairasti keuhkosyöpää ja kuoli heti ensimmäisessä yövuorossani. Mitään tarkempia ohjeita minulle ei oltu tällaiseen tilanteeseen annettu, muuta kuin ehkä koulussa teoriassa mutta sehän ei käytäntöä vastaa. Laitoimme sitten vainajan toisen yökön kanssa. Muistan siinä samalla miettineeni, että miksi sitä aina sanotaan että vainaja näyttää kuin hän nukkuisi, koska mielestäni vainaja näytti kyllä täysin vainajalta eikä miltään muulta. Hän oli muuten myös ensimmäinen vainaja mitä olin koskaan nähnyt elämässäni. En viitsinyt sitä sanoa sille toiselle yökölle, koska arvelin hänen pitävän minua herkkänä tai lapsellisena. Totuttava oli kuitenkin nopeasti ja niinhän siinä sitten kävikin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tilanteen, en muista kasvoja. Iäkäs nainen, olin vuodeosastolla harjoittelussa. Aamuvuoron aikana tapahtui.

Vierailija
2/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Silloin pääsi spontaani itku. Myöhempien vainajien kohdalla ei enää. Siihen vain tottui. Suhtautumiseni kuolemaan muuttui kyllä paljon, kun pääsin itse näkemään miten ohut se ihmisen elämänlanka on ja elämän ja kuoleman raja hyvin pieni ja kokoajan läsnä meillä kaikilla joka hetki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, iäkäs mies palvelutalossa. Muistan hänen kasvonsa, tuoksunsa ja lempiruokansa. Mukava pappa oli.

Vierailija
4/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Potilas oli juuri kuollut, kun menin potilashuoneeseen ohjaajani kanssa ensimmäisessä harjoittelussa. Oli vielä lämmin, kun kääntelimme häntä. Tämä tapahtui tk:n vuodeosastolla.

Muistan myös ensimmäisen vainajan, jonka löysin itse. Pelkäsin aina, että tämä tapahtuu yövuorossa, mutta tapahtui päivällä. Lääkekipossa olevat lääkkeet tippuivat lattialle, kun säikähdin niin paljon.

Vierailija
5/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään. Olen töissä keskussairaalan vuodeosastolla. Potilaita kuolee silloin tällöin. Jotkut jää paremmin mieleen. Siihen on yleensä joku syy (kuten nuori ikä), mutta ensimmäistä en osaa sanoa.

Vierailija
6/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista ulkonäköä tasan tarkkaan mutta naishenkilö, olin harjoittelussa. Ihmettelin kun muut olivat vähän ”älä säikähdä” tyylillä vaikka minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä, tosiaan näytti vain nukkuvalta. Laitettiin jotkut harsot sille.

Vierailija
7/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin oikein muistella, mutta en muista.. Yhden rouvan muistan vanhainkodista urani alkuajoilta, mutta en sitä oliko eka vainaja. Paljon vainajia on tullut kohdattua, kohta 20 vuotta töissä vanhusten parissa

Vierailija
8/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan muistan, terveyskeskuksen vuodeosastolla. Muistan ihastelleeni muiden hoitajien rutiinia eli kaikille oli selvää, mitä tehdään ja miten. Lisäksi ihailin sitä, miten arvostavasti työkaverit suhtautuivat vainajaan, omahoitaja ja pitkään potilaan tuntenut hoitaja huolehtivat valmistelut ja me muut jatkoimme työtämme vajaalla miehityksellä.

Vierailija
9/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan ensimmäisen vainajan hyvin. Olin opiskelijana harjoittelussa ja hyvin nuori. Tuolloin tilanne järkytti minua, vaikka nopeasti siihen tottui, kun teki töitä vanhusten parissa. Myöhemmin mieleen jäi enää nuoret vainajat.

Vierailija
10/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuollut näyttää ihan aluksi kuin nukkuisi, kun ajattelen omaisiani, ihokin lämmin koskettaa. Mutta nopeasti muuttuu kuolleen näköiseksi.

No, en ole hoitoalalla, tuli vain mieleen.

Vierailija
11/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin harjoittelussa ja potilaan vierellä hänen kuollessaan. Kuolema oli odotettavissa. Katse sammui lopullisesti ja hän oli poissa.

Vierailija
12/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuvalta näyttää, tosin väristä näkee.

Vierailija
13/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin nähnyt useammankin vainajan jo ennen työtä hoitoalalla, joten ei ollut mieleenpainuva asia. Sen sijaan ne ennen työuraa nähdyt vainajat muistan ikuisesti. Olivat läheisiäni. 

Vierailija
14/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Opiskeluaikana itkun tosi rankasti vessassa. Myöhempiäkin muistan monia, kun olin itse vastuusairaanhoitaja.

Vierailija
15/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.Näytti ihan kuin kuvien Jeesukselta,patologian laitokselta lähti kävelemään ja oli vielä vakavat vammat ranteissa suuret reiät ja kylki auki sydämeen saakka.

Jäin katsomaan perään suu auki.

Vierailija
16/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin aloitteleva lääkäri ja kiersin vanhainkodin osastoja. Yhdellä papalla oli keuhkokuume ja määräsin uudet antibiootit. Viikon päästä pyysivät toteamaan kuoleman, oli jo kylmäkaapissa. Jäi kyllä mieleen loppuiäksi.

Vierailija
17/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on palstan ketjuissa todellakin eroa.

Tällainen todellisen elämän suuria ja todellisia asioita käsittelevä ketju ja sitten vaakakupissa

toisaalta nämä kaikki aivottomien kumihuulibimbojen ja muiden tyhjäpäiden jonninjoutavat

Dubain reissut ja loppumattomat ihmissuhdekuviot ja pähkinän syönnit.

Vierailija
18/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kuolleen sikiön, viikkoja en muista mutta paino oli jotain 300g ja mahtui kaarimaljaan.

Vierailija
19/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Päivystyksessä miespotilas jota yritimme elvyttää. Ei selvinnyt. Kauhea tilanne oli kaikenkaikkiaan. Vanhuspuolella asian jotenkin hyväksyy helpommin.

Vierailija
20/24 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt yhtään kuolemaa työssäni. Olen seurannut useita ruumiinavauksia ja niissä nähnyt vainajia. Yksi on jäänyt mieleenkin. Vapaa-ajalla olen nähnyt kolme kuolemaa ja ne myös ovat jääneet mieleeni. Mielestäni jo aikamoista sattumaa. Kaksi vanhusta ja yksi vähän nuorempi. Olen odottanut, että jonain päivänä kohtaan kuoleman vielä työssäkin.  Olen työskennellyt eniten hoitaen vanhuksia. He ovat onnistuneet kuolemaan silloin, kun en ole ollut paikalla. En ole myöskään saapunut paikalle ensimmäisenä havaitsemaan jo tapahtunutta kuolemaa.

hoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän