Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saattohoito-osastolla rokotetaan potilaita -missä järki?

Vierailija
02.03.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11817495

Suomi kituuttaa rokotepulassa ja joku edes miettii saattohoitopotilaiden rokottamista.

Hulluudella ei ole mitään rajaa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt puhu saattohoidossa olevista, mutta heitän ilmaan kysymyksen, jonka vanha mummeli heitti mulle tänään labra jonossa. Eli miksi eristyksissä olevat vanhat ihmiset rokotetaan ennemmin kuin liikkuvat, ihmisiä kohtaavat työikäiset. Tämä sai mut miettimään, että totta, hehän todella ovat lähes minimi kontaktissa toisiin ihmisiin mutta taas esim aikuiset, jossa työssään joutuvat liikkumaan ja altistumaan, olisi ehkä rokotus kiireellisempi. Ja ei, en ole vanhusten rokotusta missään nimessä vastaan, vain tämä, vanhemman daamin, n 85 v, idea sai minut ajattelemaan.

Vastaus: yritetään estää turhat kuolemat. Tämäkin mummeli labra jonossa ei näköjään ollut eristyksessä.

Ja toinen syy: yritetään estää sairaalahoidon kuormittumista.

Vierailija
62/75 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt puhu saattohoidossa olevista, mutta heitän ilmaan kysymyksen, jonka vanha mummeli heitti mulle tänään labra jonossa. Eli miksi eristyksissä olevat vanhat ihmiset rokotetaan ennemmin kuin liikkuvat, ihmisiä kohtaavat työikäiset. Tämä sai mut miettimään, että totta, hehän todella ovat lähes minimi kontaktissa toisiin ihmisiin mutta taas esim aikuiset, jossa työssään joutuvat liikkumaan ja altistumaan, olisi ehkä rokotus kiireellisempi. Ja ei, en ole vanhusten rokotusta missään nimessä vastaan, vain tämä, vanhemman daamin, n 85 v, idea sai minut ajattelemaan.

Onneksi sinun ajattelemisellasi ei ole mitään merkitystä, kun asiantuntijat päättävät. He haluavat nyt estää kuolemia eli rokottaa ne, jotka todennäköisimmin koronaan kuolevat. Eivät ne kaikki vanhukset yksin mökeissään ole. Joutuvat asioimaan paikoissa kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että potilaiden rokotus suojaa ennen kaikkea hoitajia? Vai ymmärsinkö väärin.

Ilmeisesti molemmin puolin, mutta tarvitseeko saattohoitopotilasta silti enää rokottaa, kun hän kuolee joka tapauksessa.

Me kaikki kuollaan joka tapauksessa.

Vierailija
64/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Rokotettais ensin ne ryhmät joissa koronaa esiintyy eniten, esim nyt kaikki noi telakkatyöntekijät ja rakennusmiehet. Hoitajat ja lääkärit tietysti ensin, mutta sen jälkeen olisi voinut tulla ne ketkä ovat isoimmassa riskissa sairastua ja levittää tautia ympäriinsä.

Vierailija
65/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan ne potilaatkin hoitaa ja omaiset varmaan käy katsomassa.

Vierailija
66/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä vastaan sinulle: rokote ei estä sairastumasta koronaa eikä estä rokotettua tartuttamasta muita. Jos me rokotamme liikuvan väestön syntyy tilanne jossa ihmiset kuvittelevat olevansa riskivapaita ja muuttavat käyttäytymistään siten että ne heikoimmin koronaa vastaan pärjäävät ovat entistä suuremmassa vaarassa.

Rokote lieventää oireita mutta ei estä sen tartuntaa.

Noi jotka nyt sairastavat ja levittävät koronaa eivät ole missään vaiheessa edes käyttäytyneet mitenkään eri tavalla. Ei käytetä maskeja, ei pidetä turvavälejä ja asutaan ahtaasti. Mikään ei siis muuttuisi heidän osaltaan, mutta ihan varmasti korona leviäisi vähemmän kun pärskiminen vähenee. Jos sairastaa vain miedosti eikä vahvasti, niin myös levittää vähemmän viruksia ympärilleen.

Vierailija
67/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoito voi kestää pitkäänkin, ja useimmiten elämänhalua varmasti olisi vielä jäljellä. Tuskin saattohoitopotilas haluaa kuolla vieläkin aiemmin koronaan.

Juuri näin.

Mietitään asiaa yhdeltä kantilta. Pieni lapsesi on kuolemansairas ja elinaikaa max vuosi. Varmasti sinä vanhempana haluat jokaisen yhdessä vietetyn päivän olla hänen lähellään.....

Nimittäin saattohoito ei ole aina vanhojen ihmisten loppuelämän aika.....

Vierailija
68/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisten luetunymmärtäminen on NÄIN huonoa?

Vierailija
69/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattohoitopotilaita ei ole rokotettu eikä rokoteta. Hoitajia ei ole rokotettu THL:n määräysten takia. Jos haluatte liittyä rintamaan vaatimaan sote-henkilökunnalle rokotteita, niin siitä vaan sähköpostia THL:lle.

Vierailija
70/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan validi pointti. Kuten myös varmasti se, että rokottamalla ikäihmiset ensimmäiseksi mahdollistetaan se, ettei ikäihmisten enää tarvitsisi elää eristyksessä niin vahvasti. Vaan saisivat mahdollisuuden myös tavata läheisiään ja muita ihmisiä ja liikkua turvallisemmin "ihmisten ilmoilla".

Vierailija
71/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisten luetunymmärtäminen on NÄIN huonoa?

Joo, ei kyllä enää ihmetytä, miksi PISA-tutkimusten tulokset laskevat Suomessa, jos aikuisväestönkin lukutaito on tätä tasoa.

Vierailija
72/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoito voi kestää pitkäänkin, ja useimmiten elämänhalua varmasti olisi vielä jäljellä. Tuskin saattohoitopotilas haluaa kuolla vieläkin aiemmin koronaan.

Tässä ei ole meidän mielipiteillä mitään väliä. Saattohoidossa olevan mielipide ratkaisee eniten. Ja toivottavasti siitä on selvyys. Toki resursseja pitäisi kohdistaa vaikeassa tilanteessa sinne missä on elämän edellytykset paremmat.

Ja aloittajalle.

Järki on siellä missä pitääkin saatto hoidossa. Toivottavasti kuolee ensimmäisenä. On nähty.

Vierailija
73/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että potilaiden rokotus suojaa ennen kaikkea hoitajia? Vai ymmärsinkö väärin.

Ilmeisesti molemmin puolin, mutta tarvitseeko saattohoitopotilasta silti enää rokottaa, kun hän kuolee joka tapauksessa.

Ei, saattohoitopotilaita ei rokoteta. Etkö osaa lukea artikkelia?

Koko artikkelin idea on, että potilaita kuoli, koska heitä ei ollut rokotettu. Etkö itse osaa lukea artikkelia?

Vierailija
74/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko artikkelin idea on, että potilaita kuoli, koska heitä ei ollut rokotettu. Etkö itse osaa lukea artikkelia?

Ei idiootti, vaan artikkelin idea oli siinä, että hoitajia ei ole rokotettu. Saattohoitopotilaita ei voi rokottaa, koska he voivat kuolla siihen. Ihan sama kuin heitä ei myöskään tehohoideta, koska elimistö ei kestä sitä. Ei kestä myöskään rokotusta, koska sen idea on herättää elimistön puolustus. Saattohoitopotilailla puolustus on jo rikki ja siksi rokotus veisi ne viimeisetkin hetket.

Onko tarpeeksi rautalankaa? Nyt voit vaikka lukea lause kerrallaan sen artikkelin ja miettiä pähkinäpäässäsi puhutaanko siinä hoitajien vai potilaiden rokottamisesta.

Vierailija
75/75 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko etsiä minulle sen kohdan, kun en itse löydä sitä?