Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Tälläkin palstalla on niitä, jotka syö vaan lounaan ja päivällisen, koska palat on lapsille. Mikä on siis se ruoka, mikä pitää nälkää vai syöttekö kerralla kymmenen perunaa ja litran lihakastiketta?
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Söin pari päivää sitten paljon salaattia, kymmenen nakkia ja kohtuullisesti perunamuusia noin klo 16 - ja vielä klo 22 kuvotti ajatuskin ruuasta. Klo 23 söin omenan ja menin nukkumaan. Vastaan siis, että perunamuusi ja nakit.
Tänään olen syönyt
aamupalan klo 9:30 = 3 palaa leipää kurkulla, juustolla ja kinkulla+ kahvia,
lounas klo 14 = pussi nuudeleita ja pala tummaa leipää + juustoa, kahvia. Iso tomaatti.Kello on nyt 17:30, enkä ainakaan vielä tunne nälkää.
Ehkä joskus klo 20 syön salaattia ( pelkkiä erilaisia salaatteja, ei lisukkeita ) applesiinin ja juon teetä. Olen etätöissä, en jaksa/viitsi ulkoilla, enkä tehdä muutenkaan työn lisäksi oikein mitään, joten tuo ruokamäärä riittää - tai sanotaanko toisin: jos söisin enemmän, se alkais tällä menolla varmaan näkymään aika nopeasti kropassa lihoamisena.
Missä kaikki proteiini?
Mä olen vähentänyt syömistä tänä vuonna yhteen ateriaan päivässä, ihan vain koska se on käytännöllistä kiireisessä arjessa. Päivän aikana juon muutaman kupin kahvia ja laitan ruuan, kun tulen töistä. Maanantaina esimerkiksi ateriani oli 2 munan kinkkujuustomunakas, porkkanaa ja paprikaa raakana kaveriksi. Tiistaina vihreitä papuja paistettuna, n. 10 lihapullaa tomaattikastikkeessa ja raakoja kasviksia. Eilen n. 300 g ketoroonilaatikkoa, eli jauhelihaa, kukkakaalia, raejuustoa ja munamaitoa. Vähän jäi nälkä, joten söin vielä palan tummaa suklaata ja yhden viljattoman voileivän juustolla.
Tieteen näkökulmasta pisin proteiiniketju on keitetyssä perunassa, joka keittämisen jälkeen annettu jäähtyä kylmäksi. Toisin sanoen siis perunasalaatissa.
Kaalikeitto! Kun tietää, että ruokana on vaan kaalikeittoa, niin ei tee mieli syödä koko päivänä. Hyi.
Ei niinkään mikään ruoka, vaan se, että ei ole mahdollisuutta syödä. Aamulla kunnon tankkaus ja sitten töihin. Päivällä käynti kotona ja silloin uusi tankkaus. Illalla töiden jälkeen on niin väsynyt, että suihkun jälkeen uni kutsuu, eikä ruoka tule edes mieleen.
Vapaapäivinä kun on kotona, kulku keittiöön on ihan liian helppoa.
ISO kasa kasviksia. Siis vaikka puoli kiloa kerralla. Siihen sivuun pala lihaa, tofua tms ja vähän pastaa tai riisiä. Vatsalla kestää kauan prosessoida kuitupitosia kasviksia mutta ei tule mitään ruokakoomaa isosta kasasta ruokaa kun hiilarilisuketta on vaan kohtuudella (n. desi keitettyä riisiä tai pastaa).
Vierailija kirjoitti:
ISO kasa kasviksia. Siis vaikka puoli kiloa kerralla. Siihen sivuun pala lihaa, tofua tms ja vähän pastaa tai riisiä. Vatsalla kestää kauan prosessoida kuitupitosia kasviksia mutta ei tule mitään ruokakoomaa isosta kasasta ruokaa kun hiilarilisuketta on vaan kohtuudella (n. desi keitettyä riisiä tai pastaa).
Kasvikset ei mitään nälkää pidä, eihän niissä ole energiaakaan. Vatsan niillä kyllä saa täyteen, mutta se ei tarkoita kylläisyyttä.
Hiilihydraattiaamiainen. Omena, oikeaa kaurapuuroa eikä mitään mikropussipuuroa, tummaa leipää ja vihanneksia, kuten kurkkua, tomaattia ja salaatinlehtiä. Rasvaa ei tarvi kuin hiukan leivän päälle. Lisäksi teetä tai kofeiinitonta kahvia. Nälkä tulee vasta myöhään iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähentänyt syömistä tänä vuonna yhteen ateriaan päivässä, ihan vain koska se on käytännöllistä kiireisessä arjessa. Päivän aikana juon muutaman kupin kahvia ja laitan ruuan, kun tulen töistä. Maanantaina esimerkiksi ateriani oli 2 munan kinkkujuustomunakas, porkkanaa ja paprikaa raakana kaveriksi. Tiistaina vihreitä papuja paistettuna, n. 10 lihapullaa tomaattikastikkeessa ja raakoja kasviksia. Eilen n. 300 g ketoroonilaatikkoa, eli jauhelihaa, kukkakaalia, raejuustoa ja munamaitoa. Vähän jäi nälkä, joten söin vielä palan tummaa suklaata ja yhden viljattoman voileivän juustolla.
Paljonko olet laihtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oleni vähentänyt syömistä tänä vuonna yhteen ateriaan päivässä, ihan vain koska se on käytännöllistä kiireisessä arjessa. Päivän aikana juon muutaman kupin kahvia ja laitan ruuan, kun tulen töistä. Maanantaina esimerkiksi ateriani oli 2 munan kinkkujuustomunakas, porkkanaa ja paprikaa raakana kaveriksi. Tiistaina vihreitä papuja paistettuna, n. 10 lihapullaa tomaattikastikkeessa ja raakoja kasviksia. Eilen n. 300 g ketoroonilaatikkoa, eli jauhelihaa, kukkakaalia, raejuustoa ja munamaitoa. Vähän jäi nälkä, joten söin vielä palan tummaa suklaata ja yhden viljattoman voileivän juustolla.
Paljonko olet laihtunut?
En juurikaan. En käy puntarilla, mutta mittaan vyötärön ympärystä, ja se on kutistunut vain 81 cm -> 80 cm.
Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Ei sellaista ole jos aineenvaihduntasi on normaalitasolla. Jos tavoittelet tilaa, jossa tulet toimeen yhdellä ruoalla päivässä, sinun tulee hidastaa aineenvaihdunta tasolle, jossa et voi syödä paljon mitään muuta ilman lihomista, koska elimistö siirtää ylimääräisen ravinnon vararavinnoksi (lue: rasvaksi/laardiksi).
Kaikkea kannattaa kokeilla tai sitten ei? En lähtisi leikkimään jos asiat nyt edes likimain hyvässä kunnossa.
Keitetty kananmuna jonka päälle on ripoteltu amfetamiinia.
Paahdettuja kickherneitä, kalkkunanfileetä tomaattisalviaoliiviöljykastikkeessa ja riisiä. Jälkiruoaksi rasvainen youghurtti.
Varmaan ideana laihdutus.
Sun tarttee kestää alussa jokunen viikko nälän TUNNETTA. Kehopositiivisena ei pääse vuorokausiin oikeaan nälkään energiavajeessa mut tunne on kehopositiivisella tietenkin alati.
Vedä pari lasia vodaa ja katso kuin nälkä katoaa tunneiksi nollakaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
Rasva ja proteiini painotteinen ruoka pitää nälkää. Itse syön 2 kertaa päiväss ja esimerkiksi tänään söin; 3 munan munakkaan jossa pinaattia ja vuohen juustoa, lisäksi turkkilaista jogurttia ja pakaste marjoja. Toinen ateria oli paistettua lohta ja vuohen juusto salaatti.
Näin se vain taitaa olla, että proteiinipitoinen ruoka auttaa.
Joskus sellainenkin tapaus, että aamupäivällä grillannut 400g paketillisen korkealla lihapitoisuudella varustettua grillimakkaraa eikä vielä illallakaan ollut nälkä.
Vaikka hiilariruokaa syö itsensä ähkyyn ja pari tuntia on aivan jumalattoman täysi olo, niin pari tuntia tästä vatsa huutaa kuin hyeena.
En nyt tällaisia grillimakkara ahmimisia suosittele, mutta proteiinilla tuntuisi olevan pitkäkestoisempi nälän poissapitämisen vaikutus.
Ruisleipä sulaa hitaasti ja antaa energiaa pitkäksi aikaa.
Niin kauheeta kuin se onkin niin pätkä lenkkimakkaraa tai pekonia se rasva vie nälän ja kaalikeitto.
Minäpä kerran päivässä syövänä kerron, mutta tätä ette usko:
Se on mikä tahansa kun syötte kerran päivässä tarpeeksi pitkään.
Minulle on riittänyt vuosia vaikkapa nuudelipussi. Ja useita paastopäiviä kuussa.
Nälän tunne menee ohi, kun lakkaa syömästä niin se helpottaa.
Nyt välillä jos syön 2 kertaa, niin huomaan että tulee sellaista kouristavaa nälkää, vatsan kurinaa jne. useammin, laiskuuttani en usein jaksa jatkaa sitä kahden aterian rytmiä joten se menee pian ohitse.
Se ainoa ateria on hyvä ajoittaa iltaan, nälkäisenä on vaikeaa nukahtaa.
Jo aikoinaan töissä ollessa kärsin siitä että yritin syödä ennen töihinlähtöä, no aamulla minulle ei maistu. No söin, ja töissä kurisi maha. Sitä välttääkseni söin joka hemmetin tauolla vaikkei olisi jaksanut jauhaa sitä leipää ja banaania, jotka olosuhteiden vuoksi olisivat toimineet.
Kunnes lopulta meni hermot enkä enää ottanut eväitä, ja kas kummaa, ei kurissut kohta mahakaan.
Laihdutukseen tämä ei välttämättä toimi, itsekin olen nelikymppisestä asti lihonut, ehkä se näläntunne kertoo siitä että aineenvaihdunta toimii. Mutta jos haluaa tietää miten nälkää vältetään, niin tämä se on: älä syö.