Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Tälläkin palstalla on niitä, jotka syö vaan lounaan ja päivällisen, koska palat on lapsille. Mikä on siis se ruoka, mikä pitää nälkää vai syöttekö kerralla kymmenen perunaa ja litran lihakastiketta?
Kommentit (472)
No, itse en syö arkena edes päivällistä, vain lounaan. Ei se mikään maaginen ole, tavallista kotiruokaa. Riippuu kai siitä mihin on tottunut. Ihminen tarvitsee yllättävän vähän ruokaa loppujen lopuksi.
Mikä vaan pasta ja runsaasti tai sitten karvakäsipitsa - ei tarvii syödä useaan päivään, kun ähkyttää ja turvotta.
Ja vegenä, en lihaa syö.
Oman kokemuksen mukaan se on vain tottumiskysymys. Jos syön usein ja säännöllisesti, nälkä tulee aina niihin samoihin aikoihin. Jos totuttelen syömään vain pari kertaa päivässä, nälkä tulee vain niinä harvoina aikoina.
Rasva ja proteiini painotteinen ruoka pitää nälkää. Itse syön 2 kertaa päiväss ja esimerkiksi tänään söin; 3 munan munakkaan jossa pinaattia ja vuohen juustoa, lisäksi turkkilaista jogurttia ja pakaste marjoja. Toinen ateria oli paistettua lohta ja vuohen juusto salaatti.
Olen syönyt 2 näkkäriä ja nyt keitän kukkakaalikeiton sekä 3 pientä karjalan piirakkaa. Se on päivän meny
Vierailija kirjoitti:
Kun on käynyt Nepalilaisessa ravintolassa lounaalla, niin nälkä tulee vasta illalla. Kermaista/rasvaista kastiketta, riisiä, naanleipää, salaattia...
Ja Lassi-juomaa - Nam, tulee vesi kielelle, jos tuo kastike on sitten vieläpä mausteista kanakookoskastiketta! 😛
Vierailija kirjoitti:
Rasva ja proteiini painotteinen ruoka pitää nälkää. Itse syön 2 kertaa päiväss ja esimerkiksi tänään söin; 3 munan munakkaan jossa pinaattia ja vuohen juustoa, lisäksi turkkilaista jogurttia ja pakaste marjoja. Toinen ateria oli paistettua lohta ja vuohen juusto salaatti.
En tykkää turkkilaisesta jugurtista, mautonta.
Lidlin Sulo - mangojugurtissa on vain mangon omaa sokeria ja siihen puolukoita, niin se on vasta NAM. Syön sitä usein myös ruispuikulaleivän kanssa, jonka päällä kalkkunaa ja keltaista paprikaa.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tänään söin/syön:
Klo 11: turkkilaista jogurttia, chia-siemeniä, banaani, erityisherkkuna sokerintonta mysliä yht. 500 kcal
Klo 15: kolme kananmunaa, ruokalusikallinen voita, paprikaa, kurkkua, tomaattia, juustoa 500 kcal
Klo 19: lohta, punajuurta, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, voita, majoneesia, chiliä, korianteria, limeä, vajaa 700 kcal
Olen laihtunut 12 kg ja jatkan edelleen. Välissä ei ole nälkä, enkä koskaan syö ilta- tai aamupalaa.
Ihan järkyttävä määrä kaloreita!! Minä lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria! (Tutkittu HUS lihavuuden hoitoyksikössä). Ravintoterapeutti sanoi, että kun laihdutan, pitää syödä 900-1000 kaloria / pvä. Toki jos juoksen 10 km lenkin, saan sinä päivänä syödä ruhtinaalliset 1200 kaloria, mutta se vaatii 10 km juoksun.
Terkuin hyvin lyhyt keski-ikäinen pienikokoinen nainen.
Joskus kun on ollut rahat loppu, niin ruokavalio on koostunut lähinnä kananmunista + joku kasvis/vihannes.
Illalla paprikaa ja kolme munaa paistettuna reilussa rasvassa pitää nälkää ihan hyvin seuraavaan päivään jonnekin neljään asti. Siitä voi vielä venyttää.
Jos aamulla/päivällä on nälkä niin tonnikalaa öljyssä siirtää sitä alkuiltaan.
Ei tosin toimi jos urheilee.
Mutta nää on tottumiskysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 11: turkkilaista jogurttia, chia-siemeniä, banaani, erityisherkkuna sokerintonta mysliä yht. 500 kcal
Klo 15: kolme kananmunaa, ruokalusikallinen voita, paprikaa, kurkkua, tomaattia, juustoa 500 kcal
Klo 19: lohta, punajuurta, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, voita, majoneesia, chiliä, korianteria, limeä, vajaa 700 kcal
Olen laihtunut 12 kg ja jatkan edelleen. Välissä ei ole nälkä, enkä koskaan syö ilta- tai aamupalaa.
Ihan järkyttävä määrä kaloreita!! Minä lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria! (Tutkittu HUS lihavuuden hoitoyksikössä). Ravintoterapeutti sanoi, että kun laihdutan, pitää syödä 900-1000 kaloria / pvä. Toki jos juoksen 10 km lenkin, saan sinä päivänä syödä ruhtinaalliset 1200 kaloria, mutta se vaatii 10 km juoksun.
Sopiva määrä minulle laihdutukseen. Olen nyt 162/60 ja laihdun edelleen tasaisesti. Kulutan yli 2000 useimpina päivinä. En ikimaailmassa suostuisi kituuttamiseen alhaisilla kaloreilla. Mieluummin syön hyvin ja treenaan kovaa. 1000 kcal ja juoksulenkki on sulaa hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen sullekin: juokse vähemmän, syö enemmän ja treenaa painoilla. Kroppa muokkaantuu, paino saattaa nousta mutta kiinteydyt ja näytät paremmalta. On aivan järjetöntä juosta 10km 1200 päiväkaloreilla! Ihmiset, syökää kunnolla, liikkukaa kunnolla. Kuka tahansa saa kulutuksensa ylös oikeanlaisella treenillä. Eikä tarkoita tunteja päivässä - treenaan 4 x 45 min viikossa, olen pienikokoinen nainen, syön 2000-2500 kcal päivässä.
Pinaattikeitto kananmunalla on mun superannos, joka pitää nälän poissa.
Lihaville ei mikään koska lihavuus sotkee nälkähormonit.
Vierailija kirjoitti:
Pinaatissa ei ole energiaa juuri mitään, sama kuin olisit syömättä.
Kermaista poronkäristystä kunnolla voilla paistettuna, vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinaatissa ei ole energiaa juuri mitään, sama kuin olisit syömättä.
Toisaalta se keitetään usein rasvaiseen maitoon. Se ja kananmuna kyllä muodostavat ihan proteiinirikkaan ja tarpeeksi rasvaisen annoksen, että nälkä pysyy useimmilta pois.
Tein itse pinaattikeittoa toissa päivänä. Kananmunay jäivät keittämättä, koska tuli yllättävä vesikatko, mutta kyllä sillä nälkä lähti silti.
Itse uskon, että säännöllinen ja tasapainoinen syöminen on se avain. Syön itse 3 - 4 kertaa päivässä, eli en ole ihan niin kova nälänpitoasiantuntija kuin jotkut täällä. Mutta kyllä sen huomaa, että nopeiden hiilarien (valkoinen höttöleipä, vaalea pasta, sokeri jne jne) jälkeen on aina nälkä parin tunnin päästä. Siis jos koostaa ateriaan niistä liian suuren osan. Jos ateria pn muulla tavoin yksipuolinen (pelkkää vihannessalaattia ilman protskuosaa, iso annos pastaa ja ohutta kastiketta tms.) jää mulle usein joku mieliteko, joka sekoittuu näläntunteeseen. Eihän yhden aterian jälkeen vielä puutostiloja synny, mutta kyllä sitä voi parhaiten, kun yrittää aina koostaa syömisiinsä vähän kaikkea tarpeellista. Ennemmin niin kuin iso vuori jotain yhtä ruoka-ainetta.
Uskon myös kohtuuteen, että ei se haittaa, vaikka välillä söisi pullaakin, MUTTA sitä ei pidä nälkäänsä syödä. Nälkään syödään terveellistä ja monipuolista ruokaa.
Olipa harhaanjohtava otsikko. Ajattelin että etsittäisiin yhtä ruokaa joka pitää nälän poissa seuraavat 24 h. Ja sellaista ei taida olla. Pisimpään mulla pysyy nälkä poissa kunnon munakkaalla. Munia, kermaa, pekonia, tomaattia. Paistetaan voissa. Nom.
Aamulla rahkaa ja marjoja . Kahvi.
Lounas lohta, papuja, salaattia.
Päivällinen papuja, kananmuna, suuria terttutomaatteja.
Ennen klo 20 riisikakkuja kasa avokado levitteellä, tomaattia ja teetä.
Vähintään 8h unet.
Vähintään 2 litraa päivässä vettä. Usein teetä.
Rouskutteluhimoon, porkkanaa, omenaa, pähkinöitä.
Pähkinät täyttää, pienikin määrä.
Välillä esim 5 kpl kuivattua aprikoosia, käy hedelmä karkista.
Kuivahedelmiä kun syö nkin juotava paljon vettä. Ne turpoaa vatsassa.
Paino tippuu 2-3kg viikossa. Hyötyliikuntaa.
En treenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10km @6:00min/km kuluttaa 60kg henkilöllä 500-600 kcal. Miksi juoksupäivänä pitäisi mennä muita päiviä suuremmilla miinuskaloreilla?
Kannattaa etsiä lista, missä on määritelty ruokien antama kylläisyysaste. Niin, siitäkin on lista.
Muistaakseni peruna, kala ja liha ovat listalla ylimpänä.