Mitä TYPpiin joutuminen tarkoittaa käytännössä?
Sairauksien vuoksi olen ollut työhön pari vuotta ja nyt ilmoitettiin että joudun typin asiakkaaksi.
Minulla ei ole mitään elämänhallintaan liittyviä ongelmia, ainoastaan terveydellisiä.
Miksi minut sinne laitetaan?
Kommentit (74)
Olen mukana järjestämässä näitä koulutuksia. Halusimme haastattelujen kautta jokaiselle häntä itseään hyödyttävän koulutuksen. Myös nykyinen ryhmä vaikuttaa todella tyytyväiseltä. Aika karua, jos asia koetaan näin.
Minä olen ollut viime keväästä lähtien TYPissä. Minulla on erinomainen koulutus, uusin tutkinto viime syksyltä ja kaksikymmentäviisi vuotta alan työkokemusta. Olen hakenut töitä jo vuosia, sitkeästi mutta turhaan. Joka ikisellä työnantajalla on jokin syy palkata joku muu.
TYPistä sain terveystarkastuksen, jossa ensin juttelin puhelimessa mukavan terveydenhoitajan kanssa ja sitten kävin verikokeissa. TYPin opinto-ohjaaja antoi minulle potkua uuden tutkinnon viimeistelemiseen. Kesällä joku tuuraaja soitti TE-toimistosta ja ehdotteli kuntouttavaa työtoimintaa, mutta hänelle kävi nopeasti selväksi, että minun taustallani sellaiseen lähdettäisiin korkeintaan kouluttajaksi, ei opettelemaan aamuheräämistä. Olen osallistunut muutamalle työllistymistä koskevalle etäkurssille, joista pari on ollut hyvin mielenkiintoisia pienen, homogeenisen porukan vertaisryhmiä ja loput minulle tarpeettomia mutta varmasti joillekin osallistujille tarpeellisia. Tietokoneen ääressä istuminen ja juttujen kuunteleminen ei ole vaikeaa, vaikka olisikin turhaa.
Oman kokemukseni mukaan TYP ei hätyyttele ihmistä, joka yrittää aktiivisesti työllistyä ja perustelee mielipiteensä ennen kuin kieltäytyy hölmöistä toimenpiteistä- Toisaalta minulle on osunut vain fiksuja konkarivirkailijoita, joiden päätä idealismi ja liian korkealle asetetut tavoitteet eivät (enää) pakota.
Sinua yritetään kuntouttaa työkykyiseksi. Tuo tilanne ei siis voi olla pysyvä, että olet työtön terveydellisistä syistä.
Kaikki ei joudu "paska hommiin", osa voi päästä esim kirjaston valvojaksi, jossa vastuut ovat vähäiset
Osa voi joutua räntä sateeseen lapioimaan hiekkaa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut viime keväästä lähtien TYPissä. Minulla on erinomainen koulutus, uusin tutkinto viime syksyltä ja kaksikymmentäviisi vuotta alan työkokemusta. Olen hakenut töitä jo vuosia, sitkeästi mutta turhaan. Joka ikisellä työnantajalla on jokin syy palkata joku muu.
TYPistä sain terveystarkastuksen, jossa ensin juttelin puhelimessa mukavan terveydenhoitajan kanssa ja sitten kävin verikokeissa. TYPin opinto-ohjaaja antoi minulle potkua uuden tutkinnon viimeistelemiseen. Kesällä joku tuuraaja soitti TE-toimistosta ja ehdotteli kuntouttavaa työtoimintaa, mutta hänelle kävi nopeasti selväksi, että minun taustallani sellaiseen lähdettäisiin korkeintaan kouluttajaksi, ei opettelemaan aamuheräämistä. Olen osallistunut muutamalle työllistymistä koskevalle etäkurssille, joista pari on ollut hyvin mielenkiintoisia pienen, homogeenisen porukan vertaisryhmiä ja loput minulle tarpeettomia mutta varmasti joillekin osallistujille tarpeellisia. Tietokoneen ääressä istuminen ja juttujen kuunteleminen ei ole vaikeaa, vaikka olisikin turhaa.
Oman kokemukseni mukaan TYP ei hätyyttele ihmistä, joka yrittää aktiivisesti työllistyä ja perustelee mielipiteensä ennen kuin kieltäytyy hölmöistä toimenpiteistä- Toisaalta minulle on osunut vain fiksuja konkarivirkailijoita, joiden päätä idealismi ja liian korkealle asetetut tavoitteet eivät (enää) pakota.
Syy on että olet jollain tavalla luuseri. Todennäköisesti valehtelet ja silottelet kuvaa itsestäsi. Ethän muuten olisi Typ-asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Olen mukana järjestämässä näitä koulutuksia. Halusimme haastattelujen kautta jokaiselle häntä itseään hyödyttävän koulutuksen. Myös nykyinen ryhmä vaikuttaa todella tyytyväiseltä. Aika karua, jos asia koetaan näin.
Älä valehtele. Nostatte vain palkkaa ja viittaatte kintaalla edustymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet työttömästä joka kun hänelle tarjotaan työtä, sanoo "mua tämmöset paskaduunit kiinnosta" ja mielummun istuu kotona ja pelaa pleikkaria
Tämänkaltaisilla työttömillä ei ole minun kanssani mitään yhteistä. Kuulostaa enemmän elämäntapa työttömältä.
Minä olen tehnyt töitä ja sairastunut. Haluan työstäni myös palkkaa jos ja kun saisin itseni
työkykyiseksi.
Mutta 9€/pv ei ole mitään muuta kuin orjatyötä ja tilastojen siivousta. Tekisitkö itse sellaista keski-ikäisenä? Minulla on asuntolainaa ja koen tuollaisen ”palkan” pilkaksi ammattitaitoani kohtaan.
APEt sinä voi sanella että minä haluan tällaista ja tällaista palkkaa. Et sinä ole siinä asemassa
Sinä teet mitä käsketään...
Helppo huudella suojatyöpaikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsitään sinulle polku työelämään siten, että terveytesi otetaan huomioon.
Entäs jos on masentunut?
Silloin sinut ohjataan asianmukaiseen hoitoon
Se äskettäin tapahtunut kuristus-pahoinpitely on esimerkki siitä mitä tapahtuu kun persoonallisuushäiriöiset saavat juoksennalla vapaana
Skitsot, persoonallisuushäiriöiset ja psykopaatit tulisi sulkea loppuelämäkseen mielisairaalaan
Eikös tuossa vaiheessa kun on joutumassa TYP:iin, voisi hetkeksi lopettaa työttömyysetuuden hakemisen ja hakea vain toimeentulotukea?
Säilytä arvokkuutesi ja omanarvontunteesi, pidä pintasi, älä suostu mihin tahansa, yritä löytää edes osa-aikaduuni jos onnistuu.
62-vuotiasta pitkäaikaistyötöntä pompotetaan väkisin Typpiin, ei suostuta maksanaan työmarkkinatukea eikä päästetä eläkkeelle. Koko systeemi on sairas ja perustuu vallankäyttöön ihmisen elämästä ja oikeudesta toimeentuloon! Nämä Typit työllistävät valtavan määrän eri alojen virkailijoita. Sen vuoksi tuo TYP systeemi onkin rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
62-vuotiasta pitkäaikaistyötöntä pompotetaan väkisin Typpiin, ei suostuta maksanaan työmarkkinatukea eikä päästetä eläkkeelle. Koko systeemi on sairas ja perustuu vallankäyttöön ihmisen elämästä ja oikeudesta toimeentuloon! Nämä Typit työllistävät valtavan määrän eri alojen virkailijoita. Sen vuoksi tuo TYP systeemi onkin rakennettu.
Oletko kokeillut hakea pelkästään toimeentulotukea? Iällesi et voi mitään, ja se on pääsyy siihen, ettet työllisty. Sinuna jättäisin työmarkkinatuen hakematta ja jättäytyisin kokonaan toimeentulotuen varaan. Työmarkkinatuki on surkean pieni muutenkin eikä kartuta eläkettä, joten työttömänä työnhakijana olo tilanteessasi on yhtä tyhjän kanssa. Hanki vaikka masennusdiagnoosi niin eivät voi edes maksaa tukea alennettuna, koska tilanteesi ei ole itseaiheutettu. (Kyllähän tuollaisesta varmasti masentuukin.)
Miksi suostut huonoon kohteluun ja alistamiseen. Nouse ja kohtaa nämä orjuuttajat. Aika on tullut muutokseen!